Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:29:05 GMT

از رویای امنیت شغلی تا خانه به دوشی قهرمانان!

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۳۶۶۰

از رویای امنیت شغلی تا خانه به دوشی قهرمانان!

ایسنا/مرکزی بنابر اخبار واصله، دولت سیزدهم در ۲۹ مین سفر استانی خود قرار است به استان مرکزی سفر کند و با توجه به نیازها و مطالبات فراوان موجود در این حوزه، چند روز مانده تا انجام این سفر می تواند مجال خوبی برای بیان نقطه نظرات و مطالبات اهالی ورزش خطاب به دولت باشد.

تقریبا تمامی اهالی ورزش در تمامی رشته ها معتقدند یکی از مشهودترین مشکلات جامعه ورزشی مشکل مالی و نبود اسپانسر است، این مسئله وقتی آزاردهنده تر می شود که بدانیم این استان بیش از سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد و انتظار می رود که در چنین استانی چنین مشکلی چندان مشهود نباشد و صنایع در عمل به وظایف اجتماعی شان از ورزش حمایت کنند، اما متاسفانه استقبالی از ورزش در بین صنایع وجود دارد و به جز چند صنعت محدود، دیگران روی خوشی به ورزش نشان نمی دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان مرکزی به غیر از فوتبال؛ رشته های ورزشی زیادی دارد و ورزشکارانی در این رشته ها ملی پوش و مدال آور هستند اما متاسفانه زیرساخت ها و حمایت ها از این ورزشکاران به میزان نیاز و در شان آنها و استان نیست و همین عامل باعث شده است که بسیاری از آنها در تیم های دیگر استان ها حضور پیدا کنند.

قهرمانان امنیت شغلی ندارند!

ملیکا برون، یکی از ورزشکاران ملی پوش استان مرکزی است و سال هاست در رشته کانوپولو افتخارآفرینی می کند.

وی در رابطه با مشکلات و مطالبات حوزه ورزش استان بیان کرد: یکی از اصلی ترین مطالبات، امنیت شغلی است چراکه ورزشکاران بعد از چندسال فعالیت ورزشی، شاید دیگر امکان حضور در میادین ورزش را نداشته باشند، لذا می طلبد که دولت امنیت شغلی را برای ورزشکاران تامین کند.

وی افزود: در برخی شهرها قهرمانان و مدال آوران، در یکی از دستگاه های دولتی استخدام شده اند اما در اراک این امکان برای این افراد فراهم نشده و گویی موانعی برای این موضوع وجود دارد.

برون با تاکید بر لزوم برخورداری ورزشکاران از بیمه اضافه کرد: در رشته کانوپولو، با وجود تعداد زیاد ورزشکار ملی پوش، محل ثابتی برای تمرین وجود ندارد و در استان یک استخر مصنوعی با متراژ حداقلی هم ساخته نشده که پاسخگوی نیاز این ورزشکاران باشد، در نتیجه به ناچار مجبور به اجاره استخر هستیم. اکنون نیز از استخر آلومینیوم اراک استفاده می کنیم که ممکن است با تغییر مدیریت، این امکان نیز حذف شود.

وی بیان کرد: استان مرکزی حتی یک تیم لیگ برتری در این رشته ندارد و ورزشکاران این استان باید برای حضور در لیگ، برای یک تیم شهر دیگری بازی کنند و این شایسته استان مرکزی نیست. حمایت از این تیم برای صنایع هزینه چندانی ندارد، تنها هزینه ورودی برای لیگ باید پرداخت شود که ۱۲ میلیون تومان است اما متاسفانه حمایت و توجهی صورت نمی گیرد و همه برای دیده شدن، به دنبال فوتبال هستند.

صنایع از ورزش حمایت نمی کنند

حسین رسولی، ملی پوش پرتاب دیسک نیز افزود: نبود مربی درجه یک، نبود امکانات و ... از جمله مشکلات است، به طور کلی می توان گفت در استان مرکزی هیچ چیز نیست یا بهتر بگوییم، این استان منبعی از نداشته هاست.

وی با بیان اینکه دولت در ابتدا می تواند با تعیین مربی درجه یک و برگزاری اردوهای مرتب در این راستا به این ورزش کمک کند، ادامه داد: با این شرایط، ادامه ورزش فایده ندارد و تعدادی از ورزشکاران در حال خداحافظی از ورزش هستند.

رسولی بیان کرد: بنده مدال های زیادی برای استان آورده ام اما گویی اصلا برای مسئولین استان اهمیتی نداشته در حالی که استان های دیگر حمایت بهتری از ورزشکاران خود دارند برای مثال در حال حاضر برای بازی در بین ۵۸ کشور اسلامی بنده به عنوان تنها ورزشکار در رشته پرتاپ دیسک برای اعزام انتخاب شده ام اما حتی یک تلفن هم برای تبریک به من نشد. استان مرکزی با وجود صنایع بزرگ و کوچک هیچ حمایتی از ورزش ندارد.

وی اضافه کرد: در ۱۲ ماه سال تنها ۱۰ میلیون تومان کمک از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان به بنده انجام شده است، اگر شرایط همینگونه باشد قطعا به استان دیگری خواهم رفت. یک ورزشکار حرفه ای حداقل ماهانه ۳۵ میلیون هزینه دارد اما متاسفانه سه ماهی یکبار ۵ میلیون به ورزشکار می دهند. به نظر می رسد استان مرکزی توجه بیشتری به ورزش های تیمی دارد.

نداشتن اسپانسر و بودجه تنها دغدغه ورزشی استان

ستایش پزشکی، ملی پوش رشته اسکواش نیز در این رابطه بیان کرد: تنها دغدغه تمام رشته های ورزشی نداشتن اسپانسر و بودجه است و به همین واسطه نمی توانند کاری انجام دهند، این در حالیست که در استان مرکزی استعدادهای زیادی وجود دارد.

وی افزود: برای رشته اسکواش یک مربی از پاکستان داشتیم که با استقبال ورزشکاران مواجه شد و خانواده ورزشکاران هزینه حضورش را تامین می کردند اما متاسفانه آنها نیز نتوانستند این حمایت مالی را ادامه دهند و در نهایت مجبور به قطع همکاری با او شدیم.

پزشکی ادامه داد: حتی برای اعزام به مسابقات معمولی نیز، استان ما بودجه ندارد، در حالی که اگر در این حوزه حمایت صورت گیرد می توان گام های مثبتی در این حوزه برداشت.

وی در خصوص حمایت صنایع بیان کرد: با توجه به وجود صنایع زیاد در اراک اما متاسفانه اسپانسری وجود ندارد، استان های دیگر امکاناتی دارند که این امکانات در استان مرکزی نیست.

این ورزشکار اضافه کرد: برای قرارداد با یک ورزشکار تنها ۵ یا ۶ میلیون تومان برای او لحاظ می کنند  که این رقم تنها هزینه تهیه یک راکت اسکواش است. لوازم ورزشی افزایش قیمت زیادی داشته تا جایی که حتی رقم لیگ هم برای ورزشکار صرفه ندارد.

توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات ورزشی با توجه به ظرفیت های هر استان، از اهداف ورزشی دولت سیزدهم است و حالا که استان مرکزی بی صبرانه منتظر کاروان دولت سیزدهم است باید دید دولت و به ویژه وزیر ورزش در این سفر چه تدابیری را برای این عرصه اندیشیده و چه برنامه ای برای رساندن استان مرکزی به جایگاه اصلی خود در ورزش دارند.

پیشنهاد ۲۰۰ میلیاردی استان مرکزی برای بهبود حال ورزش

عابد حقدادی، مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در این رابطه گفت: نمایندگان رئیس جمهور در اوایل تیرماه امسال و قبل از سفر هیئت دولت به این استان، بازدیدی از پروژه های ورزشی داشتند که در این سفر ۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد.

وی افزود: اعتبار پیشنهاد شده به نمایندگان رئیس جمهور، مورد موافقت آنها قرار گرفته و به طور قطع تخصیص این اعتبار از سوی دولت نقش موثری در توسعه ورزشی استان مرکزی خواهد داشت.

ورزش در حال حذف شدن از سبد خانوار است

مهدی یزدی، رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره ورزش و جوانان استان مرکزی نیز افزود: تمام بخش های ورزشی به واسطه هیئت های ورزشی اداره می شوند و هیئت های ورزشی بازوان اجرایی ادارات ورزش هستند.

وی ادامه داد: مشکل عمده تمامی این هیئت ها، اعتبارات و بودجه است و اگر اعتبار کافی در دست نباشد مشکلات عدیده ای بویژه در خصوص برگزاری مسابقات و اعزام ورزشکاران و میزبانی مسابقات و... ایجاد خواهد شد.

یزدی خاطرنشان کرد: شرایط جامعه به سمتی می رود که با توجه به تورم شدید موجود و کوچک شدن سبد کالای خانوار، متاسفانه کم کم ورزش در حال حذف شدن از سبد خانوار است و باید دولت فکر اساسی برای نگه داشتن ورزش در سبد خانوار داشته باشد، هزینه پیشگیری بسیار از درمان کمتر است و دولت باید به پیشگیری توجه ویژه کند.

وی ادامه داد: البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور، دولت توان کمک زیادی ندارد و دایره حمایت های مالی و اعتبارات، کوچک شده اما می توان با ورود بخش صنعت و کمک این بخش به هیئت ها در این راستا گام های موثری برداشت همانگونه که شرکت آلومینیوم از فوتبال حمایت می کند.

رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بیان کرد: انتظار می رود حمایت صنایع تک رشته ای نباشد و اینگونه نباشد که تنها فوتبال دیده شود. هیئت هایی همانند شنا، دوچرخه سواری، دومیدانی و ... در استان مرکزی وجود دارند که از پر مدال ترین رشته ها محسوب می شوند و می توان با سرمایه گذاری در این رشته ها به مقام های بیشتر المپیکی توسط ورزشکاران استان دست پیدا کرد.

یزدی خاطرنشان کرد: در این راستا می طلبد دولت به ورزش توجه و کمک داشته باشد و اگر خودش نمی تواند، قوانین را به گونه ای اجرا کند که بخش صنعت یا اسپانسرها رغبت بیشتری برای کمک به سایر رشته ها نشان دهند، اگر یک دهم قراردادهای بازیکنان فوتبال به سایر رشته ها تعلق بگیرد، می توان انتظار مقام های بیشتری داشت.

برخی صنایع می خواهند کمک کنند، اما نمی توانند!

وی تصریح کرد: بسیاری از اسپانسرها تمایل دارند بخشی از مالیات خود را به ورزش اختصاص دهند اما اخذ این امتیاز برای شرکت های تولیدی مقداری سخت است که دولت می تواند شرایط را در این عرصه تسهیل کند تا بتوان از این بخش ها کمک بیشتری برای ورزش گرفت.

رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره ورزش و جوانان استان مرکزی در خصوص صدا و سیما نیز گفت: اگر قرار باشد پخش مستقیمی از یک مسابقه در شبکه استانی جهت جدب اسپانسر داشته باشیم، صدا و سیما مبالغ زیادی را طلب می کند که دولت با ورود در این حوزه برای رفع این مشکل نیز می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، اینها تمامی مشکلات ورزش استان مرکزی نیستند، این استان به شدت در حوزه زیرساخت های ورزشی نیازمند توجه است، اینکه تیم یک استان پس از ۱۸ سال توانسته به لیگ برتر فوتبال راه پیدا کند و اتفاقا حضور قابل توجهی را نیز در این لیگ رقم بزند، اما ورزشگاه ۱۵ هزار نفری اش در اراک هنوز برای میزبانی آماده نباشد و تهدید به محرومیت از امتیاز میزبانی شود، دیگر نه جای تعجب که جای تاسف است، تاسفی که درخصوص ورزشگاه شهید چمران ساوه نیز سالهاست دامنگیر استان مرکزی است و بارها موجب خانه به دوشی "خوشه طلایی" تیم لیگ دسته یکی فوتبال ساوه و سلب حق میزبانی از او شده است!

این تنها بخشی از مشکلات زیرساختی ورزش حرفه ای در استان مرکزی است، داستان فرسودگی ورزشگاه ۵ مرداد اراک و کیفیت پایین امکاناتش برای رشته های مختلف ورزشی و مشکلاتی مثل قطع گاز به دلیل عدم پرداخت چندین ماهه هزینه یا امکانات بی کیفیتی که استفاده از آنها نه تنها سلامتی به همراه نمی آورد، که ورزشکاران را بیمار می کند، داستانی تکراری برای ورزشکاران و البته مسئولان این استان است.

وضعیت اقتصادی شخصی بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان رشته های مختلف ورزشی در این استان نیز چنگی به دل نمی زند و آنچه در خصوص نبود امنیت شغلی می گویند، به نبود امنیت در تامین نیازهای اساسی زندگی همچون مسکن نیز تعمیم یافته است، تامین این نیاز برای هر انسانی ضروری است و برای کسانی که قرار است فعالیت حرفه ای کرده و بر کسب عناوین قهرمانی تمرکز کنند، ضروری تر است و چنانکه می دانیم محرومیت از امکاناتی بدیهی همچون منبع درآمد مطمئن یا همان شغل مناسب، قهرمانان زیادی را از میادین ورزشی دور کرده است. 

آنچه گفته شد، تنها بخش کوچکی از مطالبات ورزشی استان مرکزی است، این استان در حوزه های دیگری همچون ورزش همگانی، ورزش روستایی، ورزش بانوان و مطالبات جوانان و ... نیازها و مشکلات بسیاری دارد که باید برای رفع شان تدابیری اندیشید و از آنجاکه همواره بسیاری از اقدامات و پاسخگویی به بسیاری از مطالبات، به سفرهای استانی دولت ها پیوند زده می شود! باید منتظر ماند و دید که دولت سیزدهم به استان مرکزی، حال ورزش این استان را چقدر بهبود خواهد داد.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی رئيس جمهور استان مرکزی ورزش و جوانان استان مرکزی استان مرکزی استان مرکزی اما متاسفانه دولت سیزدهم توسعه ورزش امنیت شغلی برای ورزش هیئت ها ملی پوش حرفه ای رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۳۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان

سخنگوی دولت از تأیید اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش در هیئت دولت و شورای نگهبان و ابلاغ آن برای اجرای خبر داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در صفحه اجتماعی خود در فضای مجازی نوشت:

«به‌ منظور تکریم، حمایت و پشتیبانی سازمان‌یافته، مؤثر و مستمر از ‎قهرمانان و ‎پیشکسوتان، اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور به تصویب هیئت دولت رسید. این اساسنامه که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است، امروز برای اجرا ابلاغ شد.»

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ابلاغ شد
  • تصویب اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان
  • اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش تصویب شد
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • امنیت شغلی کارگران و معلمان باید تأمین شود
  • هاشمی: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌های ورزشی در نظر گرفته‌ایم
  • وزیر ورزش و جوانان: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم
  • وزیر ورزش: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم
  • خبر خوش وزیر ورزش درباره سربازی ورزشکاران