Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@06:27:26 GMT

قبل از تزریق واکسن کرونا حتما بخوانید

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۲۸۸۷

قبل از تزریق واکسن کرونا حتما بخوانید

پس از شروع همه‌گیری کرونا در جهان، میان شرکت‌های واکسن‌سازی رقابت سختی برای ساخت واکسن علیه این بیماری شکل گرفت.

بر اساس یک مطالعه که اخیرا صورت گرفته در سال میلادی گذشته، جان ۲۰ میلیون نفر توسط واکسن‌های مختلفی که علیه کرونا ساخته شد، نجات یافته است.

دو واکسن آکسفورد – آسترازنکا و فایزر – بیوان‌تک رتبه نخست را در نجات جان انسان‌ها در سراسر جهان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصادآنلاین به نقل از به اکونومیست گزارش داد، در مطالعه صورت گرفته، محققان شرکت داده‌های علوم زیستی ایرفینیتی Airfinity، با استفاده از این آمار کلی و همچنین داده‌هایی که در هر کشوری به‌طور گسترده‌ به دست آمده برای تخمین اینکه کدام یک از واکسن‌ها بیشتر از مرگ‌ انسان‌ها به‌واسطه ابتلا به کرونا جلوگیری کرده است، استفاده هستند.

بر اساس مطالعه محققان این شرکت، نجات جان بیش از نیمی از انسان‌های مبتلا به کرونا در سراسر جهان را می‌توان تنها به دو نوع واکسن آکسفورد – آسترازنکا (AstraZeneca-Oxford) و واکسن فایزر – بیوان‌تک (Pfizer-BioNTech) نسبت داد. هرکدام از این واکسن‌ها از مرگ‌و‌میر بین ۵ تا ۷ میلیون نفر جلوگیری کرده‌اند.

همچنین دو واکسن سینوواک (Sinovac) و مدرنا (Moderna) به ترتیب جان ۲.۲ و ۲ میلیون نفر را نجات داده‌اند.

شرکت ایرفینیتی برای تخمین اینکه هر نوع واکسنی که علیه کرونا ساخته شده چه تعداد زندگی را نجات داده است از مطالعه اخیر اپیدمیولوژیست‌های امپریال کالج لندن استفاده کرده است.

این مطالعه تعداد انسان‌هایی که با ابتلا به کرونا می‌توانستند جان خود را از دست دهند اما با تزریق واکسن نجات یافتند را در سال اول واکسیناسیون که از ۸ دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شده، تخمین زده است.

البته باید در نظر داشت که در مطالعه شرکت ایرفینیتی، کشور چین که داده‌های محدود و کمتری نسبت به سایر کشورها در دسترس شرکت‌ها قرار داده است و همچنین کشورهای کوچک با جمعیت کمتر از ۹۰۰ هزار نفر را حذف شده است.

از سوی دیگر، این موضوع که دو واکسن آکسفورد – آسترازنکا و فایزر – بیوان‌تک تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌عنوان نجات دهنده‌ترین واکسن‌ها معرفی شده‌اند، که البته جای تعجب هم ندارد چرا که شرکت‌های سازنده این دو نوع واکسن در ابتدا تولید را افزایش دادند و تا پایان بازه زمانی مورد مطالعه این پژوهش بیشترین دوزهای تجویز شده در خارج از چین، به ترتیب حدود ۲ میلیارد و ۱.۵ میلیارد را داشته‌اند.

یکی دیگر از مهمترین دلایل نیز این است که تعداد زیادی از این دوزهای واکسن به جمعیت‌های مسن‌تر کشورها با بیماری‌های زمینه‌ای که در برابر کرونا آسیب‌پذیر بودند، تزریق شده است.

در آخر باید به این نکته دقت داشت که این مطالعه عملکرد واکسن‌ها در نجات جان انسان‌ها را تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی نشان می‌دهد و هنوز هم واکسن‌ها به نجات جان انسان‌ها ادامه می‌دهند و به اکثر کشورها اجازه داده‌اند تا به حالت عادی قبل از همه‌گیری کرونا بازگردند.

منبع: اکونومیست

منبع: فردا

کلیدواژه: تزریق واکسن کرونا انسان ها واکسن ها نجات جان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون

آسترازنکا شرکت بزرگ تولیدکننده دارو سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت می‌تواند عوارض جانبی لخته خون و کاهش پلاکت‌‌ ایجاد کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آسترازنکا ـ شرکت بزرگ تولیدکننده دارو ـ سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گسترده‌ای استفاده شده، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت‌‌ خون ایجاد کند.

شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همه‌گیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از 150 کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین 60 تا 80 درصد مؤثر است.

کانادا 13.6 میلیون دوز واکسن آسترازنکا را دور می‌ریزد!

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.

تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا 100 میلیون پوند برای حدود 50 قربانی هستند.

در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد می‌کرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون می‌شود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان