Web Analytics Made Easy - Statcounter

تئاتر، سینما و تلویزیون، هنر‌هایی هستند که با مد و لباس ارتباط تنگاتنگی دارند؛ به طوری که اگر هر یک از این آثار، از طراحی لباس و صحنه خوبی برخوردار نباشند نمی‌توانند زمان، مکان، شخصیت‌ها و... را آن طور که باید به نمایش بگذارند و این را می‌توان در بسیاری از کار‌های ساخته شده مشاهده کرد تا جایی که بسیاری را هنرمندان و فعالان این حوزه معتقد هستند که طراحی صحنه و لباس بسیار مظلوم واقع شده اند و آن طور که باید به آن‌ها توجه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در آثار سینمایی، نمایشی و تلویزیونی، کارگردان برای کامل کردن گروه خود به منظور انتقال درست مفهوم اثرش به مخاطب به طراح صحنه و طراح لباس متخصص نیازمند است. به طور مثال؛ شما تصور کنید فیلمی تاریخی ساخته شود که از صحنه و لباسی برخوردار باشد که هیچ گونه سنخیتی با زمان، محتوا، شخصیت‌های کار نداشته باشند بدون شک، اگر بهترین کارگردانی، فیلمنامه و بازی‌ها را داشته باشد باز هم نمی‌تواند برای مخاطب باورپذیر باشد و اغلب مواقع، علت آن بی اهمیتی به هنر‌های طراحی صحنه و لباس و استفاده از افرادی است که تخصص کافی در این حوزه‌ها را ندارند و باعث می‌شوند انتقادات بسیاری به چنین آثاری وارد شود.

پروانه قاسمیان، مدرس، مولف و طراح لباس سینما و تلویزیون، در رابطه با اهمیت طراحی لباس و صحنه در سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: بدون شک، طراحی لباس در تئاتر، تلویزیون و سینما، یکی از بخش‌های بسیار مهم برای ساخت تصویر و شخصیت است و هر بازیگری جدا از بازی خود و شخصیتی که قصد دارد نشان دهد، نیاز دارد با لباسی که بر تن دارد و گریمی که می‌شود و نوری که در محل کار به آن می‌تابد شخصیت خود را باور کند و همین باور را به مخاطبش برساند. از اینرو، مطمئناً طراحی لباس، یکی از بخش‌های بسیار مهم در آثار تصویری و نمایشی است چراکه هم تاریخ و دوره لباس و هم شخصیت و خلق و خوی نقشی که به ایفای آن می‌پردازد را از طریق لباس نشان می‌دهد و این موضوع بسیار مهم است و در تمام دنیا برای آن ارزش قائل می‌شوند.

به گفته این طراح لباس، متأسفانه، در ایران اصلاً در بخش تولید، به طراحی صحنه و طراحی لباس آن طور که باید توجهی نمی‌شود و بی تفاوت از آن می‌گذرند و بنده به عنوان فردی که از سال ۷۱ در بخش دکوراتور‌ها و طراحان صحنه و لباس، استخدام صدا و سیما شده ام و برنامه‌های بسیار زیادی را در این خصوص کار کرده ام باید بگویم از سال ۷۴ که بخش تولید به بخش خصوصی واگذار شد لطمه بسیار زیادی به بخش طراحی صحنه و لباس در برنامه‌های تلویزیونی و سینما و دیگر بخش‌ها وارد شده است و مدیران مربوطه هم به این موضوع واقف هستند.

قاسمیان می گوید: متأسفانه، نه تهیه کننده‌ها بودجه‌های درستی برای طراحی لباس و طراحی صحنه اختصاص داده و نه حتی برخی از کارگردان‌ها به این هنر اهمیت می‌دهند؛ به طوری که بعضی از آن‌ها اصلاً نمی‌دانند طراحی لباس می‌تواند چه نقش مهمی ایفا کند که همین مسئله نشان دهنده نبود آگاهی و تخصص لازم در بخش‌های تولید است و به همین دلیل، در حال حاضر، این معضل در ایران به وفور دیده می‌شود. زیرا افرادی به عنوان تهیه کننده و کارگردان به فعالیت می‌پردازند که متخصص این حوزه‌ها نیستند و افرادی را برای طراحی صحنه و لباس انتخاب می کنند که وقتی آن‌ها را می‌بینیم هیچ رزومه و اطلاعات تخصصی در این خصوص ندارند که نشان دهند به صورت آکادمیک و حرفه‌ای در این حوزه‌ها کار کرده اند و همه این‌ها آسیب‌های جدی برای این حوزه ها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینما و تلویزیون مد و لباس طراحی لباس طراحی صحنه و لباس طراحی لباس حوزه ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۱۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.

همچنین در این زمینه امید علی مسعودی؛ عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم‌ها می‌گوید: «پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایران و کشور‌های عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکو‌های نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشور‌های عرب زبان به شمار می‌رود. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است.» وی در ادامه یادآور می‌شود: «نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصه‌های دروغ این بازی و مشتقات آن (کتاب‌ها و سریال و…) را خورده‌اند. پیش از این بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام شایسته‌ای در برابر دروغ‌هایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده بود و حالا با تولید و انتشار سریال مذکور از شبکه نمایش خانگی ساترا نیز در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.

برجسته کردن فرقه‌ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال تاکید میشود که تروریست از جهان عرب متولد نشده است بلکه شهر‌های ری، قم و اصفهان را منشاء تروریست معرفی میکند.»

همچنین مسعودی در بخش دیگر صحبت هایش تصریح می‌کند: «تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلنامه آن وارد است در پلتفرم‌های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم‌های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال‌های خارجی نیز همچون سریال‌های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.

حالا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین آیین نامه محتوایی شبکه نمایش خانگی است پیشنهاد میکنم در این آیین نامه انتشار سریال‌های خارجی نیز مشمول ممیزی پیشینی شود، چون زمانی که سریالی خارجی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، قطعا حتی اگر بعدا از شبکه نمایش خانگی حذف شود، دیگر این حذف کارایی لازم را نخواهد داشت، ضمنا توجه به این نکته ضروری است که پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال‌های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده‌های ایرانی خواهد داشت.»

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • از فردریک تا بازگشت به خان نخست
  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟