Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از سازمان انتقال خون ایران، مژده نخلستانی با اشاره به ترس‌ها و باورهای غلط رایج در میان بانوان که باعث دوری از اهدای خون می‌شود افزود: خون باارزش، گرانبها و بی‌بدیل است که با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی هنوز هیچ جایگزین مصنوعی برای آن پیدا نشده و تنها منبع تأمین آن اهدای خون توسط انسان‌های نوعدوستی است که بدون هیچ چشم‌داشت مادی و فقط با انگیزه کمک به همنوعان، خون خود را اهدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: خون به عنوان یک دارو قلمداد می‌شود که فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی از آن تهیه شده و در خونریزی‌ها، جراحی‌ها و بیماری‌های مختلف مصرف می‌شود.

نخلستانی با ابراز تأسف از مشارکت اندک بانوان در تامین این ماده حیاتی گفت: به رغم اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به دلیل خونریزی‌های حین زایمان و سایر درمان‌ها، بخش مهمی از خون اهدایی را مصرف می‌کنند اما به برخی دلایل مثل ترس از سوزن مشارکت پایینی در اهدای خون دارند.

بسیاری از خانم‌های جوان با شجاعت تن به تاتو، پیرسینگ، هاشور ابرو و چشم حتی جراحی‌های زیبایی می‌سپارند اما با این حال ترس از سوزن از مهم‌ترین دلایل عقب‌نشینی خانم‌ها از صحنه اهدای خون است و این اعمال زیبایی یک سال نیز منع اهدای خون به همراه دارد
وی اضافه کرد: بسیاری از خانم‌های جوان با شجاعت تن به تاتو، پیرسینگ، هاشور ابرو و چشم حتی جراحی‌های زیبایی می‌سپارند اما با این حال ترس از سوزن از مهم‌ترین دلایل عقب نشینی خانم‌ها از صحنه اهدای خون است و این اعمال زیبایی یک سال نیز منع اهدای خون به همراه دارد.   

نخلستانی تاکید کرد: هر اهداکننده‌ای برای نخستین بار ممکن است این احساس ترس و اضطراب را داشته باشد اما در صورتی که شرایط اهدای خون به درستی رعایت شود، کار بسیار ساده‌ای بوده و فقط چند دقیقه از وقت اهداکننده را می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بی‌تردید با یک بار تجربه کردن اهدای خون بسیاری از این باورهای منفی جای خود را به باورهای مثبت می دهد و بنابراین برای رسیدن به اهداف یاد شده ارتباط مؤثر زنان با مراکز انتقال خون ضرورتی انکار ناپذیر است. زنان با یک بار تجربه اهدای خون می‌توانند باورهای نادرست در این مورد را حداقل در محیط خانواده کم رنگ کرده و در تامین خون سالم برای بیماران نیازمند نقش خود را ایفا کنند.

به گزارش ایرنا، اهدای خون در ایران کاملا داوطلبانه است و سالانه بیش از ۲ میلیون نفر خون اهدای می‌کنند و این حالی است که سهم بانوان در ایران در اهدای خون نزدیک به پنج درصد است.

برچسب‌ها شهر تهران سازمان انتقال خون ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران سازمان انتقال خون ایران شهر تهران سازمان انتقال خون ایران ترس از سوزن اهدای خون خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۷۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل خودکشی پزشکان از زبان رئیس سازمان نظام پزشکی

به گزارش خبرآنلاین ،محمد رئیس زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت خودکشی تعدادی از رزیدنت‌ها و آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده دکتر پرستو بخشی اظهار کرد: پرونده خانم دکتر بخشی را به صورت میدانی با مراجعه به استان لرستان و صحبت با تمام افرادی که در تماس با ایشان بودند بررسی کردیم و اشراف کاملی نسبت به پرونده او پیدا و گزارشات مربوطه را آماده و مستندات را تهیه کردیم. اگر ظلمی از سوی سیستم درمانی کشور به مرحومه شده این موضوع باید حتماً پیگیری شود و هدف ما از این کار این است که روندهایی که ممکن است منجر به تضییع حقوق پزشکان طرحی شود، مورد اصلاح قرار بگیرد.

تسنیم در خبری نوشت:وی افزود: ما درخصوص پرونده خانم دکتر بخشی گزارش کاملی را با همه مستندات تهیه و به سازمان بازرسی کل کشور تقدیم کردیم.

رئیس‌زاده گفت: امروز نیز جلسه‌ای با دادستان کل کشور جلسه‌ای برگزار و درباره مباحث مختلف جامعه پزشکی بحث کردیم و پرونده مرحومه دکتر بخشی را نیز به طور ویژه مطرح کردیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با رفع موانع و مشکلات، همکاران ما در دوران طرح با وضعیت بهتری بتوانند به مردم خدمت کنند؛ وزارت بهداشت باید بتواند شرایطی را برای پزشکان طرحی ایجاد کند که هم خدمت‌رسانی به مناطق محروم را پوشش بدهد و هم از حقوق همکاران پزشک دفاع کند.

وی با بیان این ما یک گزارش ویژه با ذکر عوامل و دلایل خودکشی تعدادی از پزشکان جوان آماده و به مراجع ذی‌صلاح ارسال کردیم، گفت: خودکشی موضوع چندعاملی است که همه عوامل در آن دخیل هستند، اما یک عامل به عنوان ماشه عمل می‌کند و نقطه نهایی حادثه نهایی را شکل می‌دهد؛ ما همه مواردی که ممکن بود در این حوادث دخیل باشند را در این گزارش آوردیم، اما این که کدام یک از مشکلات، در خودکشی رزیدنت‌ها نقش دارد موضوع قابل بحثی است و مراجع ذی‌صلاح به آن رسیدگی می‌کنند.

معضلات متعدد پزشکان طرحی؛ از درآمد ۱۵ میلیونی تا نبود محل اسکان مناسب

وی تصریح کرد: قطعاً فشار کاری زیاد و رسیدگی‌های ناکافی نقش مهمی در بروز این اتفاق تلخ دارد. یکی از مشکلات این است که در توزیع پزشکان به عنوان نیروهای طرحی شفاف عمل نمی‌شود و از سوی دیگر این پزشکان در چند ماه نخست طرح، حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و کارانه‌ای به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تأکید بر این که دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشتی و درمانی شهرستان‌ها باید برای پزشکان طرحی شرایط بهتری را مهیا کنند، خاطرنشان کرد: بعضاً شاهد هستیم که بدترین و سخت‌ترین شرایط در بیمارستان‌ها، کشیک‌ها و شیفت‌های درمانی به این پزشکان طرحی اختصاص داده می‌شود. در کنار این مسائل، پدیده خشونت علیه کادر درمان از سوی همراهان بیمار را شاهد هستیم و شرایط رفاهی خوبی نیز برای این پزشکان فراهم نمی‌شود.

وی نبود پانسیون‌ها و محل اسکان مناسب برای پزشکان مجرد و متأهل را یکی از مصادیق نبود امکانات رفاهی عنوان و تصریح کرد: برای پزشکانی که به مناطق محروم اعزام می‌شوند حداقلی‌ترین مطالبه این است که شرایط اسکان این همکاران به خوبی فراهم شود، اما متأسفانه عمدتاً محل اسکان پزشکان طرحی شرایط مناسبی ندارد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904448

دیگر خبرها

  • دلایل خودکشی پزشکان از زبان رئیس سازمان نظام پزشکی
  • شیر نخوردن نوزاد؛ بررسی 0 تا  100 دلایل + راهکار
  • لحظه اهدای گل به رئیسی در جشن دختران آرمانی + ویدئو
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟ / دلایل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران چیست؟
  • اگر دست‌تان سوزن سوزن می‌شود احتمالا به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • آسیب مغزی و فلج جوان انگلیسی در پی مصرف گاز خنده
  • اگر دستتان سوزن سوزن می‌شود به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • تلفیق هنر دست و صنعت
  • ریس سابق سازمان تیم‌های ملی: بعید می‌دانم با این روند مدال المپیک بگیریم/ دلایل افت فروغی قابل بررسی است