Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@11:20:43 GMT

چرا پردرآمدها مالیات نمی دهند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۶۶۵۰

چرا پردرآمدها مالیات نمی دهند؟

سال گذشته در همین ایام، دستورالعمل اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در ارتباط با درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور ابلاغ شد.در اجرای بند (۶) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مقرر شده بود، درآمد‌های کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از گروه هایی که شامل این مالیات می شوند اینفلوئنسرها هستند که با درآمدهای نجومی در این خصوص مالیاتی پرداخت نمی کردند.

در دوران کرونا که کسب و کارهای حضوری از سکه افتاد، کسب و کارهای مجازی توانست جای این رکود را پر کند. بسیاری از این کسب و کارها درآمدهای نجومی کسب کردند، در حالی که از زیر تیغ رصد مالیات خارج بودند اما با ابلاغ دستور العمل بالا باید به مالیات تن می دادند که هنوز مشخص نیست که این مالیات اخذ شد یانه ! در بودجه سال 1401 نیز این مساله به طور کلی به بهانه فرهنگ حذف شد!

شناسایی مودیان واقعی و درآمدها همواره از دغدغه های سیستم های مالیاتی بوده و هست اینکه چه کسانی و به چه درآمدی در فضای مجازی مشغول کسب و کارند و مشمول مالیات مهمترین مساله برای این سیستم محسوب می شود. قطعا بدون داشتن یک نظام هوشمند این کار غیر ممکن به نظر می رسد! 

فرار مالیاتی؛ تلخند اقتصاد
فرارهای مالیاتی موجب شده که ایران به درآمدهای نفتی وابسته بماند و پول فروش نفت که باید خرج توسعه کشور شود، به‌صورت عمده برای خورد و خوراک، وسایل مصرفی و پرداخت حقوق ها هزینه شود. امیدعلی پارسا، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی با اشاره به درآمدهای ناچیز حاصل از مالیات گفته بود که همه درآمدهای مالیاتی ایران به اندازه نصف پولی است که به‌عنوان حقوق به کارمندان پرداخت می‌شود اما دریافت مالیات از برخی از مشاغل به مثنوی هفتاد منی تبدیل شده که هنوز مخالفان آن شمشیر مخالفت را زمین نگذاشته اند. پیش از اجرایی شدن قانون مالیات و رونمایی از سامانه مودیان بسیاری بر این عقیده بودند که این قانون نیز به مانند سایر قوانین در چم و خم ها گم شود اما دولت سیزدهم در فصل مالیات با رونمایی از سامانه هوشمند مالیات ظاهرا عزم خود را  برای انجام این مهم جزم کرده است. قطعا سامانه فوق با اشکالاتی همراه است اما به مرور می توان با رفع این ایرادات به درآمدهای مالیاتی دل بست.

مقاومت پزشکان و وکلا 

 در خلال تصویب بودجه ۹۸، بندی مبنی بر الزام نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان تصویب شد که «صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود»، را ملزم به نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها کرد. اما پزشکانی که پیش از این برای درامدشان مالیات نمی دادند به اعتراض روی آوردند.

با پایان یافتن سال ۹۸ و عدم نصب دستگاه پوز در تعداد قابل قبولی از مطب پزشکان، مجدد در بودجه ۹۹ مساله مالیات پزشکان مطرح و تاکید شد که از فروردین ماه، استفاده از دستگاه کارتخوان الزامی شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا بار دیگر نصب کارتخوان به تعویق افتاده است. در این رابطه چندی پیش امیدعلی پارسا در گفتگویی رادیویی اعلام کرد که «به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجرای تمام تکالیف مالیاتی را چند ماهی به تعویق انداخته‌ایم که بر این اساس الزام مشاغل به استفاده از کارتخوان که قرار بود فروردین ماه عملیاتی شود، به شهریور ماه امسال – یعنی سال 99- منتقل می‌شود.»گفته می شود که پزشکان چیزی حدود هفت هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

اندکی بعد مسئولان سازمان امور مالیاتی دولت قبل اعلام کردند که سه هزار وکیل پرونده مالیاتی ندارند. برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس میزان فرار مالیاتی وکلا را حدود 6 تا 12 هزار میلیارد تومان تخمین زدند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که رقم 12 هزار میلیارد تومان احتمالا به واقعیت نزدیکتر باشد.

اگر رقم فرار هفت هزار میلیارد تومانی و 12 هزار میلیارد تومانی فرار مالیاتی پزشکان و وکلا را در کنار هم قرار دهیم، این دو صنف مجموعا 19 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته‌اند.

در کنار این دو گروه شغلی، اندکی بعد خبر دریافت مالیات از هنرمندان نیز به گوش رسید. در اسفند 99 مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه مقرر کردند که هنرمندان با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات شوند. این خبر کافی بود که انتقادات به سمت مجلس روانه شود.بسیاری از تهیه کنندگان سینما به این طرح اعتراض کرده و آن را نادرست خواندند که در سال 1401 در بودجه جاری کشور این مالیات حذف شد! 

جالب اینجاست که، درآمد یک‌ سال برخی خوانندگان پاپ وطنی معادل ۱۳۰‌ سال کار کارمندان مشمول مالیات است و برخی چهره‌های مطرح تلویزیون و سینما در عرض یک‌ سال پولی به اندازه ۳۶ ‌سال حقوق کارمندان مشمول مالیات درمی‌آورند اما مالیاتی در این خصوص پرداخت نمی کنند!

برآورد‌های مرکز پژوهشی بتا (پلت‌فرم تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی) در سال 1400 نشان می‌دهد درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی در سال، مبلغی نجومی است .

بررسی‌های انجام شده در سال 1400 در مراکز متعدد رصد فضای مجازی ایرانی‌ها از وجود بیش از ۵۰ پیج با بیش از ۳ میلیون دنبال کننده و ۳۰۰ اینفلوئنسر ایرانی با بیش از یک میلیون دنبال کننده حکایت دارد. این اطلاعات از سایت heepsy استخراج شده که یک ابزار جست وجو در حوزه بازاریابی در اینستاگرام است. این سایت اعلام می‌کند که هم اینک تعداد ۳۵۱ کاربر حرفه‌ای تنها در اینستاگرام با موقعیت ایران (فعال در داخل کشور) و دنبال کننده بیش از یک میلیون نفر و همچنین ۹۳۵ کاربر حرفه‌ای با ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال کننده در کشور وجود دارد.

منبع: الف

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان مشمول مالیات فرار مالیاتی دنبال کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۶۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در زمینه مالیاتی، بحث مربوط به اصلاح نظام مالیاتی و تمرکز بر مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه است. این موضوع به خصوص در مقابل تولید و همچنین مردم اهمیت بسیاری بالایی دارد؛ از همین رو بررسی آمار و ارقام مربوط به عملکرد سال گذشته در این زمینه بسیار مهم و کاربردی است.

طبق آمار سال گذشته میزان مالیات پرداختی کل مشاغل کشور از مجموع درآمدهای مالیاتی، عددی کمتر از 6 درصد بوده است که نسبت به حجم بالای این بخش از اقتصاد در تولید ناخالص ملی که بین 20 تا 30 درصد اقتصاد را شامل می‌شوند؛ این بخش مالیات کمتری نسبت به حجم خود در اقتصاد ایران پرداخت کرده است.

با وجود شاخص پایین مالیات به تولید ناخالص ملی در بخش مالیات اصناف، تمرکز اصلی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم، بر اعطای هدفمند معافیت‌های مالیاتی به مشاغل خرد و مردمی در مقابل مشاغل و اصناف خاص دانه درشت با درآمدهای کلان بوده است.

هدف قرار دادن مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان می تواند به رفع مشکلات نابرابری درآمد در اقتصاد ایران نیز کمک کند. مطالعات نشان داده است که نابرابری درآمد در کشور با تکیه بر اصلاح نظام مالیاتی در حال کاهش است و پیش از این اقدامات وضعیت به طوری بود که درصد کمی از جمعیت سهم نامتناسب زیادی از ثروت را در دست داشتند.

با تمرکز بر جمع‌آوری مالیات از مشاغل پردرآمد و اصناف خاص، دولت در سال گذشته علاوه بر افزایش درآمد مالیاتی از این محل، توانسته است که ثروت را نیز به شیوه‌ای عادلانه‌تر نسبت به قبل توزیع کند.

در بخش مالیات اصناف، بیش از 50 درصد اصناف خرد مالیاتی پرداخت نکردند و از طرف دیگر بیش از 50 درصد مالیات اصناف تنها توسط 1 درصد پرداخت شده است. از همین رو تمرکز ویژه سازمان امور مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان با تکیه بر اعداد و ارقام عملکرد مالیات اصناف سال گذشته بوده است.

تمرکز بر مالیات‌ستانی سیستمی و تقاطع داده‌ها مسیر اصلی تحقق این امرفراهم شده است. در این مدل با تکیه بر شفافیت اطلاعات سیستمی حاصل از سامانه مودیان و همچنین اعمال معافیت‌های مناسب برای اصناف کوچک و خرد، مسیر تحقق عدالت مالیاتی با تمرکز نظام مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل خاص با درآمدهای کلان فراهم شده است.

نوع مودیان

سهم مودیان

درصد از مالیات مشاغل

سهم مردم و کسب‌وکارهای خرد از مالیات بخش اصناف

99%

50%

سهم اصناف و مشاغل خاص دانه‌درشت با درآمدهای کلان

1%

50%

دیگر خبرها

  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از دلال پتروشیمی در استان فارس
  • مبارزه با فرار مالیاتی به دلالان پتروشیمی رسید
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی در فارس
  • کشف فرار مالیاتی میلیاردی در زاهدان
  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • شوک به آبی‌های پایتخت، تنها امید بایدن و فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی
  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور