Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@03:13:27 GMT

جنگل زنده است نفس می کشد/ آتش به جان زاگرس نیندازید

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۳۹۶۰۷

جنگل زنده است نفس می کشد/ آتش به جان زاگرس نیندازید

بر اساس گزارشات واصله مهمترین دلایل وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی دو عامل انسانی و طبیعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، جنگل و مرتع ، آنچه که منابع ملی نامیده اند میراثی بس گران بها و بی نظیر است با هزاران مزیت برای زمین و موجودات ساکن زمین، در اهمیتش همین بس که وقتی آدمی میخواهد خارج از خانه دقیقه ای سکنی گزیند آنچه که به ذهنش خطور میکند بودن دشتی سرسبز با درختانی وسیع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همین عرصه های طبیعی هر بار به شکلی مورد بی مهری قرار می گیرند گاهی با اره برقی سودجویان، گاهی با چرای بی رویه دام و گاهی با آتش سوزی، آتشی که بر دامن جنگل می افتد نه تنها منابع ملی بلکه خانه صدها موجود زنده را هم خاکستر میکند و چه چیزی دلخراش تر از اینکه موجودی که خداوند آن را خلق کرده در آتش جان دهد و یا لانه اش ویران شود.

در ۵ سال اخیر ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی طعمه حریق شده است

ان شاالله کولانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: سطح منابع طبیعی استان یک میلیون و ۶۲۴ هزار هکتار است که از این مقدار ۵۲۷هزار هکتار آن جنگل و ۱میلیون و ۹۷ هزار هکتار آن را مراتع تشکیل داده است.

کولانی با اشاره به اینکه در طی ۵ سال اخیر حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی طعمه حریق شده تصریح کرد: بیشترین سطح آتش سوزی های رخ داده در سال های اخیر را شهرستان های کرمانشاه، پاوه، گیلانغرب و دالاهو به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: مهمترین دلایل وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی را بر اساس گزارشات واصله و بازدید های میدانی در دو عامل انسانی و طبیعی می توان دسته بندی کرد.

کولانی گفت: عوامل انسانی شامل بی احتیاطی  گردشگران و طبیعتگردان در خاموش نکردن آتش است، آتش زدن پس چر مزارع توسط کشاورزان، اختلافات قومی قبیله ای، رعد و برق، خشکی هوا، انعکاس تابش خورشید از دیگر دلایل آتش سوزی در عرصه های استان کرمانشاه است.

۶۰ درصد حریق های رخ داده در عرصه های منابع طبیعی استان کرمانشاه بی احتیاطی گردشگران و طبیعت گردان است

کولانی افزود: به این افراد توصیه می کنیم  به جای روشن کردن آتش در طبیعت از اجاق های خوراک پزی استفاده کنند و در صورت نیاز به روشن کردن آتش حتما از خاموش شدن آن قبل از خروج از جنگل اطمینان حاصل نمایند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: افراد از رها سازی بطری های شیشه ای که مانند ذره بین عمل کرده و ظروف فلزی براق که موجب انعکاش تابش خورشید می شونر در طبیعت جدا خودداری کرده، کشاورزان نیز از آتش زدن پس چر مزارع خصوصا در مزارع متصل به عرصه های منابع طبیعی اکیدا خودداری کنند چرا که کوچکترین خسارتی به منابع طبیعی استان کرمانشاه اثرات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه تابستان از فصل های حساس است که احتمال وقوع آتش سوزی در آن بیشتر است از هم استانی ها خواست هرگونه حریق، تخریب و تصرف، ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه های منابع طبیعی را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ بصورت شبانه روزی به مامورین این اداره کل اطلاع دهند.

کولانی گفت: از ابتدای سال جاری  تاکنون هیچگونه آتش سوزی قابل ذکری به وقوع نپیوسته است هرچند تعدادی حریق حادث شده که بلافاصله با اقدام سریع نیروهای این اداره کل و دیده بان های محلی مستقر در مناطق بحرانی به سرعت اطفاء و از سرایت آن به جنگل ها و مراتع جلوگیری شده است.

امکانات موجود جوابگوی حفاظت از منابع طبیعی استان نیست  

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: جهت اطفاء حریق های حادث شده علاوه بر امکانات اطفاء حریق هوایی مانند بالگرد، وسایل و تجهیزات انفرادی و گروهی مانند تجهیزات حفاظتی، دمنده، فلاش بک،استفاده از توان نیروهای بومی از طریق تجهیز نمودن آن ها و به کارگیری به صورت دیده بان نیاز است که در حال حاضر امکانات و اعتبارات تخصیص یافته جوابگوی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی نیست.

وی تصریح کرد: هرچند با تلاش شبانه روزی جنگلبانان خدوم منابع طبیعی به سختی حفاظت و حمایت از عرصه ها صورت می گیرد اما حفاظت اصولی نیازمند تامین اعتبار،تخصیص نیرو و تجهیز آن ها است.

سری به پاوه میزنم شهرستانی که در اطراف راه های عبوریش درختان قد برافراشته اند، محلی ها میگویند بهار طبیعت پاوه به لطف همین درختان بسیار زیبا و غیر قابل وصف است، تصور کنید این درختان نبودند آن وقت اطراف جاده و راه ارتباطی پاوه به کرمانشاه فقط زمین برهوت بود زیبایی پاوه به خاطر همین درختان است.

۹۴ درصد محدوده شهرستان پاوه اراضی ملی است

هادی حیدری راد مدیر منابع طبیعی شهرستان پاوه گفت: از طرف اداره کل منابع طبیعی استان ۱۵ نفر دیدبان به صورت مقطعی در اختیار شهرستان پاوه قرار گرفته است از اول خرداد تا آخر مهر ماه برای حفاظت بیشتر از عرصه های طبیعی چرا که در این چند ماه احتمال وقوع آتش سوزی بیشتر است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، ۶ نفر از نیروهای یگان حفاظت پاوه هم تجهیز شده اند و دائما در حال سرکشی و گشت در عرصه های طبیعی شهرستان هستند.

لزوم آموزش راهکاری موثر برای جلوگیری از آتش سوزی

حیدری راد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴ دوره آموزش اطفاء حریق در پاوه برگزار شده که تا آخر سال به ۱۰ دوره خواهد رسید در این دوره ها به دنبال آگاه سازی مردم و جوامع محلی برای حفاظت از منابع طبیعی هستیم.

وی افزود: علاوه بر این در روستاها و مساجد هم دوره هایی برای روستاییان برگزار خواهیم کرد البته به واسطه همین برنامه ها مردم نسبت به قبل بسیار آگاه تر و طبیعت دوست شده اند که این کمک بزرگی به منابع طبیعی شهرستان پاوه است چرا که آگاهی بیشتر یعنی آسیب کمتر.

حیدری راد خاطر نشان کرد: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون موردی از آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی شهرستان نداشته ایم و امیدواریم مابقی ماه های سال هم به این صورت باشد.

با طبیعت مهربان باشیم

آقای حسین رضایی از کشاورزان شهرستان قصرشیرین است به دیدنش میروم آن هم در هوای بسیار گرم قصرشیرین از اطرافیانش شنیده بودم با آنکه سنش بالا رفته اما هر گوشه ای از باغ خود که جایی داشته باشد درختی غرس می‌کند با او به صحبت می‌نشینم چهره ای مهربان با دستانی زحمت کش که کمی هم می‌لرزد با دستش درختان را نشانم می‌دهد و می‌گوید همه اینها را خودم کاشته ام یکیش خرما است یکیش لیمو است.

وقتی میگویم عمو حسین چرا با این سن و سال درخت غرس می‌کنی جواب میدهد؛ چرا ندارد همین درخت باغ من مال هشتاد سال پیش است پدرم کاشت من وفرزندانم از آن استفاده کردیم ما هم باید بکاریم برای نوه هایمان و بچه هایمان، گاهی اوقات داخل قصرشیرین رد می شوم و می‌بینم درختی شاخه ای ازش شکسته مثل اینکه وجودم را آتش می‌زنند درخت هم زنده است نفس می کشد رشد می کند نباید آسیبی به آن رساند.

حرف هایش را ادامه داد و گفت: ای کاش آنقدر توان داشتم که می‌توانستم نقطه نقطه قصرشیرین را درخت بکارم زمین خدا باید استفاده کرد مخصوصا برای ما که عموما هوا خاک آلوده است مگر این درختان به دادمان برسند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عرصه های منابع طبیعی منابع طبیعی استان استان کرمانشاه کل منابع طبیعی طبیعی شهرستان شهرستان پاوه آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورا؛ اختلافات طبیعی است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حواشی جلسه قبلی شورا گفت: در شورایی که زنده است اختلاف نظر طبیعی است؛ نباید مهم قلمداد شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا،مهدی چمران امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه علنی شورای در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: روز کارگر را به همه شما که کارگران خوبی هستید و همه که کارگر هستیم تبریک می گویم و امیدواریم که کارگران خوبی باشیم و برای کشورمان خوب کار کنیم و همه کارگران موفق باشند.

وی افزود: امروز ناصر امانی عضو شورا گزارشی از محله جوادیه ارائه می‌کند و معاون فنی و عمران هم گزارشی از دو پروژه شهر تهران ارائه خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: گزارش خزانه‌دار شورای شهر امروز ارائه شده است و اصلاحیه غرف و اماکن میادین نیز مطرح خواهد شد.

چمران در خصوص حواشی جلسه قبل شورا، تصریح کرد: در شورایی که زنده است و همه دلشان برای مسایل مهم به ویژه حملونقل می تپد، به هر حال اختلاف نظر و برداشت رخ می‌دهد و مسایل طبیعی است یک مجلس زنده چنین مسایلی را دارد.

وی اضافه کرد: اینکه کسی اسناد و مدارک خاصی دارد و عنوان کنند، ممکن است به مشکلاتی بر بخوریم و البته امیدواریم اینطور نشود و این را هم بگویم که اینها ربطی به شورا نداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برگزاری نمایشگاه پرمخاطب اکسپو در سئول، تصریح کرد: ما به دوستان خیلی گفتیم و خواستیم اما نشد، عزیزان رسانه‌ای نیز مقاله خوبی نوشتند که تشکر می کنند، ما مرتب گفتیم و رها نمی‌کنیم.

چمران گفت: به دادستانی و قوه قضائیه هم این موضوع را اعلام کردیم و نامه‌ای برای دولت نوشته شد؛ فکر می کنم در دولت باید حل کنیم، البته با وزیر صمت صحبت داشتند و قول دادند حل می کنند اما تاکنون حل نشده است.

منبع: فارس

کد خبر 749297

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • چمران: در شورایی که زنده است اختلاف‌نظر طبیعی است
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان