Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کنفرانس بین‌المللی «جانشینی پیامبران توحیدی» بر سابقه تاریخی بلند ایران به عنوان کشوری که دارای فضای امن برای مردمی است که با ادیان مختلف در آن زندگی می‌کنند، تاکید شد.

به گزارش ایران اکونومیست، کنفرانس بین‌المللی جانشینی پیامبران در ادیان توحیدی ۲۸ تیر در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد. در این کنفرانس محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سران و بزرگان ادیان ابراهیمی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ در این نشست با بیان اینکه در ایران میان مردمی که در این خاک زندگی می‌کنند سبقه تاریخی برای همزیستی دینی وجود دارد، گفت: ایران مکان امن با کم‌ترین چالش‌ها و همزیستی مسالمت آمیز برای زیست مردم با ادیان مختلف بوده، این را تاریخ گواه می‌دهد. 

به گفته اسماعیلی بسیار شده ایران میزبان افرادی بوده‌است که در سایر کشورها با آن‌ها مدارا نشد. این افراد در ایران به عنوان منطقه آرامش حضور پیدا کردند. زیرا قانون اساسی جمهوری اسلامی ادیان ابراهیمی را به رسمیت شناخته‌است. در اسلام به همه ادیان قبل از اسلام و همچنین به پیامبر عظیم‌الشان آنها احترام می‌گذاریم.

او ادامه داد: در اسلام و حوزه شیعی به این مساله توجه داریم و مهم این است که بتوانیم با هم در صلح گفت‌وگو کنیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات در خارج و داخل کشور برنامه‌هایی را در این حوزه تصویب و در معاونت فرهنگی در اداره کل مجامع موضوعات مربوط به فعالیت‌های برادران و خواهران در ادیان مختلف را بررسی می‌کنیم.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه استمرار این جلسات از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: جانشینی در ادیان ابراهیمی از حضرت ابراهیم و انتقال جایگاه پیامبری در سه مسیر انجام شد. یکی مسیر برکت است که رهسپار سرزمین کنعان شود. در زمان حضرت مسیح هم برکت یافتن و متبرک شدن را داریم. مسیر دیگر از طریق وراثت انجام می‌شود، اما در مورد حضرت عیسی و موسی اینگونه نبود. مسیر دیگر از راه وصایت است که موکدتر است زیرا جایگاه باطنی پیامبر را ادامه می‌دهد و هدایت امور را برعهده می‌گیرد.

به گفته یاسر احمدوند در تفکر شیعی ولایت خدا مسائل باطنی و معنوی را بعد از پیامبر بر عهده دارد.

اسماعیل جانعلی‌پور مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نیز با اعلام اینکه برای برگزاری جلسات در حوزه ادیان توحیدی ظرفیت‌سازی شده‌است، گفت: امید است این جلسات بتواند در طول سال استمرار پیدا کند و همچنین شاهد رویدادهای دیگر برای پررنگ‌تر کردن این مسائل باشیم. 

کلیسا دارای رهبریت خاص خود است

کشیش گریگوریس نرسسیانس مشاور عالی اسقف اعظم خلیفه‌گری تهران نیز گفت: کلمه، خداوند و انسان است، خدای پدر، خدای کامل است و خدای پسر نور است از نور. مشخصات خدای پدر و پسر یکی است. از این رو خود را درب ایمان‌داران می‌نامد. 

او با بیان اینکه روح‌القدس شباهت زیادی به عیسی دارد، ادامه داد: همانطور که مسیح درباره خدا شهادت می‌دهد و او را مکتوب می‌سازد، روح‌القدس درباره پسر شهادت می‌دهد و او را مکتوب می‌سازد. 

نرسسیانس در پایان با بیان اینکه مسیحیت دین مکاشفه‌ای است، افزود: سنت از کتاب مقدس، شورای سه گانه و کتاب خدا تشکیل شده‌است.

حبیب ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این کنفرانس بود. 

او درباره برپایی نشست‌هایی در حوزه مصالحه ادیان گفت: در ایران پیشینه بلندی در این حوزه داریم. ایران گفت‌وگوی میان ادیان را چند دهه قبل شروع کرد و این اقدام در آن سال‌ها صفاخانه نام داشت. البته گاهی صفاخانه جدی می‌شد، اگر با دقت به هم گوش بدهیم می‌بینیم همه با ادبیات مشترک صحبت می‌کنیم. باید بتوانیم بعد از ۱۲۰ سال که از این موضوع گذشته صفاخانه را احیا و درباره موضوع مشخص صحبت کنیم.

ارزانی با تاکید بر وحدانیت خداوند و افرادی که او را قبول دارند، بیان کرد: افراد نیاز به نقشه دارند و این نقشه راه کتاب‌های هدایت است. افرادی که وحدانیت خدا را قبول دارند در هر زمان نام خاصی پیدا کرده‌اند. 

به گفته او بحث جانشینی در همه ادیان خیلی مشخص است. این مساله در یهود و اسلام خیلی ملموس است در حالی که میان اسلام و مسیحیت قرائت واحد نداریم، اما مساله این است که ادیان به مساله پیامبر چه دیدگاهی دارند.  

ارزانی با تاکید بر اهمیت ادای احترام به نظرهای متفاوت در جلساتی مانند این کنفرانس بیان کرد: اگر کنار هم بنشینیم خداوند هم به ما کمک خواهد کرد. اگر وزیر و معاون موافق باشند ماهی یکبار جمع شویم، می‌توانیم مسائل را با کنار هم نشستن حل کنیم و سامان بدهیم.

یدیدیا شوفط خاخام اعظم کلیمیان ایران نیز با بیان اینکه جانشینی در ادیان امری الهی است، توضیح داد: گذشته از اینکه بحث جانشینی در برخی مسائل جنبه الهی پیدا می‌کند، این یک مساله مردمی هم هست. زیرا هر پیامبر می‌تواند فقط مدتی محدود در میان مردم باشد. 

به گفته او بارزترین مساله جانشینی در مورد موسی است. زیرا او از خداوند خواست تا جامعه مانند گله‌ای نباشد که چوپانی ندارد.

او با اشاره به اینکه این نمونه در دوران بعدی هم تکرار می‌شود، افزود: در دیدگاه یهودیت گذشته از ارزش‌ها و دیدگاه فردی، فرد به درجه‌ای می‌رسد که لیاقت نبی شدن را داشته‌باشد. نبوت مانند مرجعیت اجازه می‌دهد جانشین او باشد. همینطور تا آخرین نبی انتقال پیدا می‌کند. تا شریعت الهی از مسیر درست انحراف پیدا نکند.

حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با بیان اینکه نکته‌ای در جانشینی پیامبران در ادیان توحیدی مطرح است، گفت: شیعیان معتقد هستند که پیامبر (ص) علی ابن ابیطالب (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کردند، این نکته در احادیث مختلف مشخص است. 

به گفته او شراکت و منزلت برای علی (ع) در نزد پیامبر (ص) مانند هارون برای موسی است. احادیث مختلف در این زمینه نوشته شده‌است. زمانی که این تکلیف بزرگ به موسی داده شد تا بنی‌اسرائیل را از فرعون نجات دهد، چند درخواست از خداوند کرد: کار مرا آسان کنید، سعه صدر بدهید، لکنت زبانم را از بین ببرید و در نهایت از خدا خواست تا هارون را وزیر خودش قرار بدهد و به این وسیله پشتش را محکم گرداند تا با این جانشینی بتواند کار را بهتر پیش ببرد. 

او افزود: خداوند هم این درخواست‌های حضرت موسی را می‌پذیرد و مورد اجابت قرار می‌دهد.

وانیا سرگیز نماینده اقلیت آشوری نیز در رابطه با موضوع رهبر و مرجع در مسیحیت گفت: مرجع در مسیحیت خود عیسی مسیح است. عیسی چیزی از ما نخواسته که خودش انجام ندهد. در مسیحیت کلام خداوند و طرز زندگی خودش است.   

به گفته او هر وقت رهبر و پیشوای دینی در کرسی رسولی صحبت می‌کند امکان لغزش وجود ندارد، اما او در زندگی معمولی امکان اشتباه دارد اما از طرف خدا بدون گناه است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، یاسر احمدوند

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاسر احمدوند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته او

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۰۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام پشت‌کنکوری‌های متقاضی «ترمیم نمره» + جزئیات و هزینه

بخش دوم سامانه «مشاهده، تأیید و ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی» فعال و بدین ترتیب ثبت‌نام متقاضیان شرکت در آزمون‌های نهایی جهت ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی آغاز شد این در حالیست که فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی نهم اردیبهشت شروع، اما ثبت‌نام ترمیم نمرات پشت کنکوری‌ها امروز فعال شد.

به گزارش صدای ایران از ایسنا،پشت کنکوری‌ها می‌توانند با ورود به سامانه بنابر گروه آزمایشی انتخابی خود، نسبت به انتخاب دروس نهایی جهت ترمیم نمراتشان اقدام کنند. شیوه کار نیز بدین صورت است که با انتخاب پایه تحصیلی و گروه آزمایشی، فهرست دروس قابل ثبت‌نام برای آنها نمایش داده می‌شود.

متقاضیان از طریق سامانه my.sanjesh.org اقدام به انتخاب دروس مورد نظر جهت ترمیم و ایجاد سابقه تحصیلی کنند. سایر متقاضیان از سامانه my.medu.ir اقدام به ثبت نام ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی کنند.

همه افراد متناسب با گروه آزمایشی خود می‌توانند ایجاد سابقه کنند و در این خصوص افراد محدودیتی در انتخاب دروس مدنظر برای ایجاد سابقه ندارند. نمره دروس هم به افراد نمایش داده می‌شود تا اگر احیانا بخواهند تحت عنوان «ترمیم»، نمره خود را ارتقاء بدهند، باز هم محدودیت نداشته و از یک تا چند درس و یا همه دروس را می‌توانند برای ترمیم انتخاب و هزینه آن را پراخت و در امتحان مربوطه شرکت کنند.

در انتخاب دروس جهت ترمیم نمره، هیچ فردی هیچ محدودیتی از نظر تعداد دروس انتخابی ندارد. ممکن است فردی در انتخاب دروس خود دچار تردید شود که آیا می‌تواند خود را جهت امتحان آماده کند یا خیر؟ که این افراد می‌توانند دروس مدنظر خود را انتخاب کرده، اما اگر تا روز امتحان آمادگی نداشتند، می‌توانند در آن امتحان شرکت نکنند و عدم شرکت به منزله این است که اصلا درسی را برای امتحان انتخاب نکرده و این انتخاب برای آنها کماکان محفوظ می‌ماند.

فارغ التحصیلان سال ۱۴۰۲، صرفا امتحانات نهایی خرداد آنها به عنوان سوابقشان در نظر گرفته می‌شود لذا نیازی به مراجعه به بخش دوم سامانه یعنی ثبت‌نام ایجاد یا ترمیم نمره ندارند.

اما در مورد سایر افرادی که پیش‌تر از سال ۱۴۰۲ فارغ التحصیل شده‌اند، همه آزمون‌های نهایی آنها به عنوان سابقه لحاظ خواهد شد. این در حالیست که فارغ التحصیلان ۱۳۸۴ به قبل که سابقه ندارند، چون در هیچ سامانه‌ای این سابقه ثبت و ضبط نشده، اگر داوطلب شرکت در آزمون سراسری سال جاری هستند، حتما بایستی برای گروه آزمایشی کنکوری که شرکت می‌کنند، سابقه تحصیلی را تولید کنند.

فارغ التحصیلان ۱۳۸۴ به بعد باید حتما کنترل کنند که بنابر گروه آزمایشی که انتخاب می‌کنند، سوابق آنها کامل است و یا نواقصی دارند؛ اگر نواقص وجود داشت نسبت به رفع آن اقدام کنند.

هنرجویان هنرستان‌ها بدلیل آنکه آزمون داخلی دارند، سابقه تحصیلی ندارند لذا این دسته اگر در گروه آزمایشی هنر شرکت کنند باید دروس عمومی شاخه خود را انتخاب کنند و نیازی نیست دروس عمومی شاخه نظری را انتخاب کنند؛ اما در پایه دوازدهم، چون درس زبان خارجی ندارند، امتحان شاخه نظری از آنها گرفته می‌شود که کد درس مشخص است. دانش آموزان در پایه دهم و یازدهم نیز می‌توانند از اکنون برای ایجاد سابقه اقدام کنند تا در پایه دوازدهم با دانش آموزان شاخه نظری امتحان دهند، اما باید دروس عمومی خود را امتحان دهند.

اگر افراد بنای شرکت در گروه آزمایشی دیگری را دارند طبیعتا باید متناسب با گروه انتخابی، سابقه تحصیلی را ایجاد کنند یعنی دروس مربوطه را انتخاب و در آزمونش شرکت کنند. این امر اختیاری است و اجباری در کار نیست اگر حتی تصور کنند بعدا در گروه آزمایشی دیگری شرکت کنند نیز به آنها اختیار داده می‌شود تا سابقه خود را تولید کنند.

زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش پیش از این هزینه ترمیم نمره هر درس را مبلغ ۵۰ هزار تومان اعلام و گفته بود: طبق مصوبه هیئت وزیران افراد برای تایید سوابق خود که به سازمان سنجش ارسال خواهد شد مبلغ ۵۰۰ هزار ریال باید پرداخت کنند.

 همچنین برای هر عنوان درسی که به عنوان ایجاد سابقه و یا ترمیم انتخاب می‌کنند نیز باید ۵۰۰ هزار ریال از طریق سامانه و به صورت برخط پرداخت کنند و به محض اینکه این مراحل انجام شد، دروس انتخابی آنها هم به عنوان ایجاد سابقه و هم ترمیم نهایی می‌شود؛ بالطبع درسی را که سابقه‌ای در آن ندارند تحت عنوان ایجاد سابقه و، اما در درسی که سابقه دارند، اما می‌خواهند نمره آن را ارتقاء دهند، تحت عنوان ترمیم انتخاب می‌کنند.


دیگر خبرها

  • عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه بوده است
  • سوالات مهم داوطلبان کنکور درباره سابقه‌ تحصیلی و ترمیم نمره + پاسخ
  • پاسخ به ۲۰ سوال کلیدی کنکوری ها درباره ایجاد سابقه‌تحصیلی و ترمیم نمره
  • هم اندیشی ادیان و مسئله غزه
  • آغاز ثبت‌نام پشت‌کنکوری‌های متقاضی «ترمیم نمره» + جزئیات و هزینه
  • مانوین چه فرصت‌هایی برای صنایع خلاق ایران ایجاد می‌کند؟
  • حکم بی‌سابقه و تاریخی فدراسیون فوتبال؛ پرسپولیس-سپاهان فصل آتی فقط با تماشاگران زن/ مردان محروم شدند!
  • آغاز نام‌نویسی از داوطلبان متقاضی ترمیم نمره
  • آغاز ثبت‌ نام پشت‌ کنکوری‌ ها برای «ترمیم نمره» + جزئیات و هزینه
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی