Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر کف 700 هزار بشکه در فروش نفت را رد کرده‌ و در مقاطعی تا یک میلیون و 200 هزار بشکه نیز فروش نفت داشته‌ایم.

مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره اقدامات وزارت نفت در زمینه افزایش صادرات نفت اظهارکرد: ما برای صادرات نفت و بازاریابی باید به تنوع در مقاصد صادراتی فکر می‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دولت سابق عملا خود را معطل کرده بود و دنبال منابع جدید درآمدی یا مقاصد جدید صادراتی یا تنوع بخشی به استفاده از نفت خام و میعانات گازی نبود ولی دولت سیزدهم کار را شروع کرده هرچند به حد مطلوب نرسیده‌ایم ولی روند رو به رشد است.

شریعتی با اشاره به منابع حاصل از افزایش فروش نفت  ادامه داد: تا 70-80 درصد پول حاصل از فروش نفت را بلافاصله در اختیار داریم و بقیه نیز با تاخیر در اختیار کشور قرار می‌گیرد. درحال حاضر کف 700 هزار بشکه در فروش نفت را رد کرده‌ و در مقاطعی تا یک میلیون و 200 هزار بشکه نیز فروش نفت داشته‌ایم.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه میادین مشترک نفتی باید در اولویت قرار بگیرد. خوشبختانه تیم خوبی در حوزه فروش نفت در وزارت نفت شکل گرفته است و امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم اخبار خوبی در این حوزه بشنویم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مالک شریعتی فروش نفت وزارت نفت نفت ایران فروش نفت هزار بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۳۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند امارات عربی متحده دیگر به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد و به دنبال افزایش تولید است.

به گزارش ایسنا، در حالی که بازار جهانی نفت، مشتاقانه منتظر تصمیم آینده اوپک پلاس و تغییر بالقوه در استراتژی کاهش تولید فعلی است، بیشتر نگاه‌ها به سمت عربستان سعودی یا مدیران آرامکو دوخته شده است. با این حال، یک بازیگر جدید وجود دارد که در حال حاضر به تغییر چشمگیر استراتژی تولید بدون تائید اوپک، اشاره می‌کند.

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند با توجه به نوسانات فعلی بازارهای نفت و افزایش تقاضا، امارات عربی متحده، دیگر نسبت به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد. همزمان، منابع آگاه در شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، به افزایش تولید قریب‌الوقوع اشاره کرده اند. افراد مطلع در داخل این شرکت فاش کرده اند ادنوک سرگرم بررسی افزایش تولید به حدود ۴.۸۵ تا ۴.۸۷ میلیون بشکه در روز است که استراتژی فعلی اوپک را نقض می‌کند. این حرکت تعجب آور نیست، زیرا ادنوک، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در توسعه ظرفیت تولید خود انجام داده که تاکنون، به دلیل پایبندی امارات به تصمیمات اوپک، محدود شده است.

طبق اظهارات منابع رسمی، ظرفیت کل تولید در حال حاضر ۴.۵ میلیون بشکه در روز است اما انتظار می‌رود که افزایش یابد و احتمالا به زودی به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. هدف تولید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز در فاصله مه تا ژوئن سال ۲۰۲۴، نرخ بالایی است اما شدنی است.

ادنوک یا امارات عربی متحده، به وضوح نیاز به این افزایش تولید یک‌جانبه را می‌بینند. آنها خود را به عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی ملی نفت با هدف رقابت با هفت شرکت بزرگ نفت جهان معرفی می‌کنند. سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک، نیاز به تغییر را درک کرده  و برنامه‌هایی را برای خرید دارایی‌های بالادستی و پایین دستی دنبال می‌کند.

با وجود پیامدهای احتمالی تصمیم یک‌جانبه ابوظبی در اوپک، بازیگران مهم در بازار بین‌المللی نفت، ممکن است رویکرد عدم مداخله را در پیش بگیرند. صندوق بین‌المللی پول بر ضرورت حجم تولید و درآمد بیشتر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرده است. عربستان سعودی، به خصوص برای نیازهای بودجه‌ای دولت خود، به قیمت بسیار بالاتر نفت نیاز دارد.

طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی برای تامین مالی بودجه خود، به قیمت نفت حدود ۹۶.۳۰ دلار در هر بشکه، نیاز دارد. این ارزیابی بر اساس تولید فعلی حدود ۹.۳ میلیون بشکه در روز نفت خام توسط این کشور است.

 صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز منطقه‌ای خود اعلام کرد که قیمت سربه سر فعلی حدود ۲۱ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی این وام دهنده در اکتبر سال ۲۰۲۳ است. در آن زمان، عربستان سعودی هنوز حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد. قیمت سربه سر جدید، بسیار بالاتر از قیمت جهانی نفت در حال حاضر است.

ابوظبی قصد بهره برداری مالی از سرمایه‌گذاری‌های خود را دارد و در صورت تسهیل محدودیت عرضه نفت در ژوئن، به خرید خود در بخش‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز با بودجه افزایش یافته، ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همه نشانه‌ها حاکی از فشار برای تغییر استراتژی اوپک، به خصوص از سوی ابوظبی است. بازیگران بازار باید به دقت سیگنال‌های امارات را دنبال کنند زیرا فرمان کنترل اوپک ممکن است از دست ریاض خارج شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • مصوبات کمیسیون‌ها درباره اسقاط خودرو و قیمت‌گذاری آرد و نان
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • شایان مصلح: از استقلال امتیاز می‌گیریم؛ بهترین فصل فوتبالی‌ام را سپری می‌کنم
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟