Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@03:33:30 GMT

جزئیات توافق نیروهای کرد با ارتش سوریه

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۷۲۲۱

جزئیات توافق نیروهای کرد با ارتش سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه در گفت‌وگو با روزنامه‌ای لبنانی، جزئیات توافق میان این نیروها و ارتش سوریه را تشریح کرد.

در ۱۶ تیرماه نیز منابع رسمی سوری گزارش دادند که دمشق و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) با میانجیگری روسیه در آستانه تشکیل یک اتاق عملیات مشترک در برابر حملات احتمالی ترکیه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته جاری هم منابع محلی در شمال سوریه اعلام کردند، ۳۰۰ نظامی ارتش سوریه در پی توافق با دولت روسیه و شبه‌نظامیان کُرد (نیروهای دموکراتیک سوریه) در شهر منبج واقع در شمال استان حلب مستقر شدند.

توافقی که در حال حاضر در شمال شرق سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه با وساطت روسیه در حال اجراست، اجرای آن چیزی است که در سال ۲۰۱۹ و در آغاز عملیات نظامی ترکیه موسوم به «چشمه صلح» بر سر آن توافق شد. در همین رابطه «ریاض درار» رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه به روزنامه «الاخبار» گفت، «گفت‌وگو با ارتش سوریه و کار مشترک برای حفاظت از اراضی سوریه، مقدمه گفت‌وگوی سیاسی جدی است که باید منجر به راه‌حل ریشه‌ای شود و شکلی پایدار از روابط را ایجاد کند به نحوی که هیچ طرفی را از روند سیاسی دور نکند».

وی افزود، توافق مذکور در حال حاضر منجر به استقرار ارتش سوریه در مناطق شرق «قامشلی» نخواهد شد تا مانع از هرگونه درگیری یا تنشی میان این نیروها و رقبای سنتی‌اش رخ ندهد- در اشاره به حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در حومه حسکه تا شرق قامشلی-.

درار با اشاره به «قاطعیت طرف آمریکایی برای جلوگیری از هر عملیات نظامی ترکیه در رقه و حسکه» تصریح کرد، میانجی‌گری روسیه نقشی اساسی در رسیدن به توافق با ارتش سوریه بویژه در بخش شمال غربی مناطق خودمختار داشت؛ خطر در تل رفعت و منبج بیش از عین‌العرب متمرکز است.

وی در ادامه برگزاری هرگونه دیدار سیاسی با دولت سوریه را تکذیب کرد و گفت، صحبت از بازگشت سازمان‌های دولتی در مناطق خودمختار این حقیقت را کنار می‌زند که برخی از این سازمان‌ها اصلا تعطیل نشد اما ممکن است گشایشی در این نقطه از طریق بازگشت به کار مابقی سازمان‌ها رخ دهد زیرا شمال شرقی سوریه بخشی اساسی از کشور است و مانعی در برابر هر توافقی وجود ندارد جز تأخیر تفاهمات سیاسی که باید بر اساس درک دولت سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه از آنچه تا کنون پرونده سوریه به آن رسیده، باشد.

در همین راستا، منابع معارض اعلام کردند، یک پهپاد ارتش ترکیه، مقر مشترک نظامیان ارتش سوریه و شبه‌نظامیان کُرد را در شمال این کشور هدف قرار داده است.به نوشته وبگاه عفرین نیوز ۲۴ (وابسته به شبه‌نظامیان کُرد)، این حمله در مرکز «تل رفعت» و در منطقه «الشهباء» تلفات انسانی در پی نداشته و فقط به خسارت مادی به جا گذاشته است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: نیروهای دموکراتیک سوریه ارتش سوریه نیروهای دموکراتیک سوریه شبه نظامیان ک رد ارتش سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۷۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک آمریکا و 17 کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند

گروهی متشکل از ۱۸ کشور از حماس خواستند که توافق آتش‌بس روی میز را بپذیرد و اسرای صهیونیست را آزاد کند.

یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که یک توافق روی میز وجود دارد و تقریبا تمام خواسته‌های حماس را برآورده می‌کند؛ در نتیجه آمریکا به همراه ۱۷ کشور دیگر در بیانیه مشترکی از جنبش حماس درخواست کرده تا با توافق مذکور موافقت کند. 

به گزارش العربیه، در متن این بیانیه مشترک آمده است: «ما قویاً از تلاش‌های میانجی‌گری برای بازگرداندن اسرا به خانه خود حمایت می‌کنیم. مجدداً از حماس درخواست می‌کنیم که گروگان‌ها را آزاد کند و اجازه دهد به این بحران پایان دهیم تا بتوانیم تلاش‌های خود را روی ایجاد صلح و ثبات در منطقه متمرکز کنیم». 

این مقام دولت بایدن گفت که پیش از این تلاش‌ها برای انتشار یک بیانیه مشترک ناموفق بوده و اکنون این بیانیه «نمایش فوق‌العاده‌ای از اتفاق آرا از سوی بسیاری از رهبران در سراسر جهان» است. 

کشور‌هایی که این بیانیه را امضا کردند عبارتند از: آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا، تایلند، انگلیس و آمریکا.

این مقام دولت بایدن مدعی شد: «یک توافق روی میز وجود دارد که تقریباً تمام خواسته‌های حماس را برآورده می‌کند... و کاری که آنها باید انجام دهند این است که این دسته آسیب‌پذیر از گروگان‌ها را آزاد کنند تا پیشرفت حاصل شود». 

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که «برخی نشانه‌ها» وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالا راهی برای توافق هست، اما تاکید کرد که همچنان از این امر مطمئن نیست. در مورد پیشنهاد کنونی که روز میز است، این مقام آمریکایی مدعی شد که آتش بس فوری و طولانی مدت در غزه و همچنین امکان بازگشت نامحدود فلسطینی‌ها به شمال غزه را فراهم می‌کند.

پیش از این، خلیل الحیه، یک مقام ارشد شاخه سیاسی حماس گفته بود که این جنبش در ازای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی و آتش‌بس ۵ ساله یا بیشتر، حاضر به توافق خواهد بود.

در طول بیش از ۲۰۰ روز جنگ، آتش‌بس فقط به مدت یک هفته برقرار شده است. طی این آتش‌بس که در ماه نوامبر اعلام شد، حماس بیش از ۱۰۰ اسیر صهیونیست را با حدود سه برابر اسرای فلسطینی مبادله کرد.  حماس از پایان ژانویه چارچوب جدیدی برای توافق مطرح کرده که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و دائمی بودن آتش‌بس است. حماس همچنین به ارتش صهیونیست هشدار داده تمامی نیرو‌های خود را از نوار غزه خارج کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فرانسه پیش نویس تعدیل شده آتش بس را ارائه کرد کاخ سفید: با آتش‌بس کامل در غزه مخالفیم/ در حال مذاکره برای آزادی اسرا هستیم

دیگر خبرها

  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • بیانیه مشترک آمریکا و ۱۷ کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر
  • بیانیه مشترک آمریکا و 17 کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • هدف قرار گرفتن نظامیان صهیونیست به دست تک تیراندازهای مقاومت
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • زخمی‌شدن ۱۱ نظامی صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته
  • چند شهید و زخمی در حمله رژیم صهیونیستی به رفح