Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-حسین مظفر همزمان با روز بهزیستی و تأمین اجتماعی ضمن اشاره به ابعاد چهارگانه امور اجتماعی تأکید کرد: بهزیستی؛ نیازمند ارکان اساسی عدالت اجتماعی، رفاه اجتماعی، سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مجمع، عدالت اجتماعی را مهمترین آرمان و نتیجه توجه به سرمایه اجتماعی، تحقق پیشران‌های رفاه و تأمین اجتماعی و کنترل و کاهش مسائل و آسیب‌های اجتماعی در جهت حرکت به سمت سلامت اجتماعی دانست و اظهار داشت: تأثیرگذاری سیاستگذاری کلی در حوزه امور اجتماعی، منوط به توجه ویژه به این ارکان اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تصویب و ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی به عنوان گام اول حرکت به سمت نظام اسلامی، کارسازی گام دوم انقلاب اسلامی و تحقق تمدن اسلامی را نیازمند پیادهسازی فرایند تدوین، تصویب، ابلاغ و اجرای دقیق سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های سرمایه اجتماعی، سلامت اجتماعی و در نهایت عدالت اجتماعی دانست و گفت: به اعتقاد اکثر صاحبنظران و کارشناسان، جمعیت به عنوان رکن اساسی سرمایه اجتماعی در کشورهاست.
دکتر مظفر با اشاره به امتیازات ویژه و منحصر به فرد جمعیت ایران اسلامی، بهرهمندی از این سرمایه عظیم را خواستار شد و اضافه کرد: سیاست‌های کلی جمعیت و قوانین مرتبط ظرفیت‌های خوبی را در اختیار متولیان، مجریان، دلسوزان و فعالان حوزه جمعیت گذاشته که باید با احصاء دقیق احکام و پیادهسازی شاخص‌های مرتبط با این سیاست‌های کلی، نسبت به رصد مستمر و اجرای دقیق آن‌ها توسط دستگاه‌های مسئول اقدام کرد.
وی ادامه داد: سرزمین ایران دارای ظرفیت‌های عظیمی برای افزایش کمی و کیفی جمعیت است که از طریق پیادهسازی و اجرای صحیح سیاست‌های کلی مرتبط اعم از «آمایش سرزمین»، «جمعیت» و «خانواده» میتوانیم از این مواهب خدادادی استفاده کرده و همچنین از پتانسیل‌های کامل ایرانیان داخل و خارج از کشور و ظرفیت‌های اتباع غیرایرانی داخل کشور نیز بهرهگیری کنیم.
دکتر مظفر با اشاره به اینکه بند 11 سیاست‌های کلی جمعیت با محوریت «مدیریت مهاجرت به داخل و خارج البته با تدوین و اجرای سازوکار‌های مناسب» این فرصت را در میانمدت در اختیار قانونگذاران، متولیان و مجریان قرار میدهد، گفت: در تدوین برنامه هفتم نیز توجه به مسائلی، چون «محوریتبخشی به خانواده»، «اشتغالزایی موثر»، «توانمندسازی جمعیت مولد»، «افزایش نرخ باروری کلی»، «افزایش نرخ ازدواج و کاهش طلاق»، «کاهش زمان باروری بعد از ازدواج»، «کاهش فاصله گذاری‌های بین تولد فرزندان» و «پیشگیری از بروز انواع سقط جنین غیر قانونی» از جمله راهکار‌ها است.
عضو هیأت عالی نظارت مجمع، عدم تکامل پایگاه‌های جامع رفاه و بیمه ایرانیان و اتباع غیر ایرانی مقیم کشور را از جمله چالش‌های اصلی حوزه رفاه و تأمین اجتماعی برای رصد و برنامهریزی دقیق در جهت هدفمندسازی یارانه‌های آشکار و پنهان، پوشش فراگیر بیم‌های هموطنان، استقرار نظام چندلایه تأمین اجتماعی در سطوح امدادی، حمایتی و بیم‌های برشمرد و افزود: ایجاد رفاه عمومی، حمایت از گروه‌های هدف خدمات اجتماعی و برطرف ساختن فقر و محرومیت مستلزم عزم جدی برای بهرهگیری از ظرفیت‌ها و ابزار‌های هوشمند آماری در این حوزه است که بند 2 سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی نیز این فرصت را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.
حسین مظفر تأکید مستقیم و غیر مستقیم سیاستگذاران مجمع تشخیص مصلحت نظام بر موضوعات مرتبط با مسائل و آسیب‌های اجتماعی در بیش از یکصدوسی بند از سیاست‌های مختلف کلی نظام را بیانگر اهمیت کنترل و کاهش مسائل و آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه دانست و گفت: بعد از پایان فرایند تدوین سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی، مأموریت پیگیری امور تخصصی و کارشناسی مرتبط با ضرورتسنجی و کارسازی تدوین سیاست‌های کلی سلامت اجتماعی با محوریت پیشگیری و کاهش مسائل و آسیب‌های اجتماعی در کمیته امور اجتماعی تسریع شده و در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است؛ بهطوریکه این کمیسیون موظف شده در اسرع وقت با برنامهریزی و تدارک جلسات و نشست‌های تخصصی، از ظرفیت‌های کارگروه ذیربط، دستگاه‌های مرتبط و آحاد صاحبنظران جهت پیشنهاد اسناد پشتیبان اولیه سیاست‌های کلی مذکور اقدام نماید.
دکتر مظفر به موضوع عدالت اجتماعی که از جمله ارکان اساسی امور اجتماعی است اشاره کرد و گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری «حاکمیت دین خدا به معنای عدالت اجتماعی، ریشهکنی فقر و جهل و استضعاف و برقراری منظومه ارزش‌های اسلامی» است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید چندینباره رهبر معظم انقلاب بر موضوع عدالت اجتماعی را بیانگر اهمیت این موضوع در تحقق آرمان‌های اساسی جامعه، نظام و تمدن اسلامی دانست که علیرغم پیچیدگی مفاهیم، تعاریف و شاخص‌های مرتبط با موضوع، مستلزم پیگیری ویژه توسط سیاستگذاران، مجریان و آحاد جامعه است.
وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های اجتماعی جامعه ایرانی در افق سند چشمانداز 1404 اعم از «بهرهمندی از عدالت اجتماعی و امنیت اجتماعی»، «متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی»، «برخوردار از سلامت، رفاه، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر و توزیع مناسب درآمد»، «دوری از فقر و تبعیض» و «دارای روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی» و همچنین تأکید بند‌های متعددی از سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه (اعم از بند یک برنامه دوم، بند‌های یک و 30 برنامه سوم، بند 12 برنامه چهارم، بند 34 برنامه پنجم و بند 14 برنامه ششم)، سیاستگذاری کلان و اختصاصی در این زمینه را نیز ضروری دانست.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بهزیستی مسائل و آسیب های اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام سرمایه اجتماعی سلامت اجتماعی عدالت اجتماعی سیاست های کلی امور اجتماعی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۷۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی در مراسم روز ماما اظهار کرد: ایجاد هارمونی در بین رشته‌های علوم پزشکی از لوازم و تکالیف یک سیستم حرفه‌ای پیشرو است.

وی حوزه پزشکی را پرافتخارترین حوزه‌ها در کشور خواند و افزود: نقش ماما در بهبود شرایط مادر باردار که به گفت و گو و انتقال تجربیات و مهارت‌ها اعمال می‌شود، مصداق هنرمندی است.

فاضل گفت: ماماها، خانواده که پایه‌ای‌ترین واحد جامعه است را مراقبت می‌کنند و این باید حاکمیت را متوجه نماید که نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای و معیشتی ایشان مبذول کند.

وی همچنین به تفاهمنامه سازمان نظام پزشکی با وزارت آموزش و پرورش که طی آن بر تأمین مراقبین سلامت وزارتخانه از دانش آموختگان جامعه پزشکی از جمله مامایی تأکید شده است، اشاره کرد.

فاضل ضمن تأیید مشکلات حوزه‌ سلامت بر حفظ امید به عنوان یک راه استراتژیک تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال احمر زنجان در نذر سلامت
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال زنجان در نذر سلامت با قرارگاه جهادی الکفیل
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت
  • بهره‌مندی ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر
  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان
  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست