Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:49:55 GMT

ویروس کرونا در مغز تونل‌سازی می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۲۵۲۴

ویروس کرونا در مغز تونل‌سازی می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی تاکنون نحوه ورود ویروس کووید-۱۹ به مغز تقریبا یک راز بوده است اما شواهد جدید نشان می‌دهد که ممکن است ویروس کرونا لوله‌های کوچکی از سلول‌های بینی به سلول‌های مغز بسازد تا بتواند از طریق آنها عبور کند.

به نقل از ساینس، کووید-۱۹ با طیف وسیعی از علائم عصبی ازجمله مه مغزی و سردرگمی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات کالبدشکافی حضور ویروس کرونا در مغز افراد را شناسایی کرده اما نحوه رسیدن به آنجا تا حدودی یک راز بوده است. نتایج مطالعات قبلی نشان می‌دهد که گیرنده ACE۲ که ویروس معمولا برای ورود به سلول‌ها از آن استفاده می‌کند، برخلاف سلول‌های پوشاننده بینی، دهان و ریه‌ها به سختی در مغز قابل تشخیص است.

اکنون، کیارا زورزولو در انستیتو پاستور فرانسه و همکاران وی دریافتند که به نظر می‌رسد ویروس کرونا از طریق سلول‌های دارای گیرنده ACE۲ راه حیرت‌انگیزی برای ورود به سلول‌هایی باز می‌کند که فاقد گیرنده ACE۲ هستند.

آنان آزمایش‌هایی را با ویروس کرونا و دو نوع سلول مختلف در یک ظرف آزمایشگاهی انجام دادند؛ یکی به نام SH-SY۵Y برای مدل‌سازی سلول‌های مغز انسان و سلول دیگر، Vero E۶ بود که برای مدل‌سازی سلول‌هایی استفاده شد که سطوح بدن ازجمله بینی را پوشش می‌دهند.

سلول‌های مغز مدل به تنهایی نتوانستند به ویروس کرونا آلوده شوند زیرا فاقد گیرنده ACE۲ هستند اما زمانی که آنها در همان ظرف با سلول‌های مدل بینی دارای این گیرنده‌ها قرار گرفتند به راحتی آلوده شدند.

با کمک میکروسکوپ الکترونی بسیار قوی، محققان مشاهده کردند که ویروس با ورود به سلول‌های بینی مدل، سلول‌ها را تحریک می‌کند تا لوله‌های کوچکی به نام نانولوله‌های تونل‌زنی را رشد دهند تا با سلول‌های مدل مغز ارتباط برقرار کنند.

آنان با بزرگنمایی از نزدیک مشاهده کردند که ویروس از این تونل‌ها برای جابجایی بین دو نوع سلول استفاده می‌کند؛ نانولوله‌ها قبلا برای انتقال ساختارهای خاص و سایر ذرات ویروسی بین سلول‌های دور شناخته شده‌اند.

فردریک مونیر از دانشگاه کوئینزلند استرالیا می‌گوید: «فکر می‌کنم این یک مطالعه بسیار جالب است زیرا مکانیسمی خوب و منظم ارائه می‌کند که به وسیله آن می‌توان ویروس را از یک سلول به سلول دیگر منتقل کرد و در عین حال نیاز به گیرنده‌های ACE۲ را دور زد.»

با این حال، به گفته  مونیر، از آنجایی که آزمایش‌ها به سلول‌های یک ظرف محدود می‌شد، مطالعات بیشتری برای تایید مکانیسم مشابه در داخل مغز انسان لازم است.

زورزولو می‌گوید که گروه وی آزمایش‌های «ارگان روی تراشه» را راه‌اندازی می‌کند تا تعاملات بین سلول‌های بینی و مغز را بیشتر تقلید کند.

وی افزود: اگر نانولوله‌های تونل‌زنی برای انتقال ویروس کرونا از بینی به مغز تایید شود، ممکن است بتوانیم داروهایی برای مسدود کردن آنها تولید کنیم.

این محقق خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مولکول خاصی برای مسدود کردن نانولوله‌های تونل‌زنی نداریم اما در حال انجام غربالگری برای یافتن برخی از آن‌ها هستیم».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس همه باهم علیه کرونا مغز نانولوله ها ویروس کرونا گیرنده ACE۲ سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۲۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم

شبکه الجزیره قطر شب گذشته تصاویری از تاکتیک‌های موفق شاخه نظامی حماس در نبرد زمینی با ارتش اشغالگر منتشر کرد که شامل استفاده از بمب‌های دست‌ساز و کمین‌های ویژه از جمله تونل‌های بمب‌گذاری شده است.

به گزارش مشرق، «دشمنت را بشناس. این یکی از اولیه‌ترین اصول قواعد جنگ است..یا همان‌طور که آکادمی نظامی وست‌پوینت آمریکا می‌گوید؛ شفاف کردن میدان نبرد». شبکه الجزیره قطر با این جملات، گزارش تصویری اختصاصی از تاکتیک‌های نظامی شاخه نظامی حماس در غزه و بمب‌های مورد استفاده آن پس از حدود هفت ماه جنگ را منتشر کرد.

در این تصاویر نیروهای کتائب شهید عزالدین القسام در یکی از تونل‌های غزه نشان داده می‌شوند که در حال بمب‌گذاری آن پیش از ورود نیروهای اسرائیلی هستند تا از آن به عنوان کمینی جدید برای اشغالگران استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که این تونل بمب‌گذاری شده القسام برای همین کارکرد مشخص یعنی کمین برای نظامیان اشغالگر اسرائیلی ایجاد شده است.

یکی از فرماندهان القسام به الجزیره گفت که آماده‌سازی این کمین‌ها مستلزم کسب تجربه در برخورد با مواد منفجره و تطبیق ابزارهای جنگی موجود متناسب با صحنه عملیات است. ضمن این‌که موفقیت این کمین در گرو یک تلاش اطلاعاتی دقیق است.

به گفته این فرمانده، کمین‌گذاری برای دشمن اسرائیلی شامل سه مرحله است:

۱- فریب دشمن و کشاندن آن به منطقه کمین که مستلزم اطلاع و پیش‌بینی واکنش‌های نیروی متخاصم است.

۲- استتار و پنهان کردن تله‌های مهندسی شده برای جلوگیری از شناسایی.

۳ انتظار برای لحظه مناسب به منظور فعال کردن کمین در دقیق‌ترین مکان و زمان.

با نزدیک شدن به پایان هفت ماه جنگ ویرانگر رژیم اسرائیل علیه نوار غزه، کتائب القسام به طور فزاینده‌ای بر کمین‌ها علیه دشمن تکیه می‌کنند تا توانایی خود را برای سازگاری با تغییرات میدانی نبرد نشان دهند. به ویژه که این روزها تل‌آویو بیش از پیش بر ضرورت حمله زمینی به رفح تاکید می‌کند.

الجزیره شب گذشته همچنین تصاویری از تجهیزات و تسلیحات به غنیمت گرفته شده از نظامیان اسرائیلی که در یکی از کمین‌های بمب‌گذاری شده در غزه هدف قرار گرفتند، به نمایش گذاشته شد.

همچنین تصاویری از استفاده القسام از بمب‌های دست‌ساز ضد نفر «القفازیه» ( بمب‌های جهنده) منتشر شد که برای نخستین‌بار در عملیات طوفان‌الاقصی از آن استفاده شده است.

چند هفته پیش بود که کتائب القسام جزئیاتی از نحوه عملکرد بمب القفازه منتشر کرد. بمب ضد نفری که در زیر زمین جاسازی می‌شود و به محض فعال شدن به صورت عمودی به میزان یک تا یک و نیم متر بیرون می‌آید و سپس ترکش‌های آن به صورت دایره‌ای به قطر سه متر پرتاب می‌شود تا بیشترین اصابت ممکن را داشته باشد.

الجزیره همچنین تصاویری از استفاده کتائب القسام از بمب‌های دیگر از جمله «شواظ»، «تتبیر الفراغیه»، «الرعدیه» و «الفدائیه» و کارکرد هریک از آنها در نبرد طوفان‌الاقصی منتشر کرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • تست تونل باد مرسدس بنز SLR مک لارن (عکس)
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال