Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین، در واقع، هیچ حکم کلی‌ای برای داشتن زندگی بهتر وجود ندارد. یعنی چه؟‌ یعنی نمی‌توان گفت ازدواج راه رسیدن به خوشبختی است یا مجردماندن. اجازه دهید باهم به مقوله مجردماندن یا ازدواج کردن دقیق‌تر نگاه کنیم. در این مقاله، کارمان سخت اما جالب است: مجرد بمانیم یا عروسی کنیم؟ تحقیقات درباره وضعیت تأهل چه می‌گویند؟ پس مجردی یا متأهلی؟ کدام را باید انتخاب کرد؟ حرف از میانگین‌ها و متوسط‌گیری‌هاست حرف از انتخاب شخصی افراد است ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست دلایل اشتباه برای ازدواج کردن ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای حل مشکلات رابطه عاطفی ۲. برای فرار از تنهایی ۳. برای اثبات چیزی دلایل منطقی و درست برای ازدواج کردن ۱. شما جنگنده خوبی هستید ۲. نگاه و بینش‌تان نسبت به زندگی، مشترک است ۳. ازدواج را رخدادی خوشایند می‌دانید، نه اجباری ناخوشایند ازدواج کردن یا ازدواج نکردن؛ مسئله این است ازدواج یا تجرد؛ کدام برای افراد جامعه مقبول‌تر است؟ بررسی نگاه مخاطبان؛ چرا ازدواج؟ به گزارش اقتصاد آنلاین، در واقع، هیچ حکم کلی‌ای برای داشتن زندگی بهتر وجود ندارد. یعنی چه؟‌ یعنی نمی‌توان گفت ازدواج راه رسیدن به خوشبختی است یا مجردماندن. اجازه دهید باهم به مقوله مجردماندن یا ازدواج کردن دقیق‌تر نگاه کنیم. در این مقاله، کارمان سخت اما جالب است: مجرد بمانیم یا عروسی کنیم؟

این‌همه انسان‌های رنگارنگ روی زمین زندگی می‌کنند که هریک دارای شرایط زندگی منحصربه‌فردی‌اند. چطور می‌توان نسخه‌هایی کلی پیچید و برای همه، جادوی خوشبختیِ یکسانی را تجویز کرد. اصلا جادوی خوشبختی با فرمولی یکسان برای همه وجود دارد؟

تحقیقات درباره وضعیت تأهل چه می‌گویند؟

بر پایه برخی پژوهش‌ها، زندگی متأهلی بهتر از مجردی است؛ اما این تحقیقات دارای خطاهایی‌اند و به‌اشتباه نشان می‌دهند که متأهل‌ها زندگی بهتری دارند و سر مجردها از مزایای زندگیِ به‌شدت جذاب متأهلی بی‌کلاه می‌ماند. در واقع، اینکه بگوییم زندگی متأهلی از نظر روانشناسی برای افراد بهتر است، درست نیست و نمی‌توان با علم از آن پشتیبانی کرد.

نمی‌توان به‌طور دقیق گفت ازدواج‌کردن می‌تواند در بلندمدت زندگی شاد و موفقی برای افراد خلق کند. گاهی مجردها گوی رقابت را می‌ربایند و کامیاب‌تر و موفق‌تر هم ظاهر می‌شوند. بنا به بعضی از تحقیقاتی که بر اساس نمونه‌های آماری بزرگ و ملی انجام شده‌اند، افراد مجرد سلامت‌ترین افراد جامعه‌اند و با مرورِ زندگیِ کسانی که از حالت تجرد به تأهل درآمده‌اند به‌سادگی می‌توان روند کاهش خوش‌حالی را در زندگی‌شان دید.

ازدواج‌کردن جاده‌ای نیست که حتما شما را به مقصد خوشبختی برساند. ابعاد متنوعی از زندگی مجردها بهتر و پربازده‌تر از زندگی متأهل‌هاست؛ برای مثال، مجردها بیشتر با دوستان، خانواده، همسایه‌ها و همکارانشان ارتباط دارند. آنها بیشتر از متأهل‌ها به دیگران مثلا والدین پیر خود کمک می‌کنند. در یک کلام، مجردها خودمختارند و در تعیین سرنوشت خودشان و افزایش رشد و توسعه فردی نقش پررنگ‌تری دارند.

از سوی دیگر، برخی تحقیقات نشان می‌دهند متأهل‌ها بیشتر از بیماری‌های مختلف در امان می‌مانند یا مثلا از نظر روانی سلامت بیشتری دارند.

اینجاست که امایی پررنگ و مهم وجود دارد: درست است که از مزایای مجردبودن گفتیم، اما به هر حال نمی‌توان گفت از بین این دو کدام بهتر است.

پس مجردی یا متأهلی؟ کدام را باید انتخاب کرد؟

این روزها مطالب و محتواهای مختلفی را درباره زندگی متأهلی و مجردی می‌بینیم و می‌خوانیم. برخی اصرار دارند که ازدواج بهتر است و برخی هم که اتفاقا در سال‌های اخیر بیشتر روی کار آمده‌اند از مزایای زندگی مجردی می‌گویند؛ مثلا از این می‌گویند که مجردها خوشبخت‌تر و ثروتمندترند. منتها ماجرا چیز دیگری است. هیچ روش بهتری برای زندگی وجود ندارد و نمی‌توان گفت مجردماندن بهتر است یا ازدواج‌کردن.

درست است که در بعضی زمینه‌ها مجردها بهتر از متأهل‌ها زندگی می‌کنند، اما موارد دیگری هم هست که زندگی متأهلی را شکوفاتر و جذاب‌تر نشان می‌دهد؛ پس شنونده باید عاقل باشد! در بررسی پژوهش‌های علمیِ مختلفی که یکی از این دو سبک زندگی را برتر از دیگری می‌دانند به نکات زیر دقت کنید:

حرف از میانگین‌ها و متوسط‌گیری‌هاست

تمام پژوهش‌های رنگارنگی که انجام می‌شود و متأهلی یا مجردی را تصدیق می‌کنند بنا بر میانگین‌گیری نمونه‌های آماری موردبررسی هستند. آنها از چیزهایی می‌گویند که به‌طور متوسط رخ می‌دهد و از استثناها غافل‌اند؛ پس نتایج تحقیقات علمی برای همه صادق نیستند.

حرف از انتخاب شخصی افراد است

هرکس در زندگی انتخابی دارد. متأهل‌ها انتخاب کرده‌اند که زندگی‌شان را با فرد دیگری شریک شوند، اما برخی از افراد هستند که انتخابشان مجردی است و از این انتخاب کاملا رضایت دارند؛ پس نگاه و انتخاب آدم‌ها در زندگی بنا به علاقه‌ها، خواسته‌ها و ترجیحاتشان شکل می‌گیرد و نمی‌توان گفت مجرد یا متأهل بودن نسخه‌هایی کلی‌اند که یکی بد است و دیگری خوب.

ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست

با نگاهی دقیق‌تر به داستان ازدواج، موضوع دیگری هم روشن می‌شود: زمان ازدواج برای هر کس متفاوت است. برخی دوره‌های زندگی برای بعضی از ما با مجردی بهتر می‌گذرد و بعضی دوره‌‌ها هم با ازدواج بهتر خواهد شد؛ مثلا برخی افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند از زندگی متأهلی‌شان رضایت زیادی داشته‌اند، اما بعد از فقدان همسر خود دیگر به‌دنبال ازدواج‌کردن نیستند و دوست دارند فصل تازه زندگی‌شان را به مجردی سپری کنند.

دلایل اشتباه برای ازدواج کردن

برخی افراد گمان می‌کنند ازدواج معجزه‌ای است که بسیاری از مشکلات زندگی‌شان را حل و درهای خوشبختی را به رویشان باز می‌کند. این اشتباه است. از جمله دلایل و افکار اشتباه درباره ازدواج اینها هستند:

۱. برای حل مشکلات رابطه عاطفی

ازدواج دارو یا درمان نیست؛ اما برخی گمان می‌کنند مشکلات رفتاری و ارتباطی‌شان را به‌مدد ازدواج‌کردن رفع خواهند کرد. با ازدواج، نه‌تنها مشکلات ارتباطی و رفتاری افراد حل نمی‌شود، بلکه حتی ممکن است شدیدتر هم بشوند. اگر دو نفر از نظر ارتباطی و رفتاری به بلوغ رسیده باشند، احتمالا بعد از ازدواج هم شکوفایی این بلوغ در زندگی‌شان بیشتر می‌شود؛ اما اگر مشکلاتی در این زمینه‌ها وجود داشته باشد، هیچ تضمینی نیست که ازدواج به حلشان کمک کند.

۲. برای فرار از تنهایی

احساس تنهایی گاهی سخت و سهمگین است، اما دلیل نمی‌شود برای فرار از آن ازدواج کنید. این اصلا دلیل خوبی برای ترک دنیای تجرد نیست. اگر شما در تنهایی خود فردی خوش‌حال و بهره‌ور نباشید، در دوران متأهلی نیز نمی‌توانید خوش‌حالی و خوشبختی را تجربه کنید. خوش‌حالی و خوشبختی در گرو ازدواج نیست و اگر به‌اندازه کافی از تنهایی‌تان لذت نمی‌برید، در زندگی دونفره نیز اقبال چندانی نخواهید داشت.

کسی که در خوش‌حال و راضی‌نگه‌داشتن خودش ناکام است و در تنهایی نمی‌تواند اوضاع زندگی‌اش را به‌خوبی مدیریت کند و شاد باشد، چطور در زندگی دونفره می‌تواند به فردی دیگر کمک کند تا هر دو زندگی‌ شاد و خوشی داشته باشند؟

۳. برای اثبات چیزی

بعضی افراد می‌خواهند با ازدواج‌کردن چیزی را به دیگران ثابت کنند؛ مثلا شخصی که فرزند طلاق است تصمیم می‌گیرد ازدواج کند تا به دیگران و والدین خود نشان بدهد که از آنها بهتر است و برخلاف آنها به یک رابطه سالم پا گذاشته است. برخی ازدواج می‌کنند تا نشان دهند بزرگ و مستقل‌اند. بعضی‌ها هم ازدواج می‌کنند چون مثلا می‌ترسند در جمعِ دوستانشان یگانه مجرد محفل باشند.

نباید برای اثبات چیزی ازدواج کرد. ازدواج تصمیمی است که فقط و فقط به خودتان بستگی دارد. باید قبول کنید که برای دنیا مهم نیست شما چه تصمیمی برای وضعیت تأهل خود می‌گیرید. شما هستید که باید ببینید چه تجربه‌ای از ورود به زندگی مشترک نصیبتان می‌شود.

دلایل منطقی و درست برای ازدواج کردن

اگر دلایلی منطقی و درست برای ازدواج داشته باشید، ورود به رابطه‌ای دونفره و تشکیل خانواده فکر بسیار خوبی خواهد بود. دلایل منطقی برای ازدواج‌کردن چیست؟ نگاهی به موارد زیر بیندازید:

۱. شما جنگنده خوبی هستید

اگر فکر می‌کنید ازدواج تصویری مانند تبلیغات دارد که در آن، زوجی با لباس‌های سفید در خانه‌ای درندشت می‌چرخند و مدام می‌خندند، سخت در اشتباهید. شاید بتوان به چنین تصویری رسید، اما برای رسیدن به این اوضاع و حفظ آن باید بجنگید. منظور از جنگ، دعوا نیست؛ بلکه جنگیدن در یک رابطه موفق به‌معنای تلاشی مدبرانه است.

تلاش مدبرانه یعنی صرف زمان و انرژی برای ساختن رابطه‌ای منطقی و درست با طرف مقابلتان. تلاش برای حل مشکلات و کشف ریشه مسائل، از یک زندگی دونفره تصویری ایدئال می‌سازد. این تلاش مداوم است و متوقف نمی‌شود؛ پس اگر می‌دانید که می‌توانید رابطه را درست مدیریت و با طرف مقابلتان متمدنانه زندگی کنید، ازدواج برایتان مناسب خواهد بود.

۲. نگاه و بینش‌تان نسبت به زندگی، مشترک است

اگر هر دوی شما نگاهی مشابه به زندگی دارید و تصمیم‌های بزرگ زندگی‌تان در یک مسیر قرار می‌گیرد، ازدواج‌ برایتان مناسب خواهد بود. ارزش‌ها و آرزوهای شما باید با ارزش‌های طرف مقابل همخوان باشد. در این صورت، ازدواج‌کردن مسیر درستی خواهد بود. دو نفر با عقاید مشابه می‌توانند دوستی‌های عمیقی بیافرینند و زیربنای زندگی مشترکشان را محکم و محکم‌تر کنند.

۳. ازدواج را رخدادی خوشایند می‌دانید، نه اجباری ناخوشایند

ازدواجِ خوب ساختنی است. همان طور که گفته شد، خبری از معجزه نیست. اگر به ساختن زندگی دونفره علاقه دارید و در آن هیجان و لذت می‌بینید، باید پا در مسیر بگذارید. در غیر این صورت، اگر گمان می‌کنید ازدواج بخشی اجباری از زندگی است، نباید به‌سراغ آن بروید.

ازدواج کردن یا ازدواج نکردن؛ مسئله این است

زندگی‌ قانونی کلی ندارد. کل آدم‌ها که نمی‌توانند بر اساس احکامی کلی، روش و منش زندگی‌شان را تعیین کنند. می‌توانند؟ هرکس داستانی دارد و سرنوشتش را بنا به خواسته‌ها و شرایط خود پیش می‌برد. منتها با واقعیت‌هایی که جوامع به انسان‌ها تحمیل می‌کنند نیز باید روبه‌رو شد؛ برای مثال، افراد متأهل در بیشتر جوامع از مزایای بیشتری برخوردارند.

انواع وام‌هایی که به متأهل‌ها و وجه پسندیده‌تری که به زندگی‌ متأهلی داده می‌شود از جمله این مزایاست. از نظر اجتماعی، روان‌شناختی، سیاسی، فرهنگی و عاطفی نیز زندگی متأهلی در اجتماع بیشتر ستوده می‌شود و به آن ارج بیشتری داده می‌شود.

علاوه بر پذیرش بهتر زندگی متأهلی از سوی بیشتر جوامع، ازدواج معمولا با مزیت‌های اقتصادی هم همراه است؛ برای مثال، تقسیم مخارج خانه، اجاره، بیشترشدن سرمایه برای سرمایه گذاری و… . البته هر زندگی مشترکی به‌طور قطعی با این مزیت‌ها همراه نیست؛ برای مثال، گاهی افراد مجرد بهتر می‌توانند پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنند و به رشد اقتصادی بهتری می‌رسند.

همان طور که می‌بینید، با قواعد و پیش‌فرض‌های کلی نمی‌توان برای زندگی آدم‌ها نسخه پیچید. هر کس می‌تواند در زندگی متأهلی یا مجردیِ خودش موفق و شاد باشد یا نباشد. حکمی کلی در کار نیست.

ازدواج یا تجرد؛ کدام برای افراد جامعه مقبول‌تر است؟

سید حامد برکاتی، مدیرکل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، در نشستی خبری اعلام کرده که ازدواج از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۹ در حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این رقم بسیار قابل‌توجه و قابل‌تأمل است. اگر بخواهیم دلایل این کاهش آمار را بررسی کنیم، به سرنخ‌های متنوع و پرتعدادی می‌رسیم. خوب است که برای بررسی این مقوله و شناخت دلایل بالقوه و مختلف کاهش ازدواج، نگاهی هم به نظرات کاربران و مخاطبان اینستاگرام چطور بیندازیم. بیایید ببینیم که چطوری‌ها درباره ازدواج و مجردی چه نظراتی دارند و نگاه موافقان و مخالفان ازدواج به این موضوع چیست.

بررسی نگاه مخاطبان؛ چرا ازدواج؟

در میان مخاطبان چطور، که نظرشان را با ما درمیان گذاشته‌اند، ازدواج‌کردن طرفدارانی دارد. حامیان ازدواج دلیل علاقه‌شان به این کار را موارد زیر اعلام کرده‌اند:

تشکیل خانواده‌ای برای خود و طی‌کردن مسیر این زندگی در کنار اعضایش، گذر لحظه‌ها را ساده‌تر و معنادارتر می‌کند.

زندگی‌کردن در کنار کسی که عاشقانه دوستش داری شیرین و خواستنی است.

داشتن همسر در زندگی باعث می‌شود که نیازهای جنسی و عاطفی بهتر و سالم‌تر رفع شوند و خلأهایی از این دست در زندگی به‌ وجود نیاید.

از قدیم، سبک و ساختار اصلی زندگی براساس تشکیل خانواده مطرح شده و برای همین هم هست که باید به این الگوی قدیمی تن داد. ازدواج در طبیعت آدم است و روشی بوده که برای موفقیت و شادکامی بسیاری از آدم‌ها مناسب بوده است. پس چرا دورش را خط بکشیم؟

پذیرفته‌شدن از سوی جامعه و دوری از دیدگاه‌هایی که به زندگی مجردی به‌عنوان سبکی غیرعادی از زندگی نگاه می‌کنند هم از دلایلی است که مخاطبان برای ترجیح ازدواج بر مجردی بیان کرده‌اند.

بعضی‌ها چنان شیفته فرزندآوری هستند که حاضرند تمام مشکلات و سختی‌های متأهلی را به جان بخرند و با تشکیل خانواده فرزند داشته باشند. میل به داشتن فرزند هم خود ماجرای گسترده‌ای است که مطالعات وسیعی می‌طلبد.

 

منبع: چطور لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر متاهل مجرد زندگی مجردی تاهل اخبار مرتبط چگونه مطمئن شوم خواستگارم، مجرد است؟ ۱۳۹۷/۱۰/۲۷ افزایش تجرد قطعی در میان ایرانی‌ها! ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ علل روانشناختی مجرد ماندن افراد ۱۴۰۱/۳/۳۱ احساس تنهایی چرا سراغ زن و مرد متاهل میاد؟ ۱۴۰۱/۲/۱۸ ​آماری از مردان متاهل کشور که «پدر» نیستند ۱۴۰۰/۱۱/۲۶ زیباترین زن متاهل جهان انتخاب شد + عکس ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ آخرین ویدیو ها چگونه در بازار رمزارزها سود کنید؟ ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۲۰:۲۶ توله یوز ایران در آستانه ۳ ماهگی + ویدیو ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۹:۰۵ استقبال از پوتین در مهرآباد + ویدیو ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۸:۴۰ هشدار به خریداران واحد مسکونی پیش فروش های بدون مجوز منطقه ۲۲، کلاهبرداری است ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۸:۲۶ برای تصویب برخی طرح ها سراغ همسران نمایندگان می‌رفتیم / خانم نمایندگان می‌گفتند اگر رای ندادی خانه نیا + ویدیو ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۸:۱۱ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۲۰:۲۶ چگونه در بازار رمزارزها سود کنید؟ ۲۰:۱۵ دانشمندان با هک کردن مغز مگس ها آنها را از راه دور کنترل می کنند ۲۰:۰۶ بهترین پیشنهاد برای درمان خانگی ضعف بدن ۲۰:۰۰ آیین نامه رتبه بندی معلمان در انتظار تصویب و ابلاغ از سوی دولت است ۱۹:۵۶ آزمون کانون وکلا پنجشنبه برگزار می شود ۱۹:۴۷ مذاکرات برای تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه برای ۲۵ سال آینده آغاز شد ۱۹:۴۶ ختم مجرب دعای کوثر برای کسب ثروت ۱۹:۴۴ رشد خیره کننده اتریوم در برابر بیت کوین! ۱۹:۳۶ شرط عبور از مرز برای زیارت اربعین مشخص شد ۱۹:۳۱ پوتین با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد ۱۹:۱۷ سفیری که به خاطر شلیک آرپی جی برکنار شد! + عکس ۱۹:۱۶ رژیم بدون لکتین چیست و چطور راحت لاغر میکنه؟ ۱۹:۱۵ هشدار درباره افزایش ارتفاع موج در سواحل کشور ۱۹:۰۹ اردوغان از هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه خبر داد ۱۹:۰۵ توله یوز ایران در آستانه ۳ ماهگی + ویدیو ۱۹:۰۱ متولدین کدوم ماه ها تو زندگی مشترک باهم سازگارترن؟ ۱۹:۰۰ بدون کالابرگ شاهد تورم و افزایش بیشتر قیمت ها خواهیم بود ۱۸:۵۳ بهترین پروژه های آلت کوین در سال ۲۰۲۲ کدامند؟ ۱۸:۴۴ کی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟ + نشانه فرا رسیدن زمان تعویض شمع خودرو ۱۸:۴۳ ارزش سهام عدالت من (۲۸ تیرماه) ۱۸:۴۲ دلایل خروجی حقیقی‌ها از بورس/ ریسک هایی که دست از سر بازار بر نمی دارند ۱۸:۴۰ استقبال از پوتین در مهرآباد + ویدیو ۱۸:۴۰ دعوای VODها و ساترا؛ چه کسی بازنده این ماجرا است؟ ۱۸:۳۱ روابط تجاری و اقتصادی تا سه برابر بالاتر از میزان فعلی مورد توجه است ۱۸:۲۶ ۲.۵ ثانیه طلایی که می توانست جان شینزو آبه را نجات دهد! ۱۸:۲۶ هشدار به خریداران واحد مسکونی پیش فروش های بدون مجوز منطقه ۲۲، کلاهبرداری است ۱۸:۲۲ نیکی هیلی: اگر بایدن هم امضا کند، در نخستین روزی که وارد کاخ سفید شوم برجام را پاره می کنم ۱۸:۱۹ هیچ گاه در مقابل اجحاف علیه ایران ساکت ننشسته ایم / برادری ایران و ترکیه در همه زمینه‌ها باید گسترش پیدا کند ۱۸:۱۲ روش تهیه سرمه چشم سنتی در خانه ۱۸:۱۱ برای تصویب برخی طرح ها سراغ همسران نمایندگان می‌رفتیم / خانم نمایندگان می‌گفتند اگر رای ندادی خانه نیا + ویدیو ۱۷:۵۸ اولین حضور دارا ماینر در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه ۱۷:۵۸ بیماری که با خوردن مرغ سراغ شما می آید ۱۷:۵۰ سید حسن خمینی: در جهان اسلام هیچ قضیه ای مهم تر از فلسطین و قدس وجود ندارد ۱۷:۴۸ چرا صلاحیت میرسلیم با وجود جاسوسی پسرش برای انتخابات مجلس یازدهم تایید شد؟ ۱۷:۴۴ کریم انصاریفرد به پرسپولیس بله می‌گوید؟ ۱۷:۴۱ یک نهاد با داد زدن بودجه می‌گیرد و دیگری که ماخوذ به حیا است، نه! ۱۷:۳۸ اگر دستگاه ها یک ماهه اموال مازاد را نفروشند، وزارت اقتصاد راسا بتواند بفروشند ۱۷:۳۷ شرط عقد عجیب یک عروس و داماد + عکس ۱۷:۳۲ اطلاعیه مهم درباره مالیات بر اجاره املاک ۱۷:۳۰ قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده تا ۶۴ هزار تومان رسید ۱۷:۲۶ افزایش نرخ بهره و غروب رونق مسکن در سرتاسر جهان ۱۷:۲۲ سرمایه دامداران در سایه فساد و تخلف در حال از بین رفتن است ۱۷:۱۹ معرفی سه کاپیتان استقلال برای فصل بعد ۱۷:۱۶ شرط کریم باقری برای پذیرش دستیاری اسکوچیچ چیست؟ ۱۷:۰۵ ماجرای پیشنهاد وسوسه انگیز الهلال عربستان به رونالدو ۱۶:۴۸ موفق ترین مربیان تاریخ لیگ برتر فوتبال ۱۶:۴۲ پرونده سردار آزمون در تجدید نظر ۱۶:۴۰ محدودیت های کرونایی برای سفر به ایران مجددا اجرا می شود ۱۶:۳۵ افزایش نجومی نرخ املاک در تهران توطئه بود ۱۶:۳۳ از پروین عذرخواهی نکردم، اخراج شدم! اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: متاهل مجرد زندگی مجردی تاهل برای ازدواج کردن تشکیل خانواده زندگی دونفره زندگی متأهلی منطقی و درست زندگی شان توان گفت زندگی مشترک زندگی متأهل وجود ندارد برای افراد زندگی بهتر ۱۴۰۱ ۰۴ ۲۸ برای مثال متأهل ها خوش حال آدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی

دیده‌ها و شنیده‌ها حکایت از این دارد که مصرف دخانیات در کشور بالا رفته است. طبق آمار بیش از ۲۰ درصد مردان و چهار درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند. متأسفانه بررسی‌های وزارت بهداشت یک هشدار کلی در خود دارد؛ این که سن سیگاری شدن در حال کاهش است و تعداد نوجوانان سیگاری طی ۵ سال ۱۳۳ درصد افزایش داشته است. غافل از اینکه دخانیات به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر در حوزه بیماری‌های غیرواگیر است که طی ۵ سال گذشته هم در میان مردان و هم زنان به‌شدت در حال افزایش است.

استعمال دخانیات به هر عضوی از بدن آسیب می‌رساند

 استعمال دخانیات باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود. بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی و ترکیبات در دود تنباکو یافت می‌شود. هنگامی که فرد استنشاق می‌کند، این مواد و مواد شیمیایی بلافاصله به ریه‌های او می‌رسد. خون متعاقباً مواد سمی را به هر عضو بدن از جمله پوست می‌برد.

یکی از آشکارترین اثرات سیگارکشیدن پیری زودرس است

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است که میزبان فرایند‌های کلیدی التهابی و ایمنی است. یکی از آشکارترین اثرات سیگارکشیدن بر ظاهر پوست، چین‌وچروک و پیری صورت است، و هر چه فرد بیشتر سیگار بکشد، خطر آن بیشتر است.

پوست آسیب‌دیده توسط دود تنباکو معمولاً ظاهری مایل به خاکستری و فاسد دارد. افراد سیگاری در ۴۰ سالگی اغلب به‌اندازه افراد غیرسیگاری در دهه ۶۰ زندگی خود چین‌وچروک صورت دارند. آسیب پوستی ناشی از سیگار ممکن است بلافاصله با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نباشد، اما این امر می‌تواند در دهه ۲۰ یا ۳۰ سالگی شناسایی شود.

سیگار توانایی پوست برای ترمیم خود را مختل می‌کند؛ زیرا باعث تولید آنزیمی به نام متالوپروتئیناز (MMPs) می‌شود که مسئول تجزیه کلاژن در پوست و باعث افتادگی آن می‌شود.

کلاژن یک پروتئین داربست ضروری است که به پوست نرمی و خاصیت ارتجاعی می‌دهد. باگذشت زمان، درحالی‌که کلاژن کاهش می‌یابد، در پاسخ به ماهیت تحریک‌کننده دود تنباکو و چروک شدن دهان هنگام کشیدن سیگار می‌تواند باعث چین‌وچروک در اطراف پوست (چشم و دهان) شود.

سیگار همچنین با انقباض عروق خونی در نزدیکی سطح پوست، میزان جریان خون به پوست را کاهش می‌دهد.

لب‌های تیره و کدر نشان‌دهنده اعتیاد به سیگار است

سیگار حتی رنگ‌دانه‌های لب را نیز تیره می‌کند. افراد سیگاری اغلب لب‌های تیره و کدر دارند که نشان‌دهنده اعتیاد آنها به سیگار است. سیگارکشیدن باعث تیرگی پوست می‌شود و به رنگ پوست نیز آسیب می‌رساند. حتی در سنین پایین، پوست جذابیت و درخشندگی خود را از دست می‌دهد. سموم موجود در سیگار نه‌تن‌ها برای اندام‌های داخلی خطرناک است؛ بلکه به پوست نیز آسیب می‌رساند.

سیگارکشیدن عامل اصلی افتادگی بازو‌ها و سینه‌ها

استعمال دخانیات نه‌تن‌ها به‌ظاهر صورت آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند بر اندام نیز تأثیر بگذارد. همان‌طور که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، قسمت‌هایی که زمانی سفت بودند ممکن است شروع به افتادگی کنند. این شامل بازو‌های داخلی و سینه‌ها می‌شود. محققان سیگارکشیدن را به‌عنوان عامل اصلی افتادگی سینه‌ها معرفی کرده‌اند.

زردی دندان نمایان‌ترین عوارض سیگارکشیدن

دندان‌های زرد یکی از نمایان‌ترین عوارض سیگارکشیدن طولانی‌مدت است، اما آسیب دندانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. افرادی که سیگار می‌کشند به بیماری لثه، بوی بددهان و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان مبتلا می‌شوند. احتمال ازدست‌دادن دندان در افراد سیگاری دوبرابر افراد غیرسیگاری است.

فکر می‌کنید با سیگاری که بین انگشتانتان قرار دارد دستتان جذاب به نظر می‌رسد؟ اگر مدتی است که سیگار می‌کشید، به ناخن‌های دست و پوست دست خود دقت کنید. تنباکو می‌تواند پوست و ناخن‌ها و همچنین دندان‌ها را زرد کند. خبر خوب این است که وقتی سیگار را ترک می‌کنید، این لکه‌ها محو می‌شوند.

سیگار عامل خطر برای ریزش مو

هم مردان و هم زنان با افزایش سن، مو‌های نازک‌تری پیدا می‌کنند و سیگارکشیدن می‌تواند این روند را تسریع کند. برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر در معرض طاسی هستند. محققان سیگارکشیدن را به‌عنوان یک عامل خطر واضح برای طاسی سر شناسایی کرده‌اند.

چشم‌ها در برابر دخانیات آسیب‌پذیر هستند

 سیگارکشیدن احتمال ابتلا به آب‌مروارید را با افزایش سن افزایش می‌دهد. اینها نواحی کدر روی عدسی چشم هستند که از رسیدن نور به شبکیه جلوگیری می‌کنند. اگر مشکلات بینایی جدی ایجاد کنند، با جراحی درمان می‌شوند.

زنان سیگاری زودتر یائسه می‌شوند

یائسگی، مرحله‌ای است که هورمون‌های زنانه کاهش می‌یابد و چرخه قاعدگی برای همیشه متوقف می‌شود. اکثر زنان این تغییر را در حدود ۵۰ سالگی تجربه می‌کنند؛ اما افراد سیگاری به طور متوسط یک الی دو سال زودتر از زنانی که سیگار نمی‌کشند به یائسگی می‌رسند. این تأثیر در زنانی که سال‌ها به شدت سیگار می‌کشند، قوی‌تر است.

سیگار احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد

سیگار تقریباً بر تمام اعضای بدن از جمله قلب تأثیر می‌گذارد. در افرادی که سیگار می‌کشند، شریان‌هایی که خون را به قلب می‌برند، به‌مرورزمان باریک می‌شوند. سیگار همچنین فشارخون را افزایش می‌دهد و لخته‌شدن خون را آسان می‌کند. این عوامل احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد. در مردان سیگاری، کاهش جریان خون می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

مشکلات بارداری در زنان سیگاری

زنان سیگاری برای باردارشدن و به‌دنیاآوردن نوزاد سالم شرایط سخت‌تری دارند. سیگار با مشکلات باروری مرتبط است و سیگارکشیدن در دوران بارداری احتمال سقط‌جنین، زایمان زودرس یا به‌دنیاآوردن نوزادی با وزن کم را افزایش می‌دهد.

چگونه ترک‌سیگار ظاهر و سلامت شما را بهبود می‌بخشد؟

ترک سیگار می‌تواند ظاهر شما را بهبود بخشد. همان‌طور که جریان خون بهتر می‌شود، پوست شما اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کند. این می‌تواند به شما کمک کند تا چهره‌ای سالم‌تر داشته باشید. اگر سیگار را ترک کنید، لکه‌های روی انگشتان و ناخن‌های شما ناپدید می‌شوند. حتی ممکن است متوجه سفیدشدن دندان‌های خود شوید.

هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، پوست خود را در برابر پیری زودرس مقاوم می‌کنید؛ البته باید توجه داشت که چین‌وچروک‌ها و لکه‌های پیری ایجاد شده، از بین نمی‌رود؛ اما بااین‌حال، محصولاتی وجود دارد که سیگاری‌های سابق می‌توانند از آن برای زیباتر جلوه‌دادن پوست خود استفاده کنند. اینها شامل رتینوئید‌های موضعی و آنتی‌اکسیدان‌ها، مانند ویتامین C و E است. همچنین توصیه می‌شود که هر روز از ضدآفتاب استفاده شود.

ترک سیگار نه‌تن‌ها بر روی ظاهر اثر مثبت می‌گذارد؛ بلکه تنها در ۲۰ دقیقه پس از ترک سیگار فشار خون و ضربان قلب به حالت عادی باز می‌گردد. در عرض ۲۴ ساعت، خطر حمله قلبی شروع به کاهش می‌کند. در هفته‌های اول پس از ترک، مژک‌های ریز دوباره شروع به کار می‌کنند و مواد محرک را از ریه‌ها خارج می‌کنند. در عرض یک سال، خطر ابتلا به بیماری قلبی به نصف افرادی که هنوز سیگار می‌کشند، کاهش می‌یابد؛ و بعد از ۱۰ سال بدون سیگار، احتمال مرگ بر اثر سرطان ریه بیشتر از کسی نیست که هرگز سیگار نکشیده است.

طبق آمار حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه (زن و مرد) تنها به صورت تفننی سیگار می‌کشند و سالانه نزدیک به ۸۰ میلیارد نخ سیگار در ایران استعمال می‌شود. کارشناسان معتقدند که ترک سیگار بسیار دشوار است. اما اگر به خود می‌گویید غیرممکن است، دوباره فکر و تلاش کنید.

به‌خاطر داشته باشید که بیشتر مردم برای ترک سیگار باید بیش از یک‌بار تلاش کنند و تنها ۴ تا ۷ درصد بدون کمک موفق می‌شوند؛ لذا برای ترک سیگار حتماً از مشاور، روانشناس و روانپزشک ترک اعتیاد کمک بگیرید. در طی مراجعه به این افراد، متخصص مربوطه تکنیک‌هایی را در جلسات مشاوره فردی یا گروهی برای ترک آموزش می‌دهد. همچنین برای هر بیمار برنامه درمانی اختصاصی تهیه می‌شود و در برخی موارد نیاز است تا درمان فرد بصورت بستری شدن در بیمارستان ادامه پیدا کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان