Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدا و سیما ، اختلال نافرمانی مقابله‌ای یا ODD، یکی از شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی در بین کودکان و نوجوانان در دوره پیش‌دبستانی، ابتدایی و نوجوانی است که در گروه اختلالات کنترل تکانه‌ای و اختلال سلوک طبقه‌بندی شده است و تأثیرات گسترده‌ای بر فرایند‌های شناختی، فراشناختی، عاطفی و ارتباطی دانش آموزان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معیار‌های این اختلال عبارت‌اند از: مجموعه مستمر و مکرر از عصبانیت، تحریک‌پذیری، جروبحث، چالش‌برانگیزی، نافرمانی، لجبازی، بی‌اعتنائی یا کینه‌توزی و تلاش برای ناراحت کردن دیگران که  برای تشخیص این اختلال ، باید حداقل چهار علامت از موارد فوق به مدت حداقل شش ماه وجود داشته باشند.

لاین اختلال به گفته متخصصان، یک اختلال تدریجی و مزمن است که همیشه در روابط بین فردی و عملکرد تحصیلی اختلال ایجاد می‌کند. اختلال نافرمانی مقابله‌ای، سومین اختلال شایع روان‌پزشکی است که در کودکان ۳ تا ۱۷ ساله به‌دفعات گزارش شده است. این اختلال در بازه‌ای وسیع، بین دو تا ۱۶ درصد افراد را در سنین مدرسه مبتلا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که اختلال نافرمانی مقابله‌ای در پسران بیشتر دیده می‌شود، اما پس از بلوغ در هر دو جنس وضعیتی تقریباً یکسان دارد. در بحث عوامل آسیب‌شناسی و دلایل بروز این اختلال، ترکیبی از خصوصیات و گرایش‌های ژنتیکی یا زیست‌شناختی کودکان، شیوه‌های فرزندپروری ناکارآمد و شرایط روان‌شناختی کودک نقش دارند.
محققان کشور با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز بر بهتر شدن کودکان مبتلابه اختلال فوق از طریق بالارفتن همدلی و قضاوت اخلاقی در آن‌ها بررسی شده است.
این تحقیق روی ۳۰ نفر از دانش‌آموز پسران ۸ تا ۱۱ ساله دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای از شهر ارومیه انجام شده است. محققان پس از اجرای مداخله مربوطه، وضعیت همدلی و قضاوت اخلاقی را در این دانش آموزان با استفاده از مقیاس‌های علمی ارزیابی کردند.
نتایج پژوهش فوق نشان داد که درمان تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای بر روی سطوح همدلی اثربخش است و باعث بهبود سطوح همدلی و همچنین قضاوت اخلاقی در کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله‌ای می‌گردد.
فرهاد غدیری صورمان آبادی، پژوهشگر گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه و همکارانش، گفت : «طبق این یافته‌ها، تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای قشر پیش پیشانی سمت چپ مغز باعث بهبود مهارت همدلی در افراد مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله‌ای می‌شود. همدلی برای روابط اجتماعی بسیار مهم است، به این معنی که کمبود توانایی همدلی می‌تواند منجر به رفتار ضد اجتماعی و انحراف شده و خطر خشونت را بالا ببرد».
به گفته این محققان ، «اثری که درمان تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای بر جا می‌گذارد، مربوط به فعال‌سازی نورون‌های موجود در ناحیه‌ای است که در آن تحریک اتفاق می‌افتد. اثر آن به این صورت است که باعث تغییر در تحریک‌پذیری کورتکس مغز می‌شود و از این طریق، نه‌ تنها شلیک خود به خودی نورون‌ها را با تغییر پتانسیل الکتریکی غشای آن‌ها تغییر می‌دهد، بلکه با تغییر عملکرد سیناپس‌ها، به ایجاد تغییرات اصطلاحاً  نوروپلاستیک و پایدار کمک می‌کند».
در واقع تعدیل و تنظیم فعالیت مغز می‌تواند اولین قدم به سمت یک برنامه درمانی جدید باشد و این نتایج نشان می‌دهند که تحریک الکتریکی فراجمجمه ای، پتانسیل این را دارد که به‌عنوان یک روش درمانی در اختلالات مرتبط با همدلی مطرح شود.
قابل ذکر است یافته‌های پژوهشی فوق در  «مجله علوم اعصاب شفای خاتم» متعلق به مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران منتشر شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: تحریک الکتریکی فراجمجمه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۲۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات

رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی کنند!

سرویس سیاست مشرق- رئیس جبهه اصلاحات در راستای تلاش برای تعریف صورت مساله زنان در ایران دیل مساله حقوق بشری اقدام به خط دهی جهت مقاومت مدنی در برابر آنچه که پوشش اجباری خواند، نمود.

آذر منصوری طی یادداشتی کوشید تا طی یک خط دهی مساله حجاب را به مقوله ای ویرانگر میان مردم و حاکمیت تعریف و تفسیر کرده و مکشفه ها را به مقاومت مدنی فرا بخواند.

وی در ادامه مدعی شدت گرفتن تبعیض‌ها علیه زنان شد و تاکید کرد که صورت مسئله زنان ایران در واقع یک موضوع حقوق بشری است که همه اجزاء آن در هم تنیده اند و نمی توان به جزئی از این کل با تحمیل و اجبار و خشونت، موضوعی در سطح پوشش را به آنها تحمیل کرد.

آذر منصوری نوشته است که نه تنها پوشش زنان و مردان ایران بلکه پوشش مردم همه کشورهای جهان برآیندی از باورها، عرف و هنجارهای جامعه است. هیچ قاعده و قانون و دین و مذهبی نمی تواند، خارج از عرف و هنجارهای جوامع سبکی خاص از زندگی را به زنان ومردان آن جامعه تحمیل کند!

در رابطه با مطالب مطرح شده از سوی آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت باید گفت؛

۱ - رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی نموده و با تبدیل مسائل به فضای جدلی ضمن قطبی سازی صحنه اعتراضی را به زعم خود به سوی محور حقوق بشر و حقوق شهروندی مطالبق دیدگاه های خود شیفت نمایند.

۲ - رادیکال ها بدون اشاره به تلاش های مناقشه انگیز خود طی سالیان گذشته که از جامعه اعتراضی و حضور تا خیابان سخن گفته و تحریم انتخابات را کلید زدند توضیحی نمی دهند که عمل به قانون مناقشه انگیز است یا دعوت به آشوب و خیابان

این دعوت به نافرمانی مدنی که پیش از این توسط گروهک نهضت آزادی طرح و بیان شده بود نشان می دهد که رادیکال ها برای تولید منازعه و مناقشه عزم خود را جزم کرده و باید منتظر ادامه کنش های بی ثبات ساز آنان بود.

دیگر خبرها

  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • اعتراض به آرایش غلیظ سحر دولتشاهی در سریال جنجالی: اجازه این کار را نداریم!
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • جزئیات تکان‌دهنده از عملیات پلیس در زیرپوست شهر؛ از انهدام خانه‌های فساد تا مقابله باقاچاق زنان
  • دهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی برگزار می‌شود
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات