Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:16:44 GMT

قیمت‌گذاری دستوری محصولات غذایی چالشی مهم است

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۰۲۳۶

قیمت‌گذاری دستوری محصولات غذایی چالشی مهم است

ایسنا/فارس رئیس انجمن کارفرمایی و صنایع غذایی و تبدیلی فارس، قیمت‌گذاری دستوری محصولات غذایی را به عنوان یک چالش مطرح کرد و گفت: این مهم موجب شده که تولیدکننده نتواند محصولی به بازار عرضه کند.

جمال رازقی شامگاه چهارشنبه ۲۹ تیر در همایش روز جهانی ایمنی غذا در شیراز با طرح این سوال که چرا بحث غذا و به ویژه سلامت محصولات غذایی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این صنعت امروز یکی از صنایع مهم و پردرآمد است که حمایت از آن می‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدکننده باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند، افزود: در سال ۹۹ حجم کل تولیدات کشاورزی استان فارس ۱۲.۹ میلیون تن و ۱۱ میلیون تن محصولات زراعی و باغی بوده است‌.همچنین ۷۶۵ واحد تولیدی غذایی تاکنون به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است. 

رازقی با بیان اینکه ظرفیت این واحدهای تولیدی ۳ هزار و ۸۳۵ تن با اشتغال ۱۰ هزار نفر است، عنوان کرد: صادرات محصولات غذایی استان فارس در سال گذشته ۶۲ میلیون دلار بوده است اما آنچه امروز امنیت غذا را تهدید می‌کند تورم و گرانی است. 

رئیس انجمن کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی فارس با بیان اینکه در واحدهای صنایع غذایی قیمت تمام شده محصولات ۹۳ درصد شرکت‌ها افزایش و فروش ۷۹ درصد واحدها کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: در لبنیات و شیر که این کاهش فروش فاجعه است و بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرف‌کننده لبنیات به عنوان عنصر اصلی قادر به خرید نیست. 

او با بیان اینکه نرخ تورم سال گذشته ۴۰‌.۲ بوده که برای امسال پیش‌بینی ۴۱ درصد است، گفت: نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی برای امسال منفی ۲.۵ تا ۶.۵ درصد مثبت است این در حالی است که در بخش صنعت غذا افزایش قیمت مواد اولیه اصلی چندین برابر شده که در لبنیات به ۷۰ درصد رسیده است. 

رازقی با اشاره به قطعی برق صنایع علیرغم دستور استاندار برای عدم قطع برق صنایع غذایی گفت: در این باره هیچ توجهی نشده است و مشکلاتی را برای صنایع ایجاد کرده است. 

رئیس اتاق بازرگانی فارس قیمت‌گذاری دستوری محصولات غذایی را چالش دیگری عنوان کرد و گفت: این امر سبب شده که تولیدکننده نتواند محصولی به بازار عرضه کند که همین امر نیز شائبه احتکار را برای تولیدکننده فراهم می‌کند و همزمان با افزایش قیمت تمام شده دو راه پیش پای واحدهای تولیدی است یکی کاهش کیفیت و دیگری تعطیلی.  

او با بیان اینکه با توجه به پتانسیل‌های استان در کشاورزی؛ تولید رشد نکرده است، افزود: امید است قدم‌های بزرگی برای توسعه صنایع تبدیلی برداریم چون هم می‌تواند اشتغال و هم ارزش افزوده ایجاد کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر حمایت از تولید اظهارداشت: در کمیسیون جهش تولید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گرفته و امید است که در صحن نیز به تصویب برسد. 

جعفر قادری با بیان اینکه امیدواریم که با اجرای کامل این طرح در چند بخش تامین مالی، بازار پول و سرمایه، استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و با استفاده از صندوق تضمین فعالیت تولید تسهیل شود، گفت: در این طرح موانع تامین مالی برشمرده و تلاش شده که این موانع برطرف شود. 

او با بیان اینکه طرح دیگری که در کمیسیون برنامه و بودجه مصوب شده در راستای توسعه ظرفیت شهرک‌های صنعتی و گلخانه‌ای است، افزود: تکالیف دولت در این بخش توسعه داده شده است. 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از معضلات پراکندگی واحدهای صنعتی است که باید در قالب شهرک‌های صنفی و تولیدی آورده شود، عنوان کرد: باید از مزایایی که شهرک‌های صنعتی دارند برای اینها نیز در نظر گرفته شود. 

او خاطرنشان کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای، راه‌اندازی پایانه صادراتی و بحث سورتینگ و بسته‌بندی نیز در استان باید انجام شود که با ورود یک سرمایه‌گذار این امر را پیگیری می‌کنیم و با توجه به اهمیت و جایگاه واحدهای کشاورزی و غذایی باید این کار انجام شود. 

قادری با بیان اینکه متناسب با بخش کشاورزی سهم اشتغال مناسب نیست، گفت: باید با تلاش و جدیت این سهم را در استان تقویت کنیم؛ تعامل با سرمایه‌گذاران خارج از استان نیز در حال پیگیری است تا دوباره به استان برگردند همچنین شهرک صنعتی گیاهان دارویی نیز جا برای کار دارد و امیدوارم که پیگیری شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی فارس صنایع غذایی قيمت گذاري دستوري محصولات غذایی محصولات غذایی صنایع غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۰۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور

 معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به خارج از کشور ارسال شد، که این میزان در مقایسه با صادرات هفت میلیون دلاری سال ۱۴۰۱، رشد دو برابری داشته است.


نورالله عبداللهی با بیان اینکه این آمار صادراتی جدا از ارسال شخصی هنرمندان است، افزود: دست بافته‌های داری، سفال، قلمکار و محصولات چوبی و فلزی همچون مینا از صنایع دستی است که در کشور‌های خارجی خریداران زیادی دارد.


معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان از کشور‌های مقصد صادراتی گمرکی صنایع دستی استان اصفهان هستند.


به گفته مجد الدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، استان اصفهان ۱۰۰ هنرمند شناسنامه دار فعال دارد.


استان اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان، مهد این هنر‌های دستی است.


۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد، استان اصفهان میراث دار ۲۰۰ رشته است.


رشته‌های مینا، قلمکار، گلیم، قلمزنی، خاتم، فیروزه کوبی، منبت، خراطی و سفال از جمله صنایع دستی بومی استان اصفهان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور