Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:54:03 GMT

خلخالی: در دل قاچاقچیان وحشت ایجاد کردم

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۶۱۹۷

خلخالی: در دل قاچاقچیان وحشت ایجاد کردم

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه ایرنا، خلخالی که دو روز پس از پیروزی انقلاب، توسط امام خمینی(ره) به عنوان حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب منصوب شد به شدت عمل در برابر متهمان و مجرمان شهره بود.

او همان شب اول مسئولیت، قصد اعدام ۲۴ نفر از سران رژیم شاه را داشت که با دستور امام به اعدام ۴ نفر از این جمع بسنده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 صدور حکم اعدام هویدا معروف ترین حکم صادره توسط خلخالی بود.

هر چند این اعدام ها مورد انتقاد وارد شد اما افرادی چون فضل الله صلواتی از انقلابیون قدیمی سال ها بعد در گفت و گو با پروژه تاریخ شفاهی ایرنا از اقدامات او دفاع کرد و گفت: تجربه کودتای نظامیان در مصر علیه محمدمرسی نشان داد که اعدام سران رژیم پهلوی کار درستی بوده است.

ولی این اعدام های او صدای خیلی‌ها از جمله آیت الله محمدحسین بهشتی را در آورد. آیت الله بهشتی که ریاست دیوان‌عالی کشور را برعهده داشت، دی ماه ۱۳۵۸ عذر او را خواست. اما بنی صدر رییس جمهور وقت ایران در اردیبهشت سال بعد پست مهم دیگری به خلخالی داد: سرپرست کمیته مبارزه با مواد مخدر.

هرچند شدت عمل خلخالی در مبارزه با قاچاقچیان و معتادان اعتراضات افرادی چون سید محمد بهشتی و مهندس مهدی بازرگان را برانگیخته بود اما این اعمال او در بین مردم طرفداران زیادی داشت.

سردار مهدی ایوبی از مقامات مسئول آن موقع می گوید: حتی حضور آقای خلخالی در این جایگاه، تأثیر روانی بسیاری داشت و تعداد زیادی از معتادان کشور، از ترس شدت عمل آقای خلخالی اعتیادشان را ترک کردند. خلخالی تعدادی از نیروهای سپاه و پاسدار را در تهران و برخی از شهرهای دیگر هم تحت امر خود درآورد و از آنها برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر کمک گرفت.

مصطفی میرسلیم از اعضای حزب موتلفه بعدها درباره صادق حلخالی گفت: آقای خلخالی در کارهایش دقت نداشت و در برخی از رفتارها زیاده‌روی انجام می‌گرفت. البته معمولاً این گونه افراط و تفریط‌ها در خیلی از انقلاب‌ها پیش می‌آید اما اگر ایشان برخی از همین موارد اعدام را به تاخیر می‌انداختند و رسیدگی دقیق‌تری می‌کردند، آثار گرانبهایی را برای مردم در پی داشت.

خلخالی که حکم اعدام بسیاری از قاچاقچیان را صادر کرده بود، سرانجام با اعتراض‌های بسیار داخلی و خارجی وادار به استعفا شد. با شنیدن خبر استعفای او هزاران تن از مردم به خیابان‌ها آمدند و خواهان ابقای او شدند. طومارهای ده متری نیز در حمایت از خلخالی در خیابان برپا شد. اما این اقدامات سودی نداشت و خلخالی موفق به حفظ این پست خود نشد.

فضل‌الله صلواتی بعدها پروژه تاریخ شفاهی ایرنا گفت: سال ها بعد یکبار در قم به دیدنش رفتم. در حین همین ملاقات به من گفت: من در دل قاچاقچیان بیشتر رعب و وحشت ایجاد کردم و جلوی قاچاق مواد مخدر تا حدی گرفته شد ولی بعد از من این همه قاچاقچی را اعدام کردند و هیچ خبری نشد.

خلخالی که سه دوره نمایندگی مجلس و یک دوره نمایندگی مجلس خبرگان را بر عهده داشت تا پایان عمر از احکام صادره توسط خود دفاع می کرد. او ۵ آذر ۱۳۸۲ درگذشت.

منابع:

- پروژه تاریخ شفاهی ایرنا ۱۴ شهریور ۹۷/ گفت و گو با فضل الله صلواتی

- ایسنا ۶ آذر ۹۵ / روزی که خلخالی رقصید و امام خندید

- همشهری آنلاین ۲۴ اسفند ۹۸. میرسلیم: خلخالی برای اعدام عجله داشت

برچسب‌ها عکس تاریخی انقلاب اسلامی مهدی بازرگان شهید آیت الله سید محمد بهشتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عکس تاریخی انقلاب اسلامی مهدی بازرگان شهید آیت الله سید محمد بهشتی عکس تاریخی انقلاب اسلامی مهدی بازرگان شهید آیت الله سید محمد بهشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۶۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا سالاری گفت: پرونده کشف ۶۴۵ عدد منبع تغذیه قاچاق به ارزش پنج میلیارد و ۳۴۶ میلیون ریال در شعبه هفتم بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان شیراز رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده، تخلف را محرز و علاوه بر ضبط کالاهای قاچاق کشف شده و تحویل آن به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، یکی از متهمان را به پرداخت ۱۰ میلیارد ریال و متهم دیگر را پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

سالاری ادامه داد: مأموران پلیس آگاهی شهرستان سروستان در اجرای طرح ایست و بازرسی، هنگام بررسی خودروها متوجه خودروی حامل بار قاچاق شدند و گزارش آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

کد خبر 6092121

دیگر خبرها

  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • ۱۵۰ بسته هرویین در معده ۲ قاچاقچی
  • جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران
  • ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس کشف شد
  • موفقیت آمیزبودن عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • لحظه تعقیب و گریز قاچاقچیان چوب | ویدئو