Web Analytics Made Easy - Statcounter

انگلیس قرار است آزمایش سلاح‌های لیزری خود را که به سبک سری فیلم‌های جنگ ستارگان ساخته شده‌اند، آغاز کند. این سلاح‌ها می‌توانند پهپادها و موشک‌ها را از فاصله شش مایلی (۹.۶ کیلومتری) ‌هدف قرار داده و ساقط کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از دیلی‌میل، شرکت تسلیحات‌سازی ریتون (Raytheon) انگلستان اعلام کرده که در سال آینده، یک مرکز یکپارچه‌سازی لیزری پیشرفته در لیوینگستون (Livingston) افتتاح خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز جدید اروپایی بر روی آزمایش، میدان‌دهی و نگهداری از سلاح‌های دفاعی لیزری با انرژی بالا (HEL) تمرکز خواهد کرد.

این تسلیحات به گونه‌ای طراحی خواهند شد که هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌ها، توپخانه‌ها و خمپاره‌ها را تنها با یک پرتو نور بسیار متمرکز از بین ببرند.

خبر عقد قرارداد شرکت ریتون برای ساخت یک سیستم تسلیحاتی لیزری برای وزارت دفاع بریتانیا (MoD) در سپتامبر سال گذشته (۲۰۲۱) اعلام شد. این سیستم قرار است بر روی یک وسیله نقلیه زمینی به نام Wolfhound نصب شود که یک کامیون زرهی سنگین شش چرخ است که توسط ارتش بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مایکل هافل (Michael Hofle)، مدیر ارشد لیزرهای انرژی بالا در شرکت ریتون می‌گوید: همه ما دیده‌ایم که پهپادها، موشک‌ها، توپخانه و خمپاره‌ها یک تهدید جدی هستند و تقاضا برای لیزرهای مقرون‌به‌صرفه برای شکست آن‌ها در حال افزایش است. ایجاد یک تاسیسات یکپارچه‌سازی پیشرفته در بریتانیا، نشان‌دهنده بلوغ فناوری ما و تعهد به ارائه سیستم‌های لیزری است که برای دفاع از آسمان به آنها نیاز داریم.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که لیزرهای پرانرژی می‌توانند تا ۳۰ درصد از زیرساخت‌های دفاع هوایی را در آینده تشکیل دهند.

دولت اعلام کرد که ۶.۶ میلیارد پوند بودجه دفاعی را طی چهار سال آینده برای تحقیق و توسعه تسلیحات جدید مانند موشک‌های مافوق صوت و سلاح‌های لیزری اختصاص خواهد داد.

جان گالاگر (John Gallagher)، مدیر عامل تسلیحات و حسگرها در ریتون بریتانیا، می‌گوید: ایجاد یک مرکز یکپارچه‌سازی لیزری در بریتانیا گام مهمی برای ارائه فناوری دفاعی پیشرفته است. این مرکز به موقعیت بریتانیا به عنوان یک کشور پیشرو در انرژی هدایت‌شده کمک می‌کند و تضمین می‌کند که این فناوری از آزمایشگاه به میدان آمده و عملیاتی شود.

ارتش بریتانیا در بهار سال ۲۰۲۳ یک سیستم تسلیحاتی لیزری را برای انجام آزمایشی شش ماهه دریافت خواهند کرد.

سیستم دفاعی لیزری قادر خواهد بود پهپادهای بدون سرنشین و متخاصم را با مهمات نامحدود و بدون هزینه که تنها یک پرتو لیزر ۱۵ کیلوواتی است، منهدم کند. این سیستم از یک حسگر الکترواپتیکال/مادون قرمز برای شناسایی پهپادهای دشمن از فاصله ۶ مایلی (۹.۶ کیلومتری) با دید ۳۶۰ درجه استفاده خواهد کرد. هنگامی که یک هدف تهدیدآمیز شناسایی شود، اپراتور لیزر قادر خواهد بود پرتو را به سمت هدف شلیک کرده و آن را بین دو تا ۱۲ ثانیه از بین ببرد. آن را می‌توان بر روی وسایل نقلیه نصب کرد یا در یک موقعیت ثابت قرار داد.

توبی مارشال (Toby Marshall)، مدیر شرکت ریتون می‌گوید: تفاوت عمده‌ای در هزینه‌ها و میزان پولی که باید برای دفاع از خود در برابر تهدیدات نسبتاً ارزان هزینه کنیم، وجود دارد.

پرتاب ۳۰ تا ۴۰ پهپاد با هزینه یک موشک دفاعی برای دشمن آسان است؛ اما با داشتن یک لیزر پرانرژی بسیار دقیق یا سیستم انرژی هدایت شده، که در آن هزینه هر شلیک به طور قابل توجهی کمتر است، می‌توانید انبوهی از این تهدیدات را خنثی کنید. در حالی که لیزر از خارج از کشور وارد می‌شود، اما بسیاری از قابلیت‌های نمایشگر، از جمله سیستم فرماندهی و کنترل، ردیاب رادار خارجی و آنتن جی‌پی‌اس (GPS) در بریتانیا توسعه خواهد یافت.

الکس رز-پارفیت (Alex Rose-Parfitt)، مدیر مهندسی ریتون می‌گوید: لیزرهای پرانرژی از آزمایشگاه به سوی میدان‌های جنگ در حال حرکت هستند. با وزارت دفاع بریتانیا برای تسریع توسعه این فناوری و در دسترس قرار دادن هرچه زودتر آن در حال همکاری هستیم. تا سال ۲۰۲۵، کشور را در خط مقدم این فناوری نوظهور قرار خواهیم داد و نیروهای مسلح بریتانیا را با بهترین راه حل‌های مقرون به صرفه مجهز خواهیم کرد.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سلاح لیزری ، بریتانیا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سلاح لیزری بریتانیا سلاح ها موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۷۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در هفته گذشته چالوس استان مازندران بعد از زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۹ کیلومتری با زمینلرزه دیگری به بزرگای ۳.۷ لرزید. به گفته دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا، گسل اصلی مرز شمالی استان مازندران شامل گسل‌های «مازندران»، «کاسپین» و «خزر» یک گسل راندگی پنهان است که لغزش عمودی دو میلی‌متر در سال و متوسط افقی ۳ میلی‌متر در سال را نشان می‌دهد. در جنوب البرز، امتداد گسل‌های «آستانه»، «فیروزکوه»، «مشا» و «طالقان» و از شرق به غرب از میزان لغزش ۵ تا ۲ میلی‌متر در سال تخمین زده شده است.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین گسل‌های لرزه‌زا در منطقه البرز مرکزی شامل گسل‌های زیر می‌شود:

* گسل شمال البرز
* گسل کاسپین (مازندران)
* گسل لاریجان
* گسل لار
* گسل مشا
* گسل کندوان
* گسل بلده

در خوی استان آذربایجان غربی دو زلزله به بزرگای ۲.۷ و زلزله‌های ۲.۸، ۲.۹ و ۴.۲ به ثبت رسید و کیانشهر استان کرمان با زلزله ۳.۹ و کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ لرزیدند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه اول اردیبهشت

کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری کنگ، ۳۳ کیلومتری بندر لنگه و ۴۷ کیلومتر جزیره تنب بزرگ این استان بوده است.

خوی استان آذربایجان غربی بعد از یک زلزله ۲.۷، زمینلرزه دیگری با بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد که رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری خوی و ۳۱ کیلومتری ایواوغلی استان آذربایجان غربی و ۳۵ کیلومتری تسوج استان آذربایجان شرقی بوده است.

در مرزن آباد استان مازندران زلزله ۲.۷ رخ داد.

یکشنبه ۲ اردیبهشت

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

معمولان استان لرستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۵ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۰ کیلومتری معمولان، ۲۲ کیلومتری ویسیان و ۲۴ کیلومتری خرم آباد این استان گزارش شد.

دوشنبه ۳ اردیبهشت

در اینچه برون استان گلستان زلزله ۲.۹ رخ داد.

بهاباد استان یزد زمینلره‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد که رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۰ کیلومتری بهاباد و ۴۰ کیلومتری بافق استان یزد و ۷۴ کیلومتری کوهبنان استان کرمان بوده است.

در فین استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۷ کیلومتری زمین به ثبت رسید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری فین، ۴۱ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۴ کیلومتری بندرعباس این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت

در چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز آن در ۳۳ کیلومتری چلگرد این استان، ۳۸ کیلومتری قلعه خواجه و ۶۵ کیلومتری لالی استان خوزستان بوده است.

در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

چالوس استان مازندران بعد از زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۹ کیلومتری، زمینلرزه دیگری به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۵ کیلومتری را تجربه کرد که کانون این رخدادهای لرزه‌ای در ۶ کیلومتری چالوس، ۱۱ کیلومتری نوشهر و ۱۴ کیلومتری کلارآباد این استان بوده است.

چهارشنبه ۵ اردیبهشت

در گتوند استان خوزستان زلزله ۲.۵ رخ داد.

در کیانشهر استان کرمان زلزله ۳.۹ در عمق ۶ کیلومتری به ثبت رسید که رومرکز آن در ۱۸ کیلومتری کیانشهر، ۲۲ کیلومتری کوهبنان و ۳۲ کیلومتری راور این استان گزارش شد.

جم استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۲۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۲ کیلومتری جم، ۲۸ کیلومتری بندر کنگان و ۳۲ کیلومتری بنک این استان گزارش شد. زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

پنج شنبه ۶ اردیبهشت

در بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۷ و در جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

جمعه ۷ اردیبهشت

در خوی استان آذربایجان غربی دو زلزله ۲.۷ و ۲.۹ به ثبت رسید.

دیگر خبرها

  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • رکابزنی ۱۸۰ کیلومتری با شعار «ارتش فدای ملت»
  • قلعه خواجه لرزید
  • (ویدئو) آتش المپیک؛ نمایش پهپادها در آسمان فرانسه
  • انتشار تصاویر و ویدیویی از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یمن
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • جنگ پهپادها در آسمان؛ شیوه جالب برای ساقط کردن پهپاد اوکراینی! | فیلم
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته