Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:26:39 GMT

سقط جنین بیشترین عامل کاهش جمعیت در کشور است

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۴۴۷۳

سقط جنین بیشترین عامل کاهش جمعیت در کشور است

ایسنا/قزوین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: پنجره جمعیتی بسیاری از استان‌ها در حال بسته شدن است و سقط جنین بیشترین عامل کاهش جمعیت در کشور است.

کبری علیخانی روز پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ در نشست حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از  سال ۹۲ نسبت به افزایش جمعیت اهتمام داشتند و در همین باب ۵۵ مرتبه در خصوص افزایش جمعیت تذکر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه، کاهش نرخ جمعیت از معضلاتی است که باید جدی گرفته شود، افزود: اگر در افزایش جمعیت اهتمام لازم را نداشته باشیم، این معضل در آینده به درد ناعلاجی تبدیل خواهد شد.

علیخانی اظهار کرد: پنجره جمعیتی در بعضی استان‌ًها در حال بسته شدن است و نرخ رشد جمعیت در کشور از سال ۶۵ روند نزولی داشته و به تبع تعداد موالید کاهش یافته و روند سالخوردگی جمعیت کاملاً مشهود است.

وی تصریح کرد: سالخوردگی جمعیت، مشکلات عدیده‌ای را در پی دارد که از جمله آن‌ها فروپاشی نظام تأمین اجتماعی و کمبود نیروی انسانی جوان و کارآمد می‌توان اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: روند سالخوردگی در استان‌ها از جمله استان قزوین مشهود است و بیشترین نرخ سالخوردگی و کمترین میزان باروری متعلق به استان گیلان است‌.

وی عنوان کرد: کشورهای همسایه ایران، نرخ رشد جمعیتی خوبی دارند ولی در کشور ما چنین نیست. همین موضوع  سبب شده تا با چالش‌های زیادی در آینده روبه‌رو شویم.

علیخانی افزود: براساس گزارش‌ها، سقط جنین یکی از بیشترین علل کاهش رشد جمعیت است. به‌طوری که در سال ۹۹ بالغ بر ۳۷۰ هزار در کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه نرخ طلاق در استان قزوین رو به افزایش است، افزود: آمار ولادت و ازدواج در استان روند نزولی دارد و  نرخ باروری استان پایین بوده و نرخ کاهنده را داشته‌ایم.

این مسئول افزود: تا بسته شدن پنجره جمعیتی ۶ سال فرصت داریم و بُعد تغییر نگرش و فرهنگ‌سازی مهمترین عامل برای خروج از این بحران است.

علیخانی افزود: ۲۱ مانع فرزندآوری در مجلس شناسایی و برای آن قانون تصویب شده است که این قانون عام‌الشمول بوده و از سوی رئیس جمهور ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت یک سیستم جامع به هم پیوسته است، افزود: نباید فراموش کنیم در ریشه‌یابی کاهش نرخ جمعیت، مهمترین عامل فرهنگ سازی، تغییر نگرش، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم است.

علیخانی در پایان گفت: چهار منبع بودجه جاری، بودجه اختصاصی قانون، بودجه اختصاص یافته به اجرای مواد مرتبط و بودجه اختصاص یافته به شورای اجتماعی کشور در این رابطه تعیین شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قزوين قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید

به گزارش تابناک، آنطور که معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفته، از بین همه اتوبان‌های تهران، ۳ بزرگراه دارای بیشترین تصادفات رانندگی مرگبار هستند. از منحرف‌شدن ماشین‌های سنگین بگیر تا شاخ به شاخ‌شدن سواری‌ها و به ‌هم خوردن تعادل موتوری‌ها.

یکی از این بزرگراه‌ها، بزرگراه آزادگان کمربندی شهر تهران است که از شمال شرق تا شمال غرب تهران را پوشش می‌دهد؛ به همین دلیل هم این مسیر ویژگی‌های خاص خودش را دارد، بیشترین آمار تصادفات فوتی در تهران مربوط به همین مسیر است و ۹درصد از کل فوتی‌های تصادفات رانندگی در پایتخت در این بزرگراه اتفاق می‌افتد.

بعد از آن بزرگراه امام علی(ع) است که ۶درصد از کل فوتی‌های تصادفات را به ‌خود اختصاص داده. بزرگراه امام علی(ع) یک بزرگراه شمالی جنوبی است و به‌خاطر شیبی که دارد باعث تشدید سرعت موتورسواران می‌شود و همین، تصادفات بسیاری را رقم می‌زند.

 
رتبه سوم بیشترین تصادفات نیز به بزرگراه شهید همت اختصاص دارد. در این بزرگراه هم که از شرق به غرب کشیده شده، ۳ درصد از کل تصادفات فوتی شهر تهران رخ می‌دهد. البته همیشه هم عامل تصادفات ماشین‌ها نیستند و موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده که تصمیم می‌گیرند از وسط اتوبان عبور کنند هم سهم قابل توجهی در این زمینه دارند.

خوشبختانه پلیس به‌ دنبال کاهش آمار قربانیان تصادفات رانندگی است و علاوه بر اینکه به مردم توصیه می‌کند به قوانین و مقررات رانندگی احترام بگذارند، با استفاده از تیم‌های کنترل سرعت، تیم‌های نامحسوس و ... مدیریت سرعت و ترافیک و کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی را هم در دستور کار دارد.

دیگر خبرها

  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • بیشترین زندانی غیرعمد در تهران
  • تهران بیشترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟