Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@08:23:30 GMT

سهم صفر بانک‌ها در حراج نهم اوراق بدهی دولتی

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۰۸۵۳

سهم صفر بانک‌ها در حراج نهم اوراق بدهی دولتی

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی دو اتفاق مهم به ثبت رسید. مهمترین آن کاهش خرید مشتریان در این بازار بوده که در سطح ۸۲۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این کمترین میزان خرید اوراق بدهی دولتی در سال جاری بوده است. اتفاق مهم دیگر سهم صفر بانک‌ها در تامین کسری بودجه دولت در این مرحله بوده است. روند فروش اوراق بدهی دولتی در سال جاری نزولی بوده و در این ماه به کمترین سطح رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه در آمار‌های به ثبت رسیده از این بازار مشاهده می‌شود حجم نقدینگی در بازار اولیه با این که تا هفته قبل روندی صعودی داشته در این هفته سقوط قابل توجهی پیدا کرده است.

یکی از مسیر‌های کم خطر دولت برای در آمدزایی را می‌توان فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه دانست. دو لت در این بازار اوارق خود را به مشتریان عرضه می‌کند و آن‌ها نیز متناسب با نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق اقدام به مشارکت می‌کنند. برخی کارشناسان معتقد هستند هر چه در این بازار اوراق بدهی دولتی بیشتری به فروش برسد احتمال برداشت دولت از تنخواه بانک مرکزی نیز کمتر شده و در نهایت می‌توان گفت رشد تورم در اقتصاد ایران کمتر خواهد بود.

رکوردزنی فروش اوراق بدهی دولتی در هفته نهم بازار اولیه
آمار‌های وزارت اقتصاد و دارایی در نهمین مرحله فروش اوراق بدهی منتهی به ۲۸ تیر ماه نشان می‌دهد دولت توانست در حدود ۸۲۹ میلیارد تومان اوراق بفروشد. این کمترین میزان فروش اوراق بدهی در ۹ مرحله سپری شده از سال جاری بوده است. رصد معاملات در بازار این هفته نشان می‌دهد کل اوراق فروخته شده در این بازار را بورسی‌ها خریداری کرده اند.

به طور کلی دو دسته مشتری در حراج اوراق مشارکت می‌کنند بانک‌ها و نهاد‌های مالی تامین سرمایه. در حالی که سهم بانک‌ها از حراج به مرور در هر هفته کمتر می‌شد در این مقطع برای بار به صفر رسیده است.

ترکیب اوراق فروخته شده در هفته نهم بازار اولیه
به طور کلی در بازار اولیه این هفته دو دسته اوراق به مشتریان عرضه شده است. اراد ۱۰۶ و اراد ۱۰۷. نرخ سود اراد ۱۰۶ تقریبا برابر با ۲۱.۵ درصد بوده و نرخ سود به ثبت رسیده در اراد ۱۰۷ معادل با ۲۲ درصد درج شده است.

معاملات بورسی‌ها در این بازار نشان می‌دهد بیشترین سهم مربوط به اراد ۱۰۷ بوده که نرخ سود آن بالاتر بوده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اوراق دولت بازار بدهی دولتی فروش اوراق بدهی دولتی فروش اوراق بدهی بازار اولیه بانک ها نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۰۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج در ایران


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با معامله 180  قطعه شمش یک کیلوگرمی به پایان رسید. بنابراین طی 21 جلسه حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران 2,9 تن شمش مورد معامله قرار گرفته است.

 

طی جلسه معاملاتی امروز یک شنبه 9 اردیبهشت ماه 1403و در دو حراج عمده و خرد، مجموعا 250 قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شد. میانگین قیمت شمش های طلای معامله شده در این روز،  4 میلیارد و 388 میلیون تومان به ثبت رسید.

بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران از ساعت 12 روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه برگزارمی‌ شود. 

زمان جلسه حراج از ساعت 12 تا 16 است و وجه‌الضمان مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال (3،500،000،000 ریال) به‌ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت 24 روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال 1403 مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند. طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه‌الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تأیید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود.

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج در ایران
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟