Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@08:42:05 GMT

کاظم جلالی: روسیه در حال تقویت تجارت با ایران است

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۵۳۷۵

کاظم جلالی: روسیه در حال تقویت تجارت با ایران است

«کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» گفت روسیه و ایران فعالانه در حال توسعه همکاری‌های دوجانبه هستند و انتظار می‌رود رویدادهای مهمی در روابط آن‌ها رخ دهد.

کاظم جلالی گفت: از ابتدای سال ۲۰۲۲ دو کشور به طور گسترده با هیأت‌های سیاسی و اقتصادی تبادل‌نظر کرده اند و در این مدت روسای جمهور دو طرف تماس‌های متعددی اعم از حضوری و تلفنی داشته‌اند و در آینده نزدیک دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر ایران در روسیه افزود: این نشان‌دهنده نزدیکی روابط همه‌جانبه بین کشورهای ما است. در آینده شاهد رویدادهای بزرگی در روابط دوجانبه خواهیم بود.

به گفته این دیپلمات ایرانی، مسکو و تهران فعالانه در قالب‌های چندجانبه همکاری می‌کنند. جلالی اظهار داشت: در ارتباط با فرمت‌های چند جانبه، ایران و روسیه به طور جدی با یکدیگر همکاری می‌کنند. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای (SCO) و مذاکرات آن با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) برای امضای توافقنامه‌های دائمی تجارت آزاد و همچنین حضور رئیس‌جمهور ایران در اجلاس بریکس نشان می‌دهد که کشورها مواضع نزدیک و زمینه‌های زیادی برای همکاری دارند.

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: تهران در حال آماده‌سازی اسناد لازم برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای است.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای شامل مراحل متعددی است که یک کشور نامزد باید در چارچوب زمانی تعیین شده آن را اجرا کند. ایران طبق برنامه در حال آماده‌سازی اسناد و گذر از این مراحل و اطلاع‌رسانی منظم به سازمان همکاری شانگهای است.

وی پیش‌تر (۱۶ ژوئن) در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ (SPIEF) تاکید کرد روسیه کشوری است که در اولویت ایران برای توسعه روابط قرار دارد.

کاظم جلالی‌ پیش از آن هم در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه در تهران اظهار داشت «حجم تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۴.۵ میلیارد دلار رسیده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ فقط ۱.۶ میلیارد دلار بود. البته ظرفیت دو کشور در توسعه تجارت خیلی بیش از این ارقام است». «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه (چهارم خرداد) در تهران تصریح کرد در حالیکه مسکو و تهران با تحریم‌های شدید ایالات متحده دست و پنجه نرم می‌کنند، روسیه در حال تقویت تجارت با ایران است.

طبق تایید روسیه و ایران، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه قرار است امروز سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیرماه) به ایران سفر کند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم برای شرکت در نشست سه جانبه آستانه وارد تهران شده است.

اجلاس آستانه متشکل از جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه است که با هدف از آن تقویت روند صلح و حل و فصل بحران سوریه است. یک مقام ارشد کرملین گفته ایران، روسیه و ترکیه بعد از نشست تهران بیانیه‌ای مشترک به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه صادر خواهند کرد.

منبع: فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: کاظم جلالی روابط ایران و روسیه سازمان همکاری شانگهای کاظم جلالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۵۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، زاهدی سفیر تاجکستان در ایران گفت: دورنمای کشور تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خیلی روشن و‌امید بخش است و باور داریم که این بندر یکی از صحنه‌های همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان برای رونق تجارت و حمل ونقل است.

معاون وزیر حمل و‌نقل و‌سفیر تاجیکستان در ایران افزود: درگذشته ما ازتوانمندی‌ها و‌ظرفیت‌های بندرچابهار خیلی شنیده بودیم، اما امروز با سفر به این بندر برای ما مشخص‌شده که چابهار در زمینه سرمایه گذاری، از ظرفیت بالای برخوردار است.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران، افزود: سال گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان سفر کرد که در آن سفر تفاهم نامه همکاری‌هایی برای مراودات تجاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان، با محوریت بندر چابهار به امضا رسید که امروز برای اجرایی کردن این تفاهم نامه‌ها ما به بندر چابهار سفر کرده ایم تا ضمن بررسی فرصت‌های تجاری در بندر چابهار، زمینه را برای سرمایه گذاری مهیا کنیم.

همچین شایسته مرادزاده معاون‌حمل و نقل کشور تاجیکستان در بازدید از بندر شهید بهشتی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که مردمانش با مردم ایران غرابت فرهنگی دارند، یک‌ بندر جدید و‌مفیدی برای رونق تجارتِ دو کشور است که همکاری دوکشور برای کشور تاجیکستان بسیارخوب است.

وی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که در خشکی محصور است، نزدیکترین مسیر برای تجارت کالا است و از مسیر دریا به دیگر نقاط دنیا است.

شایسته مرادزاده بیان کرد: کشور تاجیکستان برای داشتن یک مرکز لجستیکی در بندر چابهار، برنامه ریزی‌هایی پیش بینی کرده است که امیدواریم مفید واقع شود.

دیگر خبرها

  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟