Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفائی گفت: این هیئت هایی که الان هستند چه خروجی دارند؟ من بعید می دانم این هیئت های الان مرتضی یاغچیان تربیت کند. اثر گذاری بسیاری از اتفاقات به خلوص بر می گردد، الان خلوص در هیئت ها خیلی کم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، مصطفائی از مادحین پیشکسوت استان و مسئول کانون مداحان آذربایجان‌شرقی با حضور در تحریریه آناج به‌مناسبت عیدغدیرخم از نحوه ورودشان به دنیای مداحی تا برخی آسیب‌های متوجه به هیئات نسل جدید را در این گعده‌ی صمیمی به گپ‌و‌گفت نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران کودکی‌اش، اظهارداشت: ما مسئول هیئتی به‌نام حاج علاءالدین اسلامی داشتیم، مردم دار و عاشق امام حسین بود و پیشرفت هیئت را دوست داشت. من ۹ ساله بودم که تصمیم گرفتند هیئت را کربلا ببرند. من هم که همیشه در هیئت ردیف جلو مینشستم، آرزویم این بود که مرا هم کربلا ببرند. وقتی چشم آقای اسلامی به من خورد، به ثبت نام کننده گفت اسم این “میری بالا” را هم بنویس! (چون من سید هستم، به من “میری بالا” می گفت.)، گفت این هم با من می رود. به این ترتیب اسم من را هم جزو زائران امام حسین نوشتند.

 

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: خلاصه عکاس آمد و و عکس هایمان را گرفتند و خیاط هم برای همه مان لباس سیاه دوخت. من هم بچه بودم آن زمان، یک روز گفتند که کربلایمان نشد و برایمان پاسپورت صادر نکردند. بعد از این اتفاق، آقای اسلامی، برنامه کربلا را به برنامه مشهد تغییر داد و قرار شد قبل از اربعین به مشهد برویم. آن زمان چند نفر روضه خوان قدر داشتیم به نام های حاج علی اکبر مارالانی و حاج محمد آذری باسمنجی، این ها در عالم نوحه خوانی خیلی قدر بودند و این ها شعرهایی خواندند و در ذهنم ماند، بعد از برگشت من در عالم کودکی این شعرها را می خواندم و بقیه هم خوششمان می‌آمد، و البته باید بگویم نوحه خوانی من در اصل به همین خواندن ها بعد از برگشت از مشهد می رسد. ۳ سال قبل از انقلاب در هیئت به عنوان گوینده شور بودم و بعد از بحر زنجیر زنی هم خواندم.

 

وی به وضع و حال امروز هیئات پرداخت و ابرازداشت: هیئت های حسینی قبل از انقلاب پیشینه قدیمی‌تری داشته‌اند. هیئت‌های ما در زمان قاجار اَلَم داشتند، خیلی قدیمی هستند. قدمت هیئت ها قبل از قاجار و سلطنت پهلوی بوده اند. قبل از انقلاب، هیئت ها به شکلی بوده اند که درست که از لحاظ سطح فرهنگی و برداشت مطالب و آگاهی از نهضت اباعبدالله کم بود و آنطور که باید و شاید مسائل بیان و تبیین نشده بود، ولی آن طوری که نهضت عاشورا را تبیین می‌کنند، نبود.

 

مصطفائی افزود: اواخر سلطنت پهلوی، آقای مطهری و علمای دیگر سطح آگاهی مردم را بالا بردند و آن باعث پیروزی انقلاب شد، علت بوجود آمدن انقلاب هیئت ها بود. شهدایی که هستند غالبا از هیئت ها برخواسته‌اند. شهید مرتضی یاغچیان در هیئت ما بود و با هم سینه میزدیم. جوانان در آن زمان، قرآن خواندن و حتی احکام را هم در هیئت ها یاد می گرفتند. خلوص در آن زمان و در هیئت ها بیشتر بود و سر و صدایی که الان در هیئت های امروزی زیاد است، در آن زمان کم بود و بیشتر گریه می کردیم. این هیئت هایی که الان هستند چه خروجی دارند؟ من بعید می دانم این هیئت های الان مرتضی یاغچیان تربیت کند. اثر گذاری بسیاری از اتفاقات به خلوص بر می گردد، الان خلوص در هیئت ها خیلی کم شده است.

 

وی با تاکید بر این‌که در گذشته برای نوحه گریه می کردند، الان برای نفر گریه می کنند، تصریح کرد: در هیئت ما نفری بود که وقتی می گفتند السلام‌علیک یا اباعبدالله الحسین شروع به گریه میکرد ولی الان اینگونه نیست، هیئت باید اثرگذاری داشته باشد و به گونه ای باشد که اهل هیئت، زنان خانواده شان حجابشان را رعایت کنند، قرآنشان را بخوانند، نمازشان را اول وقت بخوانند، ولی متاسفانه اینگونه نیست.

 

مسئول کانون مداحان استان به سبک های سنتی عزاداری در آذربایجان اشاره کرد و یادآورشد: الان شکل جدیدی از عزاداری ها شکل گرفته است و نگرانی از سمت ماست.سال ۸۶ بیت رهبری که ولادت حضرت زهرا مداحی می کنند، من هم بودم و جزو هفت نفر مادحین بودم، رهبری در جمله ای فرمودند: “با حفظ مراسم سنتی، نوآوری هم باشد.” ما این نوآوری را اشتباه برداشت کرده ایم، نظر آقا سبک های جدید نبود، نوآوری در مفهوم منظور آقا بود نه سبک هایی که اکنون رایج شده است. مثال در گذشته به ازدواج حضرت قاسم پرداخت می شد ولی اکنون با گذشت زمان باید بیشتر به جمله “احلی من العسل” حضرت قاسم پرداخت شود، این نوآوری ها منظور رهبری بود.

 

وی خاطرنشان ساخت: به یاران امام حسین و جوانان بنی هاشم، باید پرداخت شود که اهدافشان چه بود، آیا مسائل مادی و دنیوی بیشتر اولویتشان بود یا افکارشان برای همراهی امام حسین چه بود. نباید به گونه ای باشد که فلان خواننده شعری را خوانده بیاییم روی همان آهنگ مداحی بکنیم! بنابراین تا ما  به خط اهل بیت عصمت و طهارت وارد نشده ایم، نمی توانیم به درستی عزاداری کنیم. آیا واقعا آن هایی که با ریتم تند حسین حسین می گویند، اثر گذاری دارند یا ترسیم افکار امام حسین از جنگ با یزید؟!

 

مصطفائی با بیان این‌که نوحه‌های قدیمی در زمان قاجار نوشته شده اند، گفت: این‌ها الان هم که خوانده می شوند، تازگی دارند. مثال صافی، بین قاجار و زمان پهلوی اشعار را سروده است که هیئت ها قدغن بود، باز هم در هیئات خوانده می شود. ولی الان ببینیم شعری که با نوآوری خوانندگی خوانده می شود آیا ۵ سال دیگر هم می توان خواند؟

 

وی اذعان داشت: در قدیم که من مداحی را می خواستم شروع کنم، یک نفر به من گفت می خواهی نوحه خوان شوی، دو مطلب را باید رعایت کنی، باید کم بخوانی، البته اگر خوب می خوانی که باید ادامه دهی و عده ای هم خواهند گفت کاش ادامه دهد، اما اگر بد بخوانی و زود تمام کنی می گویند خدا پدرش را بیامرزد، فهمیده بود و زودتر تمام کرد! و این باعث می شود، مخاطب جذب شود. ما در این مورد لنگ هستیم. این جور نیست که رغبتی به زنجیرزنی و دستجات علاقه نیست، جوانانی در هیئت ما هستند که پایه اند. من مداح شاید نتوانسته ام جذب کنم، وگرنه جوانان می دانیم بیشتر به شور علاقه  دارند. ولی فرهنگ سازی باید صورت گیرد. باید به دنبال نوحه اصیل و باتقوا باشیم.

 

این مداح اهل بیت(ع) با تاکید بر این‌که هیئت فقط برای نوحه خوانی و سینه زنی و گریه کردن نیست، تصریح کرد: هیئت ها برای این است که احکام دین هم به صورت شفاف بیان شود و تبلیغ دین باشد. امام حسین به گریه کردن من نیاز ندارد. اگر هیئات بر این پایه و اساس باشد، مخاطب خود را جذب خواهد کرد. آیا باید نفر را تابع هیئت کنیم یا هیئت را تابع نفر کنیم؟ بهترین الگوهایمان را باید پیدا کنیم.

 

وی عنوان کرد: من مداح الگو هستم. من صراحتا عرض می کنم، به عنوان کانون مداحان می گویم که از بی توجهی ماست. سر و سامان باید داد به برخی هیئات مذهبی. ولی باید از ابتدا این سر و سامان دادن ایجاد شود. فرهنگ سازی باید صورت گیرد. امام زمان برای ما اسوه هست، باید مثل ایشان عمل کنیم.

 

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: هیئت ها امام حسین آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۲۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود

حرکت دسته عزاداری و سوگواری مردمی شاگردان مکتب شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح ابتدای بلوار آیت الله اشرفی اصفهانی مسجد حضرت امام سجاد علیه السلام به سمت میدان صادقیه برگزار می شود.

از تمامی سوگواران و عزاداران به ویژه شاگردان مکتب امام جعفر صادق علیه السلام دعوت می شود تا در این حرکت عظیم و باشکوه عزای آل الله شرکت چشمگیر داشته باشند.

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوان‌ترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • ۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!
  • زمان اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان اعلام شد
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد