Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلوک سیمانی از بتن سبک ساخته می شود که علاوه بر کاهش بار مرده سازه، مقاومت دیوارهای غیر باربر را به واسطه مقاومت مکانیکی که دارد، افزایش می دهد. این دست بلوک ها، باربر نیستند اما مزیت های فراوان دارند که سبب می شود، به سایر مصالح سنگین و سبک ترجیح داده شوند. یکی از مهمترین ویژگی های این بلوک عایق بودن است که به خاطر تخلخل بالای این مصالح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به واسطه فرمول ساخت و طراحی خاصی که دارند از لحاظ حرارتی و صوتی عایق مناسبی برای سازه های عمرانی هستند.

بلوک سبک سیمانی مورد تایید سازمان های ناظر کشور، مثل سازمان نظام مهندسی است. البته مکانی که مصالح از آنجا تهیه می شود در میزان عایق بودن آنها تاثیر به سزایی دارد. در صورت عدم استفاده از طرح اختلاط مناسب و آزمایش های لازم که برای اندازه گیری میزان عایق بودن در شرکت های ساختمانی به کار می رود، بلوک ویژگی و کارآیی لازم را نخواهد داشت. در ادامه حول آزمایش هایی که برای اندازه گیری میزان آکوستیک بودن و میزان عایق حرارتی بودن بلوک به کار می رود، صحبت می شود.

روش ساخت بلوک سبک عایق صوتی

جهت ساخت بلوک سبک به گونه ای که بتواند فضای درونی را از لحاظ صوتی آکوستیک نماید روش ویژه ای نیاز است که در تولید بلوک های سبک رعایت می شود. یکی از ویژگی های بلوک سیمانی، عریض بودن آن نسبت به آجرهای قدیمی است. هر چه عرض یا تعداد جداره های بلوک ساختمانی بیشتر باشد تاثیر آن در کاهش شدت امواج صوتی بیشتر می شود. موضوع دیگر که در ساخت بلوک های سیمانی مورد توجه قرار می گیرد، ضخامت جدار و میزان تخلخل بلوک است. جهت سبک سازی بلوک سیمانی از سبکدانه نظیر انواع پوکه ها، سیمان و آب استفاده می شود. این مخلوط، پوک و متخلخل بوده و با محبوس کردن هوا در بین دانه ها امواج صوتی را از بلوک عبور نمی دهد.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، تفاوت جرم مواد به کار رفته در ساخت بلوک سبک سیمانی، خود مانعی بر سر راه عبور امواج صوتی از دل بلوک است. وجود مواد مختلف با جرم های متفاوت مثل حباب های هوا موجود در بین دانه های سبک، سوراخ های بلوک در تعداد جداره های متنوع همچنین سیمان، سبب شکست صوت و جذب انرژی آن می شود. در نتیجه به کار رفتن بلوک سبک سیمانی در ساخت دیوارهای پیرامونی آپارتمان ها موجب افزایش آرامش ساکنان ساختمان می شود.

روش ساخت بلوک سبک عایق حرارتی

طبق مصوبات سازمان نظام مهندسی کشور برای حفظ منابع انرژی لازم است مصالح از لحاظ حرارتی عایق باشند. بلوک سبک از جمله این مصالح است که تمامی مصوبات آیین نامه های نظام مهندسی را به صورت یکجا دارد. شیوه ساخت بلوک سبک علاوه بر عایق کردن بلوک از لحاظ صوت، موجب عایق شدن بلوک از لحاظ حرارتی نیز می شود. استفاده از بلوک سبک سیمانی در جهت ساخت دیوارهای پیرامونی سازه یا تیغه های میانی واحدهای آپارتمانی، سبب کاهش مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی در فصول مختلف می شود.

مهمترین فاکتورهایی که جهت عایق شدن بلوک ساختمانی از لحاظ حرارتی مورد توجه سازندگان بلوک های سیمانی نظیر شرکت تک سامان قرار می گیرد؛ ساخت بلوک سبک با تعداد جداره های مختلف است. زمانی که بلوک با تنوع عرض نظیر تک جداره، دوجداره، سه جداره و چهار جداره ساخته می شود؛ می توان از آن متناسب با میزان سرما یا گرمای هوا در مناطق مختلف جهت ساخت دیوارهای پیرامونی سازه استفاده کرد.

با استفاده از بلوک سبک در شرایط اقلیمی مرطوب، می توان از ورود و نفوذ حرارت به دل مصالح جلوگیری کرد. در نتیجه نیاز به مصرف انرژی بیشتر جهت گرم کردن فضا به مراتب کاهش می یابد. به دلیل تخلخل بالا که در پوکه های معدنی وجود دارد، میزان نفوذ حرارت به بلوک سبک بتنی کاهش می یابد. در نتیجه هدایت حرارتی درون و بیرون سازه به کمترین میزان خود می رسد و یک بلوک کاملا ایزوله و عایق حرارتی و صوتی می شود.

روش اندازه گیری میزان عایق بودن بلوک از لحاظ صوتی

عایق بودن بلوک سبک جهت ساخت مجتمع های مسکونی و تجاری در زندگی های شهری، امری بسیار مهم است. در نتیجه باید بعد از ساخت، تحت آزمایش های استاندارد و مجاز قرار گیرد، تا از لحاظ صوتی آزموده شود. استفاده از بلوک غیر معتبر و نامناسب در سازه، نه تنها هزینه هنگفتی را به کارفرما تحمیل می کند؛ بلکه آسایش و آرامش را از ساکنین مجتمع های مسکونی سلب می کند. با توجه به امواج کوبه ای و هوابرد در مجتمع ها لازم است اجزای به کار رفته در سازه نظیر بلوک سبک، پنجره و درهایی که در ساخت آن به کار می روند همگی ضد صوت در نظر گرفته شوند.

در حین ساخت و خرید سازه بهتر است به میزان عایق حرارتی و صوتی بلوک های به کار رفته در تیغه های ساختمان، دقت کافی صورت گیرد.

از جمله تست هایی که در جهت اندازه گیری عایق صوتی بلوک سبک مورد استفاده قرار می گیرد، قرار دادن منبع صوت در یک محفظه و گذاشتن بلوک ساخته شده بر بالای منبع صوتی است. بلوک سیمانی باید بتواند امواج صوتی را تا 40 الی 50 دسی بل کاهش دهد. در غیر این صورت برای استفاده در مجتمع های مسکونی و شلوغی های شهری مناسب نیست. زمانی که بلوک استاندارد بر روی محفظه قرار می گیرد، تقریبا به طور کل صدا از بین می رود. این به دلیل عدم نفوذ پذیری بلوک است. بلوک های ساختمانی به دلیل حباب های هوایی که در بین سبکدانه ها دارند از لحاظ صوت و حرارت غیر قابل نفوذ می شوند.

روش اندازه گیری میزان عایق بودن بلوک از لحاظ حرارتی

آیا می دانید چرا میزان عایق بودن بلوک سبک از لحاظ حرارتی در ساخت پروژه های مسکونی و تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است؟ طبق مصوبات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، ساختمان باید تاب آوری لازم در برابر حرارت را داشته باشد. علاوه بر آن مانع از هدر رفت انرژی طبیعی و سرمایه های ملی و فسیلی در سرما و گرما شود. به همین دلیل در ساخت بلوک سبک سیمانی جهت سبک شدن، عریض بودن و عایق شدن از لحاظ حرارتی، از سوراخ های هوا و تخلخل بالای ملات استفاده می شود.

از جمله تست هایی که در جهت سنجش میزان عایق بودن بلوک سبک از لحاظ ضریب هدایت حرارتی بر روی مصالح صورت می گیرد، حرارت دهی به بلوک است. به وسیله تاباندن شعله مستقیم به بلوک، میزان حرارت در سمت دیگر آن به وسیله سنسورهای حرارتی اندازه گیری می شود. در صورت انتقال حرارت از سمتی به سمت دیگر، این مصالح عایق نبوده و به راحتی انرژی را از محیط داخلی به محیط خارجی انتقال می دهند. در صورت خرید بلوک ساختمانی از مراکز معتبر می توان در طول بهره برداری از سازه، میزان مصرف انرژی را تا 40 درصد کاهش داد. بلوک های عایق حرارتی تک سامان قادر به تحمل شعله های حریق تا 4 ساعت است.

کد خبر 1652673

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اندازه گیری میزان بلوک سبک سیمانی اندازه گیری ساخت بلوک سبک قرار می گیرد بلوک سیمانی عایق حرارتی عایق حرارت امواج صوتی جهت ساخت مجتمع ها بلوک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۳۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

از مهمترین خواص گل سرخ، آرام بخشی، ایجاد فرح و جلوگیری از افسردگی است. تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و درمان بی خوابی هم از دیگر فواید این گیاه است.

دیگر خبرها

  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • ساخت۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در سیستان وبلوچستان
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • ۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • خواص گل سرخ + فیلم
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ