Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران در تعلل ستاد تنظیم بازار در تعیین قیمت رب گوجه فرنگی انتقاد کرد و گفت: این بلاتکلیفی سه ماهه، بازار رب را بر هم ریخته و منجر به توقف تولید آن شده است.

محمد مختاریانی، عضو هیأت مدیره سندیکای کنسرو ایران درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف قیمت رب گوجه فرنگی گفت: هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سازمان حمایت اعلام کرد که با توجه به هزینه‌های تولید، با افزایش قیمت این محصول به ۴۵ هزار تومان موافق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: بعد از موافقت سازمان حمایت، موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شده، اما متأسفانه ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت رب گوجه فرنگی موافقت نکرده است.

مختاریانی با انتقاد از سیاست گذاری‌های دولت و قیمت گذاری دستوری برای محصولات کنسروی و رب گوجه فرنگی، گفت: رب گوجه فرنگی هیچگاه مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده و سرانه مصرف آن در کشور حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم است بنابراین نیازی نیست که ستاد تنظیم بازار که ریاست آن را معاون اول رئیس جمهور بر عهده دارد در این زمینه ورود و تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به اینکه باید به وزارت خانه‌های تخصصی از جمله وزارت جهاد کشاورزی اختیار تام داده شود تا اگر تشخیص داد قیمت محصولی لازم است افزایش یابد، این اتفاق بیفتد، افزود: در چنین شرایطی ستاد تنظیم بازار به امور مهم‌تر می‌پردازد و آن‌ها را حل می‌کند. اما متأسفانه این شیوه تصمیم گیری ساختار‌ها را بر هم زده و به جای حل مشکل منجر به گسترش نابسامانی‌ها شده است.

این فعال بخش خصوصی با انتقاد از سیاست گذاری‌ها در حوزه قیمت گذاری مواد غذایی گفت: بیش از سه ماه است که تولیدکنندگان گرفتار تعیین تکلیف قیمت رب گوجه فرنگی هستند.

مختاریانی با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانجات خط تولید خود را متوقف کرده اند، گفت: قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و فرمانده قرارگاه امنیت غذایی برای جلوگیری از ایجاد کمبود رب گوجه فرنگی در بازار، چندی پیش به کارخانجات اعلام کرده بود که با مسئولیت بنده اقدام به تولید رب گوجه فرنگی با ۱۲ درصد افزایش قیمت کنید که در حال حاضر برای چند شرکت به دلیل این مساله، پرونده‌های قضائی سنگین تشکیل شده است و کسی نیز پاسخگو نیست. این در حالی است که ما از اواخر سال گذشته پیگیر اصلاح قیمت رب گوجه فرنگی بودیم.

به گفته این فعال بخش خصوصی، قیمت قوطی و گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد و همچنین حقوق و دستمزد نیز ۵۷ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی چگونه می‌توان قیمت رب ر ثابت نگه داشت؟، تصریح کرد: ادامه روند فعلی، منجر به ایجاد تنش در بازار محصولی می‌شود که در صورت عدم دخالت دولت، به واسطه بحث عرضه و تقاضا، راه خود را پیدا می‌کرد و به تعادل می‌رسید.

مختاریانی اضافه کرد: در حدود سه ماهی که دولت به بازار رب ورود کرده، باعث ایجاد نابسامانی گسترده در این بازار شده و در حال حاضر علاوه بر اینکه مصرف کننده رب را گران می‌خرد با کمبود آن نیز مواجه است.

وی با بیان اینکه برای حمایت از مصرف کننده نباید تولید را سرکوب کرد، گفت: نظارت دولت باید بر کالا‌های اساسی و قوت غالب مردم باشد ضمن اینکه دولت باید پارامتر‌های کلان اقتصادی از جمله بهبود فضای کسب و کار را مدنظر قرار بدهد، صرف این همه زمان برای تعیین تکلیف کالایی مانند رب، دولت را از کار‌های مهم‌تر باز می‌دارد.

مختاریانی با اشاره به اینکه دولت باید قدرت خرید مردم را افزایش دهد، افزود: این کار با مشورت با اقتصاددانان و کارشناسان حوزه امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: در صورت ادامه روند فعلی، بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می‌شوند و به اموری مانند دلالی روی می‌آورند بنابراین نباید شرایط به گونه‌ای باشد که چرخ‌های تولید در کشور بخوابد.



/ مهر

برچسب ها: ستاد تنظیم بازار کشور ، قیمت رب ، بلاتکلیفی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Rr6

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ستاد تنظیم بازار کشور قیمت رب بلاتکلیفی قیمت رب گوجه فرنگی ستاد تنظیم بازار تعیین تکلیف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تعیین تکلیف حسن یزدانی برای المپیک پاریس
  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار