Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@13:14:14 GMT

بررسی مجدد پرونده اکبر طبری

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۷۰۲۸

بررسی مجدد پرونده اکبر طبری

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  مهر، مسعود ستایشی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: حراست از احکام اسلامی و شرع انور و حراست از قانون اساسی به عنوان قانون مبدا و اصلی جمهوری اسلامی از وظایف خطیر این نهاد است.

وی همچنین ضمن تبریک عید غدیر گفت: عید غدیر از مقاطع مهم و تأثیر گذار در اسلام است و این عید را به محضر ولیعصر و مقام معظم رهبری تبریک می‌گوییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حکم پرونده حمید نوری گفت: با توجه به اینکه صدور حکم بر مبنای موازین قانونی و دادرسی عادلانه صورت نگرفته است، جای تأسف دارد و از نظر ما قابل اعتراض است. متهم از حقوق اولیه دادرسی و شهروندی محروم بوده و این منطبق با هیچ یک از مقررات داخلی و بین المللی نیست.

وی با بیان اینکه وجدان جامعه بین المللی این حکم را نخواهد پذیرفت گفت: قوه قضاییه اعلام می‌کند که اقدامات قاطعی که دولت جمهوری اسلامی در مقابل سلب حقوق شهروند مان در کشور سوئد انجام دهد، حمایت می‌کند.

وی افزود: نوری از داشتن وکیل محروم بود و حتی نتوانسته کیفرخواست صادره را قرائت کند و روند پیگیری پرونده کاملاً غیر حقوقی بوده است. همزمان با مراحل تحقیق پرونده، تبلیغات شدید رسانه‌ای علیه حمید نوری صورت پذیرفت و این جای تأسف بسیار دارد. فشار جسمی و روحی بسیاری علیه وی وجود داشت و دارد و باید جامعه بین المللی در این باره فکری بیاندیشید.

ستایشی به ضرب و شتم نوری اشاره کرد و گفت: هزار روز انفرادی برای کسی که در مظان اتهام است هم قابل تأمل است.

وی خطاب به دادگاه سوئدی گفت: شما که محکوم کردید دیگر چرا اجازه ملاقات خانواده را با وی نمی‌دهید؟ محدودیت‌های قبلی علیه ایشان همچنان ادامه دارد بلکه بیشتر هم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و اینکه اتهام وی چیست؟ گفت: برای این فرد در سال ۸۹ دادنامه‌ای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده بود که اتهام این فرد در پرونده مورد بحث اجتماع و تبانی بوده و به ۵ سال حبس محکوم شده و از باب فعالیت تبلیغی علیه نظام هم حبس گرفته بود که در مجموع ۶ سال حبس داشت. این دادنامه قطعی و لازم الاجرا است و براین اساس، در ۲۰ تیر ماه برای تحمل کیفر حبس به اوین معرفی شده است.

ستایشی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده نی شکر هفت تپه و امید اسدبیگی، گفت: این پرونده ۲۵ محکوم دارد و از میان این محکومان تعداد هشت نفر مطابق قانون درخواست اعاده دادرسی داشتند. بر همین اساس اعاده افرادی که طبق قانون مورد پذیرش قرار گرفت، جهت رسیدگی به شعبه هم عرض در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی ارجاع شده است.

ستایشی افزود: پنج نفر از ۲۵ نفر محکوم این پرونده متواری و تحت تعقیب قرار دارند و مابقی در حال تحمل کیفر هستند.

وی درباره آخرین وضعیت متهم ردیف اول پرونده گفت: امید اسدبیگی براساس دادنامه قطعی به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، برخی محرومیت‌ها و پرداخت جرایم از ۲۵ مهر ۱۴۰۰ اجرایی شده و اکنون در حال تحمل کیفر است.

ستایشی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده نی شکر هفت تپه و امید اسدبیگی، گفت: این پرونده ۲۵ محکوم دارد و از میان این محکومان تعداد هشت نفر مطابق قانون درخواست اعاده دادرسی داشتند. بر همین اساس اعاده افرادی که طبق قانون مورد پذیرش قرار گرفت، جهت رسیدگی به شعبه هم عرض در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی ارجاع شده است.

ستایشی افزود: پنج نفر از ۲۵ نفر محکوم این پرونده متواری و تحت تعقیب قرار دارند و مابقی در حال تحمل کیفر هستند.

وی درباره آخرین وضعیت متهم ردیف اول پرونده گفت: امید اسدبیگی براساس دادنامه قطعی به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، برخی محرومیت‌ها و پرداخت جرایم از ۲۵ مهر ۱۴۰۰ اجرایی شده و اکنون در حال تحمل کیفر است.

تاج زاده در اوین در حال تحمل بازداشت است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت بازداشت تاج زاده و اینکه چرا از قبل اظهاریه برای ایشان ارسال نشده است گفت: رسیدگی به پرونده این فرد مطابق موازین قانونی صورت گرفته و اتهام ایشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه کشور و فعالیت‌های تبلیغاتی علیه نظام بوده است. بر اساس رسیدگی‌های صورت گرفته ۱۷ تیر ماه امسال قرار تأمین از نوع بازداشت موقت برایش صادر شد و اکنون هم در حال گذراندن بازداشت در اوین به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص انتقال زندان مشهد به خارج از شهر گفت: از ۲۰ سال قبل بحث انتقال زندان مشهد کلید خورده است و مورد پیگیری مجدانه همکاران ما در اداره کل زندان‌ها بوده است. به لحاظ اینکه زمین مناسب اختصاص داده نشده بود، موضوع معوق شد. با پیگیری‌های صورت گرفته، زمینی اختصاص یافت. این زندان برای ده هزار نفر پیش بینی شده و در سی و سه کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. این زمین از ۴ دهه قبل معارضین و شکایت‌هایی داشت. معارضین پذیرفتند که به صورت رایگان این زمین‌های مورد ادعا را برای احداث زندان تحویل بدهند.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات معاون دادستان مشهد مبنی بر برخورد با بدحجابی گفت: مواضع کلی در قوه قضاییه از ناحیه ریاست قوه قضاییه بیان می‌شود و بر اساس اجازه رییس قوه قضاییه، سخنگوی این دستگاه هم در بیان مواضع کلی می‌تواند ورود داشته باشد. ما اعتقاد داریم اگر نقصی در حجاب است باید با فرهنگ سازی و آموزش برطرف شود و در مورد حجاب باید اندیشمندانه و بدون عجله و شتاب عمل کرد.

وی با بیان اینکه در جامعه ما هیچ فردی موافق بی عفتی و بی حجابی نیست، گفت: افرادی در داخل و خارج از کشور به صورت هدفمند به دنبال ترویج بی بند و باری هستند و اولین نکته این است که باید این افراد شناسایی شوند. در مسأله عفاف و حجاب، مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دستگاه‌های بسیاری مسئول هستند که باید پاسخگو باشند و بخشی هم مربوط به قوه قضاییه است که سعی دارد اقدامات مقتضی و لازم را به احسن وجه انجام دهد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: باید مطابق برنامه متقن و دقیق عمل کنیم و امور باید اندیشمندانه و توأم با آرامش باشد ضمن اینکه موازین شرعی باید به طور قاطعانه و دقیق اجرا شود. امروز دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی به دنبال ترویج ابتذال، بی عفتی و بی‌حجابی هستند و عقل حکم می‌کند با تنویر افکار عمومی استقرار حجاب را به احسن وجه عملیاتی کنیم.

ستایشی با اشاره به ماده ۵۷۶ گفت: چنانچه کسی ترک فعل در وظایف خود داشته باشد و در دادگاه احراز شود که وی مرتکب ترک فعل شده است مطابق قانون برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده اکبر طبری گفت: پرونده وی در مورد دو اتهامی که مورد اعاده قرار گرفت به شعبه هم عرض کیفری ارجاع شده است. جلسات رسیدگی به این تقاضای اعاده دادرسی به زودی بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته آغاز می‌شود. در مورد اینکه دادگاه علنی باشد یا خیر هم باید گفت اصل بر علنی بودن محاکم است مگر به تشخیص قاضی.

ستایشی در خصوص پیشگیری از تشکیل پرونده‌های مربوط به رمز ارزها گفت: موارد یا از طریق لایحه و یا به صورت طرح از طریق نمایندگان ارائه می‌شود. لایحه مستقلی در این رابطه ارائه نشده است اما در حوزه رمز ارز بانک مرکزی متکفل و متولی است و باید توجهات لازم را در این رابطه داشته باشد. طرح اخلالگران در نظام اقتصادی را داریم که از صحن علنی به کمیسیون حقوقی ارسال شده و ماده‌ای در خصوص رمز ارزها در این طرح مورد توجه قرار گرفته است. جرم انگاری رمز ارزها در این رابطه پیشنهاد شده است. معاونت حقوقی قوه قضاییه هم در کارگروه‌های مربوط به این مسئله حضور دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده نهادهای دامی گفت: این پرونده توسط سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است و بررسی‌ها استمرار دارد و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و به محض اینکه به مرجع قضایی ارجاع شود بی‌درنگ اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی طبق آخرین اطلاعات اظهار داشت: آخرین گزارش ۲۶ تیر به مرجع قضایی ارسال شده است و مرجع قضایی است که طبق بررسی‌ها به نتیجه خواهد رسید که آیا تخلف یا جرمی به وقوع پیوسته است یا نه.

ستایشی در خصوص وضعیت پرونده جمعیت امام علی گفت: پرونده کیفری این جمعیت در ۱۷ خرداد با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و نسبت به مسائل حقوقی انحلال این جمعیت صادر شده بود پس از اعتراض به تجدید نظر ارسال شده و ابرام شده است. از نظر ما این جمعیت منحل است و هر گونه فعالیتش غیر قانونی است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسن یاوری از متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: رأی قانونی این پرونده در ۲۴ خرداد صادر و ۱۵ متهم دارد. یکی از محکومان این پرونده فرد مورد اشاره است. این فرد محکوم به ۱۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با بحث ساختمان‌های پر خطر و نا ایمن گفت: متولی بحث ایمن سازی و اعلام وضعیت مستحدثات، شهرداری‌ها، راه و شهرسازی و نظام مهندسی است. اینها مسئولینی هستند که باید نظارت لازم داشته باشند تا شهر ایمن شود. مأموریت دستگاه قضایی می‌تواند پیشگیری از جرایم باشد و باید پیگیری کرد که دستگاه‌ها وظایف خود را انجام د هند. البته دادستانی ورود کرده است. لیستی را سازمان آتش نشانی اعلام کرده است که ناظر بر بحث حریق است. فهرستی دادند که پیگیری شده است.

وی افزود: اماکنی که پر خطر بوده است از سوی دادستانی مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های سیف و عراقچی گفت: بر اساس آرای دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی محکومیت‌هایی حاصل کردند. اعاده دادرسی درخواست شد و شعبه اول دیوان عالی، اعاده دادرسی را پذیرفت و پرونده به شعبه اول دادگاه انقلاب ارجاع شد و جلسات متعددی در این رابطه برگزار و پرونده در مرحله رسیدگی قرار دارد.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کینگ مانی گفت: ۴ هزار شاکی دارد و حدود ۴ هزار میلیارد تومان مورد ادعای شکات پرونده قرار دارد. اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق ارائه رمز ارز مجعول منتهی به کلاهبرداری اتهام اصلی ۸ متهم این پرونده است. دو متهم اصلی در بازداشت به سر می‌برند.

منبع: مهر لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر اکبر طبری اخبار قضایی مسعود ستایشی اخبار مرتبط استفاده از بیمه بیکاری در مشاغل با ماهیت دائم، «نامه عدم نیاز» لازم ندارد ۱۴۰۱/۴/۲۶ نحوه دریافت خسارت خودرو پس از برخورد با اشیای ثابت ۱۴۰۱/۴/۲۵ جزییات اتهامات میلاد حاتمی ۱۴۰۱/۴/۲۵ بازداشت ۷ تن دیگر در پرونده فاجعه متروپل ۱۴۰۱/۴/۲۵ دخالت محافظه کاران آمریکایی در برنامه های درسی/ «نظریه انتقادی نژاد» چیست؟ ۱۴۰۱/۴/۲۵ آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان ماندگار شد ۱۴۰۱/۴/۲۵ آخرین ویدیو ها زمستان‌های جذاب روسیه؛ سفری با پهپاد بر فراز شهر سن پترزبورگ ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۲:۳۵ جباری: مجیدی اجازه نداد من به استقلال بیایم ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۰۹:۳۹ توزیع بزرگترین کیک جهان در حرم امام علی (ع) توسط ایرانیان + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۲۳:۲۵ خوانندگی یوسف صیادی به زبان اسپانیایی + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۲۳:۰۱ تابعیت ایرانی پس از آزمایش ژنتیک + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۲۱:۴۸ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۳:۰۴ بررسی مجدد پرونده اکبر طبری ۱۳:۰۳ ثبت نام ۵ میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو ۱۳:۰۲ قیمت سکه امروز چند؟ (۱۴۰۱/۴/۲۸) ۱۳:۰۰ همه چیز درباره کشور کانادا ۱۲:۵۶ فروش ۱۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال گواهی سپرده بانک ملت از اول مرداد ۱۲:۵۰ اگه زیادی می شینی، منتظر این بلاها باش ۱۲:۴۹ قرارداد سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه در پروژه های نفت و گاز به امضا رسید ۱۲:۴۶ بهبود رتبه سرعت اینترنت سیار و افت رتبه اینترنت ثابت در ایران ۱۲:۴۵ در چه سنی ام اس سراغمان می‌آید؟ ۵ علائم اولیه ۱۲:۴۵ یارانه یک ماه معادل ۴ بسته چیپس ۱۲:۴۵ مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده شرکت مس برگزار می شود ۱۲:۴۳ اعلام شماره شبا؛ شرط دریافت سود سهام عدالت / سود سهام عدالت تا پایان تیرماه واریز می شود ۱۲:۴۱ قابلیت پرداخت در چت به اینستاگرام اضافه شد ۱۲:۳۶ مراقب برنامه های موبایل جعلی رمزارزی باشید! ۱۲:۳۵ زمستان‌های جذاب روسیه؛ سفری با پهپاد بر فراز شهر سن پترزبورگ ۱۲:۲۷ هدف گذاری آریا سهند تبریز برای افزایش صادرات محصولات فولادی ۱۲:۲۵ واکنش زاکانی به خرابی پله برقی های تهران ۱۲:۲۲ زلزله سنج ها در کدام مناطق تهران هستند؟ ۱۲:۲۲ آخرین قیمت مرغ در بازار / هر کیلو مرغ کامل تازه ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان ۱۲:۱۳ کاهش اثر محدودیت مالی بر تولید شرکت ها از فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹ آیا دانشجویان ایرانی در آزمون دانشگاه رم تقلب کردند؟ ۱۲:۰۶ رنگ چشم ها درباره شما و اجدادتان چه می گویند؟ / ویژگی خاص چشم روشن‌ها ۱۲:۰۶ ابهاماتی که خصوصی سازی خودروسازان را ناممکن می‌کند؛ از زیان انباشته تا ساختار پیچیده سهامداری ۱۲:۰۰ این ها نه دنبال براندازی هستند نه دنبال سوپر انقلابی ها، دنبال زندگی هستند ۱۲:۰۰ نرخ رسمی ۱۹ ارز افزایش یافت ۱۱:۵۴ جاماندگان یارانه ٣٠٠ هزار تومانی بخوانند ۱۱:۵۱ فرصت نهایی دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی است؟ ۱۱:۴۲ فعال سیاسی اصولگرا: شک ندارم برخی ها از خارج کشور گرانی ها را هدایت می کنند ۱۱:۴۰ ۱۵۰ فعال اقتصادی با واریزی بیش از ۱۰۰ میلیاردی به پوزها / رییس سازمان مالیات: این مبالغ قرض‌الحسنه نیست ۱۱:۳۷ چرا برخی واحدهای مسکن مهر پرند واگذار نمی‌ شود؟ ۱۱:۳۵ درخواست کنگره آمریکا برای قوانین سختگیرانه تر رمزارزها ۱۱:۲۷ شکایت ساپینتو به فیفا؛ سرمربی استقلال برای برزیلی ها دردسرساز شد ۱۱:۲۶ طرز تهیه مربای گیلاس خانگی با طعم عالی ۱۱:۲۵ برخی رسانه‌های صوت و تصویر محتوایی متضاد با انقلاب تولید می‌کنند ۱۱:۲۴ روحانی ادعا می کند می توانست در اسفند ۹۹ تحریم ها را پایان دهد اما نظام به او ۸ سال زمان داد / غیر از وعده های پوچ شاهد هیچ پیشرفتی نبودیم ۱۱:۱۹ واکنش عجیب باشگاه اروپایی درباره کاپیتان تیم ملی ۱۱:۱۸ بزرگترین ظرفیت تولید و توزیع برق در بین کشورهای غرب آسیا متعلق به ایران است ۱۱:۱۷ گران ترین خانه جهان کجاست و چقدر قیمت دارد؟ ۱۱:۰۰ قیمت جدید موبایل اپل (جدول مشخصات) ۱۰:۵۴ درخواست دبیر ستاد حقوق بشر از روسای جمهوری و مجلس ۱۰:۵۳ رشد ۲.۶ درصدی شاخص تولید صنعتی شرکت های بورسی در خرداد / شاخص تولید صنعت خودرو ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد ۱۰:۱۹ بهترین راه برای پیشگیری از گرمازدگی ۱۰:۱۰ هوا خنک می شود ۱۰:۰۳ نقش خودکفایی صنعت لوازم خانگی در تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها ۱۰:۰۳ سبز کم رنگ شاخص کل در ابتدای معاملات امروز/ گزارش‌ های سه ماهه بورس ناجی بورس می شود؟ ۱۰:۰۰ آپارتمان‌های منطقه ۵ تهران چند؟ ۰۹:۵۷ برخی صادرکننده نماها تالار دوم نیما را خراب کردند ۰۹:۴۸ گسترش تعاملات فولاد مبارکه با سیستم بانکی ۰۹:۳۹ جباری: مجیدی اجازه نداد من به استقلال بیایم ۰۹:۳۸ تعداد سلاح در آمریکا از شهروندان بیشتر است!/ آفریقایی تبار‌ها بیش از دیگران در معرض تهدید اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اکبر طبری اخبار قضایی مسعود ستایشی خصوص آخرین وضعیت پرونده سخنگوی قوه قضاییه پاسخ به سوالی حال تحمل کیفر امید اسدبیگی اعاده دادرسی اکبر طبری ارسال شده ۱۴۰۱ ۴ ۲۵ ارجاع شد رمز ارز ۱۴۰۱ ۰۴ بر اساس سال حبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۷۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این نکوداشت، عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه همزمان با زادروز حمید سمندریان که یکی از استادان زنجان‌پور بوده است، با حضور جمع پرشماری از مخاطبان در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برپا شد.

در این مراسم که به کوشش انجمن کارگردانان تئاتر ایران با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند باسابقه اهدا شد.

در آغاز، شهرام گیل‌آبادی، رییس انجمن کارگردانان با اشاره به زادروز حمید سمندریان گفت: نام او خاطرات فراوانی به ذهن هر یک از ما می‌آورد و هُرم نفس ایشان بر صورت تک تک ما نشسته و هیچ لحظه‌ای در تئاتر ما بی‌حضور ایشان نبوده. 

او با ارایه توضیحاتی درباره تقدیرهایی که در نوزدهمین «شب کارگردان» صورت می‌گیرد، افزود: خوشحالیم در سال قبل به سختی سعی کردیم در کنار دوستان‌مان بایستیم. هیچ تحمیلی را نپذیریم و با استقلال در جهت عملی کردن نظرات خود بکوشیم. همچنان در کنار تمام هنرمندان تئاتر می‌ایستیم و  به ظالم اجازه صف‌آرایی نمی‌دهیم چون تئاتر، عرصه حقیقت است.

گیل‌آبادی یادآوری کرد: سال قبل مدالیوم خانه تئاتر به آتیلا پسیانی اهدا شد که امسال یاد او را گرامی می‌داریم. 

در ادامه تصاویری از آتیلا پسیانی در مراسم سال گذشته این انجمن پخش شد و حاضران به یاد او کف زدند.

سپس احسان حاجی‌پور ، دبیر برنامه و عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان با خوشامدگویی به مهمانان متن اولین لوح تقدیر را که به علی شمس مربوط می‌شد، ارائه کرد و این تقدیر با حضور صدرالدین زاهد، کارگردان، مترجم و بازیگر باسابقه تئاتر انجام شد.

علی شمس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با تشکر از برگزارکنندگان برنامه آرزو کرد مسیر اتفاقات طور دیگری بچرخد و همه کسانی که به شیوه‌های گوناگون کار می‌کنند، بدون هیچ گونه رنج و تبعاتی بتوانند آثار خود را ارائه کنند.

او عنوان کرد که بهتر است برای اینکه برنامه به حاشیه کشیده نشود، سکوت کند.

در ادامه آرش دادگر، عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان طی سخنانی درباره علیرضا کوشک جلالی، کارگردان و مدرس تئاتر، متن تقدیرنامه او را خواند و این کارگردان با حضور اصغر همت، تقدیر شد.

کوشک جلالی با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه فقط آرزو کرد که برخی خبرهای ناخوشایند را که این روزها می شنویم، دیگر نشویم.

در بخش بعدی، مراسم تقدیر از ژاله علو برپا شد که خودش در برنامه حضور نداشت اما پیامی صوتی را فرستاده بود که پخش شد.

او در این پیام عذرخواهی کرد که به دلیل کسالت، نتوانسته در برنامه شرکت کند و از عشق و علاقه‌اش به تئاتر و نمایش رادیویی گفت.

او همچنین به پیشینه حضورش در تئاتر و هنرمندانی که با آنان همکاری داشته، اشاره کرد.

علو عنوان کرد که در رادیو نمایش‌های بسیاری را کارگردانی کرده و افزود: برایم افتخاری است که توانستم کارهایی انجام دهم که بعد از گذر سال‌ها هنوز به خوبی از آنها یاد می‌شود.  او در پایان شعری از سروده‌های خودش را خواند.

سپس محمد رحمانیان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان متن تقدیرنامه ژاله علو را خواند و ایرج راد به نمایندگی از علو تقدیرنامه او را دریافت کرد.

او همچنین بخش کوتاهی از نمایشنامه «روزهای رادیو» را که اشاره‌ای به ژاله علو و رقیه چهره آزاد داشت، اجرا کرد. 

رحمانیان حضور کوشک جلالی را در تئاتر کشورمان همچون معجزه‌ای خواند که در امر آموزش در استان‌های گوناگون و ترجمه و کارگردانی ثابت قدم است و خطاب به او گفت: علیرضای عزیز بمانی برایمان!

هایده حائری ، مدرس تئاتر و دیگر هنرمند حاضر در برنامه از جایگاه تماشاگران گفت: من اعتراض دارم.

او از مردم کشورمان قدردانی کرد که به هنرمندان کشورشان احترام می‌گذارند و در مراسم تقدیر از آنان شرکت می‌کنند و گفت: الان احساس کردم جای یک خانم در مراسم تقدیر از خانم علو خالی است. ایشان دوست خیلی صمیمی دو تن از عمه‌های من بودند؛ خانم‌ها طوسی و عذرا حائری. حیف است که تقدیرنامه خانم علو را دو تن از آقایان دریافت کنند.

او بعد از این سخنان طنزآمیز که با خنده‌های تماشاگران همراه شد و به دعوت رحمانیان که در دانشکده هنرهای زیبا دانشجویش بوده، روی صحنه رفت و تقدیرنامه علو را دریافت کرد.

رحمانیان نیز در سخنانی از حائری به عنوان یکی از استادان خوب خود یاد کرد که به نوعی، منشأ ساخت فیلم «هامون» شده چون با اجرای اثری از او، داریوش مهرجویی خسرو شکیبائی را برای بازی در «هامون» انتخاب کرده است.

در بخش بعدی، بخش‌هایی از فیلم زندگی تئاتری اکبر زنجان‌پور در گفتگو با محمد رحمانیان پخش شد.

سپس محمود دولت‌آبادی روی صحنه رفت و با تشریح خاطراتی از مهدی فتحی (بازیگر فقید تئاتر) که دوست مشترک خودش و زنجان‌پور بوده، گفت: ما در آن دوران قدم می‌زدیم و فکر می‌کردیم کسانی که کار هنر نمی‌کنند، چه می‌کنند.

او ادامه داد: زنجان‌پور در کنار دیگر دوستان ما سعی کرده هنر بورزد ولی همیشه موانع اجازه نداده این فعالیت چه در ایشان و چه در دیگر دوستان، ادامه پیدا کند.

دولت‌آبادی افزود: آنچه مایه خرسندی من است، حضور این اجتماع است که به مناسبت دوستی هنرمندان تئاتر تشکیل شده و بسیار گرامی است.

این داستان‌نویس با سابقه که پیشنیه تئاتری دارد، خاطراتی از دوران مشکلات خودش در تئاتر در سال ۵۳ بیان کرد و افزود: بعد از آن سال، دیگر روی صحنه نرفتم ولی سال ۵۶ پیشنهاد تشکیل سندیکای تئاتر را دادم و در تئاترهای لاله‌زار به نشان تقدیر از هنرمندان گذشته خود برنامه‌ای تدارک دیدیم اما متاسفانه دیگر آن تئاترها باقی نماند.

دولت‌آبادی خطاب به حاضران در برنامه افزود: وقتی مهدی فتحی کسل و بی‌حوصله می‌شد، برای خودش نقشی می‌ساخت و آن را اجرا می‌کرد. یعنی لازم نیست حتما چیزی بشود، همین که هستید و سرپا هستید، همین که چنین شب‌هایی برگزار می‌شود، یعنی شدن. چیزی در انتظار هنرمند نیست. آرزو می‌کنم همیشه رونده باشید و وقتی هم خسته می‌شوید، خستگی از تن دور کنید و دوباره ادامه بدهید.

سپس رحمانیان بار دیگر روی صحنه رفت و با یادآوری خاطراتی از زنجان‌پور گفت: اولین بار استاد را در «آتش بدون دود» کار نادر ابراهیمی و بعد از آن در فیلم «بیتا» هژیر داریوش و پس از آن در نمایش‌های تلویزیونی دیدم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان اضافه کرد: اولین مواجهه من با آقای زنجان‌پور به عنوان کارگردان، اجرای درخشان ایشان از نمایشنامه «همه پسران من» کار آرتور میلر بود که سبب شد راه خودم را به عنوان کارگردان پیدا کنم. صحنه‌های درخشان این نمایش از یک کلاس درس آموزنده‌تر بود و هنوز تک تک صحنه‌های آن را به یاد دارم و بزرگترین تاثیری است که یک اثر هنری و یک کارگردان بر من گذاشته است. 

رحمانیان از اجرای نمایش«مروارید» نوشته عزت‌الله مهرآوران و کار زنجان‌پور به عنوان دیگر نمایش درخشانی یاد کرد که همچنان تاثیرش بر او باقی مانده و آرزو کرد که سایه زنجان‌پور همچنان بر سرمان باقی بماند.

در بخش بعدی برنامه، تصاویری خاطره‌انگیزی از نمایش «نگاهی از پل» نوشته میلر و کار سمندریان پخش شد که سال ۵۱ اجرا شده است.

سپس مسعود دلخواه، دیگر کارگردان حاضر در برنامه در سخنانی با بیان اینکه مبالغه نمی‌کند، گفت: تصمیم دارم از دشواری اکبر زنجان‌پور بودن صحبت کنم چون اکبر زنجان‌پور بودن، اصلا ساده نیست. 

او با یادآوری اولین خاطره‌های خود از زنجان‌پور افزود: نمایشی از رکن‌الدین خسروی دیدم که زنجان‌پور و بهروز بقایی در آن بازی می‌کردند. او در این نمایش بیش از ۲۵ کارکتر را بازی کرد و هنوز صدایش و انرژی‌اش را که خیلی سریع از نقشی به نقشی می‌رفت، در ذهنم مانده. 

دلخواه با بیان خاطره همکاری‌اش در نمایش «دایی وانیا» به کارگردانی زنجان‌پور ادامه داد: یک نفر می‌تواند بازیگر، کارگردان، دوبلور یا انسان شریفی باشد و همیشه خود اصیلش باشد ولی داشتن همه اینها در یک جا سخت است و اکبر زنجان‌پور همه اینها را با هم دارد. رفتار او می‌تواند الگویی باشد برای نسل جوان؛ از دیسیپلین کاری‌اش تا برخورد یکسان با همه اعضای گروه.

وی خاطرنشان کرد: در نمایش «دایی وانیا» کاریزمایی روی صحنه می‌دیدم که نظیرش را ندیده بودم. کاریزمای اکبر زنجان‌پور، از خود بودن اوست و نترس بودن و نقاب به چهره نداشتنش. ما بعد از آن نمایش، در گفتگوهایمان از ابزورد بودن شرایط اجتماعی و تئاتری با هم حرف می‌زنیم.

دلخواه در پایان سخنانش پیشنهاد کرد یک جایزه بازیگری به اسم اکبر زنجان‌پور نامگذاری شود و توضیح داد: این نامگذاری تنها به دلیل این نیست که او بازیگر خوبی است بلکه چون انسان شریفی است. 

در ادامه، نوید محمدزاده به عنوان نماینده‌ای از نسل جوان در سخنانی درباره زنجان‌پور گفت: خجالت می‌کشم درباره ایشان صحبت کنم.

او خطاب به زنجان‌پور ادامه داد: استاد خیلی دوست‌تان دارم. چندی پیش فرصتی شد تا در کنار شما متنی را دورخوانی کنیم. امیدوارم قسمت باشد روی صحنه کنارتان بازی کنم و نفس شما را حس کنم و لذت ببرم و یاد بگیرم. سلامت باشید و سرحال.

 در بخش بعدی، شهرام گیل‌آبادی که مدت‌ها مدیر رادیو بوده، خاطراتی از دوران کاری خود در این رسانه بیان کرد و گفت: هُرم نفس خیلی از بزرگان‌رادیو بر صورتم‌ نشست که ویژگی‌های مشترکی داشتند.

او خاطراتی از بازی زنجان‌پور در نمایشی از صدرالدین شجره و نیز خاطراتی از احمد آقالو  و مهدی فتحی بیان کرد و ادامه داد: ما در رادیو با حکمت‌هایی مواجه بودیم که یکی از آنها آموزش سینه به سینه بود. امثال زنجان‌پور، این فضا را ایجاد کردند که حکمت جاری در رادیو، آموزش باشد. چیزی که از این نسل بزرگ عاید من شد، این بود که نظم، توسعه فکری، دانایی و درایت سکوت را می‌آورد. این آدم‌ها هر چه دارند در طبق اخلاص می‌گذارند که دیگران قد بکشند چون آنان بخیل نیستند. ماموریت خود را معرفت‌شناسی و توسعه فکری می‌دانند. آقای زنجان‌پور در عالم هنر، یکی از آبروهای زمین است.

در بخش بعدی، پرویز ممنون، دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر که در وین زندگی می‌کند و دیشب تازه به ایران رسیده، در سخنانی گفت: هنوز گیج راه هستم ولی خوشحالم که در بزرگداشت اکبر شرکت می‌کنم.

او که استاد زنجان‌پور بوده ادامه داد: شما از زمان‌استادی او گفتید و من چند خاطره از زمان دانشجویی‌اش می‌گویم. اولین بار که برای مدیریت دانشکده دعوت شدم، نمایشی از بهمن فرسی روی صحنه بود و اکبر نقش اصلی آن را بازی می‌کرد . فرسی قبل از کارگاه نمایش، کارهای تجربی و غیر متعارف اجرا می‌کرد. با دیدن بازی اکبر حیرت‌زده شدم و اگر سال قبل بازی محمد علی کشاورز را ندیده بودم، با دیدن او روی صحنه، ضعف می‌کردم.

ممنون از زنجان‌پور در کنار آذر فخر و کیهان رهگذر وبه عنوان یکی از چند دانشجوی محبوب خود یاد کرد و افزود: هرچند اکبر هم سنش به دانشجویان نزدیک بود، هرگز سراغ شعار نمی‌رفت و در کار خود همیشه جدی بود. او همیشه محترم بود مثل انتظامی. آنان سر کلاس بسیاری استادان می‌رفتند چون معتقد بودند از هر استادی چیزی یاد می‌گیرند. 

ممنون اضافه کرد: یکی از نقش‌های حساس خود را به او سپرد و بعد از آن، استاد راهنمای رساله‌اش شدم که اجرای نمایش «ریل» نوشته دولت آبادی بود و با همراهای رضا بابک اجرا کردند. همه کسانی که در کار تئاتر هستند، عاشق‌اند ولی زنجان‌پور جدی بود. به همین دلیل وقتی صحبت از بزرگداشت شد، با خودم فکر کردم اگر قرار باشد در بزرگداشت سه چهار تن از دانشجویانم شرکت کنم، حتما یکی از آنان اکبر خواهد بود.

در بخش پایانی، اکبر زنجان‌پور در میان تشویق حاضران روی صحنه رفت و در شرایطی که همه به احترام او ایستاده بودند، گفت: امشب آن‌قدر از من تعریف شد که گیج شدم آن ولی این سخنان مسئولیت آدم را زیاد می‌کند که تماشاگر و هنر را جدی بگیریم. باید حواس‌مان باشد به چیزهایی که نوشته و خوانده نمی‌شود. همه این کارها را می‌کنیم که به فضا برسیم.‌ آنچه کم است، ارتباط نانوشته و ناگفته‌ای است که هر کس سهم خود را از آن بر می‌دارد و گذر می‌کند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: وظیفه ماست که سعی کنیم تصویری را که دیده نمی‌شود، بسازیم و آنچه را شنیده نمی‌شود، به تماشاگر پیشنهاد بدهیم و این مال زمانی است که کمتر بتوان حرف زد و گفتنی‌ها را گفت‌.

زنجان‌پور در پایان گفت: امشب از حوصله و محبت شما هم شرمنده‌ام و هم به خودم می‌بالم و اینها مسئولیت مرا بیشتر می‌کند. «ایبسن» می‌گوید قوی‌ترین انسان کسی است که از همه تنهاتر است. بگردیم و تنهایی‌های خود را پیدا کنیم.

سپس نشان ویژه خانه تئاتر با حضور پرویز ممنون، صدرالدین زاهد، محمد رحمانیان، محمود دولت‌آبادی، ایرج راد، اسماعیل خلج، همسر، دختر و نوه زنجان‌پور، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند اهدا شد.

متن تقدیرنامه او را شهرام گیل‌آبادی خواند و زنجان‌پور پس از دریافت این نشان گفت: یک عمر دویده‌ام و امشب جایزه گرفته‌ام.

اسماعیل خلج که سال‌ها قبل نمایشنامه مشهور «گلدونه خانوم» را نوشته، خاطره‌ای از زنجان‌پور بیان کرد و گفت: شبی به من تلفن زد و اجازه گرفت اسم دخترش را گلدونه بگذارد و من هم به او گفتم‌ من هم این اسم را از شخص دیگری گرفته‌ام و بر نمایشنامه‌ام گذاشته‌ام.

زنجان‌پور هم توضیح داد نوه‌اش که در این مراسم حضور دارد، دختر گلدونه است.

بعد از برگزاری مراسم، تصاویری از مستند اکبر زنجان‌پور در محوطه باز پارک خانه هنرمندان ایران پخش شد.

در ادامه تصاویر دیگری از این مراسم را می‌بینید:

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده دو متهم قاچاق سوخت یارانه ای
  • دعوت از اکبر فلاح به کمیته فنی مسابقات کشتی نونهالان
  • بررسی ۱۰ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور (عکس)
  • خاطره خنده‌دار غفوریان از اشتباه گرفتنش با اکبر عبدی! (فیلم)
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد
  • سرقت ۳۰۰ میلیارد ریال طلا در البرز/ سارقان دستگیر شدند
  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت