تسهیلگیری اشتغال بانوان نیازمند توجه همگانی
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۴۱۱۱
خبرگزاری مهر، گروه استانها، الهام قنبری: در تمامی اعصار، زنان نقش پررنگی و مهمی در اکوسیستم کسب و کار جوامع داشتهاند و در این میان سالهاست در جامعه ایران نیز شاهد ایفای نقش مؤثر، زنان در مشاغل متعدد و مختلف هستیم؛ گرچه این حضور اثربخش، هوشمندانه و بدون جایگزین همواره و در تمام دنیا از جمله ایران توأم با چالشهای مختلفی بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبیعی است در شرایطی که بانوان تقریباً نیمی از جامعه در سن اشتغال، کارآفرین و پویای یک کشور را تشکیل میدهند، نمیتوان از این ظرفیت و سرمایه عظیم انسانی در مسیر موفقیتهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه غفلت کرد بلکه باید مسیر صعب برخی کجاندیشیها و افکار نادرست با حذف و یا اصلاح قوانین ناقص هموار شود.
به یقین چالشهای این مسیر سخت برای بانوان میهن عزیزمان، تنها با مدیریت درست، تسهیلگری فرآیندهای مسیر اشتغال و کارآفرینی، حذف سنگ اندازیهای نابجا و فرهنگ سازی برای از میان بردن تفکرات خشک و گاه متعصبانه هموار میشود.
در این ارتباط با فرزانه کلاهدوزان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و تنها زن عضو این دوره شورا به گفتوگو نشستیم تا نظرات وی را در این خصوص جویا شده و پیگیر رویکرد شورای اسلامی شهر اصفهان در این مورد باشیم.
خانم کلاهدوزان! جایگاه زنان را در جامعه ایران را چگونه میبینید و چالشهای این مسیر از دیدگاه شما کجاست؟
از دیدگاه من، خلقت به عنوان یک زن مزیت مهمی محسوب میشود چراکه ما به واسطه زن بودن و طبیعتمان دارای تواناییهای متفاوتی هستیم به نوعی که در نقشهای مختلف میتوانیم از آن استفاده کرده و آنها را برای رشد و شکوفایی بهتر، به کار ببندیم.
موضوع مهم این است که همگی ما به عنوان انسان، چه مرد و چه زن، تواناییهای خود را بشناسیم و روی آنها سرمایه گذاری کنیم.
ما زنان میتوانیم نقشهای مختلفی را بازی و به طور همزمان مدیریت کنیم؛ در واقع تمامی بانوان، نقشهای مختلف مادری، فرزندی، کاری و غیره را بدون ایجاد تداخل با یکدیگر ایفا میکنند و از عهده مدیریت آن به دلیل خلقت ویژه خداوند بر میآیند، بنابراین نیاز است ما به عنوان یک زن با علم بر این توانایی به سراغ مدیریت درست نقشها با ذهنیت درست برویم.
تقابل نقش کارآفرینی بانوان و حفظ بنیانهای خانواده را چگونه میتوان مدیریت کرد؟
در کشور و شهر ما، خانواده به عنوان بنای اصلی جامعه هنوز پابرجاست و به عنوان یک اصل در پس زمینه ذهنی همه ما جای دارد و ما نیز وظیفه حفظ آن را داریم.
در واقع زمانی که خانواده اولویت اصلی باشد میتوانیم با مدیریت درست نقشها به عنوان یک زن در جامعه و دیگر نقشهای کاری نیز درخشش ویژه داشته باشیم چراکه خانواده کوچکترین واحد جامعه است و قطعاً با مدیریت درست خانواده میتوانیم به عنوان یک زن در جامعه نیز نقش آفرینی داشته باشیم؛ تفاوت مهم و ارزشمند جامعه ما و جوامع غربی از دیدگاه مقام معظم رهبری در همین موضوع تبیین میشود.
از دیدگاه مقام معظم رهبری تا پیش از انقلاب دو گونه زن در جوامع حضور داشت، زن غربی و زن شرقی؛ زن غربی که همواره در جوامع فعال بود و گاهاً دستمایه سو استفادههای جامعه قرار میگرفت و در سوی دیگر ماجرا زن شرقی قرار داشت که متأسفانه در تاریخ هویت ویژهای ندارد.
این تا زمانی است که انقلاب اسلامی به واسطه ارزش نهادن امام خمینی (ره) به زنها به پیروزی میرسد؛ زمانی که امام خمینی (ره) از زنان دعوت میکنند تا به میدان بیایند و حتی در آن زمان مورد انتقاد دوستانشان هم قرار گرفتند اما به گواهی تاریخ بانوان یکی از نقشهای مهم در پیروزی انقلاب اسلامی را ایفا کردند و پس از آن نیز به نقش آفرینی در ایران اسلامی ادامه دادند؛ تا جایی که در دهه گذشته رهبر معظم انقلاب، تاکید بر نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی در جامعه داشتهاند و این مسئولیت ما را به عنوان یک زن پر رنگتر میکند.
اگر چارچوب کلی مشخص باشد و به نقش زن بودن، مادر بودن و دختر بودن توجه ویژه داشته باشیم، هر بانو برای رسیدن به چشمانداز حضور در جامعه میتواند با توجه به شرایط زندگی خود راهبرد مناسب را انتخاب کند آیا میتوان راهکار و مدلی ثابت برای حضور زنان در جامعه ارائه دهیم؟
ما برای حضور در زنان اجتماع نمیتوانیم مدل دقیقی ارائه دهیم، زیرا زندگیها در جزئیات بسیار متفاوت هستند اما اگر چارچوب کلی مشخص باشد و خانواده به عنوان اولویت و عامل پیشرفت مد نظر جوانان باشد و به نقش زن بودن، مادر بودن و دختر بودن توجه ویژه داشته باشیم، هر زن برای رسیدن به چشمانداز «حضور در جامعه»، میتواند با توجه به شرایط زندگی خود راهبرد مناسب را انتخاب کند.
البته این مطلب به این معنا نیست که تمامی این تلاش باید منحصر به بانوان باشد؛ خانواده باید با هم تلاش کنند، با هم پیشرفت کنند و با هم شرایط را برای حضور مؤثر زن یا دختر خانواده در جامعه مهیا کنند؛ به عنوان یک بانو، خدا را شاکرم که در زندگی همواره تحت حمایت و همراهی همسر، فرزندان و مادرم بودهام و نقش آنها را در مراحل کاری و تحصیلی خود بسیار پررنگ می بی نم.
همچنین در مراحل زندگی گاهی شرایطی برای رشد و پیشرفت کاری و تحصیلی فراهم است اما چون اولویت خانواده است، باید از ایدهآلگرایی کاست و به صورت همگون وظایف خانوادگی و تحصیلی و کاری را توأمان پیش برد. من بارها برای مدیریت این شرایط مرخصی بدون حقوق گرفتم، نیمه وقت کار کردم و تدابیری از این دست را برای مدیریت شرایط خاص و سخت که برای همه هست اتخاذ کردم؛ به هر حال برای نیاز به هر هدفی باید سختیهای آن را به جان خرید و انفعال شاید خود سختترین کار باشد.
امروزه کمبود قوانین متناسب برای حضور آسان یا نیمه وقت بانوان ایرانی در مشاغل مختلف محسوس است؛ چگونه میتوان تسهیلگری مناسب برای حضور زنان در جامعه انجام داد؟
باید دقت کنیم که در ارتباط با تسهیلگری حضور بانوان به عنوان یک مسئول، فراهم سازی شرایط خوب برای نقش آفرینی بانوان در جامعه و معرفی الگوی سوم زن و زن مسلمان انقلابی باید همه تلاش کنند، اینکه تنها از خانمها یا بانوان مسئول در کشور انتظار هموارسازی مسیر را داشته باشیم اشتباه است زیرا جامعه را زنان و مردان با هم جلو میبرند. اتفاقاً باید خیلی زمانها آقایان دغدغه مهیا ساختن و بهبود شرایط نقش آفرینی زنان و استفاده از ظرفیتهای زنان در جامعه را داشته باشند.
در ارتباط با روشهای تسهیلگری که کم و بیش به آن پرداخت شده، قانون جوانی جمعیت تلاشی برای در نظر گرفتن و تبیین راه حل مشکلات زنان شاغل است. بسیاری از بانوان بعد از مرخصی زایمان شغل خود را از دست میدهند یا مجبور میشوند با شرایط سخت به دلیل نیاز زندگی به کار بازگردند. قانون جوانی جمعیت این موضوعات را دیده و اجرای آن نیز خوشبختانه پایش میشود.
من به دلیل اینکه مادر سه فرزند هستم موضوع مرخصی زایمان را بسیار لمس کردهام. در شهرداری اصفهان برای بانوان شاغل طرحی را به شورا بردیم و سعی در ایجاد قانون و تسهیلگری چالشها کردیم که به تازگی تصویب شد.
برای مثال با توجه به ظرفیت اداری و کاری مادرانی که دو فرزند زیر ۶ سال دارند به منطقه نزدیک سکونت خود منتقل شوند. زیرا اگر مادری بداند که میتواند فرزند خود را درست تربیت و رسیدگی کند قطعاً بهرهوری کاری بیشتر خواهد داشت؛ همچنین سعی در بر طرف کردن موانع فرزندآوری و اشتغال در مورد خانمهایی که به شورا مراجعه میکنند داریم؛ هدف ما شکوفایی و رشد جامعه ایران اسلامی است و تمام تلاشمان را میکنیم.
چالش همهگیری کرونا فرصت درک شیوه دورکاری را در جامعه ایجاد کرد و قوانین و دستورالعملهای اجرایی و کاربردی مصوب و یا اجرایی شد به نوعی که ارزیابی موفقی را در بیشتر ادارات شاهد بودیم نقش دورکاری به عنوان یک عامل تسهیلگری برای زنان چگونه دیده میشود؟
دورکاری از حدود سال ۹۰ در دستور العملها دیده شد، در این میان چالش همهگیری کرونا نیز فرصت درک شیوه دورکاری را در جامعه و میان مسئولان ایجاد کرد و قوانین و دستورالعملهای اجرایی و کاربردی مصوب و اجرایی شد به نوعی که ارزیابی موفقی را در بیشتر ادارات شاهد بودیم.
در واقع دورکاری این امکان را به بانوان مستعد میدهد که در بسیاری شغلها در منزل و در کنار خانواده خود نقش آفرینی کنند.
بر این اساس در طرحی که به تازگی در شورا مصوب کردیم و پیش تر در ارتباط با آن صحبت کردم نیز به موضوع دورکاری پرداختهایم و تا جایی که امکان دورکاری باشد و به عنوان یک الگو برای دیگر نهادها، خانمهای شاغل در شهرداری یا استانداری، امور کاری خود را از منزل پیگیری میکنند.
کد خبر 5542437منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری اشتغال بانوان اشتغال زایی تسهیلات اشتغالزایی اشتغال امنیت شغلی دورکاری کارمندان شیوع کرونا عید غدیر 1401 عید غدیر خم بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شیراز شورای نگهبان شیوع کرونا غدیر خم عکس استانها اربعین حسینی ایلام عنوان یک زن مدیریت درست داشته باشیم نقش آفرینی برای حضور چالش ها نقش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زنان است
آیتالله رمضانی گفت: در قرآن درباره زنان، از تعابیری استفاده شده است که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و تمام مقاماتی که برای مردان، مثل «حیات طیبه» وجود دارد، برای زنان هم است.
به گزارش ایسنا، آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان اظهار کرد: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است، البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد. چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمنیسم بوده که شما مطلع هستید هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
آیتالله رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) اظهار کرد: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد(ع) هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر(ص) و کلمات حضرت امیرالمومنین(ع) در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
وی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! این که دین، داشتن دختر را نعمت میداند ـ که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود ـ به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متاسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم(ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم(ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان(عج)، از زنان هستند».
آیتالله رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا(س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم(س) است.
وی افزود: اسماء همسر جعفر بن ابیطالب به حبشه هجرت کرد، زمانی که به مدینه برگشت پرسید: آیا آیهای در مورد زنان آمده است یا نه و اگر آیهای نیامده، همه ما ضرر کردیم. اسماء به نزد رسول اکرم(ص) آمد و از ایشان پرسید: یا رسولالله آیا آیهای در مورد زنان نیامده است؟ پیامبر(ص) پاسخ دادند: چرا، آیه ۳۵ سوره احزاب در این خصوص نازل شده که خداوند میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا». اسماء از شنیدن این آیه بسیار خوشحال شد. این آیه حکایت از این دارد که همه مقاماتی که برای مردان است، برای زنان نیز میباشد و اشاره به برجسته بودن نقش زن دارد.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در ۷۵ جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آیینه جلال و جمال» دارند که حتما بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت(ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی(ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
انتهای پیام