Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مدیرعامل بانک خون رویان کشور از راه اندازی بانک زیستی و پالایشگاه محصولات زایمانی برای اولین بار در دنیا خبر داد و گفت: در حال راه اندازی بانک زیستی و پالایشگاه محصولات زایمانی در مرکز رویان هستیم که با فرآوری محصولات زایمانی در درمان بیماری‌هااستفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی ضرابی چهارشنبه ۲۹ تیرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سلول‌های بنیادی به دو دسته خون‌ساز و مزانشیبی تقسیم می‌شود که سلول‌های بنیادی خون‌ساز خود شامل انواع مختلفی چون خون محیطی، مغز استخوان و خون بندناف می‌شود

وی ادامه داد: خون بندناف بلافاصله بعد از تولد نوزاد جمع‌آوری می‌شود که میزان آن بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر است که این میزان به نوع زایمان و طول بندناف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرابی با بیان اینکه تنها مرکز جمع آوری خون بندناف کشور رویان است که در نقشه جهانی هم آمده است، افزود: مرکز خون بندناف رویان در ایران ۴۰ دفتر نمایندگی دارد که دفتر همدان هم یکی از فعالترین شعب است.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور تصریح کرد: سلول‌های بنیادی خون‌بندناف خونساز هستند و بیشترین کاربرد آن در درمان بیماری‌های تالاسمی، کم‌خونی مادرزادی، انواع سرطان خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی  است.

ضرابی بیان کرد: در حال حاضر پتانسیل درمان ۸۰ نوع بیماری از خون بندناف وجود دارد اما در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد، بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در دنیا برای درمان بیماری‌های اطفال و بالغین انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خون بندناف در درمان بیماری‌های فلج مغزی، اوتویسسم، ناهنجاری قلبی نوزادان، SMA، اسفکسی و دیابت برای کودکان و سکته مغزی، الزایمر، ام اس، پارکینسون و آرتروز برای بالغین کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضرابی افزود: بزودی فاز اول کارآزمایی برای  درمان بیماری اوتیسم و آرتروز در مرکز رویان آغاز می‌شود.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور از راه اندازی بانک زیستی و پالایشگاه محصولات زایمانی برای اولین بار در دنیا خبر داد و گفت: بسیاری از زباله‌های زایمانی کاربرد و استفاده درمانی دارند و می‌توان با جمع‌آوری و جداسازی سلول‌های بنیادی آن در درمان بیماری‌ها از آن‌ها بهره گرفت.

وی شانس موفقیت پیوند سلول‌های بنیادین را بیش از ۷۵ درصد عنوان کرد و افزود: تزریق و پیوند سلول‌های بنیادین به بیماران توانسته شانس زنده ماندن این افراد را بالا ببرد که در این مورد حتی ۲۵ درصد موفقیت هم بسیار با اهمیت است.

ضرابی بیان کرد: هزینه ذخیره‌سازی خون بندناف در مراکز خصوصی ۶ میلیون تومان است، اما هزینه پیوند سلول‌های بنیادی به صورت رایگان در کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور با بیان اینکه تحقیقات و کارآزمایی بر روی درمان بیماری‌ها منطبق بر نیازها و بیماری‌های شایع در کشور اتفاق انجام می‌شود، گفت: برای بیماران فلج مغزی عملا درمانی وجود ندارد اما بعد از تزریق و پیوند سلول‌های بنیادی تغییرات مثبتی در بیماران وجود داشته و بهبودی نسبی کسب کرده‌اند.

وی ادامه داد: در دنیا از سلول‌های بنیادی به عنوان انقلابی در صنعت پزشکی یاد می‌شود، اما برخی تصور می‌کنند با سلول بنیادین می‌توان همه بیماری‌ها را درمان کرد که این تصور اشتباهی است، در درمان دیابت نوع اول هنوز موفقیتی از طریق سلول بنیادی بدست نیامده است.

ضرابی اظهار کرد: برای وارد کردن هر نمونه سلول بنیادین خون بندنافی که در کشور وجود نداشته باشد، ۳۵ هزار یورو  هزینه می‌شود که این کار در جهت تکمیل و افزایش نمونه‌های خون بندناف در کشور صورت می‌گیرد.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور عنوان کرد: در دنیا بیشترین مدت نگهداری سلول‌های بنیادی خون بندناف ۲۲ سال بوده و در ایران این مدت ۱۲ سال بوده است که سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت.

ضرابی گفت: ۵۰۰۰ نمونه در مرکز خون بندناف همدان ذخیره شده و آمار فسق خون در این استان بسیار کم بوده است، زمانی که یا تعداد سلول کم  و یا نمونه آلوده باشد فسق اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه دانش سلول‌های بنیادی در ایران بومی است، تصریح کرد: جمع‌آوری، تمایزسازی سلول‌بنیادی، ذخیره‌سازی، و سپس استفاده در درمان‌های بنیادی همگی در سازمان رویان انجام می‌شود.

ضرابی عنوان کرد: اولین مخزن ذخیره نیتروژه برای نگهداری سلول‌های بنیادی سال گذشته در ایران تولید شد و در حال حاضر در مرحله آزمایش قرار دارد که اگر نتیجه بخش باشد می‌تواند بخش زیادی از وابستگی در این حوزه را پاسخگو باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خون بند ناف پژوهشگاه رویان سلول بنيادي استانی اجتماعی مدیرعامل بانک خون رویان کشور پیوند سلول های بنیادی درمان بیماری ها انجام می شود سلول بنیادی خون بندناف جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۶۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

پژوهشگران فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که با آن می‌توانند محتویات چربی یا همان لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند.

به گزارش مشرق، دانشمندان فناوری تصویربرداری جدیدی را ابداع کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد تا درون یک سلول سرطانی را به صورت زنده ببینند و نحوه تعامل آن با محیط اطراف خود را مشاهده کنند.

به نقل از آی‌ای، این تیم به رهبری دانشگاه ساری(Surrey) در انگلیس به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی‌های(لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی بود.

لیپیدها اجزای کلیدی سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

این تکنیک با همکاری کالج دانشگاهی لندن توسعه یافته است و شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های یوکوگاوا(Yokogawa) و سایکس(Sciex) نیز در آن مشارکت داشته‌اند.

نظارت بر محتوای چربی سلول‌ها

با استفاده از سیستم شرکت یوکوگاوا به نام SS۲۰۰۰، سلول‌های سرطانی منفرد از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه‌برداری شد. این سیستم نوآورانه سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان تجزیه و تحلیل دقیق را فراهم می‌کند. عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر، یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در مرحله بعد، این سلول‌ها با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی شدند. این کار به پژوهشگران امکان داد تا قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند.

سپس این تیم با محققان شرکت Sciex برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف‌سنجی جرمی همکاری کرد. این روش به آنها اجازه می‌داد لیپیدها را بشکنند و ساختار واقعی سلول را تعیین کنند.

سرانجام کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

یوهانا فون گریشتن از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری گفت که مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند.

وی افزود: این امر طراحی یک درمان خوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در برابر درمان مقاومت می‌کنند. با این حال، همیشه ثابت شده است که مطالعه سلول‌های زنده پس از حذف آنها از محیط طبیعی، با جزئیات کافی برای درک واقعی آرایش آنها دشوار است. به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم سلول‌های زنده را زیر میکروسکوپ نمونه‌برداری کنیم و محتوای چربی آنها را یک به یک بررسی کنیم.

به گفته پژوهشگران این یافته‌ها می‌توانند بینشی در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به تشعشع ارائه دهند.

پژوهشگران همچنین از این رویکرد تازه کشف شده برای تجزیه و تحلیل مولکول‌های چرب لیپیدی در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب توجه است که آنها تفاوت‌هایی را در نمایه لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

کارلا نیومن معاون مدیر بخش تصویربرداری سلولی و دینامیک در GSK در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: روش جدید ما راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلاً ندیده‌ایم، هموار می‌کند. یک روز نیز ممکن است بتوانیم ببینیم که چگونه سلول‌های سرطانی با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم کند.

این تکنیک می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه دهد. همچنین می‌تواند به پزشکان در درک تأثیر تابش و تشعشع بر سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند. این مقاومت ممکن است به عود سرطان منجر شود.

درک عمیق‌تر از بیولوژی سرطان می‌تواند به توسعه درمان‌های مؤثرتری در آینده منجر شود.

علاوه بر این، پژوهشگران بیان می‌کنند که مطالعه لیپیدها داخل سلول‌های منفرد ممکن است به بخش‌های مختلف سلامت از جمله ایمنی و بیماری‌های عفونی نیز کمک کند.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • افزایش30 درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • افزایش ۲۰ درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان
  • خواص ظرف های ضد سرطانی