Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@15:20:13 GMT

این حق به زن ناشزه تعلق می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۰۸۳۶

زنان، به محض وقوع عقد نکاح، دارای حقوق مالی مخصوص به خود می‌شوند. یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زنان، در طول زندگی مشترک، اجرت‌المثل بوده که به آن، اجرت‌المثل ایام زوجیت نیز گفته می‌شود. ناطقان: در قانون مدنی، شرایطی برای دریافت اجرت‌المثل پیش‌بینی شده که در عمل، گرفتن آن را اندکی دشوار می‌کند. عدم نشوز زن، یعنی تمکین عام و خاص داشتن زن، نسبت به شوهر از جمله شرایط برخی حقوق مالی، نظیر نفقه به وی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا به زن ناشزه اجرت‌المثل تعلق می‌گیرد؟
اجرت‌المثل زن چیست؟

قانون مدنی، در تبصره ماده ۳۳۶ خود، اجرت‌المثل زن را تعریف کرده است. تبصره ماده ۳۳۶، در تعریف اجرت‌المثل، مقرر می‌دارد:

"چنانچه زوجه، کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار، اجرت‌‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع، انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن، حکم می‌‌نماید.”

بر اساس آنچه در این ماده آمده، در تعریف اجرت‌المثل باید گفت: اجرت‌المثل، مزد کارهایی است که زن، در طول زندگی مشترک در خانه همسر خود و به دستور او انجام داده و در عرف، به این کارها مزد یا اجرت تعلق می‌گیرد. با توجه به این ماده، انجام این کارها نباید شرعا بر عهده زن باشد و زن نیز نباید، قصد تبرع و رایگان انجام دادن آن‌ها را داشته باشد. اگر به مباحثی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب کدام زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند؟ مراجعه کنید.
شرایط تعلق اجرت‌المثل به زن

    زن، این کارها را به دستور مرد انجام داده باشد.
    زن، در انجام این کارها،قصد تبرع یا رایگان انجام دادن، نداشته و نگوید که این کارها وظیفه هر زنی است. بلکه با قصد دریافت مزد، این قبیل کارها را انجام داده باشد؛ یعنی اگر قصد تبرع یا نیکی داشته، اجرت‌المثل به او تعلق نمی‌گیرد.
    زن، کارهایی را انجام داده باشد که به لحاظ شرعی به عهده وی نبوده، مانند آشپزی، نظافت و غیره.

اجرت المثل زن
اجرت المثل زن ناشزه

به موجب مقررات قانونی، زن ناشزه به زنی گفته می‌شود که از شوهر خود تمکین عام و خاص نمی‌کند. یعنی وظایف زناشویی خود را انجام نمی‌دهد. به عنوان مثال، درصورتی‌که زن، از تمکین خاص یعنی روابط زناشویی با همسرش خودداری کند یا به محلی غیر از محل سکونت همسر برود، مرتکب عدم تمکین شده و عنوان زن ناشزه، به وی تعلق می‌گیرد. البته اثبات نشوز، نیازمند ثبت دادخواست الزام به تمکین از سمت مرد و اثبات عدم تمکین زن است.

همان‌گونه که گفتیم، اجرت‌المثل، مزد کارهایی است که زن، در طول زندگی زناشویی، در منزل مشترک انجام داده است. گاهی زن، صرفا ترک تمکین خاص می‌کند، بدین نحو که صرفا با همسر خود، رابطه جنسی برقرار نمی‌نماید اما همچنان در منزل مرد زندگی کرده و فرض بر این است که کارهای منزل را انجام می‌دهد. در این حالت، گرچه او ناشزه است ولی چون از انجام کارهای منزل، خودداری نمی‌کند، مستحق دریافت اجرت‌المثل است. چنانچه زن اقدام به ترک منزل کرده باشد یا در منزل از انجام امور خودداری کند، در صورت اثبات، مستحق دریافت اجرت‌المثل نیست. برچسب ها: حق ، زن ناشزه ، اجرت المثل

منبع: ناطقان

کلیدواژه: حق زن ناشزه اجرت المثل انجام داده اجرت المثل زن تعلق می گیرد زن ناشزه قصد تبرع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۰۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار منزل مسکونی در قم

بنا بر اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم، بعدازظهر امروز جمعه ۷اردیبهشت ماه ساعت ۱۸:۰۰ انفجار منزل مسکونی در بلوار عمار یاسر به مرکز فرماندهی آتش نشانی قم اعلام شد.

بلافاصله ۲دستگاه خودرو اطفاء حریق به همراه ۶نفر آتش نشان به محل حادثه اعزام شدند.

در این حادثه یک نفر خانم ۳۲ ساله دچار سوختگی و مصدومیت شد که توسط نیرو‌های آتش نشانی از منزل خارج شده و تحویل عوامل اورژانس شد.

علت حادثه توسط تیم علت یابی حریق و حوادث در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود /تا زمانی که شایعات دراینباره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • انفجار منزل مسکونی در قم
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • امتیاز ویژه دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات
  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان