Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه خبری «فرانس ۲۴»، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه  دیروز (دوشنبه) در الیزه میزبان محمد بن زاید امیر جدید امارات بود. در این دیدار توافقی در زمینه مشارکت در بخش انرژی به‌ویژه تامین گازوئیل فرانسه به امضای دو طرف رسید. این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز به تازگی سفری به عربستان سعودی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساله بحران انرژی پیش‌روی غرب یکی از مباحث مهم این سفر را تشکیل می داد.

کشورهای غربی که به تحریم نفت روسیه به عنوان منبع اصلی تامین مالی جنگ در اوکراین تصمیم گرفته‌اند، تلاش می‌کنند به منظور تضمین ذخایر خود و تعدیل تورم سرسام آور بهای طلای سیاه که اقتصاد غرب را فلج کرده، خود را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نزدیک کنند.

تعمیق شراکت اقتصادی برای پاسخ به بحران انرژی

دیدار سران کشورهای فرانسه و امارات در ادامه یک ضیافت شام، «تایید روابط مستحکم» میان دو کشور از طریق شراکت مهم اقتصادی، عنوان شد.

در سال ۲۰۱۹، فرانسه بزرگترین قرارداد نظامی تاریخ خود را با این کشور امضا کرده بود که ۸۰ فروند هواپیمای رافال و همچنین مقادیری موشک در مجموع به ارزش  ۱۷ میلیارد یورو را شامل می‌شد. همچنین پایتخت امارات میزبان بزرگترین طرح  فرهنگی فرانسه در خارج از کشور است؛ موزه لوور ابوظبی که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد.

علاوه بر تعمیق شراکتی که همواره میان دو کشور وجود داشته است، فرانسه امروز از امارات انتظار دارد تا به «بحران انرژی» این کشور پاسخ گوید. چرا که این متحد راهبردی پس از عراق و عربستان سعودی، سومین تولیدکننده نفت در حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود.

آیا امارات جایگزین روسیه در تامین نفت می‌شود؟

در حالی که بهای انرژی پیشتر به دلیل بروز اختلال‌ مرتبط با همه‌گیری بیماری کووید۱۹، افزایش قابل توجهی یافته بود، اعلام خبر تحریم‌های نفتی روسیه در ۳۱ مه (۱۰ خرداد) و رساندن آن به تنها ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۳، قیمت را بالاتر هم برد. در ابتدای ماه ژوئن (اواسط خرداد)، برونو لو مر وزیر اقتصاد فرانسه گفته بود که کشورش در پی یافتن جایگزینی برای نفت روسیه است و مذاکرات با امارات را در این باره تایید کرده بود.

در حالی که تاکنون تامین کننده اصلی ذخایر نفت فرانسه کشورهای آسیایی بوده اند، گروه فرانسوی «توتال» در اوایل ماه مه یک نفتکش را برای انتقال نفت از ابوظبی به اروپا اجاره کرد. مشاور دیپلماتیک امیر امارات پیش از این سفر توضیح داد: ما ۴۰ سال است که نفت خود را به خاور دور فروخته ایم و اکنون در این شرایط بحرانی آن را به اروپا هدایت می کنیم.

فرانسیس پرن کارشناس مسائل انرژی در موسسه روابط بین‌الملل و راهبردی معتقد است: امارات با ظرفیت تبدیل شدن به شریک راهبردی اصلی فرانسه یکی از معدود تولیدکنندگان نفت اوپک در کنار عراق و عربستان سعودی است که می‌تواند تولید را افزایش دهد. کشورهای دیگر عضو یا هم اکنون در حال تولید با حداکثر توان هستند و یا همانند ایران و ونزوئلا با تحریم مواجه اند.

وی تاکید کرد: امارات متحده عربی نمی تواند به تنهایی واردات نفت روسیه را جبران کند، اما یک شریک کلیدی در راهبرد تنوع بخشی (تامین منابع) برای فرانسه محسوب می‌شود.

این گزارش حاکی است: قرارداد خرید گازوئیل از امارات بیانگر تمایل فرانسه برای افزایش تعداد شرکای اقتصادی به منظور پیش‌گیری از بروز بحران کمبود سوخت است.

آرمل شاریه گزارش‌نویس فرانس ۲۴ می‌گوید: این نوع مشارکت راهی برای فرانسه برای کاهش وابستگی انرژی خود به ایالات متحده است.

افزایش عرضه به منظور کاهش تورم

جدای از تامین سوخت، کشورهای غربی با مساله دیگری و آن افزایش بهای انرژی مواجه هستند. به همین دلیل ماه‌هاست که اروپا و آمریکا در تلاش برای مذاکره با پادشاهی های نفتی برای افزایش تولید خود هستند، به این امید که عرضه و تقاضا را متعادل و قیمت ها را کاهش دهند.

جو بایدن ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) با ادعای اینکه گفتگوهای مثمر ثمری با سعودی ها داشته است، گفت: من هر چه ممکن است برای افزایش تولید برای ایالات متحده انجام می دهم. اما سفر او به عربستان بدون اطلاعیه ای در این باره پایان یافت. امانوئل مکرون نیز تاکنون نتوانسته این تعهد را از امیر امارات دریافت کند.

الکساندر کازرونی سیاست‌شناس و استاد دانشگاه فرانسه معتقد است: هر دو کشور (عربستان و امارات متحده عربی) امروز راهبرد مشترکی دارند که بر سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر بر درآمدهای نفتی در زیرساخت‌های سرزمین‌های خودشان مبتنی است.

وی می افزاید: این کشورها خود، نفت و گاز زیادی مصرف می‌کنند و می خواهند اطمینان حاصل کنند آن بخش که به فروش می‌رسانند، تا حد امکان برایشان توسعه گردشگری و تنوع اقتصادی را به ارمغان می‌آورد. مساله دیگر اینکه این دو کشور در اوپک تنها نیستند و علاقه ای به کاهش قیمت نفت ندارند.

از نظر فرانسیس پرن، امانوئل مکرون و جو بایدن در ملاقات با رهبران پادشاهی های خلیج فارس، بیش از هر چیز به دنبال تأثیرگذاری بر تصمیمات اوپک پلاس هستند که ۱۳ عضو رسمی سازمان و همچنین ۱۰ کشور تولیدکننده دیگر از جمله روسیه را شامل می‌شود.

به گفته وی، کمبود نفت می تواند باعث افزایش قیمت ها شود. اما افزایش بها به دلیل تصمیم های سیاسی نیز ممکن است و در حال حاضر جنگ در اوکراین است که به افزایش قیمت ها منجر شده است.

پرن معتقد است: کشورهای تولیدکننده متعهد شده اند در صورت کمبود، تولید را افزایش دهند. اروپا و ایالات متحده به نوبه خود به آنها فشار می آورند که اکنون تولید خود را افزایش دهند و می گویند که خطر کمبود بسیار واقعی است.

در ماه ژوئن (خرداد/ تیر) برای نخستین بار پس از آغاز جنگ اوکراین، اوپک از افزایش محدود میزان تولید خبر داد و آن را از ۴۳۲ هزار به ۶۴۸ هزار بشکه در روز رساند. اروپا و آمریکا امیدوارند این سازمان در نشست آتی خود در ماه اوت (مرداد/ شهریور) این میزان را به قدری افزایش دهد که بها را کاهش دهد.

برچسب‌ها اوکراین روسیه فرانسه ایالات متحده آمریکا امانوئل مکرون عراق ایران اوپک ابوظبی عربستان سعودی جو بایدن پاریس امارات‌ متحده ‌عربی خلیج فارس پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه فرانسه اوکراین روسیه فرانسه ایالات متحده آمریکا امانوئل مکرون عراق ایران اوپک ابوظبی عربستان سعودی جو بایدن پاریس امارات متحده عربی خلیج فارس عربستان سعودی امانوئل مکرون ایالات متحده بحران انرژی خلیج فارس جو بایدن دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۶۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خلیج فارس هویت و میراث باارزش و ثمین سرزمین ایران است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی، امروز در آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس که در بندر بحرکان هندیجان برگزار شد، خلیج فارس را هویت و میراث گرانبها و ثمین سرزمین ایران عنوان کرد و گفت: دشمنان ایران، مسایل هویتی را در چند جبهه مورد هجمه قرار داده‌اند که یکی از این مولفه‌های هویتی، مساله خلیج فارس است که قطعا به مثابه سایر توطئه‌های شوم آنان راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: هر چقدر ظرفیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی برای خلیج فارس و هویت کشور به کار گرفته و ظرفیت‌سازی شود، به غنای هویتی و فرهنگی کشور می‌افزاید که تاثیر به سزایی در آینده دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فرمایشات مقام‌ معظم‌ رهبری درخصوص خلیج فارس گفت: این مساله فراتر از جنبه تاریخی، عقیدتی و سیاسی است و دشمن تلاش‌های زیادی با هدف تفرقه‌افکنی، جعل و تغییر در مولفه‌های هویتی ما داشته است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری گفت: یکی از کم سابقه‌ترین حمایت‌ها با محوریت و هدف تحقق عدالت فرهنگی در حوزه برنامه‌ای و زیرساختی در وزارت ارشاد دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

منادی با تأکید بر اجرای رویدادهای متعدد در زمینه فرهنگ و حفظ هویت استان و کشور گفت: بخش زنان و مادران خلیج فارس یکی از بخش های جدید این دوره از کنگره شعر خلیج فارس بود که استقبال از آن قابل توجه بود.

به گزارش تسنیم، در پایان‌ این‌ آیین از شاعران برگزیده در ششمین کنگره شعر خلیج فارس تجلیل شد. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • باید برای افزایش تولید نگاه‌ها ‌به خلیج فارس جذب شو‌د + فیلم
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶