Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قالب طرح هوشمندسازی یارانه آرد‌، در حال حاضر بیش از 60هزار دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های کشور و 70‌درصد نانوایی‌های تهران نصب شده است.

سیستم‌های هوشمند فروش نان برای هدفمند‌سازی یارانه آرد دولتی و جلوگیری از قاچاق آرد به خارج از مرز‌ها راه‌اندازی شده است. این اقدام در ماه‌های اخیر پس از تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی صورت گرفته و تاکنون منجر به کاهش بیش از 30‌درصد تقاضای آرد دولتی از سوی نانوایی‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح 15‌درصد مابه‌التفاوت قیمت یارانه‌ای آرد هر شب برای نانوایی‌ها پرداخت می‌شود. با اجرای این طرح صرفه‌جویی‌هایی در مصرف آرد در کشور صورت گرفته است که البته هنوز آمار دقیق آن مشخص نیست. طبق این طرح کارتخوان‌های قدیم نانوایی‌ها دیگر قادر به ارائه خدمات نیستند، اما در مواقعی که کارتخوان‌های هوشمند در حال تسویه حساب هستند، می‌توان از این کارتخوان‌ها استفاده کرد.

در این طرح دولت کارتخوان‌هایی را در اختیار نانوایان سنتی آزادپز و دولتی قرار داده تا میزان پخت و فروش ماهانه نانوایان را از این طریق رصد کند. هدف از اجرای این طرح که ابتدا فقط در چند استان به صورت آزمایشی اجرا و سپس سراسری شد، این است که آرد تخصیصی به نانوایان متناسب با پخت ماهانه آنها باشد و بیشتر از میزان مصرف از دولت آرد تحویل نگیرند. این طرح اگر چه در آغاز به نفع مصرف‌کننده بود اما با اجرای آن در تمام کشور با نقاط ضعفی همراه است که باید در اسرع وقت و با فوریت رفع شود.

ایرادات و فواید طرح

یکی از ایرادات طرح که از همان ابتدا نمایان شد، کاهش ساعات پخت نان و تشکیل صف‌های طولانی در مقابل نانوایان است. ظاهراً با هوشمند‌سازی نان از سوی نانوایان جیره‌بندی شده و برای اینکه آرد تحویلی‌شان تا پایان ماه برسد، هم ساعات پخت را کاهش می‌دهند و هم اینکه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و ایام تعطیلات نانوایی را تعطیل می‌کنند، البته این اقدام دولت از چند جهت سودمند بود. اول اینکه نانوایان آرد دولتی را در بازار آزاد نمی‌فروختند و مصرف‌کنندگان از این یارانه منتفع می‌شدند و دوم اینکه آرد به خارج از مرز‌ها قاچاق نمی‌شد. نکته قابل توجه این است که در جریان تصمیم اخیر دولت برای هوشمند‌سازی فروش نان مشخص شد تنها در تهران هزار واحد نانوایی وجود دارد که سهمیه آرد می‌گرفتند اما پخت نانی نداشتند. علاوه بر این گزارش شده است در برخی از شهر‌ها نانوایان برای بالا نشان دادن فروش نان و تراکنش‌های دستگاه پوز هوشمند مبالغ بالایی از کارت مشتریان در دستگاه پوز می‌کشیدند و مابه‌التفاوت آن را پول نقد تحویل می‌دادند. همچنین در برخی از نانوایی‌ها مانند بربری و سنگک که نوع کنجدی هم دارند، ترفندهایی به کار گرفته می‌شود، به عنوان مثال نان کنجدی که طبق استاندارد اتحادیه مربوط باید 4هزار تومان باشد به درخواست مشتری نان کنجدی 7 یا 10هزار تومانی پخته می‌شود و معادل قیمت آن دو تا کنجدی و یک عدد نان ساده در دستگاه ثبت می‌شود. با ادامه این روند به تدریج هدف اصلی از هوشمند‌سازی فروش نان از هدف واقعی خود دور می‌شود و بی‌اثر خواهد شد، از این رو ضرورت دارد بازرسی‌های دولت و صنوف از نانوایان افزایش یابد تا راه برای تخلف بیشتر بسته شود. «جوان» هفته گذشته نیز گزارشی از تخلفات نانوایان و کوچک کردن قد و اندازه نان در نانوایی‌های لواشی و کاهش کیفیت نان در هفته نخست هوشمند‌سازی فروش نان در تهران منتشر کرد.

با توجه به مشکلات بسیاری که برای مردم در خرید نان با کیفیت به‌وجود آمده است، ظاهراً گزینه فروش کیلویی نان باید سریعاً به مرحله اجرا درآید تا نانوایانی که اکنون راه تخلف‌شان بسته شده با کم‌فروشی زیان‌شان را جبران نکنند چراکه وقتی قطع و وزن نان کاهش می‌یابد و عملکردشان فقط با تعداد فروش ماهانه سنجیده می‌شود، طبیعی است که به روش‌های خودشان باز هم از طریق کم‌فروشی راهی برای فروش کیسه‌های آرد در بازار آزاد پیدا کنند و با فروش کیلویی دیگر نمی‌توانند وزن نان را به دلخواه خودشان کم کنند، از این رو مردم همچنان منتظر تکمیل این طرح هستند تا با فروش کیلویی نان مشکلات فعلی مرتفع شود.

منبع: روزنامه جوان

منبع: فردا

کلیدواژه: یارانه نان نانوایان سهمیه آرد هوشمند سازی کارتخوان ها نانوایی ها فروش نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۳۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

اولین جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان بهاباد در سال جدید به ریاست تیموری فرماندار بهاباد و با حضور موسوی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان، و سایر اعضای کارگروه در محل سالن فرمانداری بهاباد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رحمتیان مدیر جهاد کشاورزی و دبیر کارگروه آرد و نان شهرستان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت نانوایی‌ها در سطح شهر و روستا‌ها عدم تغییر قیمت نان علیرغم افزایش هزینه‌های ثابت و جاری واحد‌های نانوایی را به عنوان مهمترین دغدغه و افزایش سهمیه آرد ماهانه را مهمترین درخواست نانوایان از کارگروه آرد و نان شهرستان مطرح کرد و خواستار رسیدگی به این موارد توسط مسئولان استانی گردید.

فرماندار شهرستان بهاباد ضمن تشکر و قدردانی از همه نانوایان به خاطر تلاش شبانه روزی در تامین قوت غالب مردم از بروز برخی بی نظمی‌ها در ساعات فعالیت شماری از نانوایی‌ها و همچنین افت محسوس کیفیت نان در اغلب نانوایی‌های شهرستان گلایه کرد و از متصدیان واحد‌های نانوایی درخواست کرد نسبت به پخت و عرضه نان سالم و باکیفیت در ساعات مقرر اهتمام ورزند.

موسوی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ضمن عرض خداقوت به فعالین حوزه گندم، آرد و نان شهرستان به تشریح دستورالعمل هوشمندسازی یارانه آرد و نان پرداخت و افزود: در سامانه هوشمند نانینو در صورت تبدیل آرد تخصیصی به نان مشوق‌هایی برای نانوایان در نظر گرفته شده است و سهمیه ماهانه به صورت خودکار افزایش می‌یابد و در صورت عدم تبدیل بخشی از آرد تخصیصی به نان ضمن اعمال جریمه، سهمیه آرد آن واحد نانوایی به صورت خودکار کسر می‌گردد.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه رییس اتحادیه و جمعی از نانوایان شهرستان به بیان مسائل و مشکلات حوزه کاری خود پرداختند و تصمیمات لازم به منظور رفع مشکلات مطرح شده اتخاذ گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • جریمه نمایندگی فروش خودرو در شیراز
  • جریمه نمایندگی فروش خودرو به دلیل گرانفروشی
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • انتطار مردم پارسیان برای دریافت زمین‌های طرح جوانی جمعیت
  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • کنکوری‌ها مراقب شگردهای کلاهبرداران باشند
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب