Web Analytics Made Easy - Statcounter

یداله واعظی یکی از خلبانان هوانیروز بود که در دوران دفاع مقدس پس از افتخارآفرینی مدال پرافتخار جانبازی را به گردن آویخت؛ این خلبانان خاطرات شیرین خود را در کتاب "از دل آتش تا آلمان" روایت می‌کند که خواندن این کتاب خالی از لطف نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، فداکاری‌های خلبانان هوانیروز جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و آن‌ها با عملیات‌های مختلف در حفظ خاک و میهنمان نقش بزرگی را ایفا نموده‌اند به طوری که اگر پشتیبانی آن‌ها نبود شاید بسیاری از عملیات‌های مهم به سرانجام نمی‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر سرتیپ یدالله واعظی (جانباز 70 درصد) از خلبانان زنجانی است که شجاعت وی در دوران دفاع مقدس و به ویژه در مناطق غرب قابل ستایش است؛ این خلبان جانباز در بخشی از خاطراتش در کتاب "از دل آتش تا آلمان" به نوشته مریم بیات تبار اینگونه می‌گوید: میدان صبحگاه شلوغ بود، هوا سوز داشت، برف اسفندماه کوه‌های اطراف را سفید پوش کرده بود.

آمریکایی‌ها بار و بندیلشان را بسته و آماده رفتن بودند، امام (ره) آن موقع به مستشاران آمریکایی فرصت یک ماهه داده بود تا ایران را ترک کنند.
جمع شده بودیم تا با آن‌ها خداحافظی کنیم، بعضی از بچه‌ها نیامده بودند می‌گفتند "تحقیر شدیم، توهین شنیده‌ایم " همه ما از آمریکایی‌ها زخم زبان شنیده و طعم توهین را چشیده بودیم، اما حساب برخی‌ها هم جدا بود. با هم دست می‌دادیم و برای هم آرزوی موفقیت میکردیم، بعضی از آن‌ها آنقدر مغرور بودند که دست جلوی سینه قلاب کرده و فقط سر تکان می‌دادند.

مهمترین دستاورد انقلاب خارج شدن ایران از دست استکبار بود + فیلمخاطرات شنیدنی خلبان واعظی در مراسم فیلم منصور/ نفس مسیحایی حضرت امام(ره) امید را به رزمندگان تزریق می‌کرد + تصاویر

یکی از اساتید فنی که موهای جو گندمی داشت، روی سکو رفت، با لحنی که غرور در آن موج می‌زد رو به ما گفت:" ای ایرانی‌ها ما داریم از اینجا میریم اما بدونید بعد رفتن ما این وسایل پرنده یکی- دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد.

پوزخندی زد و ادامه داد: با کوچکترین ایرادی که پیدا کنه کاری از دستتون برنمیاد آنوقت مجبورید باز هم بیایید سراغ ما و منت ما رو بکشید"‌.
دیگر آمریکایی‌ها برایش دست زدند و با گفتن " براوو" تشویق کردند.

با اینکه به این حرف‌هایشان عادت داشتیم اما باز هم حس بدی در وجودمان شکل گرفت، می‌دانستیم چیز زیادی به ما یاد نداده‌اند اما امید به دستان معجزه‌گر بچه‌های خودمان داشتیم و همین مسأله لق لقه زبان مردم شده بود گروهک‌ها هم بال و پرش داده بودند، دوستان دعا می‌کردند و دشمنان روزشماری. رادیو BBC ما را یک مشت خلبان آماتور می‌خواند.

با رفتن بیگانگان احساس می‌کردیم همه چیز مال خودمان است و باید قدرش را بدانیم، باید توانایی هایمان را به رخ می‌کشیدیم و پیش دشمن سر خم نمی‌کردیم؛ از طرفی اوضاع قاراشمیش بود باید سامان می‌دادیم.

27 اسفندماه بود، سرهنگ نیّری، فرمانده جدید پایگاه کرمانشاه دستور دادند همه سریع توی محوطه جمع شوند.گفت که سرلشکر قرنی با او تماس گرفته و خبر داده که گروهک‌های مسلح چپ به سنندج حمله کرده‌اند، سری تکان داد و با ناراحتی گفت:" تمام راه‌های زمینی بسته شده، لشگر 28 پیاده کردستان در محاصره است باید سریع به کمکشون بریم". جلسه‌ای تشکیل شد و عده‌ای داوطلب شدند برای رفتن.

فعالیت‌های گروهک‌ها برخی از خلبانان را هم تحت تاثیر می‌گذاشت، بعد از اخراج سه نفر از بچه‌ها، باز هم شایعه ناتوانی بچه‌های هوانیروز سر زبان‌ها افتاد، مردم فکر می‌کردند چون آمریکایی‌ها رفته‌اند ما نمی‌توانیم بالگردها را راه بیندازیم؛ یکبار در جلسه‌ای که احمد کشوری و علی اکبر شیرودی هم بودند، بچه‌ها گفتند: "باید یک ضرب شستی به گروهک‌ها نشان بدیم دیگه خیلی دارن ما رو دست کم میگیرن".

یکی از بچه‌ها گفت:" نظرتون چیه یک پرواز دسته جمعی داشته باشیم؟"؛ احمد گفت: "عالیه، براوو، زدی تو خال برادر، اینجوری از شر حرف و حدیث‌های الکی خلاص می‌شیم".

به این نتیجه رسیدیم که یک رژه هوایی نمادین داشته باشیم، فرمانده پایگاه هم استقبال کرد، نزدیک به 200 فروند بالگرد 204، 205 و 206 و کبرا در محوطه ردیف شدند و با هماهنگی دسته دسته در آسمان پرواز کردند. مشابه چنین رژه‌ای را در هیچ جایی ندیده بودم نمایش خاصی از اقتدار و عظمت بود.

بالگردها سه تا چهار بار دور شهر چرخیدند و در قسمت جنوبی کرمانشاه که مقرّ چریک‌های فدایی بود، ارتفاعشان را تا 10 تا 15 متری زمین پایین آوردند، طبق قرار قبلی می‌خواستند قدرتمان را به رخ آن‌ها بکشند؛ آن روز همه انرژی گرفته بودند و سر از پا نمی‌شناختند، مخصوصاً مهندسین فنی که توانسته بودند توانایی‌شان را در راه انداختن بالگردها نشان دهند، اسم این رژه را " پرواز انقلاب" گذاشتیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خاطره نگاری دفاع مقدس خاطرات دفاع مقدس شهدای دفاع مقدس ارتش نیروی زمینی ارتش زرهی تانک خاطره نگاری دفاع مقدس خاطرات دفاع مقدس شهدای دفاع مقدس ارتش نیروی زمینی ارتش زرهی تانک آمریکایی ها گروهک ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۴۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق تنها گوشه‌ای از اقتدار نظامی کشور

    به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان حجت الاسلام والمسلمین علیداد ی سلیمانی در این دیدار  گفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  با ولایت مداری  و تکیه بر توان و اقتدار نظامی؛ محبوبیت زیادی  بین مردم ایران اسلامی و سایر  ملتهای  جهان دارد . 
همچنین در نشست فرماندهان سپاه ثارالله استان و قرارگاه منطقه جنوب شرق ارتش اعلام شد هدف نیروهای مسلح حفاظت از نظام، آرمانهای انقلاب و خدمت به مردم است.
در این نشست سردار نظری گفت عملیات وعده صادق تنها گوشه‌ای از اقتدار نظامی کشور ما است.
امیر غلامعلیان هم گفت نیروهای مسلح با اتحاد و فرماندهی حکیمانه رهبر معظم انقلاب به درجه بالایی از بازدارندگی رسیده اند .

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • اولین خلبانان اوکراینی برای آموزش اف-۱۶ وارد فرانسه شدند
  • جانشین فرمانده کل سپاه: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • سردار فدوی: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • عملیات وعده صادق تنها گوشه‌ای از اقتدار نظامی کشور
  • جانشین فرمانده سپاه: دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • سردار فدوی: دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟