Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@19:14:40 GMT

راهنمای خرید انواع کتیبه و پرچم محرم

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۳۲۵۶

راهنمای خرید انواع کتیبه و پرچم محرم

 

محرم و مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام در این ماه، یکی از برنامه‌های سنتی و مذهبی در کشورمان است که همه ساله با نظم و روال خاصی برگزار می‌شود. آماده‌ کردن هیئت‌ها و مکان‌های مخصوص مراسم عزاداری، یکی از برنامه‌های این ایام است که باید با دقت و توجه خاصی انجام شود. یکی از کارهایی که پیش از شروع ماه محرم انجام می‌شود، دکورسازی هیئت‌ها، تکیه‌ها و حسینیه‌ها برای عزاداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در این دکورسازی بیشتر از هر چیزی به چشم می‌آید، استفاده از پارچه‌های سیاه و پرچم و کتیبه است. انتخاب پرچم و کتیبه بخش مهمی است که می‌تواند حامل پیام‌های فرهنگی هم باشد. در این مطلب به معرفی انواع مختلف پرچم و کتیبه محرم خواهیم پرداخت تا در خرید این محصولات، بتوانید آگاهانه تر عمل کنید. 

پرچم محرم و انواع آن

در تمامی قسمت‌های هیئت،‌ آنچه زیاد دیده می‌شود، پرچم‌های مختلف است. این پرچم‌ها در ابعاد مختلف و در رنگ‌های مشکی، سبز و گاهی قرمز دیده می‌شوند. پرچم‌ها را در شکل‌های مختلف مربع، مستطیل و سه‌گوش و در فرم عمودی و افقی می‌بینیم. پرچم‌های کوچک معمولا برای استفاده روی آنتن ماشین‌ها و در کنار میزهای پذیرایی از عزاداران،‌ قرار داده می‌شود. پرچم‌های بزرگتر در سردر هیئت‌ها، خانه‌ها و کنار پنجره‌ها قرار می‌گیرند. بسیاری از این پرچم‌ها در جلوی تمامی هیئت‌های عزاداری توسط عزاداران به حرکت در می‌آید.

کتیبه محرم و انواع آن

کتیبه‌ها، پارچه‌های مستطیل شکلی هستند که به صورت افقی یا عمودی و در ابعاد مختلف تولید می‌شوند. کتیبه‌ها مانند تابلو روی دیوار خانه‌ها، هیئت‌ها و روی کاپوت ماشین‌ها قرار می‌گیرند. بعضی از انواع کتیبه هم برای دور مجلس طراحی و دوخته می‌شوند. این نوع کتیبه‌ها به شکل مستطیل و در ابعاد زیاد به منظور پوشاندن دیوارهای محل هیئت یا خانه طراحی می‌شوند. بعضی از این کتیبه‌های بزرگ هم برای استفاده دور ماشین هیئت طراحی می‌شوند. کتیبه‌ها هم در جنس‌های مختلف پارچه تهیه می‌شوند.

کتیبه عمودی محرم

کتیبه عمودی محرم می‌تواند در حسینیه‌ها، هیئت‌ها و مساجد در پشت منبر نصب شود. یا روی دیوار های بلند در منازل یا مساجد نصب شود. بعضی از این کتیبه ها کوچک هستند و قابلیت نصب در کنار آیفون را دارند.

کتیبه افقی محرم

کتیبه افقی محرم یا بلند است یا کوتاه. کتیبه های بلند همان هایی هستند که دورتادور مجلس های عزاداری روی دیوار نصب می شود. کتیبه های کوچک تر می تواند در منازل، مساجد، حسینیه و... نصب شود.

انواع پارچه برای کتیبه و پرچم

کتیبه و پرچم محرم،‌ با پارچه‌های مختلفی دوخته می‌شوند. انتخاب این پارچه‌ها روی قیمت این وسایل و ماندگاری آن‌ها تاثیر گذار است. در ادامه انواع جنس پارچه برای کتیبه و پرچم را معرفی می‌کنیم.

پرچم ساتن

ساتن پارچه‌ای است که کمی حالت براق دارد. این پارچه دارای ریزش زیاد و وزن کم است. ساتن خیلی چروک نمی‌شود و عمر نسبتا زیادی هم دارد. بسیاری از پرچم‌های ماشین با استفاده از پارچه ساتن دوخته می‌شوند. در کتیبه‌هایی که در هیئت‌ها استفاده می‌شوند هم جنس ساتن زیاد دیده می‌شود. کتیبه و پرچم‌های ساتن قیمت کمتری نسبت به دیگر پارچه‌ها دارند.

پرچم و کتیبه مخمل محرم

مخمل پارچه‌ای است که بافتی فشرده دارد. پرزهای پارچه مخمل کمی بلندتر از دیگر پارچه‌ها است و سطحی نرم دارد. مخمل برای دوخت انواع پرچم و کتیبه مخمل محرم استفاده می‌شود. معمولا اطراف پرچم‌های مخملی، ریشه‌های نسبتا پهن دوخته می‌شوند. از پارچه مخمل برای دوخت کتیبه هم استفاده می‌شود. به دلیل اینکه پارچه مخمل پرزهای بلندی دارد،‌ ممکن است سایه بیاندازد. به این نکته حتما توجه کنید، پارچه مخمل به دلیل ماندگاری بیشتر و کیفیت بالا، قیمت بالاتری نسبت به دیگر پارچه‌ها دارد.

کتیبه پاناما

یکی از پارچه‌های پرکاربرد برای دوخت پرچم و کتیبه،‌ پارچه پاناما است. پارچه پاناما چروک نمی‌شود و ماندگاری بسیار خوبی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این پارچه، بافت ریز و فشرده آن است که هر نقشی روی آن به زیبایی حک می‌شود. پارچه پاناما کیفیت بهتری نسبت به ساتن و قیمت مناسب تری نسبت به مخمل دارد. به همین دلیل اخیرا مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. 

تترون

یکی دیگر از انواع پارچه برای دوخت پرچم و کتیبه، تترون است. این پارچه بیشتر برای دوخت پرچم‌های کوچک مناسب است. روی پارچه تترون می‌توان به راحتی نقش زد. اما این پارچه هم چروک می‌شود و هم عمر کمی دارد.

نانو

پارچه‌های نانو هم برای دوخت پرچم و کتیبه استفاده می‌شوند. این پارچه‌ها هم بافتی شبیه به تترون دارند. عمر پارچه‌های نانو نسبتا زیاد است و به دلیل شستشوی راحت،‌ مورد علاقه بسیاری از تولیدکنندگان پرچم و کتیبه است.

جیر

یکی دیگر از انواع پارچه برای دوخت پرچم و کتیبه، جیر است. پارچه جیر، بافتی متراکم و مخملی شکل دارد. برخلاف پارچه مخمل، جیر پرزهای کوتاه دارد. این پارچه هم سایه می‌اندازد و باید در هنگام طرح زدن روی آن دقت کرد. پارچه‌های جیر به مرور زمان شکل خوب اولیه خود را از دست داده و ماندگاری زیادی ندارند.

ابزار مورد نیاز دیگر برای دوخت پرچم و کتیبه

بعد از پارچه،‌ حالا باید به سراغ بخش‌های دیگر پرچم و کتیبه رفت. معمولا همه پرچم‌ها با یک چوب ثابت می‌شوند. با توجه به ابعاد و جنس پارچه پرچم، ضخامت جنس چوب هم تغییر می‌کند. این چوب‌ها در یک طرف پرچم دوخته شده و آن را بالا نگه می‌دارند. معمولا در اطراف پرچم، از نوارهای قیطان‌دوزی یا ریشه استفاده می‌شود.

در مورد کتیبه هم گاهی در دو طرف آن از چوب‌هایی باریک برای نگه‌ داشتن آن استفاده می‌کنند. بعضی از کتیبه‌ها هم دارای ریشه‌هایی در قسمت بالا و پایین هستند.

تکنیک‌های چاپ روی پرچم و کتیبه

روی هر پرچم و کتیبه‌ای، متون و اشعار خاصی حک می‌شود. برای نوشتن این متن‌ها از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود.

چاپ لیزری

بهترین نوع چاپ روی پرچم و کتیبه، چاپ لیزری است. این روش که چند سالی است باب شده، ظرافت بیشتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد. از طرف دیگر چاپ لیزری با سرعت زیادی انجام شده و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارد. برای چاپ لیزری ابتدا کتیبه یا پرچم را روی میز دستگاه قرار داده، سپس طرح را از روی کامپیوتر به دستگاه وارد کرده و روی پارچه می‌زنند. در چاپ لیزری از رنگ‌هایی با کیفیت بالا و ماندگاری خوب استفاده می‌کنند. در انتهای کار هم برای اینکه رنگ روی پارچه تثبیت شود،‌ آن را روی پرس حرارتی قرار می‌دهند.

مزیت چاپ لیزری این است که در هنگام شست و شو،‌ از روی پارچه پاک نمی‌شود. سرعت، دوام و کیفیت بالای این چاپ، باعث شده که این روزها طرفداران زیادی داشته باشد.

چاپ دیجیتال

در این نوع چاپ،‌ طرح‌ها مستقیما از کامپیوتر روی پارچه زده می‌شوند. رنگ‌های استفاده شده در چاپ دیجیتال کیفیت خوبی دارند. اما نکته مهم در مورد این چاپ این است که جنس پارچه شما محدودیت دارد. بهترین پارچه برای چاپ دیجیتال، ساتن است. برای مثال شما نمی‌توانید طرح‌های دیجیتال را روی پارچه جیر بزنید چون حرارت دستگاه این پارچه‌ها را خراب می‌کند. چاپ دیجیتال حداکثر برای ۲۰ پرچم یا کتیبه امکان دارد. این نوع چاپ هم قابل شستشو است و ماندگاری خوبی هم دارد.

متون و اشعار روی پرچم و کتیبه‌ها

روی پرچم و کتیبه‌های مخصوص محرم، اشعار و متون مشخصی نوشته می‌شود. بیشترین نوشته‌ها، نام حضرت اباعبدالله الحسین است. نام حضرت ابالفضل العباس و نام حضرت زینب هم در این پرچم‌ها و کتیبه‌ها دیده می‌شود. اشعار مختلف و مدایح گوناگون نیز روی پرچم و کتیبه‌های مخصوص محرم نوشته می‌شود. شعر مشهور محتشم کاشانی با مطلع : باز این چه شورش است که در خلق آدم است، بیشترین آمار تکرار را روی انواع پرچم و کتیبه دارد. نوع خط، سبک نگارش، فونت و تزیینات اطراف این متون هم از مواردی است که در هنگام چاپ باید طراحی شوند. در بعضی موارد هم این اشعار یا متون با دست و با جوهرهای مخصوص روی کتیبه یا پرچم نوشته می‌شوند که ارزش بیشتری به آن‌ها می‌دهند. روی بعضی کتیبه‌ها و پرچم‌های از جنس مخمل، گلدوزی می‌کنند. اشعار و طرح‌های مختلف و مخصوص محرم را در اطراف و وسط کتیبه یا پرچم با دست یا چرخ دوخته و جلوه خوبی به آن می‌دهند. این نمونه‌ها هم ارزش و قیمت بالایی دارند.

شرایط نگهداری پرچم و کتیبه

وقتی برای تهیه پرچم و کتیبه از پارچه‌های ارزنده استفاده شود و چاپ خوبی هم روی آن زده شود، قیمت بالایی هم دارد پس بهتر است که در نگهداری آن کوشا بود تا برای سال بعد هم بتوان به راحتی از آن استفاده کرد. انتخاب یک پارچه بادوام و چاپ باکیفیت، از نکاتی است که باید به آن توجه کرد. بهتر است بعد از تمام شدن مراسم، پرچم و کتیبه‌ها را شستشو کرد. با توجه به جنس پارچه، آن‌را با آب با دمای مناسب و شوینده خوب به آرامی و با دست شست و سپس آن را اتو کرد. اگر لک چربی، شمع یا هر چیز دیگری روی پارچه بود، باید حتما آن را برطرف کرد. بسیاری از این لک‌ها با صابون پاک می‌شوند. کتیبه‌های بزرگ را می‌توان با ماشین لباسشویی و با دمای پایین و سرعت خشک‌کن بسیار پایین شست. بهترین حالت برای نگه‌داشتن پرچم و کتیبه، لوله کردن آن است. بهتر است آن را دور یک لوله پلاستیکی پیچیده و اطراف آ را صاف و مرتب کرد. سپس یک پلاستیک یا پارچه به دور آن بپیچید و در جایی خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.

قیمت پرچم و کتیبه محرم

با توجه به اینکه پرچم و کتیبه محرم جنس های متعدد مانند ساتن و پاناما و مخمل، و همچنین ابعاد مختلفی دارد، قیمت آن هم متغیر است. مثلا کتیبه های محرمی در سایت خدمتگزاران از 20 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان وجود دارد. 

خرید پرچم و کتیبه مخصوص محرم

برای خرید پرچم و کتیبه‌های مخصوص محرم، مراکز مختلفی وجود دارد. این روزها نیازی نیست که برای خرید آن‌ها راهی بازارهای بزرگ شد. سایت‌های مختلف فروش این وسایل، بهترین کیفیت را در کمترین زمان ممکن و در هر نقطه از ایران به شما خواهند رساند. قیمت پرچم و کتیبه با توجه به پارچه و نوع چاپ آن متفاوت است. پرچم‌ها در ابعاد مختلف دوخته می‌شوند و همین موضوع هم روی قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. فروشگاه اینترنتی خدمتگزاران، با ارائه انواع مختلف پرچم و کتیبه، از سال ۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرده است. در این فروش‌گاه می‌توانید انواع مختلف پرچم و کتیبه را در ابعاد مختلف و با قیمت‌های گوناگون خریداری کنید. تنوع زیاد این سایت، شما را دست خالی نخواهد گذاشت. فروشگاه خدمتگزاران، در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصول مورد نظر شما را با بالاترین کیفیت به دست شما خواهد رساند.

 

برچسب ها : کتیبه محرم,پرچم محرم

منبع: فردا

کلیدواژه: پرچم محرم کتیبه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۳۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرچم فلسطین بر فراز دانشگاه هاروارد!

بازدید 10 دانشجویان معترض به نسل کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی در دانشگاه هاروارد به احتزاز پرچم فلسطین به جای پرچم آمریکا، اعتراض خود را نسبت به جنایات در حال وقوع در نوار غزه بیان کردند. این لحظات را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • پرچم فلسطین بر فراز دانشگاه هاروارد!
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • توقیف تریلر حامل ۶۰ میلیارد پارچه قاچاق در بروجرد
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد