Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسوی نژاد گفت: نشست روسای جمهور سه کشور روسیه، ایران و ترکیه با هدف کاهش تنش های سوریه با محوریت ایران در منطقه برگزار شد و در کنار آن بر افزایش مراودات اقتصادی هم با حذف دلار و یورو تاکید شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مصطفی موسوی نژاد کارشناس مسائل سیاسی در مورد سفر روسهای جمهور ترکیه و روسیه به ایران و اهدافی که در این سفر پیگیری شد به خبرنگار خاورستان گفت: نشست ایران و ترکیه و روسیه با حضور روسای جمهور این کشورها در مورد مسائل سوریه به میزبانی ایران نشست امنیتی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ترکیه در بخش هایی از خاک سوریه به بهانه تروریسم می خواست یک سری کار نظامی انجام دهد این نشست هم با این هدف بود که تنش ها به حداقل برسد و ایران هم موضع رسمی خودش را مشخص کرد که به هیچ عنوان موافق کار نظامی نیست و باید تمامیت ارضی سوریه به رسمیت شناخته شود و از کار نظامی در سوریه پرهیز شود.

موسوی نژاد تاکید کرد: از طرف دیگر  امنیت جایگاه محوری ایران را در تحولات منطقه را نشان می دهد که ایران و ترکیه و روسیه نشستی برگزار می کنند برای امنیت در منطقه سوریه بتوانند تصمیم گیری کنند که نشان دهنده نقش مهم ایران در منطقه است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در کنار این موضوع شاهد تفاهم نامه های اقتصادی خیلی خوبی بودیم از این نشست امنیتی بهره برداری های اقتصادی مثبتی انجام شد با ترکیه روابط تجاری در سال گذشته حدود ۹۲ درصد افزایش داشته است که رشد کم سابقه ای داشته است که نشان می دهد ایران توجه ویژه ای به همسایگان دارد.

وی اظهار داشت: سطح مبادلات تجاری ایران به ۱۰میلیارد دلار رسیده است و دو طرف  به این تفاهم رسیدند که سطح مبادلات تجاری را به سه برابر برسانند برای این که اهمیت موضوع را بهتر متوجه شویم کل صادرات غیر نفتی ما در سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم سهم بسزایی در بخش مبادلات تجاری کشور دارد که می تواند در کاهش اثر تحریم ها موثر واقع شود.

به گفته این تحلیل گر سیاسی در مورد روسیه هم تاکید بر انجام و اجرای تفاهم نامه هایی که در سفر به سوریه منعقد شده بود صورت پذیرفت و در یک اتفاق بی سابقه هم یک تفاهم نامه خیلی سنگین با کشور گاز پرم انجام شد که در واقع پوتین به نمایندگی از این کشور آمد و تفاهم نامه۴۰ میلیارد دلاری را امضا کرد که در  ایران یک سرمایه گذاری بسیار سنگین دارد و می تواند اثرات بسیار سنگینی را بر اقتصاد کشور بگذارد و باید دو طرف بر اجرای کامل دو تفاهم نامه تاکید کنند.

موسوی نژاد به این موضوع هم اشاره کرد: نکته بعدی هم به حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری دو کشور برمی گردد که چند روز پیش هم خبر اضافه شدن روبل به بازار متشکل ارزی را شنیدیم که نشان می دهد عزم دولت بر حذف دلار و یورو در مبادلات ایران و روسیه عزمی جدی است و شعاری نیست.

وی تاکید کرد: یکی از محورهای اساسی این برنامه هم همین بود و امیدواریم اجرایی شود تا اثر گذاری یورو و دلار در مبادلات خارجی به حداقل برسد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: حذف دلار و یورو مبادلات تجاری موسوی نژاد تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۵۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه

نیروی هوایی روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در استان حمص در مرکز سوریه را منهدم کرد.

به گزارش ایسنا، وادیم کولت، معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه (حمیمیم) اعلام کرد: در حملات نیروی هوایی روسیه ۲ پایگاه تروریست‌هایی که منطقه التنف را ترک کرده و در مناطق کوهستانی جبال العمور در استان حمص مخفی شده بودند که دسترسی به آن دشوار است، منهدم کردند.

کولت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: طی روز گذشته هفت حمله به مواضع نیروهای ارتش سوریه توسط گروه‌های تروریستی «جبهه النصره» و «حزب اسلامی ترکستان» در منطقه کاهش تنش در ادلب، یک حمله در استان حلب، چهار حمله در استان ادلب و ۲ حمله در استان لاذقیه انجام شده است.

طبق گزارش اسپوتنیک، ۲۱ آوریل روسیه اعلام کرد ائتلاف بین‌المللی آمریکا در سوریه ۲ بار پروتکل عدم درگیری را نقض کرد و پروازهایی را بدون هماهنگی روسیه انجام داد.

گروه‌های تروریستی در سوریه گاهی حملاتی را به غیرنظامیان و مقرهای ارتش سوریه انجام می‌دهند و ارتش سوریه و روسیه با این حملات مقابله می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد