Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:51:22 GMT

امام جمعه بیرجند: انسان‌سازی وظیفه اصلی مسجد است

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۷۸۳۴

امام جمعه بیرجند: انسان‌سازی وظیفه اصلی مسجد است

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار با دبیران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان افزود: انسان خلقتا یک موجود فرهنگی آفریده شده است.

وی گفت: اگر درجه فشارسنج بگذاریم مطابق با شرایط ذهنی فشار وارد می‌شود و مطابق با شرایط ذهنی فشار برداشته می‌شود، اگر انسان خارج از مسائل ایمانی و انسانی و الهی در چارچوب مسائل مادی و حیوانی زندگی کند همه آن فشار است لذا نتیجه آن فشارها این است که به بیرون سرایت می‌کند، درندگی و قتل‌ها انجام می دهد چرا که زندگی را بر خود تنگ می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: چنین انسانی تصور می‌کند انسان‌های دیگر رقیب او هستند و باعث می‌شود زندگی انسان تنگ شود اما اگر یاد و ذکر خدا باشد انسان نسبت به شناخت خود و معاد از نظر ذهنی در چنین وسعتی قرار بگیرد دیگر فشار برای انسان معنا ندارد.

وی افزود: وقتی انسان می‌داند همه چیز او پیش خدا حفظ می‌شود، سعه صدر می‌گیرد؛ انسان که تنها جسم نیست و تنها معیشت وی خوراک و مسائل دنیا نبوده لذا سخت‌ترین مصائب بر امام حسین (ع) گذشت اما ایشان سعه صدر داشت و این سعه صدر از خودشناسی و خداشناسی حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: مسجدی که پیامبر اکرم (ص) تاسیس فرمود در مدت ۱۰ سال نیز افرادی چون ابوذر و مقداد در آن پرورش یافت اما بعد از مدتی به دست معاویه و افراد ظالم افتاد لذا برنامه‌های پیامبر بسته شد و برنامه‌های جدید آمد.

وی یادآور شد:  کسانی که تربیت شده مکتب پیامبر بودند هیچ فرصتی پیدا نکردند و برنامه‌های مسجدی که همه زوایای انسان در آن ساخته می‌شود بعد از پیامبر تعطیل شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در سال‌های آخر منتهی به انقلاب اسلامی نیز استبداد جهانی رسما قصد داشت به اسلام پایان دهد و جشن شیراز پهلوی جشن پایان اسلام بود که با معجزه انقلاب اسلامی، امروز دوباره اسلام ناب در حال جان گرفتن است و باید کارهایی را که دانش‌بنیان انجام می‌شود، شروع شود و این جرأت می‌خواهد.

وی افزود: دشمن در دشمنی از ما کارشناس‌تر است و از همان روز اول انقلاب اسلامی طرح آنها این بوده که ما یک روز فرصت انسان‌سازی پیدا نکنیم اما خداوند همان گونه که با معجزه، انقلاب اسلامی را عطا کرد در تحریم‌ها نیز معجزه را نمایان کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: مسجد انسان‌ساز است و وقتی انسان ساخته شود همه چیز ساخته می‌شود که در اینجا سهم حوزه‌های علمی فراوان است و با همه کارشکنی‌ها در طول تاریخ اما باز هم این مسئله شدن است که ظرفیت مسجد بسیار بالا است.

وی اظهار داشت: نماز و باقی انجام وظایف در کنار هم است چرا که نماز ستون دین است اما همه دین نیست لذا عبادت تنها نماز نیست چرا که در هر لحظه وظیفه شناخته شود و در آن قصد قربت، عبادت است سپس عمود این برنامه‌ها نماز است.

امام جمعه بیرجند گفت: هر موضوع را که مطرح می‌کنید اسلام در آن حکم دارد، وقتی تمام عمر باید به عبادت بگذرد مسلما فقط نماز خواندن نیست بلکه همه امور است که باید قصد قربت کنیم و همه اینها از کانال مسجد به جامعه باید تزریق شود و بعد از آن ساخت نیروی انسانی، جامعه ساخته می‌شود.

وی افزود: در همه تولیدات، کارشناسان نقشه را تهیه می‌کنند و باقی کارگران آن نقش را انجام می‌دهند لذا نمی‌شود که سلیقه‌ای عمل کرد؛ کارگر نباید طرح و نقش را کم و زیاد کند و در مساله انسان‌سازی نیز که بالاترین تولید بوده، همین گونه است و شرط این است که مسجد نقش سازنده پیدا کند نه فقط یک مراسم را اجرا کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: وقتی فردی در مسیر خدا ساخته شود کل عمرش عبادت خواهد شد حتی خواب فرد چرا که در راستای وظیفه انجام می‌شود.

وی افزود: در طرح مهندسی مسجد، انسان ساخته می‌شود و همه امور را رقم می‌زند، برای هر مساله‌ای طرحی خداپسندانه و کارساز دارد و ورود به این قضایا باعث می‌شود جهان از دست گزنده‌ها و درنده‌هایی که دنیا را برای همه موجودات نا امن کرده‌اند، نجات دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی تاکید کرد: تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن یاد کرده‌اند را می‌توان از همین مسجد شروع کرد، موج هایی که امروز در سراسر جهان دیده می‌شود امید را زنده می‌کند که خبری در راه است.

وی گفت: هنگامی که همه دنیا اسلامی شود، زندگی معنا پیدا می‌کند، معجزه انقلاب اسلامی را امروز می‌بینیم در حالی که همه دشمنان شمشیر را از رو بسته بودند و آیه یاس می‌خواندند اما انقلاب اسلامی همچنان در حرکت است.

برچسب‌ها مسجد خراسان جنوبی امام جمعه بیرجند سید علیرضا عبادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد خراسان جنوبی امام جمعه بیرجند مسجد خراسان جنوبی امام جمعه بیرجند سید علیرضا عبادی حجت الاسلام و المسلمین انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ساخته می شود برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۷۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری الگوی نخبگان فکری جبهه انقلاب است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جعفرزاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اصلاندوز به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری با بیان اینکه «بصیرت» از اصلی‌ترین مشخصه‌های شهید مطهری بود، اظهار کرد: این شهید نه یک فرد بلکه یک مکتب، یک گفتمان و یک جریان بود و همچنین یک الگو و اسوه برای خواص و نخبگان فکری جبهه انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه دو مسئله در نگاه این شهید سبب ضعف تحلیل سیاسی و بازماندن عقل از تکاپو و هدایت می‌شود، افزود: گاه محتوای ذهنی انسان‌ها ناکارآمد است و عقل نمی‌تواند نتایج صحیحی در تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی بگیرد و گاه عواطف و احساسات بر عقل، چیره می‌شوند و عقل دیگر نمی‌تواند وظیفه خود را که واقع‌نگری و تحلیل صحیح پدیده‌ها است، انجام دهد.

امام جمعه اصلاندوز با بیان اینکه بالاترین خدمت به بشریت نشر معارف دینی و بالاترین خیانت محروم کردن انسان‌ها از حقایق دینی است، ادامه داد: در شرایطی که حق و باطل در جامعه، دارای چهره‌هایی همسان‌اند و تشخیص حقایق برای مردم دشوار است، افزون بر وظایفی که بر عهده عموم طبقات است، نیاز به جهاد فکری و معنوی وجود دارد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده بیان کرد: این دانشمند بزرگ، یکه‌تاز عرصه جهاد علمی و دینی بود با وجود آنکه حتی برخی آشنایان جاهل و دوستان نادان به سنگ‌اندازی، تهمت و ملامت او پرداختند، این انسان وارسته وظیفه خویش را شناخت و در راه انجام وظیفه، هیچ‌چیز مانعش نشد.

وی افزود: شهید مطهری وظیفه خویش را به بهترین شکل انجام داد، باورهای نادرست و اندیشه‌های منحرف را افشا کرد، حقایق ناب را باز گفت، کج‌فکری‌ها و ناروایی‌ها را برنتابید و به راه خود ادامه داد و سرانجام، به فیض بزرگ شهادت رسید.

خطیب جمعه اصلاندوز با قدردانی از زحمت‌های صادقانه معلمان بیان کرد: معلم‌ها در بحث مسکن، فروشگاه فرهنگیان و حتی نانوایی فرهنگیان با مشکل رو به رو هستند و مسؤولان و متولیان نسبت به مسائل آن‌ها بی‌مهری انجام می‌دهند که انتظار داریم این موارد برای ارج نهادن به صورت عملی به زحمت معلمان برطرف شود.

جعفرزاده در بخش دیگری از خطبه‌ها با تبیین اهمیت و ابعاد مختلف سفر رئیس جمهور به پاکستان خاطرنشان کرد: یک هزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان دو کشور شده و آنچه حائز اهمیت است، اینکه سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طبعاً این سفر در سازوکارهای میان دو کشور به لحاظ سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند، گفت: تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنش‌زایی دامن می‌زند، بنابراین سفر رئیس جمهور برای یافتن راهی که مانع فعالیت‌های تروریستی در مرز شود، بسیار حائز اهمیت است.

امام جمعه اصلاندوز تصریح کرد: افکار عمومی داخل پاکستان بعد از حمله ایران به رژیم صهیونیستی آماده این سفر است، زیرا عملیات «وعده صادق» با استقبال مردم پاکستان مواجه شد و بی‌تردید فضای روانی ایجاد شده در پاکستان و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان و دورنمای مطلوب این سفر می‌تواند زمینه‌ساز وحدت هرچه بیشتر دو کشور در راستای همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق آتش‌بس در غزه باشد.

کد خبر 6089093

دیگر خبرها

  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • تاکید امام جمعه پیرانشهر بر رعایت اخلاق اسلامی
  • شهید مطهری الگوی نخبگان فکری جبهه انقلاب است
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود