Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@13:52:12 GMT

نفوذ آمریکا در خاور‌میانه رو به زوال است

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۷۳۳۰

نفوذ آمریکا در خاور‌میانه رو به زوال است

به گزارش ایلنا، روزنامه جمهوریت ترکیه در مقاله‌ای به قلم نویسنده، «محمد علی گولر» نوشت که آمریکا که خود را ارباب خاورمیانه می‌داند، در حال از دست دادن نفوذش در منطقه است.

این مقاله در واکنش به اظهارات «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در پایان سفر به خاورمیانه در شنبه گذشته نوشته شده است مبنی بر اینکه ایالات متحده قصد دارد در منطقه باقی بماند تا خلأ برای حضور چین و روسیه ایجاد نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده خاطرنشان کرد: «اظهارات بایدن در راستای تشکیل ائتلاف عربی و اسرائیلی علیه ایران در پی کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه مطرح شده است، اما این سخنان رهبر آمریکا مشکل بزرگی دارد، زیرا روابط چین و روسیه با کشورهای عربی و اسرائیل در حال توسعه و تعمیق است».

در این مقاله تاکید شده است که اظهارات بایدن بیانگر بی‌اخلاقی‌های دیدگاه امپریالیستی است، زیرا ایالات متحده خود را «ارباب» خاورمیانه می‌داند، در حالی که چین در پاسخ به او بر اصل احترام به حاکمیت تاکید و تصریح کرد که هیچ نوع خلأ در خاورمیانه وجود ندارد و اربابان خاورمیانه همان ساکنان منطقه هستند.

گولر تاکید کرد که در خاورمیانه خلا‌ وجود ندارد و بر‌عکس، شاهد حضور بیش از حد امپریالیسم آمریکا در منطقه هستیم، اگرچه این وضعیت، همیشگی نخواهد بود.

این نویسنده در پایان گفت: «تضعیف هژمونی آمریکا منجر به فروپاشی خاورمیانه آمریکایی می‌شود، در حالی که جهان چند قطبی جدید به کشورهای خاورمیانه کمک می‌کند تا سیاست خارجی چند بعدی را دنبال کنند».

 

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خاورمیانه آمریکا روزنامه جمهوریت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • قهرمانی تیم والیبال کارکنان دانشگاه آزاد میانه در مسابقات منطقه دو شمال‌غرب کشور
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد