Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی (Science Daily)، در حالی که تغییرات آب‌وهوایی در همه‌جای زمین در حال تأثیرگذاری است، دایره قطب شمال، این تأثیرات را به شکل ذوب یخبندان، ذوب‌شدن یخ‌های دائمی و کاهش یخ دریا بیشتر از همه احساس می‌کند.

ابرهایی که سطح زمین را می‌پوشانند و ذرات میکروسکوپی معلق در هوا که ذرات هسته‌زای یخ نامیده می‌شوند و باعث تشکیل یخ در ابرها می‌شوند، از بازیگران کلیدی در تغییرات اقلیمی هستند

رقص هسته یخ، پوشش ابری و گرما نقش‌های اصلی را در آب‌وهوا بازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذرات معلق در هوا که بسیار مهم هستند و یخ تولید می‌کنند، ممکن است غبار معدنی، میکروب یا اسپری دریا باشند که در قطب شمال به ندرت مطالعه شده‌اند؛ در صورتی که بیشترین جایی که مکانی به مطالعه آنها وجود دارد، قطب شمال است زیرا در آنجا درباره تأثیرات آنها مطالب زیادی نمی‌دانند و دانشمندان زیادی حاضر نمی‌شوند این مسافت طولانی را بپیمایند و به آنجا بروند.

با این حال، دانشمندان دانشگاه ایالت کلرادو در آمریکا این کار را کردند. در سال ۲۰۱۹، اعضای یک تیم بی‌باک از جمله جسی کریمین (Jessie Creamean)، دانشمند تحقیقات جَوی سوار یک کشتی شدند و هزاران نمونه هوا، آب دریا، یخ دریا، برف و یخ ذوب‌شده را جمع‌آوری کردند و با خودشان آوردند. این شواهد فیزیکی برای تعیین دقیق چگونگی تشکیل هسته یخ و ابرها در زمان جزر و مد اقیانوس منجمد شمالی در طول زمان لازم بود.

کریمین و تیم وی با کشتی یخ‌شکن آلمانی به نام پُلارستِرن به‌عنوان بخشی از گروه اکتشافی موزاییک (the MOSAiC expedition) به قطب شمال منجمد رفتند.

هدف پژوهشگران دانشگاه ایالت کلرادو گزارش مشاهداتی بود که پیش از این هرگز دیده نشده بود، این مشاهدات درخصوص ذرات هسته‌دار یخ در قطب شمال، دور از مکان‌های مستقر در خشکی  انجام شد که تحت تأثیر منابع زمینی ذرات معلق هستند.

موزاییک یک گروه اعزامی اکتشافی بین‌المللی است که میزبان پروژه‌های تحقیقاتی علمی متمرکز بر قطب شمال از سراسر جهان بود.

کریمین و همکاران وی در مقاله‌ای با دسترسی آزاد که در مجله نِیچر کامیوکِیشِنز (Nature Communications) چاپ شد، مشاهدات مستقیم خود را گزارش کردند. این مشاهدات درباره ذرات هسته‌دار یخ با تفکیک اندازه در قطب شمال بود که کل چرخه رشد و کاهش یخ دریا را در برمی‌گیرد.

نتایج نشان داد که این ذرات وابستگی زیادی به فصل‌ها دارند؛ در زمستان و بهار غلظت این ذرات کمتر و در طول تابستان غلظت آنها افزایش می‌یابد. قبل از این، هیچ‌کس به صورت مستقیم این چرخه‌ها را در منطقه مشاهده نکرده بود.

کریمین که در سفر به اقیانوس منجمد شمالی کهنه‌کار است، توضیح داد: پیش از اینکه واقعاً بتوانیم ارزیابی کنیم که چگونه تغییرات ناشی از آب و هوا بر جمعیت این ذرات معلق در هوا تأثیر می‌گذارد، مهم است که پیشینه طبیعی این ذرات هسته‌زا را بدانیم.

درک این ذرات هسته‌زای یخ برای درک تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی روی سیاره به دلیل تأثیر آنها بر ابرها ضروری است. افزودن یخ به ابر، باعث می‌شود نحوه تعامل آن با نور و گرمای خورشید و گرمایی که از سطح زمین بازمی‌گردد، تغییر کند و یخ برای شروع بارندگی مهم است.

برچسب‌ها تغییرات اقلیمی گرمایش زمین قطب شمال اقیانوس منجمد شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی گرمایش زمین قطب شمال تغییرات اقلیمی گرمایش زمین قطب شمال اقیانوس منجمد شمالی ذرات هسته قطب شمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۳۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۲۸۹ محدوده معدنی، اکتشافی و بهره برداری از طریق مزایده عمومی به اشخاص دارای صلاحیت فنی و مالی لازم واگذار می شود.

عبدالحمید سرتیپی گفت: در راستای استمرار روان‌سازی فعالیت‌های کسب‌وکار بخصوص توسعه اقتصادی معدنی استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در نیم سال اول سال جاری ۲۸۹ محدوده معدنی، اکتشافی و بهره برداری را که بنا به دلایلی راکد و یا غیر فعال شده بودند شناسایی کرده و جهت فعال سازی، این معادن را از طریق مزایده عمومی به اشخاص دارای صلاحیت فنی و مالی لازم واگذار خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ۷۶۰ محدوده معدنی و اکتشافی در سال گذشته به مزایده گذاشته شد، افزود: در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت صمت و همچنین روان‌سازی و توسعه کسب‌وکارهای استان علی الخصوص فعالیت‌های اقتصاد معدنی استان، اولین مزایده محدوده‌های معدنی استان در سال جاری از امروز آغاز و بر این اساس ۸۷ محدوده اکتشافی، ۱۱۳ محدوده اکتشافی دارای پروانه اکتشافی، ۷۴ معدن دارای پروانه بهره برداری، ۱۳ معدن دارای گواهی نامه کشف و ۲ محدوده دارای مجوز برداشت برای سرمایه گذاری جدید از طریق مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

سرتیپی تصریح کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای شرکت در مزایده عمومی معادن استان باید در سامانه الکترونیکی دولت(ستاد) به نشانی www.setadiran.ir ثبت نام کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی صمت استان، وی تاکید گرد: متقاضیان مزایده می‌توانند از روز شنبه ۸ اردیبهشت تا ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه از طریق سامانه ستاد مدارک لازم برای حضور در این مزایده را اخذ و پس از تکمیل مدارک درخواستی مجدد نسبت به بارگذاری آنها در سامانه ستاد اقدام کرده و اصل ضمانت نامه بانکی یا اصل برگ واریزی نقدی حداکثر تا ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در قالب یک پاکت مهر و موم شده به دبیرخانه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تحویل دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعویض‌های اوسمار اشتباه هم نبود!
  • نتایج روز سوم از دور برگشت مرحله گروهی لیگ بسکتبال امید
  • ۲۸۹ محدوده معدنی استان آذربایجان غربی از طریق مزایده واگذار می‌شود
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی
  • ۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش که باید ببینید
  • داوطلبان کنکور مردادماه منتظر نتایج باشند
  • نوبت اول کنکور۱۴۰۳ به ایستگاه پایانی رسید / داوطلبان مرداد منتظر نتایج باشند
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت
  • نوبت اول کنکور به ایستگاه پایانی رسید/ داوطلبان مردادماه منتظر نتایج باشند