Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روان‌شناس اجتماعی با اشاره به موضوع قمه‌کشی دختران در بوشهر گفت: هیجان‌طلبی افسارگسیخته در سن نوجوانی بیداد می‌کند؛ بروز چنین معضلاتی به این علت است که به صورت علمی با مسائل اجتماعی برخورد نمی‌شود.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش پدیده قمه‌کشی دختران، اظهار کرد: یکی از مواردی که باید یک تحلیل‌کننده مسائل اجتماعی درنظر بگیرد این است که یک رفتار چقدر فراوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه ویدئویی گرفته و پخش شود به مراتب بزه‌کارانه‌تر از عملی است که در شعاعی کوچک و جلوی چشم چند نفر رخ داده باشد اما این موضوع می‌تواند زنگ خطری نیز باشد که جامعه به چه سمتی پیش می‌رود.

وی افزود: رفتارهای مغایر با جنسیت نظیر سیگار کشیدن خانم‌ها یا تغییر پوشش افراد در جامعه به آرامی درحال شکل‌گیری است. گرایش به رفتارهای جنس مخالف نوعی ابراز وجود کردن و خودنمایی است که شاید برای بسیاری از نوجوانان، این موضوع نوعی ارضای حس کنجکاوی باشد.

برخورد با مسائل روانشناختی با روش‌های علمی باشد نه انتظامی و سرکوب‌گرانه

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه وضعیت حال‌حاضر جامعه به اینگونه است که موضوعی را مورد تاکید قرار می‌دهیم اما موضوعی دیگر سر باز می‌کند، ادامه داد: از سمتی دیگر هیجان‌طلبی و هیجان‌خواهی افسارگسیخته نیز در سن نوجوانی بیداد می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر بدانیم منشأ چنین رفتارهایی روانشناختی است و نسخه‌ای برای آن وجود دارد، تصریح کرد: مسئولان امر هنگام برخورد با مسائل اجتماعی نظیر سگ گردانی یا بدحجابی باید بدانند که باید با روش‌های علمی به حل موضوع بپردازند نه انتظامی و روش‌های سرکوب‌گرانه. همه مسائل موجود به این علت است که به صورت علمی با موضوع برخورد نمی‌شود.

کاظمی با بیان اینکه باید از نخبگان برای حل مسئله استفاده کرد، اضافه کرد: ما تنها معضل را می‌بینیم و درخصوص آن صحبت می‌کنیم. این رفتارها به وفور گسترش می‌یابد و شاهد تنوع رفتار در بین نوجوانان خواهیم بود. نوجوانان دوست دارند جامعه آنها را ببیند و به حساب بیاورد.

نوجوان؛ نیازمند استقلال‌طلبی

وی گفت: به عنوان مثال هنگامی که والدین یک کودک به کاری مشغول هستند و به وی توجه کافی ندارند، کودک با بهانه‌گیری، جیغ زدن و سروصدا ایجاد کردن به والدین خود می‌فهماند که مرا ببیند؛ نوجوان نیز همین‌گونه، نیازمند استقلال‌طلبی است و دوست دارد هویت خود را به نوعی به جامعه بزرگسال نشان دهد.

این روانشناس اجتماعی ادامه داد: نوجوان هویت خود را به جامعه بزرگسال با رفتارهای مثبت نشان نمی‌دهد و با رفتارهای ناهنجار و مغایر اجتماع به ابراز هویت می‌پردازد. یک نوجوان می‌تواند قمه به دست نگیرد اما رفتاری پرخاشگرانه داشته باشد. نوجوان برای اینکه به سایر افراد بگوید مرا ببینید به رفتارهای عجیب و غریب و ناهنجار روی می‌آورد.

وی اظهار کرد: همه این موارد حلقه‌های یک زنجیر هستند و نباید به این موارد جدای از یکدیگر نگاه شود. رسانه‌ها نباید تنها به نوشتن گزارش بسنده کنند، بلکه باید مطالبه‌گری و کمک کنند. ویدئوی منتشر شده از قمه کشی دختران بوشهر در فضای مجازی به معنای پرخاشگری است. برخی از این نوجوانان به مصرف مواد روی آورده‌اند، برخی دیگر خشم از خانواده را در جامعه بروز می‌دهند، برخی دیگر دوست دارند آسیب بزنند یا آسیب ببینند و همه این موارد برخاسته از مسائل روانی و اجتماعی است.

ترویج و عادی‌انگاری ناهنجاری‌ها در جامعه / احساس ناامنی شهروندان

کاظمی با بیان اینکه باید دید زیر پوست شهر چه چیزی در جریان است، افزود: بدترین تبعات چنین رفتارهایی در جامعه، ترویج و عادی‌انگاری است. به عنوان مثال هنگامی که سیگار کشیدن، مشروب خوردن یا بروز ناهنجاری مسائل مهمی تلقی نمی‌شوند، چنین رفتارهایی در جامعه به رفتارهایی عادی تبدیل می‌شوند. هر رفتار نادرست، رفتار نادرست دیگری را خلق می‌کند.

وی تصریح کرد: از سایر تبعات چنین رفتارهایی پدید آمدن احساس ناامنی است که شهروندان به همدیگر می‌دهند، چنین موضوعی به این معنی است که یک فرد می‌ترسد فرزند وی به تنهایی به مدرسه برود. این احساس به مراتب بدتر از احساسی است که ممکن است جامعه به شهروندان بدهد؛ چراکه هیچ‌گاه نمی‌توان یک فرد را از شهروندی خود عزل کرد درحالی که باید همیشه در جامعه حضور داشته باشد.

این روانشناس اجتماعی اضافه کرد: مسئولان باید به جامعه دارای علم کاربردی اعتماد کنند تا واقعیت را ببینند و برای آن نسخه‌ای ارائه کنند؛ این رفتارها و ناهنجاری‌ها قابل حل است. ارتباط میان افراد دارای علم کاربردی با مسئولان امر نباید اینقدر کم باشد و رفتارهای جامعه‌پسند، امنیت‌بخش و همراه با بهزیستی روانی و اجتماعی باید در جامعه ترویج یابد.

لزوم گسترش ویژگی‌های مثبت

وی تصریح کرد: باید ریل‌گذاری متفاوتی در جامعه صورت گیرد و در کنار این ریل‌گذاری افرادی به حل مسئله بپردازند. اگر به صفات خوبی که یک فرزند دارد، توجه شود و گسترش یابد، خود فرزند متوجه می‌شود که نباید رفتارهایی را از خود بروز دهد؛ چراکه گسترش ویژگی‌های مثبت به تدریج منجر به کاهش ویژگی‌های منفی می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و افراد معاند از هیجان‌طلبی افراد استفاده می‌کنند تا به اهداف خود برسند. درخصوص مسائل مختلف اجتماعی گاهی پژوهش‌هایی با هزینه‌های هنگفت انجام می‌شود اما متأسفانه نتایج این تحقیقات به کار برده نمی‌شوند و تنها کاربرد نمایشی، آماری و عملکردی دارد.

کد خبر 589456

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خانواده و آسیب های اجتماعی قمه کشی دختران مجازات قمه کشی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق چنین رفتارهایی هیجان طلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۳۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تلفیق هنر و مفاهیم هنری برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه اقدام ارزشمندی است که اداره سلامت شهرداری تهران آن را به شکل مطلوبی در سلامت شهر بوستان لاله اجرا کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه سلامت شهر که در بوستان لاله برپا شده است، با بیان اینکه پایتخت در هفته سلامت رنگ و بوی سلامتی به‌خود گرفته است اظهار داشت: اجرای بیش از ۱۶۰۰ برنامه سلامت محور در مناطق مختلف تهران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات سلامت محور از اقدامات ارزشمندی است که در این هفته انجام شده است و امیدواریم این روند بیش از گذشته ادامه پیدا کند.

الهیان با یادآوری اینکه نیازمند ارتقای سلامت در همه ابعاد آن در جامعه هستیم، ادامه داد: نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را در این حوزه تعریف می‌کند و ما در مجلس به وزیر بهداشت درباره این موضوع و توجه بیشتر به ابعاد دیگر سلامت تذکر داده و خواستار آن هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌مدیریت شهری در سه سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مسیر جبران خلا‌هایی است که در حوزه نشاط اجتماعی و پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی است. برگزاری رویداد‌هایی که اکنون‌در قالب سلامت شهر شاهد آن هستیم از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به تاکید مقام‌معظم رهبری درباره مردمی کردن امور، موضوع مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم در این حوزه را دارای اهمیت دانست و گفت: هر زمان که مردم در موضوعات مختلف وارد صحنه شوند، مقدار اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه افزایش می‌یابد. حضور توام با نشاط و شادابی مردم در این نمایشگاه نمونه عینی از مشارکت پذیری مردم در این حوزه است چرا که قادر می‌شوند با ارتقای سطح سواد سلامت خود هم از خویش و هم از دیگران بهتر مراقبت کنند.

دیگر خبرها

  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • کارگر یک عنصر با ارزش برای جامعه است
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی