Web Analytics Made Easy - Statcounter

پریسا خیرخواه سرپرست اداره کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در این محفل فرهنگی که به منظور تجلیل از نویسندگان و اصحاب قلم و به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای دومین سال در حال برگزاری است با بیان اینکه قلم اثرگذاری بالایی در جامعه دارد، گفت: نوشتن ابزاری موثر برای تحقق مطالبات و انتظارات رهبری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین انتقال رشادت‌ها و دلاورمردی‌های مردان و زنان این مرز و بوم به نسل آینده میهن را از مهمترین نیاز‌های کشور در عرصه‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: همه ما می‌توانیم با قلم به آیندگان بیاموزیم که چگونه زیستیم و چگونه به زندگی نگاه می‌کنیم.

خیر خواه با اشاره به جایگاه رفیع نوشتن و ادبیات در معرفی بزرگان و قهرمانان ملی بیان کرد: با قلم خود می‌توانیم نقش شهدا در انقلاب و عزت کشور را به آیندگان انتقال دهیم.

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با بیان اینکه نوشتن یکی از ابزار مؤثر برای تحقق مطالبات و انتظارات رهبری است، عنوان کرد: تورق تاریخ نحوه زیستن شهدا و بزرگان را به ما نشان می‌دهد و نسل جدید می‌توانند از این طریق الگوبرداری کنند.

خیرخواه تصریح کرد: باید سطح فرهنگ و علمی خود را به جایی برسانیم تا از کلمات به نحو احسن برای تحقق اهداف عالیه استفاده کنیم.

سرپرست اداره کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با تاکید بر انتقال اثرگذار آموزه‌های دینی به جوانان بیان کرد: چیزی را که می‌بینیم بنویسیم، زیرا نوشتن اثر قوی‌تری از دیدن دارد و در تاریخ ماندگار می‌شود.

او با اشاره به اینکه علم و مهارت نوشتن را باید در کتب درسی ثبت کنیم، افزود: دانش آموزان باید بدانند که از بهترین نوشته‌ها الگو پذیری و تاثیرپذیری داشته باشند.

زهرا بدن آرا معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان برای دومین سال متوالی به منظور پاسداشت اهالی قلم، اقدام به برگزاری ویژه برنامه ملی «از تبار قلم» می‌کند گفت: این ویژه برنامه تجلیل از فرهنگ کتابخوانی و اهالی قلم استان است و در کنار این برنامه ملی، جشنواره و برنامه‌های فرهنگی متعددی با هدف گرامیداشت نویسندگان، شاعران و کتابخوانان برجسته استان برگزار می‌شود.

او با تقدیر از زحمات «میرعماد الدین فیاضی» که در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس بسیار تلاش کرده اظهارداشت: دومین ویژه برنامه تبار قلم با هدف تجلیل از زحمات این نویسنده گیلانی دفاع مقدس برگزار شده است.

بدن آرا در ادامه با بیان اینکه تمام ملت‌هایی که تاریخ آن‌ها با جنگ همراه بوده سعی بر آفرینش ادبیات جنگ و مقاومت داشتند، افزود: این ادبیات برای همه کشور‌های درگیر جنگ یک ارزش محسوب می‌شود، چون تلاش می‌کند با ثبت و ضبط رشادت‌های جوانان و ایستادگی مردم در دفاع از سرزمینشان و ایستادگی در برابر ظلم و ستم، آن را پایدار نگه دارد.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات دفاع مقدس تجلی مقاومت ملت ایران است ادامه داد: این نوع ادبیات، ادبیات ستایش، آزادی و نشان دادن اسطوره‌های ملی و ترسیم رنج مردمان در دفاع از سرزمینشان است.

بدن‌آرا با بیان اینکه هنرمند با خلق تابلو، شاعر با سرودن و نویسنده با قلم به حفظ ادبیات مقاومت می‌پردازد تصریح کرد: همین خلق آثار در قالب‌های مختلف باعث زمینه‌سازی و آشنایی مخاطب با روح پایداری و دلاوری می‌شود و به دنبال آن روح جمع گرایی و وحدت ملی را در دل مردم ایجاد می‌کند و این وظیفه سازمان‌هایی مانند کتابخانه‌های عمومی است تا با معرفی و شناساندن این نوع آثار، رسالت خود را به انجام برسانند.

وی تاکید کرد: مطالعه آثار ارزشمند و شناخت افکار نویسنده و هنرمند، اندیشیدن و گفتمان در مورد آن منجر به ایجاد فرهنگ غنی مقاومت می‌شود.

سرهنگ مصطفی منزوی معاون فرمانده بسیج کارمندان گیلان و مسئول بسیج کارکنان ادارات نیز در این ویژه برنامه فرهنگی با بیان اینکه دفاع مقدس با فرهنگ این مردم اجین شده است تاریخ ایران را به قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم کرد.
وی انقلاب اسلامی را موجب رشد باور‌های دینی و یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای مردم ایران و دارای افق بلندی برای اسلام عنوان کرد.
او به تولید اثری فرهنگی و هنری تحت عنوان «زنان جبهه شمالی» و دلاوری‌های زنان خطه شمال کشور در جنگ تحمیلی و پخش از رسانه ملی در استان گیلان خبر داد.

منزوی همچنینی افزود: دفاع مقدس را دارای جلوه‌های زیبایی دانست و گفت: دفاع مقدس را نباید تنها در صحنه جنگ خلاصه کرد بلکه خانوده‌ها و نقش مادران در بدرقه فرزندان دلبندشان به سوی میدان‌های نبرد از بیادماندنی‌ترین این صحنه هاست.

وی به بیانان امام راحل در خصوص دفاع مقدس نیز اشاره کرد و با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند «ما در جنگ برکاتی داشتیم که بعد‌ها متوجه آن‌ها خواهیم شد»، فطح فلسطین را یکی از برکات دفاع مقدس دانست که در آینده نه چندان دور توسط رزمندگان اسلام محقق خواهد شد.

منزوی دفاع مقدس و جنگ را صحنه تبدل انسان‌های معمولی به انسان‌های خاص عنوان کرد و گفت: ما در جنگ هشت ساله شاهد خلق صحنه‌های بدیعی بودیم و این حاکی از همدلی مردم در بحران‌های مختلف نظیر جنگ، سیل، زلزله و دیگر بلایا و مصائب مختلف در ایران اسلامی است.

فرمانده حوزه ادارات کل سازمان بسیج کارمندان سپاه قدس گیلان با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک سرمایه بزرگ اجتماعی برای مردم با نگاه بلند به آینده است افزود: این انقلاب به دست صاحب واقعی آن حضرت مهدی (عج) خواهد رسید و حکومت خود را تشکیل خواهند داد.

وی تاریخ شفاهی را گره خورده با انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: فرد فرد ملت ایران با تلاش خود در مسیر ترسیم شده امام راحل نقش آفرینی کردند.

نویسنده ۱۸ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه شهدا دارای ارزش و جایگاه بسیار رفیعی در نزد همه ما هستند گفت: فرزندان و خانواده شهدا حتی با تصاویر فرزندان و پدران و مادران در منزل خود ارتباطی تنگاتنگ داشته و با آن‌ها زندگی می‌کنند.

میرعمادالدین فیاضی با بیان اینکه مردم با دیدن تصاویر و تمثال‌های شهدا، امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند گفت: ما باید با خلق صحنه‌های دفاع مقدس و روایت آن لحظه‌های ناب، این ارتباط عاطفی را به موضوعی اجتماعی تبدیل و در آن تفکر کنیم.
فیاضی افزود: جنگ و دفاع مقدس افرادی مانند من را به یک بسیجی و انقلابی تبدیل کرد و من را به این نتیجه رساند که جنگ می‌تواند به یک موضوع اجتماعی تبدیل شود و افراد را به خود جذب کند.

وی تاریخ شفاهی را بهانه‌ای برای قوی‌تر کردن جامعه دانست و با بیان اینکه در موضوع تاریخ شفاهی خصوصا ادبیات جنگ و دفاع مقدس می‌بایست به جریان اصیل آن یعنی خلق حماسه‌های ماندگار پرداخت، هدف خود از تالیف این آثار را جلوگیری از فراموشی دلاوری‌های رزمندگان در دفاع مقدس و خانواده‌های انان توصیف کرد.

میرعماد الدین فیاضی متولد سال ۱۳۵۲ تهران، ساکن شهر بندر انزلی و اصالتی گیلانی داشته و دانش آموخته سینما و ادبیات داستانی است.
«رزمنده کتانی‌پوش: خاطرات حشمت‌الله هدایتی از دفاع مقدس تا مقاومت سوریه»، «تکاور ویژه: خاطرات تکاور محمد ویژه‌نواز»، «گزارش به آینده: خاطراتی از، وقایع مهر ۱۳۵۸ بندر انزلی»، «ردپای مه: خاطرات علی پرشکوهی از جنگ سوریه»، «حسن ژیپاد: خاطرات تکاور حسن سلطانی»، «سردار بی‌ادعا: خاطرات سردار فرخ بلندکیش»، «ایستاده در زمان: خاطرات ابوالقاسم حسینجانی»، «عشق شیرین: خاطرات شفاهی قاسم زیبایی‌پور»، «مسافر تاریخ: خاطرات عزیز طویلی»، «بازگشت به نقطه رهایی: خاطرات علی نجدباقری»، «کتیبه‌ای برآسمان: خاطرات سرتیپ ۲ خلبان اکبر صیاد بورانی»، «عاشقان وطن: خاطرات تکاور»، «علی اصحابی»، «سنگر و بیگانه‌: تاریخ شفاهی آزادگان بندر انزلی»، «روز‌های بی‌تقویم: تاریخ شفاهی آزادگان بندرانزلی»، «وطن سپرده به عشق: تاریخ شفاهی آزادگان بندرانزلی» از آثار برجسته «میرعماد الدین فیاضی» نویسنده مطرح گیلانی تا به امروز است. همچین ۱۲ عنوان کتاب دیگر وی در آینده نزدیک روانه بازار نشر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتابخانه های عمومی نویسنده کتاب کتابخانه های عمومی انقلاب اسلامی کتابخانه ها ویژه برنامه تاریخ شفاهی دفاع مقدس اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند

خانواده شهید نسیم افغانی پس از سالها پیگیری و بررسی ادعاهای متعدد، از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی گردید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری تسنیم، خانواده شهید نسیم افغانی پس از سالها پیگیری و بررسی ادعاهای متعدد، از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی گردید.

با پیگیری ستاد معراج شهدا و پس از بررسی و انجام تست دی ان ای از افراد مدعی، نسبیت خانوادگی آقای محمد یاسین مرادی فرزند میرزا محمد به عنوان برادر شهید نسیم افغانی محرز گردید.

برادر شهید نسیم افغانی امروز با حضور در ستاد معراج شهدا در جریان احراز نسبیت برادری با شهید قرار گرفت.

خرداد سال 1399 بود که سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین طی یک ویدئو درخواست کرد هر کسی می تواند در شناسایی یک شهید افغانستانی دوران دفاع مقدس کمک کند.

او در این ویدئو گفته بود: در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدای گلگون‌کفن دفاع مقدس، اخیراً شهید والامقامی از اتباع کشور افغانستان به‌ نام «نسیم افغانی»، فرزند میرزا محمد، 31 ساله به شماره پلاک CG519_396 اعزامی از لشکر 5 نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شده است. چرا که با پیگیری‌های به‌ عمل‌ آمده، نشانی جدیدی از محل سکونت خانواده این شهید افغانستانی به دست نیامده است. خواهشمند است در صورت اطلاع از محل سکونت خانواده شهید در ایران یا افغانستان، مراتب را به کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح منعکس کنید.

برگزاری یادواره 470 شهید کارگر استان همدان + تصویر

حتی محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سعید اوحدی، رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در اطلاعیه ای تقاضا کردند تا اگر کسی اطلاعی از خانواده این شهید عزیز دارد اعلام کند. تنها اطلاع به دست آمده در مورد این شهید دفاع مقدس، عکس او از پرونده پرسنلی‌اش، تصاویر حضور در جبهه و مشخصات یگان اعزامی‌اش بود.

گفتنی است نسیم افغانی در زمان شهادت جمعی دسـته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد(ع) لشکر 5 نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود. پیکر شهید آخوندی همچنان مفقود است. جانشین گردان نسیم افغانی در زمان شهادت، شهید سید محمود هاشمی بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد