Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@03:29:13 GMT

آیا ما در یک «چندجهانی» زندگی می‌کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۴۸۶۸

آیا ما در یک «چندجهانی» زندگی می‌کنیم؟

با انتشار تصاویر تلسکوپ «جیمز وب» از زمان‌های نزدیک به آغاز جهان، اکنون ذهن کنجکاو بشر بار دیگر متوجه ابتدای خلقت شده و در این خصوص نظریه‌های مربوط به چندجهانی یا مولتی‌ورس مورد توجه علاقه‌مندان مباحث فیزیک نظری قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری فوربس، همانطور که اولین تصویر میدان دید عمیق تلسکوپ فضایی «جیمز وب» بطور خارق‌العاده‌ای تایید می‌کند، جهان کیهانی قابل رصد و مشاهده سرشار از جرم و ماده است که بخش زیادی از این ماده در شکل کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی گروه‌بندی شده‌اند که هر بیننده‌ای را به کرنش وامی‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دشوار می‌توان به این تصاویر نگاه کرد و به این اندیشه فرو نرفت که این جهان کیهانی و همه آنچه در آن است، چگونه به وجود آمده و پیش از اینکه جهان ایجاد شود، چه بوده است؟

این تصاویر جدید جیمز وب مناسبت خاصی با کتاب جدید «لورا مرسینی-هاتن» با نام «پیش از مهبانگ: منشاء جهان و فراتر از آن» دارد. مرسینی-هاتن استاد فیزیک نظری و کیهان‌شناسی در دانشگاه کارولینای شمالی، در این کتاب به دشوارترین پرسش‌های کیهان‌شناسی برای مخاطبان عام می‌پردازد.

این فیزیکدان حامی نظریه‌ای است که فیزیک کوانتوم را با یک «چندجهانی» (multiversآیا ما در یک «چندجهانی» زندگی می‌کنیم؟e) پیوند می‌دهد. چندجهانی ایده فرضی وجود چندین جهان یگانه (universe) مشابه یا متفاوت از جمله جهانی است که ما در آن هستیم.

نیمه اول کتاب تا حد زیادی به مرور تاریخچه کیهان‌شناسی مهبانگ (بیگ بنگ) اختصاص دارد. در این فصول کتاب، نویسنده توضیح می‌دهد که چرا تعیین اینکه پیش از آغاز جهان چه روی داده، برای مدتی طولانی یک مساله بیهوده تلقی می‌شده است.

بخش دوم این کتاب به این مساله اختصاص دارد که چطور مرسینی-هاتن و همکارانش از ریاضیات پیچیده استفاده کرده‌اند تا اثبات کنند ما در یک «چندجهانی» زندگی می‌کنیم. مرسینی-هاتن حتی استدلالی جالب برای عملی بودن چنین تحقیقات ظاهرا مبهمی مطرح می‌کند.

وی می‌گوید: اینترنت و تمام گجت‌های الکترونیک که امروز جامعه تا حد زیادی به آنها وابسته است، بدون کنجاوی اولیه انسان درباره آسمان شب امکان پذیر نمی‌شدند؛ در واقع بدون تئوری مکانیک کوانتومی که انیشتین و معاصران علوم نظری به ایجاد آن کمک کردند. ممکن است ما هم روزی به مزایای مشابهی از کشفیات مرتبط با تحقیقات در زمینه چندجهانی برسیم.

به گفته هاتن، بهترین مکان برای شروع جست‌وجو (برای یافتن سرنخی از چندجهانی) ، در «پس‌زمینه امواج‌ریز کیهانی» (Cosmic Microwave Background/CMB) است که در واقع بقایای تشعشات یا پس‌تاب (afterglow) ناشی از مهبانگ (بیگ‌ بنگ) است. این در بردارنده نوعی از سابقه انحصاری از اولین لحظه هزارم ثانیه در حیات جهان است.

محاسبات آنها منجر به پیش‌بینی‌هایی در خصوص برخی موارد خلاف قاعده شده است و هشت سال پس از اولین مقاله او درباره این موضوع در مارس ۲۰۱۳، ماهواره «پلانک» سازمان فضایی اروپا دقیق‌ترین ارزیابی از پس‌زمینه امواج‌ریز کیهانی را منتشر کرد که این نقشه حاوی مواردی بود که مرسینی-هاتن و همکارانش پیش بینی کرده بودند.

هاتن می گوید: این موارد خلاف قاعده در پس‌زمینه امواج‌ریز کیهانی نمی‌توانسته ناشی از چیزی در جهان خود ما بوده باشد زیرا آنها ناقض توزیع یک‌شکل ساختار مورد انتظار از یک جهان یگانه هستند. او استدلال می‌کند منشاء این موارد باید از جایی خارج از جهان ما بوده باشد.

اگر این فرضیه‌ها درست باشد و واقعا جهان‌های دیگری در ورای جهان ما وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که تمدن‌های فوق پیشرفته‌ای در جهان ما الان در حال مسافرت به کیهان و جهان همسایه جهان ما باشند.

جامعه فیزیکدان‌های جهان در طول زمان درباره نظریه‌های مختلف «چندجهانی» بحث کرده و فیزیکدان‌ها در این خصوص اختلاف نظر دارند.

تماشاخانه ببینید| تلاش خنده‌دار یک بچه خرس برای ترساندن فیلمبردار بالاخره یک تصمیم درست برای بهبودیافتگان از اعتیاد؛ کاری که دولت ها نکردند ولی یک انجمن انجام داد (فیلم) فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: جهان ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید جواد سلیمانی بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و شهید مرتضی مطهری با اشاره به بیانات حضرت علی (ع) در نهج البلاغه مبنی بر اینکه خدای متعال خیلی دوست داشت مخلوقات او را ببینند اما از آنجا که ضعف وجودی مخلوقات در عالم ماده خیلی محدود است و نمی‌شود خدا را رؤیت کرد، خدا کتاب آسمانی را فرستاد اظهار کرد: کسی که می‌خواهد خدا را زیارت کند با شنیدن، خواندن و نشستن پای قرآن می‌تواند خدا را زیارت کند.

حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه امروز تحولات فلسطین که دنیا را تکان داده با مبانی قرآن است، افزود: غزه تکه‌ای از یک سرزمین باریک بسیار کوچک است اما با داشتن هزاران حافظ قرآن توانست بالاتر از خیلی کشورها قرار گرفته و بیشترین حافظ قرآن را در یک منطقه داشته باشد و با همین مبانی تبدیل به مساله اول دنیا و جهان اسلام شود.

امام جمعه لاهیجان به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکا و اروپا اشاره داشتند و ادامه داد: ۱۰ سال از پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب می‌گذرد و امروز پیام تعالیم و جواب آن نامه را در صحنه‌های مختلف دانشگاه‌های غرب مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از تحلیلگران می‌گویند سر و صدایی که در جهان ایجاد شده از ایران بوده و البته راهبرد رهبر انقلاب وجدان‌های خفته جوانان اروپا و آمریکا بیدار کند و راهبرد نگاری امروز با مساله فلسطین گره خورده و خودش را در کف خیابان‌های غرب نشان می‌دهد.

سلیمانی با بیان اینکه قرآن وجه اشتراکی سبب شده تا دانشجویان غرب بیدار شوند، گفت: رهبر انقلاب در نامه خودش به جوانان آمریکا فرمودند که قرآن تکلیف ما را با استکبار روشن کرده است، فرمود جوانان اروپایی و آمریکایی مستکبران زمان خودشان را بشناسند، ببینید قرآن چه گفته آیا همان دستورات تورات و انجیل نیست، قرآن بهترین کتاب وحدت بخشی است و امروز که می‌بینیم جوانان مسیحی با قرآن و چفیه در دانشگاه حضور دارند و از جوانان مسلمانی که نماز می‌خوانند، مراقبت می‌کنند، به برکت کتاب قرآن است.

کد خبر 6094378

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • معرفی بهترین مستندهای جهان