Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@15:48:47 GMT

متاورس چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۷۹۴۵

متاورس چیست؟

این جهان جدید و مرموز آنقدرها هم که فکر می‌کنید ساده نیست. اگر شما هم دوست دارید بیشتر بدانید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

با اینکه فهم کلیت متاورس ساده است؛ مفهوم شفاف و روشنی برای آن وجود ندارد! با همه اینها اکثر افراد فعال در حوزه اینترنت فناوری معتقدند متاورس انقلابی در صنعت اینترنت و فناوری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیچیدگی برای تعریف این جهان مجازی جایی جالب می‌شود که بدانید ایده آن اصلا چیز ناب و جدیدی نیست. ایده متاورس برای اولین بار در سال 1992 در رمان Snow Crash ظاهر شد. این ایده‌ خیلی سریع توسط شرکت‌های مختلف به کار گرفته شد و پلتفرم‌های مختلفی را به وجود آورد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به Second life اشاره کرد.

برای ورود به متاورس تنها به یک هدست واقعیت مجازی نیاز خواهید داشت. هر فرد در این جهان مجازی آواتاری دارد که برای برقراری ارتباط و تعامل با دیگر کاربران از آن استفاده می‎کند. خرید و فروش در این جهان مجازی با استفاده از رمزارز ها انجام می‌شود و بازی‌های کامپیوتری بخشی از این جهان هستند. اینها تعاریفی است که از همان ایده‌های اولیه تا پروژه‌های مختلف متاورس برای توصیف آن استفاده می‌شد.

هیچکدام از این توضیحات و تفاسیر نمی‌تواند متاورسی که امروز به دنبال توسعه آن هستیم را به طور کامل تعریف کند. پیشرفت تکنولوژی‌های مربوط به واقعیت مجازی، شبیه سازی حس لامسه، چیپ‌های مدرنی مثل نورالینک باعث شده‌اند تا متاورس به چیزی بیشتر از یک دنیای مجازی برای تفریح و سرگرمی بدل شود.

متاورس فقط مزیت نیست!

متاورس هم مانند تمام پروژه‌ها و پلتفرم‌ها معایب مخصوص به خود را دارد. اولین و مهم‌ترین مشکل این پروژه، دور کردن انسان‌ها از جنبه فیزیکی زندگی است. خیلی از ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی انسان‌ها بدون برخورد فیزیکی تحلیل خواهد رفت. ساده‌ترین مثال برای این مورد، سلامتی جسم ما است. بسیاری از ما در صورت تنهایی به تناسب اندام و سلامتی جسمی اهمیت نخواهیم داد.

مورد دوم که می‌تواند شما را از فعالیت در متاورس منصرف کند، حمله‌های سایبری است. در دنیای مجازی تنها بحث دزدیده شدن پسورد و عکس‌ها مطرح نیست. این تمام زندگی شما است که در معرض خطر حمله سایبری قرار می‌گیرد. تمام آنچه سالها برایش زحمت کشیده‌اید می‌تواند در کسری از ثانیه محو شود.

همه ما پروژه متاورس را با فیسبوک می‌شناسیم. با این حال فیسبوک تنها شرکتی نیست که با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت وارد مسیر توسعه متاورس شده است. مایکروسافت، سونی، گوگل، اپیک گیمز و شرکت‌های مختلف دیگری نیز در تلاش‌اند تا با توسعه اولین متاورس، بازار جهانی را تحت کنترل خود بگیرند. در نتیجه برای پیدا کردن جواب این سوال باید صبر کرد و دید کدام شرکت‌ها این مسابقه را خواهند برد.

زندگی در متاورس چگونه خواهد بود؟

طبق اخبار و اطلاعاتی که در رابطه با متاورس منتشر شده است؛ توسعه دهندگان در تلاش‌اند تا زندگی در این جهان مجازی را تا جای ممکن با زندگی در جهان واقعی منطبق کنند. این یعنی شما می‌توانید در این پلتفرم خانه بخرید، کنسرت برگزار کنید یا به سینما بروید!

احتمالا با خود فکر می‌کنید ایده خرید و فروش دارایی‌های مجازی مثل خانه یا زمین مسخره به نظر می‌رسد. با این همه شرکت‌های بزرگ از همین حالا در حال خرید خانه و زمین در متاورس هستند. همین چند وقت پیش بود که شرکتی کانادایی با پرداخت 2.5 میلیون دلار یک زمین در بلاک چین اتریوم خرید!

به احتمال بسیار زیاد شبکه‌های مجازی نیز در این دنیا ادغام خواهند شد. این بدان معنا است که برنامه‌هایی مثل اینستاگرام، واتساپ و ... در متاورس ادغام می‌شوند تا کاربران این جهان مجازی بتوانند از تمام قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی در زندگی مجازی خود استفاده کنند.

بازی‌ها در متاورس

یکی از بخش‌های بسار جذاب و هیجان انگیز متاورس، همین بازی‌های کامپیوتری هستند. برای مثال، فکر کنید به جای نشستن پشت مانیتور و استفاده از دسته و کیبور برای بازی کالاف دیوتی، می‌توانید تفنگ را در دست بگیرید و وارد بازی ‌شوید! همین ویژگی می‌تواند به تنهایی تمام صنعت گیمینگ را دچار تغییر و تحول کند.

شرکت‌های بازی سازی بزرگی مثل سونی و بیلزارد طراحی و توسعه بازی‌های سازگار با متاورس را شروع کرده‌اند. شرکت‌های کوچک نیز به آرامی در مسیر توسعه بازی‌های سازگار با فناوری واقعیت مجازی حرکت می‌کنند.

 بهترین ارزهای متاورس

حال که با متاورس این دنیای رو به پیشرفت آشنا شدید، بدنیست بهترین ارزهای متاورس در سال 2022 را هم بشناسید.

ایپ کوین  (APE) سند باکس  (SAND) دیسنترالند  (MANA) های استریت  (HIGH) فلوکی اینو  (FLOKI) متاهیرو (HERO)

هویت دیجیتال و مالکیت در متاورس

به احتمال بسیار زیاد اکوسیستم هویتی و مالکیتی متاورس بر روی بلاک چین توسعه خواهد یافت؛ چرا که بلاک چین از آزمون‌های مختلف سر بلند بیرون آمده است. معاملات انجام شده در شبکه بلاک چین به شکلی شفاف و دقیق ثبت می‌شود. به علاوه کیف پول دیجیتال هر فرد می‌تواند نقش کارت شناسایی وی در Metaverse را بازی کند.

بلاک چین در بحث مالکیت دارایی‌های دیجیتال نیز به پاسخ درستی رسیده است که می‌تواند پروژهایی مثل متاورس فیسبوک را نجات دهد. بله! راجع به NFT صحبت می‌کنیم. این توکن‌های غیر قابل تبدیل به کاربران اجازه می‌دهند مالکیت بی چون و چرای دارایی‌های مجازی خود را در دست داشته باشند. در بیان ساده‌تر با خرید خانه، زمین یا هر دارایی دیگری در متاورس،توکنی دریافت می‌کنید که نقش سند را در این جهان بازی می‌کند.

تجهیزات مورد نیاز برای ورود به متاورس

تجهیزات مورد نیاز برای ورود به متاورس بسته به شرکت توسعه دهنده آن متفاوت خواهند بود. برای مثال جهت ورود به متاورس فیسبوک باید Oculus Quest 2 را بخرید اما برای ورود به متاورس سونی، HTC یا شرکت‌های دیگر علاوه بر هدست به کامپیوتر یا کنسول‌های بازی این شرکت‌ها نیز نیاز خواهید داشت. البته در صورت همه‌گیر شدن متاورس، همه شرکت‌ها به سمت یک طراحی مستقل و کم هزینه خواهند رفت تا مشتریان بیشتری جذب کنند.

علاوه بر موارد بالا، گوشی‌های هوشمند نیز وارد دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شده‌اند. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند مثل سیائومی، هواووی و سامسونگ در حال طراحی و تولید هدست‌هایی هستند گوشی‌های هوشمند را به دری برای ورود به متاورس تبدیل می‌کنند.

چقدر به یک متاورس واقعی نزدیک هستیم؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، سالهای زیاد از ارائه ایده اولیه متاورس می‌گذرد. با این حال هیچ شرکتی موفق به توسعه کامل و جامع آن نشده است. تصمیم فیسبوک برای کار کردن روی این ایده، به این دلیل مهم است که در دنیای امروز ما مردم آماده پذیرش چنین ایده‌ای هستند. به علاوه، فناوری بلاک چین تمام مشکلاتی که در گذشته بر سراه توسعه متاورس بود را حذف کند.

از همه این نکات می‌توان به این نتیجه رسید که یک متاورس واقعی از هر زمانی به ما نزدیک‌تر است و دیر یا زود یکی از شرکت‌های فعال موفق به توسعه آن خواهد شد.

بخواهیم یا نخواهیم بخش عمده‌ای از زندگی ما به اینترنت و هویت‌مان در فضای مجازی گره خورده است. وجود متاورس می‌تواند این جنبه از زندگی ما را پررنگ‌تر و تعامل مجازی را متحول کند. با این همه، نمی‌توان از چالش‌ها و مشکلات احتمالی چشم پوشی کرد؟ به نظر شما مزایای متاورس به معایب آن می‌چربد یا نه؟

کد خبر 691923

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: برای ورود به متاورس جهان مجازی واقعیت مجازی بلاک چین شرکت ها بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۷۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد

بازدید ایلان ماسک از چین ظاهرا نتایج فوری به همراه داشته است. طبق توافق با شرکت جستجوی اینترنتی بایدو، تسلا از داده‌های نقشه این شرکت برای فناوری کمک‌راننده در بزرگترین بازار خودرو جهان استفاده خواهد کرد.
 
به گزارش یورونیوز؛ ایلان ماسک در آخر هفته سفری از پیش اعلام نشده به چین داشت. این میلیاردر آمریکایی تصویری از دیدار خود با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین را در شبکه ایکس یا همان توییتر منتشر کرد. 
 
به گفته منابع خبری بلومبرگ، بایدو که بر جستجوی اینترنتی در چین تسلط دارد، با ارائه نقشه و مسیریابی به تسلا کمک می‌کند تا فناوری کمک‌راننده خود را که «رانندگی کاملاً خودکار» یا همان FSD می‌نامد، راه‌اندازی کند. خدمات نقشه که برای فناوری‌های کمک‌راننده حیاتی است به شدت توسط دولت چین کنترل می‌شود.
 
البته FSD قابلیت رانندگی خودکار را ارائه نمی‌دهد و همچنان به راننده‌ای نیاز دارد که دستش روی فرمان و در هر لحظه آماده کنترل خودرو باشد. با این حال، راه‌اندازی این فناوری در چین می‌تواند به تسلا در رقابت شدید برای سهم بازار در این کشور کمک کند و درآمد بیشتری را برایش به ارمغان بیاورد. این فناوری ماهانه ۹۹ دلار هزینه دارد و در بسیاری از کشورها هم در دسترس نیست. 
 
ماسک معمولا روابط خوبی با رهبران خودکامه و دست راستی در دنیا دارد و برعکس چندان با سیاستمداران کشورهایی با نظام‌های دموکراتیک مناسبات خوبی ندارد. 
 
او با بولسونارو رئيس جمهوری پیشین برزیل، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان بسیار دوست است و حالا او تلاش دارد برای پیشبرد منافع اقتصادی‌اش روابط گرم و دوستانه‌ای هم با چین و رهبران این کشور داشته باشد. 
 
در حالی‌که ایالات متحده همواره از چین به دلیل سیاست‌هایش انتقاد می‌کند، ماسک در توییتر با انتشار تصویری از خود با نخست وزیر چین نوشته است که از دیدار با لی افتخار می‌کند. 
 
روابط ماسک با چین به دلیل منافع تجاری متعددش پیچیده است. شبکه «ایکس» توسط دولت چین که سانسوری سفت و سخت دارد، مسدود شده است. دولت چین همچنین در مورد برخوردهای نزدیک بین ایستگاه فضایی خود و ماهواره‌های پرتاب‌شده توسط شرکت «اسپیس‌ایکس» به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.
 
با این حال، تسلا کارخانه‌ای در شانگهای دارد و مدل Y این شرکت، پرفروش‌ترین خودروی برقی یا هیبریدی شارژی در چین در مارس ۲۰۲۴ بوده است. دو مدل پرفروش‌تر متعلق به BYD، یک شرکت سازنده چینی است که با تسلا برای تبدیل شدن به بزرگترین فروشنده خودروهای الکتریکی جهان رقابت می‌کند.
 
بازدید و گزارش توافق با بایدو با هیجان سرمایه‌گذاران تسلا مواجه شد که بسیاری از آن‌ها برای توجیه موقعیت تسلا به عنوان باارزش‌ترین خودروساز جهان، روی قابلیت‌های بالقوه رانندگی خودکار حساب باز کرده‌اند. 
 
از اثرات مثبت این توافق برای تسلا می‌توان به افزایش ۶ درصدی سهام این شرکت در بازارهای نیویورک اشاره کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • المپیک با طعم سبزیجات
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام