Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@09:07:17 GMT

فروش دلاری فرش در اصفهان/ وضعیت نابسامان صادرات

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۱۱۶۲

فروش دلاری فرش در اصفهان/ وضعیت نابسامان صادرات

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان با بیان اینکه معامله دلاری فرش تخلف نیست، گفت: به علت وجود تحریم‌ها و همچنین خودتحریمی دولتمردان که موانعی برای صادرات ایجاد کرده است، صادرات فرش عملاً انجام نمی‌شود که صنعت فرش را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با بررسی‌های میدانی میان فروشندگان فرش در اصفهان این موضوع کاملاً واضح بود که رونق این فعالان و تولید کنندگان این صنف کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنفی که محصول تولیدی آن در تمام جهان ارزشمند تلقی می‌شود و گویا در کشور به فراموشی سپرده شده است و فعالان آن با مشکلات مختلف صادراتی روبه‌رو هستند؛ به گفته فعالان این صنف برخی قوانین انگیزه صادرات را از آن‌ها گرفته است، زیرا با وجود برخی مقررات مانند تعرفه گمرک ابریشم و بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش، شرایط برای صادر کنندگان این صنعت ارزشمند و قدیمی اصفهان سخت شده است.

اما در ادامه بررسی‌ها در خصوص قیمت محصولات، یکی فروشنده‌های فرش به قیمت دلاری برخی از فرش‌ها اشاره کرد. این فروشنده هنگام ارائه قیمت، به یک مشتری گفت که قیمت برخی فرش‌ها برحسب دلار محاسبه می‌شود، این فروشنده قیمت یک فرش را متری ۱۸۰ دلار محاسبه و به مشتری ارائه کرد و دلیلش آن بود که این محصول در کشورهای دیگر تا متری حدود ۵۰۰ دلار نیز به فروش می‌رسد، بنابراین در ایران نیز قیمت آن با دلار سنجیده خواهد شد که این نوع از ارائه قیمت موجب تعجب مشتریان شد. به همین دلیل قانونی بودن این اقدام را از رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان جویا شدیم تا در این خصوص آگاه سازی صورت گیرد.

سعید عصاچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص خرید و فروش فرش دستباف براساس نرخ دلار، اظهار کرد: فروشندگان فرش دستباف در معامله با گردشگران از دلار برای معامله استفاده می‌کنند. عده خاصی می‌توانند این کار را انجام دهند. مثلاً ممکن است خریداری قصد خرید فرش در مدت زمان طولانی را داشته باشد، بنابراین فروشندگان، قیمت فرش را معادل قیمت روز دلار را محاسبه کرده و در طولانی مدت معامله می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تأیید نمی‌کنم قیمت فرش دستباف در اصفهان بر مبنای دلار محاسبه می‌شود، تصریح کرد: همچون سایر کالاها، قیمت دلار بر فرش دستباف نیز تأثیرگذار بوده اما این موضوع به معنای معامله دلاری فرش دستباف نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان گفت: ابریشم به کار رفته در تولید فرش دستباف وارداتی است، بنابراین قیمت دلار مستقیماً بر نرخ فرش دستباف تأثیر می‌گذارد. اینکه گفته شده فرش متری ۱۸۰ دلار به فروش می‌رسد ممکن است در معامله با گردشگران بوده باشد. همچنین تاجران نیز با دلار معامله می‌کنند و این کار تخلف نیست.

عصاچی اضافه کرد: نرخ دستمزد و مواد اولیه تولید فرش به ویژه ابریشم، افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین به علت وجود تحریم‌ها و همچنین خودتحریمی دولتمردان که موانعی برای صادرات ایجاد کرده است، صادرات فرش عملاً انجام نمی‌شود. این شرایط صنعت فرش را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی ادامه داد: پیمان تعهد ارزی بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش در کمتر از یکسال، یکی از موانع صادرات فرش است زیرا زمان به فروش رسیدن فرش مشخص نیست و ممکن است بیش از دو سال به طول بینجامد. همچنین موضوع برگشت فرش و تعرفه گمرک ابریشم نیز در این زمینه مزید بر علت شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان خاطرنشان کرد: حداقل ۹۰ درصد فرش دستباف تولیدی کشور باید صادر شود تا بتوان گفت وضعیت این صنعت مناسب است زیرا فروش فرش دستباف در داخل کشور به اندازه‌ای نیست که بتواند هزینه‌های تولید آن را تأمین کند.

کد خبر 589290

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فرش دستباف فرش دستباف اصفهان فرش دستبافت نمایشگاه فرش دستباف اصفهان صادرات فرش دستباف فرش بافندگان فرش صنعت فرش فروش دلاری فرش شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فرش دستباف صادرات فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بافندگان فرش دستباف در استان خراسان رضوی به صورت فصلی و به صورت آزاد فعالیت می‌کنند، به همین دلیل میزان تولید سالانه فرش تغییر می‌کند و سرانه تولید فرش دستباف ۶ مترمربع است.

شادی قاسمی افزود:  پارسال ۹۰ پروانه تولید فرش دستباف و ۳۱۰ مورد کارت شناسایی قالی باقی و دیگر حرفه‌های مرتبط با آن صادر و هزار و ۲۲۶ فقره کارت شناسایی تمدید شده است.

وی گفت: پارسال کارت قالی بافی به تعداد هزار و ۲۵۲ مورد برای شرکت‌های تعاونی تولید فرش دستباف در استان صادر شد و ۴۴۸ نفر در آزمون رتبه بندی در رشته فرش دستباف در هنرستان‌ها شرکت کردند که گواهی نامه آموزشی مهارتی برای ۲۹۶ نفر صادر شد.

رییس اداره فرش اداره صمت خراسان رضوی افزود: در دوره‌های آموزشی این اداره کل در سال گذشته برای فعالان فرش دستباف هفت هزار و ۴۰۰ نفر- ساعت آموزش ارایه شد.

قاسمی گفت: یکی از مشکلات بافندگان فرش دستباف در استان دشواری بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی است، به طوریکه از ۳۵ هزار نفر جمعیت قطعی بافندگان فرش دستباف این استان، ۱۱ هزار نفر زیر پوشش بیمه هستند.

رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: یکی از خواسته‌های بافندگان فرش دستباف خراسان رضوی افزایش تعداد بیمه شدگان این صنعت از سوی سازمان تامین اجتماعی است که امیدواریم این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود