Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیدمهدی عمادی مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه مازندران امسال در وضعیت استمرار خشکسالی قرار دارد و پرهیز از کشت دوم باید به‌طور جدی در دستور کار کشاورزان باشد، گفت: با وجود تاکیدهای مکرر و متعدد طی سال‌های اخیر درباره زیان‌های کشت دوم برنج برای وضعیت منابع آبی استان، همچنان شاهد اقدام به کشت دوم در مازندران هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال جاری نیز از ابتدای سال تاکنون دست‌کم سه جلسه با جهاد کشاورزی تشکیل شد و هر بار نیز مؤکدا اعلام کردیم شرایط برای کشت دوم در مازندران فراهم نیست.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: موضوع ممنوعیت کشت دوم در سال جاری نیز به صورت مکتوب به فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و مدیران مرتبط اعلام شد. جهاد کشاورزی مازندران هم با ممنوعیت کشت دوم موافق است اما همچنان شاهد بی‌توجهی جامعه به وضعیت منابع آبی استان هستیم.

️عمادی، یکی از دلایل مهم بی‌توجهی به هشدارهای مربوط به ممنوعیت کشت دوم را نبود اهرم‌های کنترلی در این زمینه دانست و تصریح کرد: چالش مهم این است که امکان کشت دوم از طریق در دسترس بودن برق و تهیه سوخت غیرمجاز خارج از سیستم وجود دارد، با این که در سال‌های مختلف تاکیدهای لازم شد، اما چون ساز و کارهای کنترلی و نظارتی وجود ندارد، به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی افزود: یکی از اهرم‌های کنترلی قطع برق چاه‌های کشاورزی در دوره کشت دوم است که توسط دستگاه مربوطه انجام نمی‌شود. اداره برق باید نسبت به قطع برق یا افزایش بسیار زیاد تعرفه برق کشاورزی در دوران کشت دوم اقدام کند.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: وضعیت بازار و قیمت برنج به گونه‌ای است که کشاورزان حتی در صورت قطع کردن برق هم با تأمین سوخت آزاد برای تأمین برق اقدام به کشت دوم می کنند؛ در این وضعیت به منابع آب زیرزمینی استان آسیب زیادی وارد می‌شود.

️عمادی با اشاره به تداوم خشکسالی در مازندران طی سال زراعی جاری تصریح کرد: با وجود هشدارهای مکرر پیش‌بینی می‌شود که امسال بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران زیر کشت دوم برود.

وی افزود: پارسال که در شرایط خشکسالی قرار داشتیم حدود ۱۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت دوم رفت. در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز که شرایط مشابه خشکسالی امسال را داشتیم نیز در ۷۰ تا ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران کشت دوم انجام شد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: برای تحقق ممنوعیت کشت دوم به‌ویژه در شرایط خشکسالی، همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط باید به وظایف خودشان عمل کنند که در این بین برق نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به شرایط موجود، برای جلوگیری از کشت دوم برنج در مازندران چاره‌ای جز آگاه‌سازی جامعه درباره وضعیت منابع آبی استان نداریم.

انتهای پیام /۸۶۰۳۴/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ممنوعیت کشت دوم برنج شالیزارهای مازندران ممنوعیت کشت دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۰۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست شورای قضائی و شورای حفظ حقوق بیت المال سه فقره از اسناد تک برگ اراضی کشاورزی با حضور «رضا افلاطونی»، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور و هیأت همراه تحویل کشاورزان استان شد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر ظهر شنبه در این مراسم گفت: یکی از اولویت‌های مهم اداره ثبت اسناد و املاک صدور اسناد تک برگ اراضی کشاورزی است که تاکنون برای ۱۱ هزار و ۴۷۴ قطعه به مساحت ۱۳۰ هزار و ۵۴ هکتار سند تک برگ صادر شده است.

محمدرضا بزرگمهر افزود: ۳۱ فقره سند تک برگ اراضی کشاورزی به مساحت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار نیز در طی ۲ روز گذشته صادر شده است که به صورت نمادین سه فقره سند تک برگ توسط رئیس سازمان امور اراضی کشور به کشاورزان تحویل داده شد.

کد خبر 6089879

دیگر خبرها

  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد