Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:48:21 GMT

خنکای نسیم قرآن کریم بر زندگی نوجوانان دمیده شد

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۴۴۶۵

خنکای نسیم قرآن کریم بر زندگی نوجوانان دمیده شد

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها- آمنه سپهر: مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) یکی از مؤسسات موفق در حوزه حفظ قرآن کریم است که اولین مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن کشور با همت این مؤسسه راه‌اندازی شده است.

یکی از طرح‌های آموزشی مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیه طرح رحله است، طرحی ۵۰ روزه که رهاوردش حفظ ۴ جز از قرآن کریم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح حافظان قرآن به مدت ۵۰ روز در مراکز شبانه روزی زندگی می‌کنند تا علاوه بر حفظ قرآن، شیوه زندگی قرآنی را در کنار هم یاد بگیرند.

همین هفته گذشته بود که قدم به محیطی گذاشتم که بی شک نور خداوند بر جای جای این مکان سایه گسترانده است، مکانی که پذیرای فرشتگانی زمینی بود که با اشتیاق رهسپار مسیر روشن و پر از سعادت قرآن شده بودند.

خنکای پنجره باز شده به سوی این کتاب آسمانی حالت را دگرگون می‌کند. همه چیز در آرامشی خیال انگیز با عطر و بوی واژه‌های وحی به مشام می‌رسد.

آرامشی توأمان با لبخندی از سر شوق بر چهره تک به تک قرآن آموزان نشسته است. در بدو ورود که اکثریت نوجوان بودند که توجهم جلب شد. نوجوانان با حجب و حیایی که با دستان بر سینه از حضور یک خبرنگار در آن محیط استقبال کردند.

این حضور فرصت خوبی بود برای شنیدن از سختی‌ها و شیرینی‌های زندگی این نوجوانانی بود که قرار است ۵۰ روز در مؤسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) با استقرار در مرکز شبانه روزی امام خامنه ای شهر داراب روزگار بگذرانند و به حفظ قرآن مشغول شوند.

همیشه از مدارس شبانه روزی چیزی شبیه دلتنگی و دوری از خانواده در ذهن متصور می‌شود، اما اینجا گویا دلتنگی معنایی ندارد.

آنگونه که از دستان گره شده بر شانه‌های پسران نوجوان مشخص بود، اینکه همه چیز بر مدار اخوت و برادری می چرخد. محیطی که با داشتن فضای معنوی و با نشاط آنها را به ادامه مسیر علاقه‌مند می‌کند تا تمام تلاش‌شان برای حفظ کل قرآن به کار ببندند.

سید جواد حسینی ۱۷ ساله یکی از نوجوانان قرآنی اهالی روستای دروا از توابع بخش مرکزی زرین دشت بود که با هدف حافظ کل قرآن شدن پا به این مؤسسه قرآنی گذاشته است.

این نوجوان که فرزند اول یک خانواده پنج نفری و از سلاله سادات است، از بچگی پای ثابت محافل قرآنی و مساجد محل زادگاهش بوده است، صوت ملکوتی قرآن این نوجوان زرین دشتی که حائز مقام‌های برتر استانی و کشوری در رشته قرائت است، زبان شنونده را به تحسین وا می‌دارد.

نوجوانی که آرزوهای دور و درازی در سر دارد و مشتاق به سربازی امام زمان (عج) در سپاه پاسداران است‌.

سید جواد همیشه در محافل دینی و مذهبی مشارکت فعال داشته و داردو پای ثابت همه برنامه‌های مهم شهرستانی برای قرائت قرآن با آن کلام شیرین و شیوای خود است.

سید جواد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یک سوره باقی مانده تا جز ۳۰ قرآن را حفظ کند، عنوان کرد: آرزو دارم حافظ کل قرآن شوم زیرا میدانم حفظ قرآن باعث ثواب دنیوی و اخروی و همچنین عاقبت به خیری ام خواهد شد.

او گفت: همیشه اخلاقم با محافل قرآنی جور بود و هیچ جایی مثل این مکان‌ها حال مرا خوب نمی‌کند.

وی می‌گوید: همیشه آرزو داشتم بتوانم قرآن را حفظ کنم که به لطف خدا نزدیک به ۳۰ جز حفظ کرده ام.

این نوجوان قرآنی تأثیر قرآن بر اخلاق خود تا قبل از شروع به حفظ قرآن را خوب ارزیابی کرد و گفت: احساس می‌کنم نسبت به قبل از شروع حفظ قرآن مهربان‌تر شده ام‌.

وی ادامه داد: طبق تعریفاتی که شنیده بودم هر روز مشتاق تر برای حفظ قرآن بودم زیرا تجربیات آنان چراغ راهی برای من شد.

محمد مهدی عسکری ۱۶ ساله از شهرک‌بازرگان داراب و فرزند آخر خانواده بود که تقریباً جز ۳۰ قرآن را حفظ کرده بود آرزو داشت که توفیق حفظ کامل قرآن کریم شامل حالش شود.

او نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قبل از ورود به مؤسسه قرآنی اهمیت کمتری به احکام و نماز می‌دادم و در نماز کاهلی می‌کردم ولی بعد از دمیدن نور قرآن بر روح و جانم تغییرات اعتقادی زیادی را در خودم احساس کردم.

عسکری مشوق اصلی آمدنش به مؤسسه قرآنی را پدرش معرفی کرد و گفت: پدرم خیلی علاقه داشت که در زمینه حفظ قرآن ورود کنم، در ابتدا قصد داشتم برای دوره یکساله ثبت نام کنم ولی چون‌تابستان بیکار بودم پدرم مرا به این مؤسسه فرستاد.

محمد رسول پالیک ۱۶ ساله از بندرعباس نیز یکی از ۵۰ نوجوان قرآنی مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله شهرستان داراب بود که از بندرعباس به این مؤسسه آمده بود.

نوجوانی که یک جزءاز قرآن را در دو هفته حضورش حفظ کرده بود و او نیز مثل سایرین آرزوی قلبیش حافظ کل قرآن شدن بود.

در ادامه این گزارش با یکی از روحانیون شهرستان داراب که عهده دار مسئولیت اجرای طرح ملی رحله در داراب بود به گفتگو نشستیم، طرحی که هم اکنون ۵۰ نوجوانان استان فارسی را بر سفره قرآن نشانده است.

حجت الاسلام علی کرمانی متولد اهل روستای آب انجیر از توابع شهرستان داراب است که از ۱۱ سالگی دروس حوزوی در استان قم شروع و هم اکنون سطح ۳ حوزه علمیه قم و ساکن این شهر مقدس است.

او که در حال حاضرحافظ کل قرآن کریم است، سه سالی است که به عنوان مجری طرح ملی رحله تابستان‌ها در استهبان، زرین دشت و داراب مشغول به تدریس دروس قرآنی و هدایت قرآن آموزان به سمت حفظ این کتاب آسمانی است.

حجت الاسلام کرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیها در سال ۱۳۷۵ در روستای ماهفرخان از توابع شهر استهبان تأسیس شده است.

وی افزود: بیت الاحزان مؤسسه‌ای مرم نهاد است که با گذشت زمان به لطف الهی و عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها موفقیت‌های چشمگیری داشته است و با برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت و نظام‌های آموزشی قرآن پایه؛ تا به حال در ۱۵ استان کشور ۲۰۰ شعبه فعال راه اندازی کرده است.

مدیر آموزش طرح ملی رحله در شهرستان داراب با اشاره به اینکه مؤسسه بیت الاحزان کشور تا کنون بالغ بر ۲۴۰۰ حافظ کل قرآن کریم را به جامعه تحویل داده است، اعلام کرد: این مؤسسه قرآنی سالانه بالغ بر ۲ هزار قرآن آموز در سراسر کشور را در این مؤسسه تربیت می‌کند.

حجت الاسلام کرمانی بیان کرد: در این مرکز علاوه بر بیان اصولیِ روش حفظ و بیان تفسیر و تجوید، به آسیب شناسی و بررسی روزانه قرآن آموزان و برگزاری کلاسی بی نظیر بنام کلاس تقویت می‌پردازیم.

او بر لزوم آشنایی جوانان و نوجوانان با اندیشه‌های اسلامی تاکید کرد و گفت: در طرح ملی رحله در بخش تربیتی برنامه‌های متنوعی مد نظر قرار دادیم که از جمله آنها تفکر اسلامی در قالب طرح کلی اندیشه اسلامی که قوه تشخیص فکر اسلامی از فکرهای مسموم را به قرآن آموز یاد می‌دهد دنبال می‌کنیم.

حجت الاسلام کرمانی یکی از برنامه‌های عملی قرآن آموزان را آشنایی، با جلال و قدرت خداوندی به وسیله اختر شناسی و نجوم عنوان کرد و گفت: با حضور میدانی قرآن آموزان مساله نجوم به صورت عملی در رصد خانه‌های شهرستان داراب انجام می‌شود تا این نوجوانان و جوانان به صورت ملموس با حکمت، قدرت و علم الهی آشنا و راه خودشان را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه لازم است تا متولیان امور قرآنی کشور برای رفع موانع و مشکلات پیش روی بیت الاحزان حضرت الزهرا سلام الله علیه اقدام کنند، خاطرنشان کرد: الحمدلله با همکاری و همدلی کادر آموزش و میزبان این مرکز شبانه روزی توانسته ایم موانع را به حداقل برسانیم، اما از مسئولان دستگاه‌های اجرایی که متولی امور قرآنی هستند خواهشمندیم نسبت به تعهدات خود در راستای اشاعه فرهنگ ناب قرآنی همراه و همگام ما باشند.

این حافظ کل قرآن کریم متذکر شد: بنده به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیها که درس‌های بزرگی را از این خانه مادری آموخته ام، معتقدم که وقت، گرانبهاترین شیء در زندگی هر فرد است، لذا با داشتن اساس نامه آموزشی _تربیتی این مسئولیت سنگین را به نحو احسن ادا کنیم.

کرمانی ادامه داد: علاوه بر اینکه با قرآن آموزان در سال جاری ارتباط مستمر خواهیم داشت، به هر قرآن آموز به عنوان سفیر قرآنی به او مأموریت دعوت به این خانواده بزرگ را می‌دهیم و همکاری بیشتری با مراکز و مدارس شهرستان خواهیم داشت.

مدیر آموزش طرح رحله مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیه شهرستان داراب با اشاره به دیگر برنامه‌های این مؤسسه قرآنی گفت: در بحث آموزش و تربیت افزون بر استفاده از برنامه‌ها و تجارب گذشته، به تعلیم و مشورت بیشتری خواهیم پرداخت.

وی لازمه ترویج معارف قرآنی و آموزه‌های دینی که دشمنان اسلام شبانه روز با هر ابزاری به دنبال مقابله با آن هستند را داشتن تعهد -تخصص وحمایت مالی عنوان کرد و گفت: متولیان امر باید با برنامه ریزی دقیق و حمایتهای مادی و معنوی خود به دنبال پرورش نیروی انسانی زبده در کشور باشند.

کد خبر 5542751

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن حفظ قرآن کریم داراب فعالیت های قرآنی عید غدیر 1401 عید غدیر خم بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شیراز شورای نگهبان شیوع کرونا غدیر خم اربعین حسینی عکس استانها ایلام مؤسسه بیت الاحزان شهرستان داراب حافظ کل قرآن طرح ملی رحله مؤسسه قرآنی قرآن آموزان حجت الاسلام شبانه روزی برنامه ها قرآن کریم شبانه روز حفظ قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۴۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان

(تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان

دیگر خبرها

  • (تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود