Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد در بیانیه‌ای اعلام کرد: حفظ و حراست و حمایت از جنگل‌ها زاگرس از شاخص‌های مهم توسعه پایدار است، اما آیا این توسعه پایدار برای مسئولان ما یک شعار است یا الگویی در مسیر تحقق؟

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در بیانیه‌ای نوشت: درختان بلوط به عنوان هویت زاگرس در سراسر حیات خویش مشغول خدمت جهادی و بی‌منت برای ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان هستند، اما این میراث گرانبها و سرمایه‌ی عظیم همواره شاهد بی‌مهری‌هایی بوده است که با شدت و ضعف در ادوار تمامی دولت‌ها مشهود بوده و در این سالیان از رویه‌ی جریان نفوذ، انتظار میرفت ضمن مداقه و برنامه ریزی مدون، بحران زدایی کنند، نه اینکه بحران آفرین باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متن بیانیه به شرح زیر است:


حفظ و حراست و حمایت از جنگل‌ها از شاخص‌های مهم توسعه پایدار است، اما آیا این توسعه پایدار برای مسئولان ما یک شعار است یا الگویی در مسیر تحقق؟


درختان بلوط به عنوان هویت زاگرس در سراسر حیات خویش مشغول خدمت جهادی و بی‌منت برای ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان هستند، اما این میراث گرانبها و سرمایه‌ی عظیم همواره شاهد بی‌مهری‌هایی بوده است که با شدت و ضعف در ادوار تمامی دولت‌ها مشهود بوده و در این سالیان از رویه‌ی جریان نفوذ، انتظار میرفت ضمن مداقه و برنامه ریزی مدون، بحران زدایی کنند، نه اینکه بحران آفرین باشند.


هم چنین دولتی را که پرچمدار عنوان انقلابی است برحذر میداریم از تکرار رویه نامطلوب گذشتگان درباره مسئله محیط زیست که جزو شاخصه‌های دولت انقلابی است چرا که غفلت از این اصل اسباب خسران جدی است.


مشکلات عدیده درختان بلوط از دیرباز تا کنون منشأ‌های گوناگون طبیعی و انسانی داشته است، اما آنچه درباره موهبتی که زیست همگان به آن وابسته است لزوم دارد، علاج مسئله پیش از وقوع است تا از درگیرشدن درختان بلوط به مراحل تنش و بحران جلوگیری شود. اگر به دریاچه ارومیه به عنوان مسئله مهم می‌نگریم ضرورت دارد به درختان بلوط زاگرس به عنوان مسئله اهم نگریست و لازمه پرداختن به مسئله اهم، توجه ویژه در زمینه تخصیص اعتبار به اندازه و وصول به موقع و نظارت بر حسن هزینه کرد است. توصیه میشود با اراده‌ای همگانی و فعالیت‌های مستمر و مدون میدانی و بررسی‌های دقیق علمی و کارشناسی و تخصیص اعتبار مناسب و کافی، به دنبال راه حل‌های نجات بخش برای درختان بلوط به عنوان قلب تپنده زاگرس، باشیم.


آفت پروانه برگخوار اولین و آخرین آفت درختان بلوط نبوده و نخواهد بود و با راهکار‌های موقت نیز به صورت کامل رفع نمی‌شود. به نظر میرسد که نسخه پیشگیری بهتر از درمان است، برای درختان بلوط نیز الزامی است چرا که این آفت ارتباط مستقیم با کم بارشی و خشکسالی دارد و برداشت‌های نادرست انسانی مثل کشت زیراشکوب، بهره برداری از چوب درختان جنگلی و استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی بر تشدد این پدیده افزوده است.


هم چنین با عملیات پایش در زمان مناسب و استفاده از روش‌ها و ابزار‌های دقیق علمی میتوانست شرایط فعلی را بهتر مدیریت کرد.


مع الاسف کمبود عنصر برنامه ریزی و آینده نگری در مسیر تحقق بخشی به گسترش روز افزون درختان بلوط همچنان در عملکرد مسئولان استانی و کشوری موج می‌زند و اگر درختان بلوط دغدغه ارزشمند آنان بود، اکنون شاهد وخامت حال گنجینه ناب زاگرس نبودیم.


درختان بلوط دوره‌های تنش بسیاری را پیموده اند و تجربه و دانش ثابت نموده، ریشه‌های تهدید آن چند عاملی است؛ لذا نیازمند یک طرح جامع کارشناسی شده همراه با پیاده سازی راهکار‌های نوین و پشتیبانی همه جانبه است که در رأس این راهکار‌ها توجه به تغییرات اقلیمی و اکوسیستمی و استفاده منطقی از این اکوسیستم‌های جنگلی ضرورت دارد.


در مسیر تحقق حیات پاینده درختان بلوط موارد ذیل توصیه می‌شود:


۱- پیوند دانشگاه با نهاد‌های دولتی و همکاری در زمینه‌های مختلف بر اساس اولویت بندی نیازمندی‌ها.


۲- شناسایی کامل ژنوتیپ‌های بردبار بلوط‌های ایرانی نسبت به این تغییرات اقلیمی و ثبت ژن آرایه‌ها و تشخیص راهکار‌های نوین درمانی متناسب با آن.


۳- شناسایی عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی جهت دستیابی به فرمولاسیونی کارآمد برای تقویت و احیای جنگل‌های بلوط.


۴- استفاده از نظریه‌های کارشناسان و متخصصان امر و تبدیل راهکار‌های علمی به ابزار‌های دقیق عملی.


۵- اجرای پلات‌های دائمی برای ثبت دقیق تغییرات جنگل و درختان بلوط.

 

۶-محلول پاشی در زمان‌های مناسب.


۸-فرهنگ سازی کاشت زیراشکوب مرتبط با زیست بوم و ارائه راهکار‌های جایگزین برای جبران وضعیت کشاورزان
۹- آموزش همگانی کشاورزان و عامه مردم جهت حراست هر چه بهتر از درختان بلوط.


در پایان لازم است ضمن شناسایی کامل مجموعه عوامل زنده و غیرزنده، طبیعی و انسانی که باعث خشکیدگی و در معرض زوال قرار گرفتن درختان بلوط می‌شوند؛ مسئولان از کمای عملکردی خارج شده و با عزم راسخ و عملکرد جهادی و انقلابی و پرهیز از بی اعتنایی و عملیات‌های میدانی و کارشناسی مستمر و هزینه درست اعتبارات و نظارت دقیق بر آن، شرایط درختان بلوط را از وضع موجود به وضع مطلوب برسانند. هم چنین اجرای برنامه‌های بلندمدت و میان مدت در کنار برنامه‌های کوتاه مدت از اهمیت بیشتری برخوردار است تا در آینده شاهد آفات و بیماری‌ها دیگری میشویم.


در راستای احیای بهینه جنگل‌های بلوط زاگرس لازم است از اهمال کاری و بی‌تدبیری‌های فردی و دسته جمعی و ترک فعل نهاد‌های دولتی و خصوصی پرهیز جدی شود و ضمن بحران زدایی، ثروت آفرینی کرد و به درختان بلوط نه به عنوان کالا بلکه به مثابه‌ی فرصت و لازمه تداوم حیات نگریست تا مسئولیت ما نسبت به آن جامعیت بیشتری پیدا کند و اراده‌ای همگانی پای کار آید.

یادآورمی‌شود مطالبه بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد صرفا ناظر بر وضعیت موجود درختان بلوط زاگرس نبوده و حق خویش میدانیم ضمن استماع پاسخ دولت مردان مسبوق، مطالبه گر از دولت مردان فعلی نیز باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی جنگل های زاگرس درختان بلوط درختان بلوط توسعه پایدار مسیر تحقق راهکار ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۵۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست

فرماندار شهرستان خوروبیابانک گفت: مدیریت بحران این شهرستان از امکانات کافی برخوردار نیست و نیاز اساسی به پزشکان متخصص، مجرب و امکانات پزشکی دارد و این خواسته مردم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، احمدرضا طحانی ظهر امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جلسه مدیریت بحران شهرستان که با حضور منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان خوروبیابانک با توجه به پراکندگی روستاها و وسعت زیاد آن، نیاز به امکانات امدادی دارد.

وی افزود: در حال حاضر امکانات و تجهیزاتی که برای مقابله با حوادث احتمالی مخصوصاً سیل در شهرستان وجود دارد، بسیار اندک است و در صورت وقوع حوادث، این شهرستان با مشکل مواجه خواهد شد.

فرماندار شهرستان خوروبیابانک با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که این شهرستان نیاز اساسی به پزشکان متخصص، مجرب و امکانات پزشکی دارد.

طحانی محرومیت‌زدایی را مهمترین نیاز مردم این خطه از استان اصفهان عنوان و تصریح کرد: با وجود اقدامات بسیار در شهرستان خوروبیابانک، همچنان بحث محرومیت قابل لمس است که انتظار می‌رود برای خروج از مشکلات به این شهرستان توجه ویژه شود.

مسئولان اصفهان صدای مردم خوروبیابانک را نمی‌شنوند

حجت‌الاسلام محمدحسین رمضانی، امام جمعه شهرستان خوروبیابانک نیز تصریح کرد: با گذشت چند سال از افتتاح بیمارستان محروم این شهرستان، مسئولان استانی صدای این مردم را نمی‌شنوند و بارها از تریبون نماز جمعه در این خصوص صحبت شده است.

وی ادامه داد: آنچه که این مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور تقاضا دارند تجهیز کامل بیمارستان و حضور پزشک متخصص است.

امام جمعه شهرستان خوروبیابانک گفت: کاهش تعرفه برق منطقه گرمسیری یکی از مطالبات بحق و جدی مردم شهرستان خوروبیابانک است.

کد خبر 748455

دیگر خبرها

  • نقش محوری کارگران در تحقق شعار سال
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال