Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور گفت: در سایت دادستانی کشور حدود ۲۵۰ گزارش در خصوص ساختمان‌ها و مراکز نا‌ایمن اعلام شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، غلام عباس ترکی در نشست مدیران بحران کلان‌شهر‌های ایران که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد اظهار داشت: عمده ساختمان‌های نا‌ایمن را آتش‌نشانی اعلام کرده که مربوط به نقص سیستم اطفای حریق است، باید تلاش کنیم سایر ابعاد مثل طراحی و مصالح در ایمنی ساختمان در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: درباره ساختمان‌های نا‌ایمن گزارشی نرسیده و گزارش‌ها درباره نقص سیستم اطفای حریق از سوی آتش‌نشانی بوده است لذا درخواست می‌کنیم در کارگروه‌هایی که متشکل از راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، نظام مهندسی و مدیریت بحران است، نا‌ایمن‌بودن ساختمان در همه ابعاد ارزیابی و گزارش شود تا بر اساس آن تصمیمات قضایی اتخاذ کنیم.

ترکی با بیان این مطلب که در سایت دادستانی کشور حدود 250 گزارش در خصوص ساختمان‌ها و مراکز نا‌ایمن اعلام شده است تصریح کرد: مسئله ساختمان‌های نا‌ایمن بدون ورود شهرداری حل‌شدنی نیست، چون امکانات، ابزار و سایر تدابیر در دست مدیریت شهری است.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور گفت: بعد از حادثه متروپل جلسه‌ای تشکیل دادیم که کارگروه ساختمان‌های نا‌ایمن را پایش کنند و از آنجایی که موضوع بحرانی است و به دستور قضایی نیاز است، دادستان وارد شد، بعد از حادثه متروپل و سایر حوادث یکی از نتایجمان، مسئله ناایمن‌بودن ساختمانی است که امری بین‌بخشی و فاقد راهبر اجرایی است. این وظیفه دادستانی نیست که خودش را در جایگاه مدیر اجرایی قرار دهد. ما وظیفه‌مان این است که وظایف قانونی را گوشزد کنیم و اگر موانع حقوقی وجود دارد، این موانع را برطرف کنیم. راهبر اجرایی، وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران هستند.

اجرای 25 کیلومتر تونل‌ انرژی در مشهد/ برق 400 کیلوولت حرم امام رضا(ع) از این تونل تامین می‌شودوحیدی: متروپل از مرحله بحران خارج و در اختیار منطقه آزاد قرار گرفتساختار مدیریت بحران کلان‌شهرها کارآمد نیست

وی خاطرنشان کرد: مطابق قانون، نظارت‌های عالیه ساخت‌وساز‌ها به‌عهده وزارت راه و شهرسازی است این نظارت به‌درستی اعمال نمی‌شود، درحالی‌که این یک امر حاکمیتی است، اما متأسفانه در این امر ضعیف عمل می‌شود. ما سروصدایی از سازمان نظام مهندسی به‌جز در زمان انتخابات نمی‌شنویم و این مباحث 22گانه ملی ساختمان از سوی این متولیان دیده نمی‌شود.

کاربری‌های ساختمانی در کنار ایمنی ساختمان مورد توجه باشد

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز اظهار داشت: امروزه از ظرفیت قوه قضایی در ساخت‌وساز‌ها و نظارت باید بهره‌برداری کنید. همان‌طور که گفته شد، از بحران‌های کل جهان 90درصد آن در کشور ما رخ می‌هد و قابل پیشگیری است.

وی افزود: اگر بحران ابعاد پیشگیری، آمادگی، پاسخ، بازسازی و بازتوانی داشته باشد، مهم‌ترین بخش آن پیشگیری است زلزله بلا نیست، بلکه یک پدیده است حتی این امکان است که در سال‌های آینده علم بشر حتی انرژی‌ها عظیم آزادشده را به خدمت بگیرد.اگر ما مصالح ساختمانی را طوری مقاوم کنیم که تا هشت ریشتر مقاوم شوند، متأسفانه مصالح ساختمانی در تست استقامت هیچ مقاومتی ندارند. اینجاست که پدیده زلزله به بلا تبدیل می‌شود. از مدیران استانی و شهری تقاضا می‌کنم به آزمایشگاه‌های تست مصالح سر بزنند و دقت کنند آیا مصالحی که به کار می‌گیریم، مقاوم است یا نه.

نامی تصریح کرد: کشور ما هدف هجوم استکبار جهانی است. قبل از حادثه متروپل ما یک ریزش ساختمان بزرگ را در میامی آمریکا داشتیم. در کشور ما به‌دلیل اینکه تبلیغات هدفمند به ما دیکته می‌شود، حوادث با موج رسانه‌ای زیادی همراه است. ما باید مردم را همیشه در کنار خودمان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت قوه‌قضائیه فرصتی برای مدیران بحران است. حدود 2 میلیون‌ و 600 ویلا داریم که شخصی است و نزدیک به 600 ویلا مجوز چاه گرفته‌اند و بقیه بدون مجوز هستند در همین شهر با کندن 15 متر به آب می‌رسیدیم و الان با کندن سیصد متر؛ با این وضع باید انتظار اتفاقی که به بحران منجر شود را داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: متأسفانه در کشور‌های اطراف می‌بینیم راه‌های ورودی آب به کشور از سوی کشور‌های بالادست بسته شده و این یک چالش است. بحث ریزگرد‌ها بیشتر از همیشه حساسیت‌برانگیز شده است. اکنون هشت کانون ریزگرد در عراق است که کشور ما از آن تأثیر گرفته است که در بلندمدت تأثیر منفی زیست‌محیطی درپی دارد.در حوزه آب ما آسیب‌پذیریم. امروزه هیچ آب مطمئنی به‌جز آب دریا‌ها برای ما راهگشا نیست. دولت دراین‌باره برنامه‌های خوبی در نظر گرفته است تا از منبع آب خلیج‌فارس و عمان بهره کافی را ببریم.

وی در ادامه افزود: امروزه خطر توسعه شهر‌ها ما را تهدید می‌کند الان هیچ تعادلی در فضای جغرافیایی کشورمان برقرار نیست و نمونه آن تمرکز فعالیت در شهری مثل تهران به‌عنوان پایتخت است. به‌طوری‌که 31 درصد اقتصاد کشور در تهران و حدود 50 درصد در کلان‌شهرهاست که نتیجه آن حاشیه‌نشینی است.

عدم انطباق طرح‌های توسعه شهری با نیاز مردم به کمیسیون ماده 100 ختم می‌شود

 سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد مقدس نیز اظهار داشت: بعضی از مشکلات امروز ناشی از فرآیندها‌ی اشتباه است و ما بیشتر دنبال حل مشکلات مربوط با معلولات هستیم، یکی از این اشتباهات بحث طرح‌های تفصیلی و دور از واقعیت بودن آن است.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد گواهی ساختمانی به کمیسیون ماده 100ختم می‌شود که انطباق با نیاز مردم ندارد، البته تبعاتی داشته و‌ کالا را تبدیل به کالای سرمایه ای کرده و قیمت مسکن را نجومی کرده است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: مگر ساخت متریال در شهر‌ها چه فرقی کرده، این مجوز است که قیمت را در مناطق تعیین تکلیف می‌کند، در مشهد 35 هزار حکم قلع بنا داریم و دستگاه حاکمیتی اجازه نمی‌دهد این حکم اجرا شود، و این آمار در تهران دو برابر است.

به گفته وی، یکی از مسائل ما عدم انطباق طرح‌های توسعه شهری با نیاز مردم  است که باعث ایجاد تخلف و ختم شدن به کمیسیون ماده 100 می‌شود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: تعداد زیادی ساختمان در کشور وجود دارد که نیازمند رصد دوباره و حل مشکلات سازه‌ای است، نظام مهندسی ساختمان باید گواهی پایداری ساختمان را مشخص و پیگیری کند.

انتهای پیام/282/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ساختمان های نا ایمن مدیریت بحران ساختمان ها کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرد که هلال‌احمر استان کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، بابک محمودی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت در اولین جلسه ستاد مدیریت استان کرمانشاه که با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد به زیرساخت‌های خوب کرمانشاه در بحث امداد و نجات اشاره کرد.

وی از نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرد که که هلال احمر استان کرمانشاه به مرکز منطقه غرب کشور تبدیل شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور اظهار کرد: اگر کرمانشاه هاب منطقه برای مدیریت بحران شود با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد می‌تواند به صورت تخصصی استان‌های ایلام، همدان و کردستان را پوشش دهد.

محمودی اضافه کرد: چنانچه این درخواست مصوب شود سه تا چهار فروند بالگرد دائمی مستقر می‌شود تا پشتیبانی را در حداقل زمان انجام دهد.

وی با اشاره به بحث اربعین و استقبال زائران برای خروج از کشور از طریق مرز رسمی خسروی، تصریح کرد: باید آمادگی امدادرسانی به‌موقع داشته باشیم در این راستا سازماندهی خوبی در کشور صورت گرفته است‌.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور با اشاره به افزایش حوادث کوهستانی کرمانشاه، گفت: باید فضای ایمنی در مکوهستان‌ها با علامت‌گذاری و وجود راهنما صورت بگیرد تا علاوه بر اینکه مردم برای طبیعت‌گردی به سمت کوهستان‌ها ترغیب شوند، ایمنی آن‌ها نیز حفظ شود.

کد خبر 748366

دیگر خبرها

  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود