Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:42:09 GMT

تشکیل کارگروه استانی برای نجات بلوط‌های زاگرس

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۰۳۶۶

تشکیل کارگروه استانی برای نجات بلوط‌های زاگرس

به گزارش ایرنا، مجتبی دهقان پور سه شنبه در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این استان با اشاره به اینکه در این کارگروه باید از متخصصان و صاحب نظران حوزه های مختلف استفاده کرد، افزود: در حال حاضر تمرکز باید بر روی راه حل های کوتاه مدت باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه های میان مدت و دراز مدت نیز باید مد نظر قرار داشته باشد و آن را به تدریج دنبال کرد، گفت: در گام اول برای مهار آفت جنگل های بلوط به نظر می رسد، روش های ترکیبی مانند همان روش های تله نوری یا مبارزه از این طریق می تواند، موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه یک سند جامع بومی سازگار زاگرس توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حال تهیه است، اظهار کرد: از این سند می توانیم به عنوان کمک کننده در اجرای برنامه ها و اقدامات عملیاتی در حوزه زاگرس در مواجه با آفت استفاده کرد و این سند محور کار باشد.

دهقان پور با تاکید بر ضرورت رصد مناطق آلوده و پایش آفت، گفت: باید برای این آفت یک کمربند حفاظتی مشخص و از تسری آفت به نقاط دیگر جلوگیری کرد، از فناوری های فضا پایه نیز در این خصوص می توان بهره برد به طوری که بررسی کنیم در بازه های زمانی مشخص آلودگی آیا گسترش پیدا کرده یا با اقدامات انجام شده محدود می شود.

دهقان پور با اشاره به اینکه تله های نوری و فرمونی به عنوان یکی از راه های کنترل آفات به شمار می آیند، اضافه کرد: این روش ها از راه های بی خطری است که ضربه ای به اکوسیستم و زیست بوم زاگرس نمی زند و می تواند کمک کننده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به ظرفیت استفاده از بسیج و ‌مشارکت مردم به عنوان یکی دیگر از ابزار های موجود در مقابله با آفات جنگل های بلوط زاگرس پرداخت و بیان کرد: در کمیته ای مشخص باید این موضوع بررسی و پیگیری شود تا مشخص شود چه اقداماتی باید انجام داد تا از این پدیده جلوگیری و به احیاء و بازسازی زاگرس کمک کرد.

وی با تاکید بر جوان سازی جنگل ها و مشخص کردن یک تقویم اجرایی در این رابطه گفت: باید مشخص کرد چه محدوده ای از جنگل ها باید جوان سازی شود، زیرا با پیرشدن بلوط زارها، آفت می تواند طغیانی شود و جوان سازی این جنگل ها می تواند یکی از راه حل های مقابله با تهدید باشد.

در این نشست علاوه بر بررسی اقدامات و برنامه های در دست تدوین برای مبارزه با آفت پروانه سفید برگخوار بلوط که از ابتدای سال جاری در شهرستان رستم طغیانی شده و به گفته مدیرکل منابع طبیعی این استان تاکنون ۶ هزار هکتار از جنگل‌های این استان را آلوده کرده، تدوین الگوی کشت در استان فارس و همچنین پروژه های تحقیقاتی با عنوان سامانه ماشین بینایی برای تعیین درصد شکستگی و تعداد بذرهای مختلف و اثر چند آفت کش شیمیایی علیه آفات پنبه نیز بررسی شد.

برچسب‌ها افت وزارت جهاد کشاورزی جنگل‌ بلوط زاگرس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افت وزارت جهاد کشاورزی جنگل بلوط افت وزارت جهاد کشاورزی جنگل بلوط زاگرس فارس جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۰۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک