Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سه ماه برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی به میزبانی سنندج، روز ۲۹ تیر به ثمر نشست و ۴۰۰ مهمان داخلی و خارجی در اردوگاه امام علی( ع) در روستای "قار" این شهر به بررسی مبانی تحکیم وحدت و دوری از تفرقه پرداختند.

انتخاب کردستان به عنوان اولین مقصد برگزاری کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی به دلیل همدلی، وفاق و همبستگی مردم کردستان دور از انتظار نبود، کردستانی که خود به تنهایی رنگین کمانی از اقوام و مذاهب اسلامی است و با وجود تنوعی که در قومیت ها دارد همواره به آن به عنوان یک فرصت نگاه کرده است و هیچ گاه اجازه نداده  تا انگشت تهدید  دشمنان این همدلی و همبستگی را نشانه برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صبح روز چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ از مقابل مرکز بزرگ اسلامی روانه اردوگاه امام علی(ع) واقع در مسیر روستای "قار" سنندج شدیم.

در بدو ورود نمایشگاهی در حاشیه سالن برگزاری اجلاس به چشم می خورد نمایشگاهی که از کتاب و تمثال شهدای کردستان تا صنایع دستی استان را  می‌شد دید.

جاجیم گلیم ارغوان و صنایع دستی چوبی و نازک کاری از جمله آثاری بود که در این نمایشگاه به معرض دید علاقه‌مندان در آمده بود.

این کنفرانس فرصتی بود تا کردستان داشته هایش را به رخ مهمانان بکشد و آنها، سفیرانی برای تبلیغ ظرفیت ها و پتانسیل های استانی باشند که هشت سال جنگ تحمیلی آن را از قطار توسعه دور نگه داشته است.

مهمانان خارجی  و داخلی خود را برای برگزاری کنفرانسی آماده می‌کردند که برای اولین بار در کشور برگزار می شود و مقصد دوم آن سیستان و بلوچستان و مقصد بعدی هم خراسان رضوی خواهد بود.

شروع کنفرانس مانند همه مراسم های دیگر با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید بود کتابی که همه مسلمانان به تک تک آیه ها و کلمات آن باور دارند و این مهمترین نقطه اشتراک همه آنهاست.

تنها تفاوتی که میان شرکت کنندگان در این کنفرانس به چشم می‌آمد نوع پوشش روحانیون و ماموستایان بود، تفاوتی که در برابر نقاط اشتراک ناچیز بود.  مشترکاتی مانند فرهنگ زبان قومیت و مذهب است با با شروع مراسم ۲۸ سخنران یک به یک به روی سن رفتند که ۱۳ نفر آنها از مهمانان خارجی بودند.

علمای اهل تشیع و اهل تسنن اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق تا اساتید دانشگاه های این کشور طی سخنانی به بررسی آثار و برکات وحدت و پیامدهای شوم تفرقه پرداختند، عراقی که خود بیشترین ضربه را از تفرق دیده است و شاید اگر همبستگی و همدلی را از کردستان ایران آموخته بودند زمانی که غده سرطانی داعش می خواست تا آن کشور را تجزیه کند، نمی‌توانست کشتار و جنایات وحشیانه بیشماری را داشته باشد.

۷۰ خبرنکار و عکاس داخلی و خارجی هم این مراسم را بصورت گسترده پوشش دادند و صداوسیمای مرکز کردستان هم از آن پخش زنده رادیویی و تلوزیونی داشت.
 

کردستان مظهر همدلی

استاندار کردستان در اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در سنندج گفت: این استان مظهر وحدت، همدلی، رحمت و برادری است و توانسته به نماد اتحاد امت اسلامی تبدیل شود.

اسماعیل زارعی کوشا اظهار داشت: برگزاری این کنفرانس به تدبیر مجمع جهانی میزبانی در کردستان جای قدردانی دارد.

وی افزود: کردستان از مطلع الفجر انقلاب اسلامی، همواره مورد طمع بدخواهان و مزدورانی بوده است که وحدت و برادری این دیار را بر نمی تابیدند.

استاندار کردستان اضافه کرد: دشمنان، تفرقه را به جای وحدت در کردستانی که پر از ظرفیت‌های ویژه و خاستگاه علما، عرفا و اندیشمندان است، دنبال می کردند.

زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه خاک کردستان گلگون از ۵۴۰۰ شهید از فرزندان خود و ۱۸ هزار شهید از فرزندان ایران اسلامی است، تاکید کرد: این شهدا مصداقی از حبل الله و برادری و خاری در چشم دشمنان مردم و اسلام هستند که ضربه زدن به وحدت مسلمانان را در برنامه خود داشته و دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: برکات این نشست و آثار این اجلاس موجب تقویت وحدت و بصیرت آحاد مسلمانان و عناصر موثر در امت اسلامی باشد.

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز از این استان به عنوان سرزمین علم، فرهنگ، ادب و معرفت نام برد و گفت: این استان موطن شهدای شاخص و برجسته است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی افزود: سنندج، شهر مسجد و مناره و خانقاه و تکایا است که علما و ماموستایان آن همواره منادی وحدت بوده‌اند.

وی با قدردانی از همه برگزار کنندگان این کنفرانس، گفت: امیدواریم این تلاش و پویش به همدلی بیشتر امت اسلامی منجر شود.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج هم  گفت: امروز جهان اسلام با پی بردن به توطئه‌های دشمنان، در صدد تقویت و حفظ وحدت است.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: دشمنان اسلام همواره با ترفندهای مختلف در صدد برهم زدن وحدت میان مسلمان و ایجاد تفرقه و اختلاف بین جوامع اسلامی بوده و هستند اما مسلمانان همواره با بصیرت و آگاهی خود این توطئه‌ها را خنثی کرده‌اند.

وی افزود: امروز جهان اسلام به خود آمده، که ورود دشمن به ممالک اسلامی برای توطئه افکنی در اقتصاد آن بوده و از هر راهی می خواهد منابع خدادادی و ثروت الهی را از مردم بگیرد.

امام جمعه سنندج یادآور شد: امروز با تلاش جمهوری اسلامی، جهان اسلام به خود آمده و با شناسایی ترفندهای دشمنان درصدد حفظ و تقویت وحدت، اتحاد و یکدلی است.

مذاکرات تهران تنها در مسیر منطق
 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران نیز در پیامی ویدئویی به اجلاس گفت: ایران در موضوع گفت‌وگوها از مسیر دیپلماسی و منطق مذاکره فاصله نخواهد گرفت و عزتمندانه‌ترین راه را برای توافق درست ادامه خواهد داد.

حسین امیر عبداللهیان در پیام ویدئویی برای مهمانان داخلی و خارجی اجلاس اظهار داشت: طرف آمریکایی می‌گوید به دلیل مشکلات داخلی قادر نیست چیزی بیشتر از مذاکرات را بپذیرد ولی در دولت سیزدهم تلاش می کنیم تا بتوانیم مزایای کامل اقتصادی و منافع کامل توافق هسته ای را برای ملت ایران داشته‌ باشیم که در کنار آن باید خطوط قرمز ما کامل رعایت شده باشد.

وی تاکید کرد: ما متعهدترین طرف در این توافق بوده و هستم و از توافق خوب، قوی و پایدار تا لغو تحریم ها از مسیر دیپلماسی استقبال می‌کنیم و  هیچگاه پنجره دیپلماسی را نخواهیم بست.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: آمریکا در مسیر مذاکرات واقع بینانه عمل کند تا توافق قابل دسترسی حاصل شود.

توسعه تروریسم تکفیری از سوی دشمن دنبال می‌شود

امیرعبداللهیان در ادامه با قدردانی از برگزاری اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی گفت: این کنفرانس در زمانی به ابتکار دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به میزبانی سنندج برگزار  شد که  شاهد که  شاهد بازگشت حجاج بیت الله‌الحرام به کشورهای اسلامی هستیم.

وی همچنین ابتکار دیگر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در برگزاری اجلاس های منطقه‌ای و موضوعی در فاصله برگزاری اجلاس سالانه وحدت اسلامی در این دنیای طوفان زده و پر از مشکلات را بسیار ارزشمند دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با بزرگداشت یاد شهدای مقاومت اسلامی از جمله شهدای عراق و اقلیم کردستان عراق که در مبارزه با پدیده شوم تروریسم  داعش فداکاری کردند و یاد همه فرمانده هان به ویژه شهید ابومهدی المهندس و سردار شهید سلیمانی گفت: قطعا علما و صاحبنظران دو کشور ایران و عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق و استان های کردنشین جمهوری اسلامی ایران، تاکید و ایده های مهمی برای مبارزه با تروریسم در این کنفرانس خواهند داشت.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه وحدت بین شیعه و سنی همواره مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هست، اضافه کرد: توطئه ها و شیطنت های دشمنانی که وحدت امت اسلامی در منطقه و جهان هدف قرار داده اند در قالب برنامه‌های چند لایه و پیچیده ادامه دارد.

وی یادآور شد: داعش در منطقه ما و در کشورهای عراق و سوریه بر تجزیه این ۲ کشور تمرکز داشت که به نتیجه نرسید و خون شهدای مقاومت به ثمر نشست.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، پیگیری نقشه شوم تجزیه و تفرقه از سوی دشمنان ادامه دارد و این بار در  قالب رسانه برای ایجاد شک و شبهه بین جوانان جهان اسلام خود را نشان داده و از تهدیدهایی است که متوجه امت اسلامی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: هرچند اهل سنت و شیعه همواره نسبت به این تهدید و مخاطرات توجه لازم را داشته است ولی دشمن همچنان پیگیر استفاده از ترورسیم و توسعه تروریسم تکفیری در منطقه است تا چهره نادرست و وارونه‌ای از اسلام رحمانی ناب محمدی(ص) و تصویر نادرستی از عدالت نبوی را با افراط‌گرایی ضداسلام به نام داعش و تروریسم تکفیری ارائه دهد و خسارات زیادی به زیرساخت های کشورهای اسلامی وارد کند.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت آشکار به آرمان فلسطین

وزیر امور خارجه کشورمان، توطئه دیگر دشمنان را  عادی سازی روابط با رژیم جعلی صهیونیستی با استفاده از اندک کشورهای جهان عرب برشمرد و گفت: هر اقدامی در این زمینه، خیانت آشکار به آرمان های بزرگ مردم فلسطین و آزادی قدس از چنگال صهیونیستها است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر راه حل سیاسی در موضوع فلسطین تاکید دارند و دستگاه دیپلماسی و مجلس شورای اسلامی در همین راستا راهکار واحد دموکراتیکی را برای مساله فلسطین به سازمان ملل ارائه داده و ثبت شده که آن هم برگزاری رفراندوم در بین همه مردم فلسطین از هر دینی است.

وی افزود: به همین منظور صندوقی برای تامین هزینه های رفراندوم با مشارکت کشورهای موافق طرح پیش بینی شده و گام بعدی سرشماری ساکنان اصیل فلسطین در همه مناطق و اردوگاه ها و سراسر جهان است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: برگزاری رفراندوم با مکانیزم نظارتی سازمان ملل برای روی کار آمدن منتخبینی از فلسطینبان اصیل است تا درباره آینده و سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

وی تاکید کرد: این طرح دموکراتیک یک راه حل روشن سیاسی در مقابل مساله پیچیده ای است که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است و قطعا دیوار بلندی از زبان قدرت و مقاومت فلسطین در برابر ایده بلندپروازنه نیل تا فرات صهیونیستها خواهد بود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: وعده الهی درباره مقاومت به نتیجه خواهد رسید و  دولت واحد فلسطینی به پایتختی قدس شریف برای فلسطینان محقق خواهد شد.
 
امنیت عراق را امنیت ایران می دانیم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران، اولین کشوری بود که عراق جدید پس از صدام را به رسمیت شناحت، گفت: اکنون هم از عراق امن یکپارچه و توسعه یافته حمایت و امنیت آن را امنیت خود و منطقه می دانیم.

امیر عبداللهیان  با تاکید بر اینکه به روابط راهبردی خود با عراق با قوت ادامه می دهیم اظهار داشت: در موضوع یمن با تلاش سیاسی ایران، شاهد آتش بس هستیم و امیدواریم شاهد رفع محاصره انسانی این کشور هم باشیم.

وی اضافه کرد: از تشکیل دولت فراگیر افغانستان با حضور همه اقوام حمایت می‌کنیم چرا که اقوام افغانستان قادر خواهند بود با دولتی یکپارچه آینده بهتری را رقم بزنند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه برای توقف جنگ روسیه و اوکراین بر راه حل دیپلماتیک تاکید داریم، گفت: همزمان با کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در تهران در حال برگزاری است که اهدافی را دنبال می‌کند.

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی ایران، ممانعت از وقوع جنگ جدید بین سوریه و ترکیه و تامین امنیت انرژی و غدایی با استفاده از فرصت موجود برای توقف تنازع و بررسی راهکارهای امنیت غدایی، اهدافی است که در این نشست سه جانبه دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: صرف نظر از ریشه های جنگ اوکراین، جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ است و بر راه حل دیپلماتیک تاکید دارد.

جلوگیری از تنش مذهبی با اجلاسیه‌های وحدت

امام جمعه پاوه، برگزاری اجلاسیه و همایش‌های وحدت را مانعی برای درگیری مذاهب اسلامی دانست و خواستار تلاش اهل سنت و تشیع برای ایجاد و حفظ وحدت عملی و واقعی شد.

ماموستا ملا قادر قادری اظهار داشت: با توجه به اوضاع دنیا و توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب و کشور، برگزاری چنین اجلاسیه‌هایی مفید است و حداقل از بروز جنگ مذهبی ممانعت می‌کند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای پایان یافتن فتنه‌های دشمن علیه مسلمانان تاکید کرد: حفظ وحدت و انسجام بین امت اسلامی نیازمند احترام به عقاید تمام مذاهب است و نباید حریم‌ها را بشکنیم و به مقدسات همدیگر اهانت کنیم.

امام جمعه پاوه به تقدیم بیش از ۱۰ هزار شهید اهل سنت در استان‌های غربی کشور اشاره کرد و یادآور شد: ۱۶ استان سنی نشین در کشور داریم که اگر چنین جلساتی برگزار نمی‌شد، قطعا دچار مشکلات زیادی می‌شدیم.

پرهیز ار اختلاف برای رسیدن به اهداف اساسی اسلام

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امت اسلامی نباید اجازه دهند هیچگونه اختلافی مانع اهداف اساسی اسلام شود.

مولوی محمد اسحاق مدنی اظهار داشت: قرآن همه امت‌ها را یک امت می‌داند، بر این اساس تکلیف امت اسلامی کاملا مشخص است.

وی افزود: امروز اگر برای این امت‌ها اسم‌های جداگانه‌ای وجود دارد اما ماهیت اسلامی همه آنها یکی است وهمه کسانی که به نبوت پیامبر، قیامت، قبله، قرآن و مسائل اسلامی اعتقاد دارند، از یک امت واحده هستند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: اتحاد برای امت اسلامی یک فریضه قرآنی است و امری نیست که ما در آن اختیاری داشته باشیم، بلکه لازم و قطعی است که همه ما آنگونه که یک مسلمان به نماز عمل می‌کند، به چنگ زدن به ریسمان الهی هم عمل کند.

نمادسازی از کردستان به عنوان الگوی موفق وحدت

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم  گفت: کشورهای منطقه با حفظ هویت ملی برای تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی تلاش کنند تا حرکت به سمت آرمان متعالی تحقق تمدن نوین اسلامی تسریع شود.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری اظهار داشت: باید به تکرار وحدت به فرمایش رهبر معظم انقلاب اهتمام داشت چرا که دشمن نقشه خود را تکرار می کند و ما هم باید قول وحدت را تکرار کنیم که بر اساس آیات قرآنی بی فایده نیست.

وی افزود: در این کنفرانس تلاش می‌کنیم تا یک بار دیگر پیام وحدت اسلامی را در شرایطی به جهان مخابره کنیم که دنیا در حال یک نظم بین اللملی است.

دبیرکل مجمع جانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: جنگ اوکراین اگر چه خارج از جهان اسلام است ولی باید به دقت آن را مطالعه کرد چرا که نشان می‌دهد یکجانبه‌گرایی آمریکایی با همبستگی ناتو در حال فروپاشی و امپریالیسم با چالش روبرو است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ابتدای راه فروپاشی استکبار جهانی را  شکست داعش با همکاری ایران، عراق و سوریه برشمرد و گفت:  این در حالی بود که صهیونیست ها به سرکردگی آمریکا غده سرطانی داعش را تشکیل دادند و با قتل و کشتار و ترور می خواستند تا اسراییل دوم را در منطقه ایجاد و  توجه به اسراییل اصلی را کمرنگ کنند.

حجت‌الاسلام شهریاری ادامه داد: همکاری سه کشور مسلمان این غده سرطانی را از تن رنجدیده امت اسلامی جدا کرد و دور انداخت که در سایه اقوام کرد و اهل سنت و شیعه عراق اتفاق افتاد تا ثمره عینی وحدت رقم بخورد که امنیت منطقه بود.

وی پیام اصلی اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی را نمادسازی برشمرد و گفت: کردستان نماد تحقق وحدت اسلامی است و بیش از ۴۰ سال تلاش آمریکا برای تفرقه، سستی و گسست در این استان به به دلیل هوشیاری علما و نخبگان بی فایده ماند و الگوی موفقی به جهان از همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام ارائه کرد.


تمرکز بر اشتراک به جای نقاط افتراق

 امام جمعه روانسر گفت: محور وحدت در جامعه اسلامی دستیابی به اشتراک‌های دینی بوده به این معنا که مذاهب روی نقطه اشتراک که همان قرآن کریم است، تمرکز کنند.

ماموستا محمد محمدی اظهار داشت: ترک تعصب و حقیقت‌خواهی از جمله عوامل مهم حفظ وحدت اسلامی است، ضمن اینکه تبادل افکار، ارتباط دانشگاه‌ها و دانشجویان مراکز علمی و دینی اهل سنت و تشیع، در این راستا بسیار سودمند است.

وی اتحاد و همدلی بین علمای مذاهب اسلامی را موجب پیشرفت اسلام دانست و اضافه کرد: نمایش وحدت میان مذاهب، مانع از شکل گیری اختلاف و چنددستگی بین جامعه اسلامی می‌شود و دشمنان نیز ناکام خواهند ماند.

وجود رهبری مقتدر عامل وحدت مردم ایران
 امام جمعه اهل سنت کامیاران گفت: امروز به یمن وجود مبارک رهبرمعظم انقلاب،وحدت و اتحاد بر ایران اسلامی حاکم است.

 ماموستا سید محسن حسینی اظهار داشت: امروز در ایران اسلامی وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی پایدار است و این وحدت  حول فتوای رهبری که بر مقدسات ما صادر فرمودند ایجاد شده است.

وی یادآور شد: اگر  اهل بیت رسول‌الله برای ما خط قرمز است، بی شک خلفای راشدین نیز خط قرمز ماست و در این زمینه از سوی رهبری فتوا داده شده و همه ما باید آن را مراعات کنیم.

از بین بردن هویت اسلامی با ایجاد تفرقه
رییس طریقت نقشبندیه سلیمانیه عراق گفت: دشمن با تاسیس فرقه‌های انحرافی در تلاش است تا هویت اسلامی ملتهای مسلمان را نابود کند.

شیخ بهاالدین محی‌الدین نقشبندی اظهار داشت: در چنین موقعیتی وحدت و همگرایی میان پیروان مذاهب اسلامی مهمترین وظیفه همه مسلمانان است و باید متوجه باشیم که وحدت و انسجام دنیای اسلام، دشمن را به شکست و زوال و خود نزدیک‌تر می‌کند.

وی افزود: دشمن با گروه های ساختگی سعی می‌کند تا به وحدت اسلامی خدشه زده و منابع خدادادی آنها را غارت کند.
رییس طریقت نقشبندیه سلیمانیه عراق، هوشیاری در برابر تمامی این توطئه‌ها از سوی مسلمانان را الزامی دانست و گفت: همانطور که در دین مبین اسلام  تاکید شده، همه مسلمانان باید به ریسمان الهی چنگ بزنند و از جدایی و تفرقه به شدت بپرهیزند.

لزوم تبیین سیاستهای تفرقه افکنانه استکبار

امام جمعه اهل سنت ارومیه بر لزوم شناخت دشمن تاکید کرد و گفت: بر همه ما به ویژه علما لازم است که مسائل و سیاست‌های ددمنشانه استکبار و رژیم صهیونیستی علیه جامعه اسلامی را برای مردم بازگو و تبیین کنیم.

ماموستا مامد کلشی‌نژاد اظهار داشت: در سال‌های اخیر آن چیزی که سبب شد دشمن به برنامه‌ریزی‌های مختلف ضد جامعه اسلامی بپردازد، توسعه و موج گسترده اسلام آوری مردم کشورهای مختلف جهان بوده است.

امام جمعه اهل سنت ارومیه به تلاش دشمنان برای یافتن نقطه ضعف‌های مسلمانان اشاره کرد و ادامه داد: آنان به این نتیجه رسیدند برای توقف گسترش اسلام در جهان، گروه تروریستی مانند داعش را ایجاد کنند تا به جهانیان نشان دهند که اسلام دین خشونت و کشتار است و مردم جهان را نسبت به این دین بدبین کنند.

ماموستا کلشی‌نژاد یادآور شد: دشمن صهیونیستی و آمریکای جهانخوار، اقدام به تاسیس شبکه‌های تلویزیونی مختلفی برای اشاعه خشونت‌های داعش کردند و توطئه‌های خطرناکی ضد جامعه اسلامی در جهان به راه انداختند.

اختلاف ویروس نابودگر

استاد دانشگاه سلیمانیه کردستان عراق با تاکید بر اینکه مفهوم سازی وحدت اسلامی نیاز امروز جامعه است، گفت: تعصب و تقلید کورکورانه از موانع جدی در تحقق وحدت اسلامی است.

صباح برزنجی  اظهار داشت: وحدت اسلامی مفهوم بسیار مهمی است که می طلبد کالبدشکافی شود برای اینکه بدانیم چگونه آنرا ایجاد کنیم و مولفه ها و ابعاد آنرا بشناسیم. 

وی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی واجب شرعی و عقلانی در همه حوزه ها است، افزود: علت یکپارچه بودن و اهمیت آنرا باید بدانیم تا برای ایجاد آن تلاش کنیم. 

این استاد دانشگاه سلیمانیه اضافه کرد: اختلافات بین مسلمان ها همچون ویروسی است که آسیب می رساند لذا بجای اینکه این ویروس شیوع یابد باید آنرا به فاکتور نیرو و توانمندی تبدیل کنیم. 

وحدت نیازمند برنامه عملی
 امام جمعه شیعیان اربیل اقلیم کردستان عراق گفت: وحدت برنامه عملی در مقابله با استکبار جهانی است لذا باید در راستای تحقق آن تلاش کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید سعد الاعرجی اظهار داشت: بدون شک وحدت یکی از مسائل مهم و اساسی در همه جوامع به ویژه جوامع اسلامی است. 

وی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی همواره مورد هجمه دشمنان این دین الهی قرار گرفته است، افزود: تلاش رهبران جمهوری اسلامی ایران در ایجاد وحدت اسلامی در دنیا ستودنی است و فعالیت آنها تاثیر زیادی در افزایش وحدت داشته است. 

امام جمعه شیعیان اربیل با بیان اینکه اختلاف و نزاع بیشترین آسیب را به پیکره اجتماع وارد می کند، گفت: باید از فرصت وجود تشابهات و وحدت موجود بهره ببریم و آنرا به برنامه ای عملی تبدیل کنیم و این مهم امروز نیاز جدی جامعه اسلامی است. 

کردستان خاستگاه تحقق امت واحد اسلامی
اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت به پایان رسید ولی حتما برکات و ثمرات آن تا سالها بعد در استان، کشور و منطقه جاری خود بود.

در بیانیه پایانی اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی تاکید شد: سرزمین کردستان، مهد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ، پایگاه مستحکم دفاع از انقلاب اسلامی ، بستر تحقق تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی و خاستگاه احیای امت واحده اسلامی است که این خطه را همواره به نماد وفاق و همدلی عیان و مشهور ساخته است.

این بیانیه ۱۴ بند داشت.

اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان "کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب" ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ در دو نوبت صبح و عصر در کردستان برگزار شد.

در این اجلاس علمای استان های کردستان، کرمانشاه، و آذربایجان غربی و علمای اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.

پخش سخنرانی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس  بود.

در این اجلاس حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حاج ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج، آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، مولوی اسحاق مدنی رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه، شیخ بهاءالدین محی الدین نقشبندی مدیر مدرسه و رییس طریقت نقشبندیه سلیمانیه، حجت الاسلام سید سعد الاعراجی امام جمعه شیعیان اربیل  و تعداد دیگری از علمای منطقه به ایراد سخنرانی پرداختند.

برگزاری گفت و گوها بین علما و بزرگان اقلیم کردستان عراق با علمای کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس بود.

۴۰۰ مهمان برای حضور در این اجلاس پیش بینی شده که ۸۰ نفر آنها خارجی بودند.

برچسب‌ها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کردستان وحدت اسلامی سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کردستان وحدت اسلامی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کردستان وحدت اسلامی سنندج دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اولین کنفرانس منطقه ای وحدت اسلامی وزیر امور خارجه کشورمان اقلیم کردستان عراق دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برگزاری اجلاس حجت الاسلام جامعه اسلامی جهان اسلام امت اسلامی امام جمعه یادآور شد اهل سنت توطئه ها حفظ وحدت راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۱۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در دیدار با اساتید حوزه های علمیه و روحانیون و کارمندان عقیدتی سیاسی سپاه انصارالرضا علیه السلام گفت: امروز دعوت به مکتب انبیا بر نوع بشر تاثیر گذاشته و تنها جوابگوی بن بست های پیش آمده برای بشر، اسلام است.

وی با بیان اینکه لحظه ای از تربیت و پرورش نیرو علیه استکبار جهانی غافل نشوید، افزود: امروز حوزه های علمیه با همه مشکلاتی که دارند مقابل کفر جهانی و استکبار ایستاده اند و این خروش دانشگاه های جهانی از آثار یک جمله امام امت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: انسان تشنه علم آفریده شده و می خواهد در عمق زمین و آسمان چه وجود دارد و این نیاز فراگیر است و با آن پیوند و تعهد دارد و فلسفه خلقت انسان همین است.

آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه علم را به شیوه ای که انبیا گفته اند به دست آورید، گفت: مشکل اصلی دنیای امروز این است که علوم را بر اساس سرگردانی به دست آورده است.

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان منطقه را در مسئله تقریب مذاهب جمع کند
  • ایران اسلامی؛ الگوی تقریب مذاهب در جهان/علما وحدت را در بین مردم اشاعه دادند
  • فعالیت ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در دفاتر تلفیقی دانشگاه آزاد
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • دیدار مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد