Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر دفاع آمریکا با همتای یونانی‌اش دیدار و درباره فروش اخیر جنگنده‌های اف-۳۵ و همکاری مشترک آمریکا-یونان در دریای اژه و منطقه شرقی مدیترانه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تنش‌ها میان ترکیه و یونان که هر دو عضو ائتلاف ناتو هستند در ماه‌های اخیر بالا گرفته، به طوری که آنکارا تهدیدهایی را علیه آتن مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

ویکتوریا کوتس، معاون سابق مشاور امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا درباره نشست بین لوید آستین، رئیس پنتاگون و نیکوس پاناگیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان گفت: یونان یکی از شرکای مهم و کلیدی در شرق مدیترانه است که در ایجاد هماهنگی انرژی و امنیت در منطقه نقش اساسی داشته است. از آنجایی که ترکیه موضع خصمانه‌ای به خود گرفته است، باید همکاری بیشتری با یونان داشته باشیم.

روابط یونان و ترکیه به خاطر مسائل مختلفی از جمله ادعاهای رقابتی بر سر مرزبندی‌های دریایی که بر حقوق حفاری انرژی در شرق مدیترانه تاثیر گذاشته، خدشه‌دار شده است. تنش‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی بر سر حقوق حفاری اکتشافی در مناطقی در دریای مدیترانه که یونان و قبرس مدعی هستند که آنجا منطقه اقتصادی انحصاری خودشان است، به اوج خود رسید و به یک بن‌بست دریایی منجر شد.

ترکیه نیز مدعی است که یونان با نظامی‌ کردن جزایر در دریای اژه توافق‌های بین‌المللی را نقض می‌کند. این در حالی است که آتن تاکید دارد که باید از این جزایر که اکثرا در نزدیکی ساحل ترکیه قرار دارند در برابر حمله بالقوه با استفاده از ناوگان بزرگ هاور کرافت نظامی ترکیه دفاع کند.

لوید آستین در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت: روابط دفاعی میان آمریکا و یونان هرگز به این قدرتمندی نبوده است. ما به ویژه از یونان به خاطر میزبانی از پایگاه پشتیبانی دریایی آمریکا در خلیج سودا که سنگ بنای روابط دفاعی ماست، تشکر می‌کنیم.

نیکوس پاناگیوتوپولوس نیز به نوبه خود گفت: یونان بار دیگر بر اهمیت یک شراکت دفاعی استراتژیک قوی و عمیق میان آمریکا و یونان و همچنین به روزرسانی "توافق همکاری دفاعی دوجانبه" در سال ۲۰۱۹ میلادی تاکید می‌کند.

وی با اشاره به فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ارتش یونان افزود: نقطه عطف جدید این شراکت استراتژیک بدون شک خرید جنگنده‌های اف-۳۵ است که گامی مهم برای بازدارندگی‌مان و حتی تعامل، هماهنگی و قابلیت همکاری بیشتر میان نیروهای مسلح یونان و آمریکا محسوب می‌شود.            

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: آمریکا ، یونان ، ترکیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آمریکا یونان ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۶۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است

علیرضا حقیقیان سفیر کشورمان در تاجیکستان اعلام کرد که امنیت در منطقه آسیای مرکزی بسیار حائز اهمیت است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حقیقیان امروز سه شنبه با حضور در آکادمی مدیریت دولتی ریاست جمهوری تاجیکستان در نشست مرکز دوستی و همکاری سازمان همکاری شانگهای با حضور مقامات وزرات امور خارجه و سفرای کشورهای عضو و ناظر سازمان مذکور شرکت نمود.

وی در سخنرانی خود در این نشست که به موضوع «آسیای مرکزی – هسته سازمان همکاری شانگهای فضای صلح و رفاه مشترک» اختصاص داشت، با اشاره به اینکه آسیای مرکزی از نظر ژئوپلیتیکی، در تقاطع تمدن‌ها و قاره‌ها قرار دارد، اظهار داشت: از نظر سیاسی، ثبات و امنیت در آسیای مرکزی بسیار حائز اهمیت است.

این دیپلمات کشورمان خاطر نشان کرد: این منطقه از نظر اقتصادی، از ظرفیت‌های زیادی از جمله منابع طبیعی نفت و گاز و مواد معدنی برخوردار است و به عنوان هسته اصلی سازمان همکاری شانگهای بوده و برای صلح و رفاه مشترک در جهانی به هم پیوسته عمل می‌کند.

سفیر ایران در دوشنبه اضافه کرد: از طریق همکاری‌های ژئوپلیتیکی، گفتگوهای سیاسی، توسعه اقتصادی، ابتکارات حمل و نقل و ترانزیت، همکاری انرژی و تبادل فرهنگی، منطقه می‌تواند مسیری را به سوی آینده‌ای روشن برای مردم خود و جهان به طور کلی ترسیم کند.

تسلیت سفیر ایران در تاجیکستان به ملت روسیه

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده
  • دانشمندان ایرانی با توفیقات علمی خود، امنیت و توسعه پایدار کشور را تضمین کردند
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است
  • سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم
  • رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • گزارش امیرعبداللهیان از دیدار امروز رئیس اقلیم کردستان عراق