Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس- گروه تئاتر: نمایش «رویای شب تار» عنوان نمایشی است که به نویسندگی و کارگردانی حسین بزرا در بوستان ولایت تهران اجرا می‌شود. نمایشی با موضوع چراغ راه بشریت که با روایت تاریخ پیامبران و نبرد میان خیر و شر در طول تاریخ به بیان ابعاد مختلف این نبرد پرداخته و در نهایت با روایت داستان غدیر خم روشنای مطلق راه آدمی معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در تمامی طول اجرای نمایش روشنای شب‌تار مخاطب در محاصره داستان‌های مختلف است، نمایشی که با محوریت تاریخ ائمه و پیامبران روایت شده و به طبع مخاطب را با داستانی رو‌به‌رو می‌کند که بخش عمده آن را از قبل می‌داند اما درام «نمایش رویای شب تار» به شکلی منسجم ایجاد شده است که مخاطب با پیروزی‌ها خوشحال و با خیر  و شر داستان همراهی می‌کند. 

شروع نمایش از ابلیس است، ابلیسی که روایت می‌کند داستان تلاشش برای گمراهی ابراهیم و اسماعیل‌را در قربانگاه عرفات. ابلیس تا پایان نمایش حضور دارد، درست مثل تمامی روزها و ساعت‌هایی که تلاش می‌کند تا بشریت را از مسیرش منحرف کند. 

صفحات تاریخ ورق می‌خورد و مخاطبی که نمایش در سه طرف رو‌به‌رو و سمت راست و چپش اجرا می‌شود، تجربه زندگی در تاریخ را کسب می‌کند، با لحظه لحظه آن زندگی می‌کند و ریتم اجرا حتی برای لحظه‌ای اجازه دوری از داستان را به او نمی‌دهد. 

بعد از قربانگاه اسماعیل روایت داستان موسی و گوساله سامری نمایانگر نقش ابلیس و نیروی شر در عالم است، همواره فردی به عنوان نماینده گروه شر در طول اتفاقات وجود دارد، نیرویی که به وعده الهی شکست را در تمامی وقایع تجربه می‌کند. 
در صحنه بعدی نمایش، عیسی توسط یهود به صلیب کشیده می‌شود و ماجرا ادامه پیدا می‌کند تا به زمان تولد امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می‌رسد. 
از اینجا به بعد نمایش «روشنای شب تار»روایت فضائل و داستان‌هایی از حضرت علی (ع) و همراهی آن حضرت با پیامبر اکرم (ص) است. 
داستان رشادت‌های حضرت (علی) از لیله المبیت شروع می‌شود و با غزوات پیامبر (ص) ادامه پیدا می‌کند و درنهایت روایت دراماتیک مباهله نقطه اوجی بر این قسمت از «روشنای شب تار»است. 
نقطه عطف این نمایش در همراهی با واقعیت و مستند نشان دادن روایت‌های آن تطابق لحظه‌به‌لحظه اتفاقات با آیات قرآنی متناظر با آن است. باید گفت که از بیان آیات به عنوان مهر تأیدی بر «روشنای شب تار» استفاده شده است و حتی دیالوگ‌های مطرح شده از زبان پرسوناژ‌های نمایش تا حد بسیاری مطابق با روایات و آیات است. 

شاید تا به حال بارها و بارها از رشادت‌های امیرالمؤ‌منین (ع) شنیده‌ایم اما موفق به دیدن آن نشده‌ایم، این تئاتر برای شما تصویر رشادت‌های حضرت امیر(ع) را نمایان می‌کند. «روشنای شب تار» صحنه‌پردازی قابل قبولی دارد، پرده‌های اطراف شما مدام باز و بسته می‌شوند و هر بار شما را با سازه‌ای عظیم مواجه می‌سازند تا شما را با شگفتی به قلب روایت خود بکشاند.  

به طور کلی «روشنای شب تار» روایتی است دراماتیک، با ویژگی‌های تصویری بسیار که روایت‌گر بخش مهمی از تاریخ اسلام است؛ روایتی که با شروع بشریت آغاز و با واقعه غدیر خم پایان می‌یابد. قطعا وجود و ساخت اینگونه نمایش‌ها و البته اجرای رایگان آن برای علاقه‌مندان راه بسیار مؤثری برای تبلیغ اسلام و البته ترویج به راه ائمه اطهار خواهد بود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امیر روشنای شب تار روایت حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۹۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانی‌خرم و کارگردانی صابر ابر از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه رفته است.

با پایان بلیت اجرا‌های ماه اردیبهشت «امشب به صرف بورش و خون»، پیش‌فروش بلیت ۲۰ اجرای این نمایش در ماه خرداد، از طریق سایت تیوال آغاز شد.

دانشجویان رشته‌های مختلف می‌توانند در «یکشنبه‌های دانشجویی» با تخفیف به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.

صابر ابر این مونولوگ را که بر اساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا بیدختی شکل گرفته است، در کنار فاطمه نقوی به صحنه می‌برد.

دیگر عوامل نمایش «امشب به صرف بورش و خون» عبارتند از: مجری طرح: امیرسپهر تقی‌لو، طراح صحنه: صابر ابر، طراح لباس: ندا نصر، طراح گرافیک: فرهاد فزونی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، محمدرضا رحمتی، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا: عرشیا باقری، مشاور رسانه‌‎ای: فریبرز دارایی، تبلیغات: استودیو این/جا، تبلیغات مجازی: آریان امیرخان (قیلم نیوز)، دستیار کارگردان: جواد باقری، گروه کارگردانی: الهام میرشفیعی، نیما سکوت، دستیار تهیه و تولید: محمدامین ساکی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • لحظاتی تماشایی از نفس بازغی در پشت صحنه گناه فرشته (فیلم)
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • فیلم| لحظاتی از جذاب‌ترین و تکنیکی‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان