۵ بازی بومی محلی بوشهری که از یادها رفتند!+عکس
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۸۳۴۷
خبرگزاری فارس -بوشهر، سینا ناجی: بازیهای محلی همگی ریشه در باستان و ایران قدیم دارد که به گونههای دیگر در مناطق و محلهها مورد استفاده و بازی قرار میگرفته است؛ این بازیها با توجه به متد و روش زندگی مردمان محلی تولید میشده است.
بازیها به طور عام دارای یک بار فرهنگی هستند؛ بازیهای بومی، قبیلهای، محلی و سنتی ایرانی علاوه بر بار فرهنگی از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کُرملوچ شی پا بازی
این بازی با حضور افراد بزرگ معمولاً انجام میشد و باید افراد پشت سرهم مینشستند و پاهای خود را دراز میکردند به گونهای که پای نفر پشتی به کمر نفر جلویی میرسید.
اینگونه قطاری تشکیل میدادند و سنگی به نام کورملوچ زیر پای یکی گذاشته میشد و یک نفر باید از روی حدس زیر پای افراد را دست میزد و سنگ را مییافت.
این بازی با دو تیم انجام میشد، یک نفر از این تیم و یک نفر از تیم دیگر باید زیر پای افراد رقیب را از روی حدس میگشتند هر کدام زودتر مییافت تیمش برنده میدان بود. این بازی به خاطر نوع و ساختارش کلی با خنده و هیاهو و داد و بیداد همراه بود.
کُتل بازی
همان یه قل دو قل است که در آن با پنج سنگ کوچک انجام میشد و این نیز از ابتدا تا انتها چند بخش داشت که مدل همه بخشها تمرکز، تجربه و سرعت عمل بوده است.
هفتسنگ
افراد به دو گروه مساوی تقسیم شده و هرکدام یکی از بازیکنان خود را به عنوان سردسته و رهبر انتخاب میکردند. یک گروه در فاصله معینی از محل هفتسنگ که روی هم چیده شدهاند، قرار میگیرند تا به نوبت با توپ تنیس سنگها را مورد هدف قرار داده و بزنند.
گروه دوم نیز در پشت هفت سنگ منتظر نتیجهاند تا هرگاه توپ پرتاب شده توسط گروه اول به هفت سنگ برخورد نکرد، فوراً جایشان را با آن گروه عوض کنند ولی اگر برخورد کرد و آرایش آنها را برهم زد، توپ را بردارند و با پاسکاری و هدفگیری سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند که اگر اصابت کند، از دور بازی اخراج میشود.
همچنین نفرات گروه اول در هر فرصتی که به دست آورند به سراغ سنگها میروند تا آنها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند و مشخص است که برای انجام چنین کاری، یکی از دوستان بایستی خود را به خطر انداخته و یارش را در مقابل ضربات توپ پوشش دهد و چناچه اگر باز هم مورد ضرب توپ قرار گرفت و از بازی اخراج شد، دیگر کار را به اتمام میرساند، ولی اگر دیگر بازیکنی نمانده باشد، بازی تمام و در دور بعدی جای و نقش گروهها عوض میشود.
خمال بازی
خمال به پهکی میگویند که نرم و سیاه شده است. خمالها را جمع میکردند و چالهای به اندازه یک وجب میکندند و بعد خمالها را در گودال و روی آن خاک میریختند و دستهای از خار نخل به هم میبستند و محکم به گودال پوشیده شده از خاک میزدند، هرچه خمال از زیر خاک به خارها میرسید و از میان خاک بالا میآمد برای فرد مورد نظر بود و میخورد.
پهک: دانه اولیه خرما که سبز رنگ وکاملا کال که به آن خمال میگویند
کِلی / کیلی بازی
این نوع بازی بازی مشترکی میان قبایل گوناگون در ایران محسوب همچنین در میان اقوام لر زبان نیز این بازی دیده میشود.
این بازی بخشهای مختلفی داشت که در همه بخشها با یک چوب تقریباً یک متری با یک چوب هفت الی هشت سانتیمتری میزدند و این چوب کوچک اگر توسط افراد تیم مقابل بدون اینکه به زمین برخورد کند گرفته میشد، فردی که چوب را پرتاب کرده بود میسوخت و بازی به فرد دیگری میرسید.
یکی از بخشهای این بازی «هَبو» بود که به نوعی چالش نفس بود. اعضای تیم روبرو در این بخش چند ضربه به چوب کوچک میزدند و این چوب در هر ضربهای به چند متر اون طرفتر پرتاب میشد. تیم مقابل باید از آخرین نقطهای که چوب کوچک افتاده، بدون اینکه نفسی دموبازدم کنند فقط با بازدم و در آوردن صدای هَبو و با دویدن باید به جایگاه بازی که نامش «گانه» بود، میرسید.
تعداد افراد دو تیم مدل خاصی نداشت و به تعداد افراد حاضر به دو قسمت تقسیم میشد؛ در این بازی اگر چوب بزرگ به هنگام زدن به چوب کوچک برخورد نمیکرد، اصطلاحی به نام «فیت» گفته میشد.
سالها پیش به هر کوچهای که قدم میگذاشتیم پر از هیاهوی کودکانه، شادی و هیجان وصفناپذیر بازیهای بومی و محلی بود که کل فضا را به خود اختصاص میداد، نوعی همرنگی و همبستگی در یکایک بازیکنان وجود داشت و به دور از هیاهوی زندگی امروزی و حتی بدون توجه به گذر زمان سپری میشد.
امروزه با گسترش تکنولوژی و رایانهای شدن بازیها و از همه مهمتر گسترش شبکههای مختلف اجتماعی موجب شده، در زمانی نهچندان دور که بازیهای بومی و محلی جایگاه ویژهای در جای جای ایران زمین داشت، اکنون به دست فراموشی سپرده شده است.
خانوادهها و افراد مطلع نباید بگذارند که این بازیها به دست فراموشی سپرده و فقط در کتاب فرهنگهای محلی از آنها خوانده شود بلکه با بازی و یاددادن آنها به نسلهای بزرگتر باید در کمال امانت داری این خرده فرهنگهای زیبا را به نسلهای بعد خود برسانند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: بازی بومی محلی بوشهر کیلی بازی هفت سنگ فرهنگ بومی خرده فرهنگ چوب کوچک هفت سنگ بازی ها بخش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مالیات بر سوداگری و سفتهبازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل میشود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، قانون مهم اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی را دنبال خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد باقر قالیباف در ابتدای جلسه امروز _ یکشنبه ۹ اردیبهشت _ مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرارسیدن روز شوراها گفت: فرارسیدن نهم اردیبهشت روز شوراها را گرامی میدارم و قدردان زحمات عزیزانی هستیم که در شوراهای شهر و روستا مشغول فعالیت هستند. پایه و اساس شورا که مورد تاکید در آموزههای دین مبین اسلام و در قانون اساسی است، استفاده از ظرفیتهای نخبگان محلی برای جلب مشارکت مردم در حل مشکلات است.
وی افزود: شورا در ذات خود به معنای مخالفت با تصدیگری، دوری از نگاه بالا به پایین به جوامع محلی و پرهیز از انحصار و قدرت تصمیمگیری از یک نقطه است و امیدوارم شوراها بتوانند با اصلاح مداوم خود، مشارکت مردم در حل مشکلات و پیشرفت کشور را که در شعار امسال نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، تسهیل کنند.
رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم سرانجام اخذ مالیات بر سوداگری و سفتهبازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده و گام بلندی برای هزینهدار کردن فعالیتهای سوداگرانه و دلالی برداشته است، گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع مشکلات شورای نگهبان بر آن است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار میزنند و از عرضه آنها به بازار خودداری میکنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی رغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم، بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال میکنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنها نبوده است.
قالیباف تاکید کرد: این قانون فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل میشود آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو میکنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند. وقتی یک مجموعه بانکی ۳ هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیونها دلار ارز میکند و منابع کشور را به قصد سوداگری شخصی کلان حبس میکند، باید از طریق مالیات هزینه سوداگری و سفته بازی خود را چه فرد حقیقی باشد و چه حقوقی، پرداخت کند.
وی با بیان اینکه «این مالیات در اصل مالیاتی بر سوداگری و سفته بازی و برای ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران است»، اظهار کرد: این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمیشود؛ در مجالس گذشته نیز چنین طرح و لایحهای مطرح بود اما مجلسی شانه زیر بار مسئولیت آن نداده بود.
رئیس قوه مقننه گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، این قانون مهم را همانگونه که قبلاً در تابستان ۱۳۹۹ وعده آن را داده بودیم، تصویب کرد و این مصوبه را تا رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب نهایی قانون دنبال خواهد کرد.
کد خبر 748614