Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@15:58:47 GMT

با کدام شماره‌ها «کودک‌آزاری» را گزارش کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۲۷۲۲

با کدام شماره‌ها «کودک‌آزاری» را گزارش کنیم؟

یک، دو، سه یا همان ۱۲۳، شماره‌ای برای ارائه خدمات مشاوره، مددکاری و روانشناسی است که در مواقع بروز آسیب‌های اجتماعی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری، خودکشی افراد می‌توانند با آن تماس بگیرند هرچند خط تلفن اورژانس اجتماعی شماره سه رقمی رُندی است، اما هنوز برخی خانواده‌ها و کودکان اطلاعی از این خط ندارند.

به گزارش ایمنا، هرچند موضوعاتی همچون خشونت، تجاوز یا کودک‌آزاری خبری خاص کشور ایران نیست، اما تدابیری برای جلوگیری یا مداخله در بحران در چنین مواقعی پیش‌بینی شده که خط تلفنی ۱۲۳ یا همان اورژانس اجتماعی از جمله اقدامات صورت گرفته برای ورود و کمک متخصصان، مشاوران و مددکاران با افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ جای کشور نیست که با خط ۱۲۳ تماس گرفته و اورژانس اجتماعی پاسخگو نباشد. در تمام روستاها، نقاط مرزی، شهرها و تمام مناطق کشور که خط تلفن یا آنتن فعال وجود داشته باشد، با شماره‌گیری ۱۲۳ امکان اتصال با اپراتور در همان استان مهیا می‌شود.

اما در این میان باید پرسید با وجود گذشت حدود ۱۸ سال از راه‌اندازی خط اورژانس اجتماعی، افراد و به ویژه کودکان و دانش‌آموزان همچنین والدین آنها چقدر این خط و نحوه ارائه خدمات آن را می‌شناسند و با آن آشنایی دارند؟؛ موضوعی که اهمیت شناساندن این شماره سه رقمی که عمداً با هدف در حافظه ماندن و سهولت شماره‌گیری ۱، ۲، ۳ را دوچندان می‌کند، نزدیک بودن خطر به فرزندانمان بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم است؛ خطرهایی که با آگاهی دهی و گزارش به موقع، می‌توان از تکرار و تداوم آن جلوگیری و بسیاری از کودکان و افراد را از شر آزارهای روانی، جسمی و جنسی رهایی بخشید.

در واقع این برنامه قصد دارد تا "مداخلات روانی - اجتماعی" را قبل "از مداخلات قضائی و انتظامی" و حتی در کنار این نوع مداخلات جایگزین کند که این مسئله در "پیشگیری از وقوع جرم" و" قضازدائی" نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. شناسایی آسیب‌های اجتماعی شایع و در حال شیوع به صورت کشوری و منطقه‌ای و محلی نیز از طریق این برنامه صورت خواهد پذیرفت. در واقع این نوع مداخلات تأثیر گذاری "تئوری بر چسب" را به حداقل خواهد رساند تا زمینه‌ای برای توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم باشد.

در ابتدا این خط با موضوع انجام مداخلات برای موارد کودک‌آزاری آغاز به کار کرد، اما در حال حاضر با توجه به امکانات و تجهیزات فراهم شده، این فعالیت از حوزه خاص کودک‌آزاری فراتر رفته و سایر گروه‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی را نیز شامل می‌شود. ضمن اینکه سایر گروه‌های هدف بهزیستی که در شرایط اورژانس باشند را در بر خواهد گرفت.

با این تفاسیر کودکان و زنان آزاردیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند یا قصد خودکشی دارند، فرار از منزل، زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، سالمندان و افراد دارای معلولیت آزار دیده، معتادان، افراد بی‌خانمان، بیماران روانی مزمن و سایر افرادی که در شرایط بحرانی و حاد قرار دارند نیز از گروه‌های هدف محسوب می‌شوند.

در این میان در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی بهزیستی به تمام افراد جامعه، مداخلات تخصصی مؤثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و مداخلات تخصصی به اقشار آسیب‌پذیر جهت دستیابی به حقوق خود و توانمندسازی آنها از اهداف خط تلفنی اورژانس اجتماعی است.

نحوه پذیرش گروه‌های هدف و نحوه ارائه خدمات به چه صورت انجام می‌شود؟

نحوه پذیرش از طریق تماس تلفنی گروه هدف، تماس تلفنی مردم و اعضای خانواده و تماس تلفنی کارشناسان و کارکنان سازمان‌های دولتی و غیردولتی است.

در این میان باتوجه به اینکه خدمات خط تلفنی اورژانس اجتماعی به صورت شبانه‌روزی و از طریق نیروهای تخصصی از جمله مددکار اجتماعی و روانشناس ارائه می‌شود، معرفی خدمات سازمان بهزیستی به تماس‌گیرندگان، ارائه راهنمایی و مشاوره لازم به تماس‌گیرندگان، ارجاع افراد به مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی (اورژانس اجتماعی)، ارجاع تماس‌گیرندگان به مراکز تابعه سازمان (توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی) و ارجاع افراد مشمول دریافت خدمات به واحدهای خدمات اجتماعی سیار از خدماتی است که ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 589780

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کودک آزاری کودک آزاری در ایران مصادیق کودک آزاری انتشار تصاویر کودک آزاری پرونده کودک آزاری جرم کودک آزاری 1570 خط اورژانس اجتماعی دانش آموزان خط اورژانس اجتماعی اورژانس اجتماعی 123 123 خط اورژانس اجتماعی گزارش کودک آزاری کودک آزاری را به 123 گزارش دهید خانواده و آسیب های اجتماعی خدمات تخصصی بهزیستی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اورژانس اجتماعی معرض آسیب کودک آزاری آسیب دیده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پنلی از کارشناسان که به دستور امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه تعیین شده اند، معتقدند این کشور باید استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی را برای کودکان و نوجوانان محدود کند. این در حالی است که نگرانی ها درباره تاثیر منفی آنها بر جوانان درسراسر جهان بیشتر شده است.

این کارشناسان در گزارشی اعلام کردند کودکان زیر ۱۱ سال باید از در اختیار داشتن موبایل منع شوند و از سوی دیگر استفاده از موبایل با دسترسی به اینترنت باید برای افراد زیر ۱۳ سال نیز ممنوع شود. شبکه های اجتماعی باید برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع باشد و افراد زیر این سن فقط باید به پلتفرم هایی که اخلاقی قلمداد می شوند، دسترسی داشته باشند. قانونگذاران نیز وظیفه دارند درباره اخلاقی بودن پلتفرم ها تصمیم گیری کنند.

مکرون که مشتاق افزایش محبوبیت خود در نظرسنجی ها است، در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی متعهد شد که پیش نویس قوانین سختگیرانه تری برای محدود کردن استفاده از صفحه نمایش کودکان و استفاده از رسانه های اجتماعی ارائه کند. تلاش های او بازتاب نگرانی های والدین، روانشناسان و سیاستگذاران در سطح بین المللی در این باره است که فناوری های جدید احتمالا بیش از آنکه تاثیرات مثبت داشته باشند، اثر منفی بر ذهن نسل جوان می گذارند.

پنل کارشناسان توسط سروان موتون عصب شناس و امینه بنیامنیا پروفسور روانشناسی رهبری می شود و متشکل از کارشناسان آموزشی، حقوقی و فناوری است. آنها روز گذشته یافته های خود را به مکرون ارائه کردند.

در حال حاضر هیچ زمانبندی برای قانون جدید اعلام نشده و مشخص نیست تا چه اندازه مبتنی بر توصیه های کارشناسان خواهد بود. کارشناسان اعلام کردند هرگونه اقدامی باید با تمرکز روی سخت تر کردن قوانین بر شرکت های فناوری انجام شد. موتون در این باره گفت: شرکت های فناوری باید مسئولان اصلی این امر باشند.

همچنین گزارش نشان داد گذران وقت بیش از اندازه در شبکه های اجتماعی روی خواب کودکان تاثیر می گذارد و یکی از انگیزش های اصلی چاقی کودکان است. از سوی دیگر ممکن است شبکه های اجتماعی ریسک اضطراب و افسردگی را بیشتر کنند.

کد خبر 6093895

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت