Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نمایشگاه روایت تبلیغ با محوریت نخبگان، مدیران فرهنگی و دینی، آموزشی و پژوهشی از دوم تا ششم مردادماه در سالن گلستان شهدا برپا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان -امروز چهارشنبه، بیست‌ونهم تیرماه- در نشست خبری «نمایشگاه روایت تبلیغ» اظهار کرد: براساس آیه ۵۲ سوره فرقان که می‌فرماید: ای پیامبر، از کفار اطاعت نکن و با آن‌ها مجاهده کن و به واسطه قرآن با آن‌ها جهاد کبیر کن، رهبر معظم انقلاب نیز سال ۹۵ جهاد تبیین را برای متولیان امور فرهنگی ابلاغ کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو ایشان دستوری با عنوان جهاد تبیین و جهاد کبیر ابلاغ کردند که به واسطه این جهاد و تبیین صحیح روایت‌ها از اتفاقاتی که در نظام جمهوری اسلامی رخ می‌دهد و تبیین درست مباحث دینی به اهداف رفیع دینی خود دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: جهاد تبیین جهادی برای تبیین درست روایت صحیح است، زیرا جنگ و جهاد از ابتدای ظهور اسلام وجود داشته، در این راستا همواره جنگ بین روایت‌ها به عنوان مشکل و معضل اصلی پیش روی متولیان دینی و ائمه و مبلغان دینی قرار داشته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: جهاد تبیین روایت درستی از اتفاقات و اهداف دینی از آرمان‌هایی که باید به آن‌ها برسیم، است. در اصل تبیین به معنای روشن‌گری بود و جهاد زمانی معنا دارد که دشمن داشته باشیم که برخلاف روشن‌گری برنامه‌ریزی می‌کند، لازمه جهاد این است که هدفمند، با برنامه، شناخت منطقه عملیاتی، استراتژی و نقشه صحیح وارد میدان شویم.

اتخاذ استراتژی منسجم نسبت به تبلیغات دینی

وی اضافه کرد: با اشاره به فرمایشات رهبری سعی کردیم در دفتر تبلیغات اسلامی استراتژی منسجم‌تری نسبت به تبلیغات دینی اتخاذ کنیم.

احمدیان با بیان اینکه مبلغان دینی سربازان خط میدان جهاد تبیین هستند، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به رسالتی که دارد همواره سعی کرده است، به صورت منسجم در راستای جذب، آموزش و اعزام مبلغان برنامه ریزی کند. در همین راستا امسال نیز قبل از ماه محرم اعزام مبلغان شکل خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: تیم تولید محتوا از ماه‌ها قبل شروع به فعالیت کرده و تاکنون دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی را برای آموزش مبلغان در راستای تفسیر، احکام شرعی، پاسخ به شبهات، مقابله با فرق انحرافی، عرفان‌های نوظهور و فرزندپروری برگزار کرده‌اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: شعار کلیدی امسال «امید، استقامت و غیرت دینی» است که در راستای این شعار با ظرفیت بیش از ۸۰۰ مبلغ آقا و ۲۰۰ مبلغ خانم اعزام صورت می‌گیرد. همچنین دامنه تبلیغی دفتر تبلیغات سراسر کشور را شکل می‌دهد و به بیشتر استان‌های کشور اعزام مبلغ خواهیم داشت، ولی تمرکز اصلی استان اصفهان، استان‌های همجوار و برخی استان‌های جنوب کشور است.

وی گفت: ۸۸ گروه تبلیغاتی در اعزام محرم امسال فعالیت می‌کنند و در مقابل گروه‌های جهادی و تبلیغی فعالیت خود را به سرانجام خواهند رساند.

احمدیان افزود: به رسم هر سال گردهمایی مبلغان اصفهان در روز سه شنبه «چهارم-مردادماه» در سالن گلستان شهدا با سخنرانی محوری آیت الله سید احمد خاتمی و با همکاری سازمان و دفتر تبلیغات اسلامی، امور مساجد، مراکز عملیه خواهران و برادران و ائمه جمعه به صورت پرشور برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: فرآیند اعزام مبلغان فرآیند بین دستگاهی و با همکاری چندین مجموعه خواهد بود، برهمین اساس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی محل‌های تبلیغ و ساماندهی هیئات، مساجد و مکان‌های تبلیغی تلقی می‌شود و متولی آموزش و اعزام برعهده دفتر تبلیغات اسلامی قرار دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یادآور شد: در فرآیند اعزام ارزیابی مختلفی از مبلغ و منطقه تبلیغی شکل می‌گیرد، کهاین ارزیابی‌ها هم در آموزش‌های بعدی و نیز در طراحی‌های آموزشی تاثیر دارد. اطلس تبلیغی در اصفهان شکل گرفته که متناسب با آن اطلس فعالیت‌ها و اعزام مبلغان برنامه ریزی می‌شود.

وی گفت: نرم افزارهای اعزام، ارزیابی و محتوای ارائه مبلغان وجود دارد و با بهره‌گیری از آن‌ها سعی می‌کنیم فرآیند اعزام را بهبود ببخشیم، البته اکنون تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما نسبت به گذشته گام‌های بزرگی برداشته شده و امید به آینده مطلوب خواهد بود.

به گفته احمدیان، برای محرم امسال ۴۰۰ نقطه محروم شناسایی و هدف‌گذاری شده و اعزام مبلغ خواهیم داشت.

شناخت از مشکلات فرهنگی از دغدغه‌های جدی دفتر تبلیغات است

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح جامعه با مسائل و مشکلات فرهنگی در سطح جامعه مواجه هستیم، افزود: راه حل این مشکلات نسبت به گذشته متنوع و پیچیده شده و به واسطه اعزام مبلغ نمی‌توانیم مشکلات فرهنگی را حل کنیم، از این رو شناخت این مسائل و مشکلات و راه‌های حل این مسائل از دغدغه‌های جدی ما بوده و سعی کردیم با توجه به این دغدغه نوع برنامه‌ریزی و مواجهه خود با مسائل را تغییر دهیم.

احمدیان گفت: اعزام مبلغ یکی از کارکردهای دینی و قدیمی دفتر تبلیغات است اما در مقایسه با دیگر اتفاقات و ظرفیت‌ها حجم بسیار زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی روش برنامه‌ریزی حل مشکلات را از کارکرد محوری به سمت مسئله محوری تغییر دادیم این نوع برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری یک ریل‌گذاری جدید برای حل معضلات اجتماعی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: با اینکه تلاش زیادی در مجموعه‌ها شکل می‌گیرد اما یکی از مشکلاتی که مراکز و دستگاه‌های فرهنگی با آن مواجه هستند کارکرد محوری است، مجموعه‌ها براساس ظرفیت خود اقدامت تعریف شده را انجام می‌دهند اما این کارکرد به این معنا نیست که تاثیر کافی در حل معضل و مشکل داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکل ما در کارکرد محوری این است که نتیجه مدنظر قابل ارزیابی نیست زیرا هدف مطلوب رسیدن به نتیجه نیست بلکه درست انجام دادن کارها است. از این رو عمده مجموعه‌های فرهنگی کارکرد محور هستند که هرکدام آمار مطلوبی ارائه می‌کنند اما اینکه حتماً به نتیجه برسیم قابل ارزیابی نخواهد بود.

به گفته احمدیان، زمانی که با چالش مواجه شدیم طرح جدیدی برای مواجه با مسائل فرهنگی در قالب برنامه‌ریزی فرهنگی و مسئله محوری تعیین کردیم. از این رو نوع برنامه‌ریزی یک مسئله است که همه بسیج می‌شوند تا آن مسئله را با توجه به ظرفیت‌های داخلی و بیرونی حل کنند.

وی اضافه کرد: این نوع برنامه ریزی که به عنوان مسئله محوری و در قالب چارت قطب‌ها در دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفته هشت سال پیش تقدیم به رهبر معظم انقلاب کردیم و ایشان تایید کردند و هرسال پیگیر پیاده شدن این طرح فرهنگی بودند که نشان می‌دهد این طرح می‌تواند جایگزین مناسب برای تبیین باشد. همچنین تبیین این نوع تبلیغ از اهداف نمایشگاه روایت تبلیغ است. البته چون در این زمینه پیشگام بودیم ممکن است با آسیب‌هایی مواجه شود.

هدف از برگزاری نمایشگاه «روایت تبلیغ» به اشتراک گذاشتن تجربیات نخبگان است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه روایت تبلیغ به اشتراک گذاشن تجربیات و استفاده از نظر نخبگان و مدیران فرهنگی برای اصلاح این نوع برنامه‌ریزی فرهنگی است. تا مدل جدیدی برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی در حوزه برنامه‌ریزی ارائه کنیم.

احمدیان تصریح کرد: نمایشگاه «روایت تبلیغ» از روز یکشنبه دوم مردادماه تا پنجشنبه ششم مردادماه در سالن جدید گلستان شهدا برپا خواهد بود و روز یکشنبه دوم مردادماه ساعت ۹ با حضور استاندار افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه با محوریت نخبگان، ویژه مدیران فرهنگی و دینی، آموزشی و پژوهشی استان برگزار خواهد شد و از تمام نخبگان، مدیران، دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی و فرهنگی دعوت کردیم تا ظرفیت‌ها در این نمایشگاه تبیین شود و از رهنمودهای همگان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی کردیم تفاهمنامه‌های مختلفی حین نمایشگاه داشته باشیم ادامه داد: بازدید از نمایشگاه به صورت عمومی نخواهد بود، هرچند نمایشگاه برای عموم باز است ولی تبلیغات شهری برای ترغیب افراد جهت بازدید نخواهیم داشت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در این نمیاشگاه ظرفیت کل دفتر تبلیغات را به نمایش خواهیم گذاشت البته تمرکز اصلی بر شعبه اصفهان خواهد بود.

کودکان، نوجوانان و جوانان مخاطبان اصلی هستند

وی اضافه کرد: یکی از مخاطبان اصلی ما کودکان، جوانان و نوجوانان هستند که در راستای تولید محتوا، تربیت مبلغان و مربیان مختلف و تربیت مبلغان کودک اقداماتی انجام می‌دهیم و در این راستا گروه‌های متعددی در سطح شهر فعال هستند.

احمدیان افزود: ظرفیت حوزه فضای مجازی، هنر و رسانه حدود چهار سال گذشته در دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفته است و ما در اصفهان با اتکا به گروه‌های تبلیغی فعالیت‌های حوزه رسانه را پیش می‌بریم. یعنی نوع مواجهه ما استفاده از گروه‌های متخصص در حوزه‌های تبلیغی است.

به گزارش ایمنا، در حاشیه این نشست از پوستر نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی (روایت تبلیغ) رونمایی شد.

کد خبر 589498

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مبلغان دینی مبلغان ماه محرم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان دفتر تبلیغات اسلامی نوع برنامه ریزی اعزام مبلغان جهاد تبیین اعزام مبلغ خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۴۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس گفت: تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضروری است و به همین دلیل باید با هم جلسات کاری مشترک داشته باشیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فداحسین مالکی؛ عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی به قدمت فرهنگ و تمدن کشورمان اشاره کرد و گفت: فرهنگ و تمدن ایران به بلندای تاریخ است و به همین دلیل همواره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد توجه کشور‌های عضو اکو و دیگر کشور‌ها در اروپا و آمریکای لاتین قرار می‌گیرد.

وی افزود: با وجود اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هنوز به چهل سالگی خود نرسیده، اما این رویداد ارزشمند مورد توجه دنیا گرفته و لازم است با توجه به اهمیتش نگرش جدیدی نسبت به برگزاری آن داشته باشیم. در حال حاضر شرایط حاکم بر منطقه خاورمیانه و جهان با شرایطی که در گذشته برقرار بود، متفاوت است.

مالکی چتر معادلات سیاسی را بر فعالیت حوزه‌های فرهنگی گسترده دانست و ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی کشور ما بی‌تأثیر از معادلات سیاسی فعلی دنیا نیست. لازم است مسئولان فرهنگی کشورمان با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی جهانی و یارگیری کشور‌ها به شناسایی نخبگان فرهنگی دیگر کشور‌ها در تعاملات دیپلماسی فرهنگی مبادرت داشته باشند.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به استقبال اهل فرهنگ، ادب و جامعه نخبگانی دیگر کشور‌ها به فرهنگ و ادبیات ایران اشاره کرد و گفت: من سابق بر این سفیر ایران در برخی از کشور‌ها بودم، دقیقاً می‌دانم میزان علاقه‌مندی مردم و نخبگان دیگر کشور‌ها با فرهنگ و آثار مکتوب ایرانی قابل توجه است. این علاقه‌مندی در حوزه کتاب‌های تاریخی و ادبی که جایگاهی در وحدت میان کشور‌ها دارد، بیشتر است.

مالکی ادامه داد: برخی از کتاب‌های مرتبط با شخصیت شهید بهشتی، شهید مطهری و مرحوم دکتر شریعتی در بسیاری از کشور‌ها همواره مورد توجه بوده است. شعرا و عرفای نامدار ایرانی، چون حافظ، سعدی و فردوسی تا دیگر بزرگان فرهنگ و ادب کشور توجه به فرهنگ ایران را در دنیا افزایش داده‌اند. معتقدم دیپلماسی فرهنگی می‌تواند توازن‌بخش دیپلماسی سیاسی و اقتصادی باشد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونق بخش دیپلماسی فرهنگی ایران است

وی دیپلماسی فرهنگی را بسترساز روابط چند وجهی میان کشور‌ها خواند و گفت: نمایشگاه کتاب و به طور کلی صنعت نشر می‌تواند دیپلماسی فرهنگی را توسعه دهد. با عرضه کتب ایرانی و تبادل آن میان دوستداران کتاب در دیگر کشور‌ها می‌توان ارتباطات را رونق داد. ممکن است از منظر سیاسی با برخی از کشور‌ها روابط مستحکمی نداشته باشیم، اما از دید فرهنگی جوامع راه خود را طی می‌کنند. چرا که ملاحظات سیاسی به طور معمول مقطعی است.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دیپلماسی فرهنگی به عنوان امری تاریخی، یاد کرد و افزود: نمی‌توان مبانی فرهنگی نظیر زبان فارسی را از شبه قاره، پاکستان و افغانستان حذف کرد. شاهد هستیم که در موضوع هویت برخی از شاعران ایران در میان کشور‌ها بحث وجود دارد، نظیر مولانا که ترکیه و افغانستان ادعا دارند مولوی به آن‌ها تعلق دارد و این موارد شیرینی فرهنگ است؛ بنابراین لازم است به دیپلماسی فرهنگی از مسیر کتاب توجه بسیاری داشته باشیم.

لزوم توسعه فعالیت رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشور‌ها

مالکی در بخش دیگری از این گفتگو به اهمیت و نقش رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشور‌ها در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به رایزنان فرهنگی توجه بیشتری داشته باشد و تنگنا‌های مالی این حوزه را مرتع سازد. به طور حتم باید در حوزه اکو وابسته‌های فرهنگی خود را مستقر کنیم. در بسیاری از کشور‌ها لازم است فعالیت خوب فرهنگی داشته باشیم؛ در این صورت نمایشگاه‌های فرهنگی نظیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بهترین شکل مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس تأکید داریم که باید دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رایزنان فرهنگی ایران را به خوبی فعال کنند.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: انتخاب یک کشور به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران یک اقدام پُرفایده است و لازم است در طول سال این فعالیت‌ها در مورد کشور‌ها برقرار باشد و تنوع همکاری با کشور‌ها از منظر فرهنگ و تبادلات فرهنگی و ادبی را در نظر گرفته شود. خوب است کشور‌های مختلف در تعاملات فرهنگی مورد توجه باشند.

وی افزود: وابسته‌های فرهنگی کشورمان طبق رسالت ذاتی خود به طور مستمر و موثر می‌توانند تعاملات فرهنگی ایران را به دیگر کشور‌ها در طول سال پیگیری کنند. از این طریق نتایج مورد نظر و مطلوب حاصل خواهد شد.

مالکی از آمادگی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فراکسیون دیپلماسی فرهنگی برای افزایش تعاملات فرهنگی ایران با دیگر کشور‌ها خبر داد و گفت: لازم است مدیران نمایشگاه کتاب و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی نیاز‌ها و کاستی‌های خود را از نمایندگان پیگیری کنند تا اگر حمایت‌های بودجه‌ای مورد نیاز است، در بودجه ریزی سنواتی لحاظ شود. فراکسیون دیپلماسی فرهنگی آمادگی دارد تا در جلسه‌ای مشترک میزبان متولیان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل نمایشگاه کتاب و یا در ساختمان مجلس شورای اسلامی باشد تا از ظرفیت مجلس به درستی استفاده شود. اهمیت تبادلات در این است که پیشنهادات فراکسیون‌ها نیز به قانون تبدیل می‌شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است